Η ανάλυση μετρήσεων του διαστημοπλοίου Cassini (σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη Κρόνο 2004-2015), οδήγησε σε μία ακόμη σημαντική ανακάλυψη, αυτή τη φορά σχετικά με το φαινόμενο της μαγνητικής επανασύνδεσης, το οποίο εμφανίζεται σε διάφορα αστρικά σώματα, αλλά και στο Γεωμαγνητικό περιβάλλον, οδηγώντας σε μαγνητικές καταιγίδες οι οποίες συχνά δημιουργούν προβλήματα στα συστήματα πλοήγησης (GPS) και στα δίκτυα ηλεκτροδότησης.

Διεθνής ομάδα επιστημόνων, με τη συμμετοχή του Δρ. Ν. Σέργη, Ερευνητή του Γραφείου Διαστημικής Έρευνας & Τεχνολογίας της Ακαδημίας Αθηνών (Επόπτης Σ. Μ. Κριμιζής) και Συνεργάτη Ερευνητή του Ινστιτούτου Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, αποκάλυψαν ότι το φαινόμενο της μαγνητικής επανασύνδεσης στον Κρόνο μπορεί να συμβεί αρκετά πλησιέστερα προς τον πλανήτη, από εκεί που ως τώρα γνωρίζαμε.

Οι επιστήμονες ως σήμερα θεωρούσαν ότι στην προσήλια πλευρά ενός πλανήτη, το συγκεκριμένο φαινόμενο εμφανίζεται μόνο στη μαγνητόπαυση, την επιφάνεια που διαχωρίζει το μαγνητικό και σωματιδιακό περιβάλλον του πλανήτη (τη μαγνητόσφαιρά του) από τον περιβάλλοντα ηλιακό άνεμο. Η παρούσα εργασία ωστόσο, αποδεικνύει ότι η γρήγορη περιστροφή του Κρόνου (με διάρκεια ημέρας περίπου 10 ώρες και 48 λεπτά) μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση του φαινομένου σε περιοχές εσωτερικά της μαγνητόσφαιρας, αρκετά μακρυά από τη μαγνητόπαυση.

Καλλιτεχνική απεικόνιση της μαγνητικής επανασύνδεσης στο εσωτερικό της μανγητόσφαιρας του Κρόνου (credit: ESA)

«Η σημασία της ανακάλυψης είναι πολύπλευρη, καθώς ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη μελέτη των φυσικών μηχανισμών που ρυθμίζουν την επιτάχυνση φορτισμένων σωματιδίων και τη δημιουργία, αλλά κυρίως τις δυναμικές μεταβολές του σέλαος» σημειώνει ο Δρ. Σέργης, και προσθέτει «στη βάση της ανακάλυψης αυτής θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα το ρόλο της μαγνητικής επανασύνδεσης και σε άλλους πλανήτες με γρήγορη περιστροφή, όπως ο Δίας, ο Ουρανός, ο Ποσειδώνας, καθώς επίσης και σε εξωπλανήτες».

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκευθείτε την ιστοσελίδα: