Το έργο της συντήρησης – αποκατάστασης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού με άμεση διακοπή της κυκλοφορίας του τραμ στο υπέργειο τμήμα του αγωγού μεταξύ Κασομούλη – Σύνταγμα, λόγω της επικινδυνότητας που παρουσιάζει από τις διαβρώσεις που σημειώθηκαν στη διάρκεια της 60ετούς κατασκευής του, χωρίς κανέναν μετέπειτα έλεγχο, ανακοίνωσαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης ανακοινώθηκε η προγραμματική συμφωνία μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και ΕΥΔΑΠ με χρηματοδότηση του υπουργείου Υποδομών για την εκπόνηση μελέτης με θέμα τη συντήρηση και αποκατάσταση των φθορών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού και τμήματα επιθεώρησης υπόγειων κλάδων Ιλισού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κατά προτεραιότητα, τόνισε ο υπουργός θα αποκατασταθούν τα τμήματα άνωθεν των οποίων διέρχεται η γραμμή του τραμ, ενώ οι σταθμοί του, που θα τεθούν εκτός λειτουργίας λόγω του αγωγού όμβριων της Αρδηττού – Καλλιρόης, είναι: Φιξ, Λεωφ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο, Σύνταγμα.

Κατά το διάστημα των εργασιών, τα δρομολόγια του τραμ θα διεξάγονται κανονικά στα υπόλοιπα τμήματα και οι επιβάτες στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα θα εξυπηρετούνται από τους συρμούς της γραμμής 2 του μετρό (ανταπόκριση στον σταθμό Ν.Κόσμος) και από τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές ενώ θα επισπευτούν οι εργασίες αποπεράτωσης της γραμμής τραμ στον Πειραιά (θα δοθεί το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου). Πότε θα ξεκινήσει η διακοπή της κυκλοφορίας του τραμ στο τμήμα μεταξύ Κασομούλη -Σύνταγμα, θα ανακοινωθεί άμεσα.

Χρ. Σπίρτζης : Η υπογειοποίηση του Ιλισού, ένα ακόμη τρανό παράδειγμα του πως εκτελούνταν τα έργα στο παρελθόν

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο υπουργός αναφερόμενος στην κρισιμότητα του συγκεκριμένου έργου επισήμανε ότι το πρόβλημα διαπιστώθηκε όταν εντοπίστηκαν αρχεία και αναφορές μέσασε κούτες, σε αποθήκη αμαξοστασίου, από την εποχή μελέτης του μετρό και του τραμ. Σημείωσε ότι οι αρχικές τεχνικές εκθέσεις του μετρό μιλούσαν για φθορές, «έντονα σημάδια διάβρωσης σκυροδέματος και οπλισμού, και ασυνέχεια στα τοιχία αντιστήριξης. Ακολούθως και για τις ανάγκες ολοκλήρωσης του τραμ ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων μετά από εντολή της κοινοπραξίας κατασκευής, ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτωθεν των γραμμών του τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία εδράζει η πλάκα».

Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι δεν υπήρξε καμία αναφορά μελέτης στα αρχεία των εμπλεκομένων υπηρεσιών για τη συντήρηση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού, υποδεικνύοντας ένα ακόμη «τρανό παράδειγμα του πως εκτελούνταν τα έργα στο παρελθόν».

Ρ. Δούρου: Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος – χαρακτηριστική η περίπτωση του Ιλισού

«Μία Περιφέρεια, όσο και μεγάλη και αν είναι, δεν είναι σε θέση -ούτε τεχνικά, οικονομικά- να φέρει σε πέρας τα σοβαρά έργα υποδομής, τα σοβαρά έργα συντήρησης που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες». Αυτού του είδους τα έργα επιβάλλουν συνέργειες σαν αυτή εδώ, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών», υπογράμμισε, η περιφερειάρχης τονίζοντας: «Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος» επισημαίνοντας ότι η περίπτωση του Ιλισού «είναι χαρακτηριστική».

Η Ρ. Δούρου, αναφερόμενη στη συνεργασία που εγκαινίασαν υπουργείο και Περιφέρεια είπε ότι «Πρόκειται για μια σχέση συνέργειας προκειμένου να παρέμβουμε από κοινού και να καλύψουμε κρίσιμα έργα υποδομής όπως είναι τα ρέματα, οι κλειστοί αγωγοί και οι γέφυρες» καθώς το «στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που λειτουργούσε για 10ετίες, δεν προέβλεπε την παρακολούθηση ή τη συντήρηση ενός έργου, ενώ αδιαφορούσε για την ασφάλεια των πολιτών με ότι αυτό συνεπάγεται».

Κλείνοντας η περιφερειάρχης απαρίθμησε σειρά προβλημάτων όπως η υποστελέχωση, η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων, το ασαφές νομικό πλαίσιο που «δεν συμβάλλουν στην αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών» επισημαίνοντας ότι «το ίδιο ισχύει και με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς την ανάλογη μεταφορά των απαραίτητων πόρων».

Υποδειγματική και αμφίδρομη η συνεργασία του υπουργείου με την Περιφέρεια Αττικής

Το παραπάνω επιβεβαίωσε ο υπουργός αναλύοντας τις εμπλεκόμενες αρμοδιότητες των φορέων ως εξής: Στο συγκεκριμένο έργο έχουμε για το κομμάτι της αντιπλημμυρικής προστασίας – συντήρησης -δηλαδή του αγωγού- αρμόδια σύμφωνα με το νόμο την Περιφέρεια. Για το κομμάτι πάνω από τον αγωγό αρμόδια είναι η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), να τον συντηρεί, με αποτέλεσμα το έργο ποτέ να μην μπορεί να συντηρηθεί όπως έπρεπε γιατί τα έργα δε μπορούν να χωρίζονται ανάλογα με τις νομικές αρμοδιότητες που έχει ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο, δεν μπορεί να τα προβλέψει όλα.

Η περιφερειάρχης πρόσθεσε ο ίδιος, έστειλε μια επιστολή πολύ έγκαιρα και υπεύθυνα, λέγοντας ότι δεν μπορεί να αφήσουμε έτσι το έργο, ζήτησε τη συνδρομή του υπουργείου.

Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι πέρα από τη φιλική σχέση που υπάρχει με τη Ρένα Δούρου, «σε θεσμικό επίπεδο η συνεργασία του υπουργείου με την Περιφέρεια Αττικής είναι υποδειγματική. Και είναι και αμφίδρομη. Σε πλήθος δράσεων. Δηλαδή και το υπουργείο συνδράμει εκεί που η Περιφέρεια το ζητάει, στις αρμοδιότητές της, αλλά και η Περιφέρεια ανταποκρίνεται σε ανάγκες και χρηματοδότησης και υλοποίησης υποδομών ή μέσων που δε διαθέτει το υπουργείο και μπορούμε να τα πούμε όποτε θέλετε».

Όπως ανακοίνωσε ο Χρ. Σπίρτζης, το υπουργείο αναλαμβάνει την υποχρέωση να συντονίσει όλο αυτό το σύνθετο έργο: ΣΤΑΣΥ και Περιφέρεια, ως φορείς, έχουν νομικά την αρμοδιότητα και ΕΥΔΑΠ με την εμπειρία συντήρησης και εκπόνησης μελετών για τέτοιου είδους έργα, θα εκτελέσει το έργο που θα χρηματοδοτήσει το υπουργείο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης