Σε απεργιακή συγκέντρωση προχώρησαν σήμερα (15/3) το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) και ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (ΠΜΣ) διεκδικώντας την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στο ελεύθερο θέατρο. «Ο αγώνας για τη σύμβαση είναι αγώνας για την τέχνη μας και τη ζωή μας» έγραφε το πανό που είχαν αναρτήσει πάνω σε μία σκηνή που είχε στηθεί στην αρχή της οδού Βουκουρεστίου.

Σημειώνεται ότι για σήμερα, Πέμπτη 15 Μαρτίου, το Σωματείο Ελλήνων ηθοποιών και ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος είχαν εξαγγείλει κλιμάκωση των κινητοποιήσεων τους και απεργία καλώντας όλους τους συναδέλφους τους στα μεγάλα, κεντρικά θέατρα της Αθήνας, να απεργήσουν. Ανάμεσα στα αιτήματα τους είναι το θέμα της πληρωμής των προβών, της ασφάλισης, της διάρκειας των συμβάσεων, των όρων πρόσληψης, αλλά και των ωραρίων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Σήμερα οι εργαζόμενοι καλλιτέχνες, οι ηθοποιοί και μουσικοί που απασχολούμαστε στα μεγάλα θέατρα της Αθήνας απεργούμε διεκδικώντας να μπορούμε να ζήσουμε από τη δουλειά μας. Να μπορούμε να την ασκούμε απρόσκοπτα και με αφοσίωση όπως αξίζει και στην τέχνη και στο κοινό» αναφέρουν ηθοποιοί και μουσικοί σε κείμενο που υπογράφουν το ΣΕΗ και ο ΠΜΣ το οποίο μοιράστηκε κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης . «Εδώ και 6 μήνες εμείς οι εργαζόμενοι καλλιτέχνες, μαζί με τα Σωματεία μας, βρισκόμαστε σε έναν αγώνα δίνοντας την μάχη για αξιοπρεπή ζωή. Αυτή η μάχη είναι και μάχη για την τέχνη, για να μπορούμε να την ασκούμε με αξιώσεις, να την εξελίσσουμε, να μπορούμε να ζούμε από αυτήν, με στόχο να προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα στον τελικό αποδέκτη, στο κοινό».

«Με τη σημερινή απεργιακή συγκέντρωση κλιμακώνουμε τον πολύμηνο αγώνα μας για δουλειά με δικαιώματα, για υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας στα θέατρα. Ένα κρίσιμο ζήτημα για τη ζωή και την επιβίωση των καλλιτεχνών» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου Βασίλης Παρασκευόπουλος. «Είναι ένας δίκαιος αγώνας, ειδικά τώρα που στα θέατρα οι συντελεστές μίας παράστασης μπορεί να δουλεύουν από έναν έως τρεις μήνες εντελώς δωρεάν καλύπτοντας οι ίδιοι τα έξοδα της επιβίωσης τους. Υπάρχουν συντελεστές που πληρώνονται ακόμα και μ’ ένα σάντουιτς ή με 100-200 ευρώ το μήνα και αυτό δεν μπορεί να συνεχίσει. Διεκδικούμε να πληρώνεται η πρόβα, να υπάρχει ένα μίνιμουμ σεζόν και αξιοπρεπείς αμοιβές. Θα συνεχίσουμε τον αγώνα που έχουμε ήδη ξεκινήσει απέναντι στους εργοδότες. Είμαστε αισιόδοξοι από τη μεγάλη συμμετοχή που υπάρχει, ότι αργά ή γρήγορα θα δικαιωθούν τα αιτήματα μας».

Η πρόεδρος του ΣΕΗ Λίλα Καφαντάρη δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Το αίτημα μας είναι η υπογραφή συλλογικής σύμβασης καταρχήν με τους μεγάλους θεατρικούς επιχειρηματίες, που αβγατίζουν τα κέρδη τους πίνοντας το δικό μας αίμα. Γιατί οι μισθωτοί ηθοποιοί βρισκόμαστε σε εξαθλίωση. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό των ηθοποιών που αμείβονται αξιοπρεπώς και αυτό είναι ανεπίτρεπτο γιατί θέατρο χωρίς ηθοποιούς δεν υπάρχει. Επομένως οφείλουμε να υπερασπιστούμε την αξιοπρέπεια μας, το ίδιο μας το επάγγελμα και την τέχνη μας, τη ζωή μας, αλλά και το κοινό. Χωρίς εμάς, να είμαστε σε θέση να δώσουμε όλη μας την ψυχή στη δουλειά μας άρα και να ζούμε από αυτήν, τέχνη δεν υφίσταται. Η επόμενη επιλογή που έχει το κοινό είναι να πηγαίνει να βλέπει σκληρά εμπορικά θεάματα με στόχο να μεγαλώνουν τα κέρδη τους οι επιχειρηματίες στους οποίους απευθυνόμαστε με αυτή την απεργία. Δεν θα το επιτρέψουμε. Θα δώσουμε μάχη για κάτι που είναι όχι απλώς λογικό αλλά και ο μόνος όρος για να μπορούμε να υπάρχουμε και να ασκούμε την τέχνη μας. Και είμαστε μόνο στην αρχή. Θα μεγαλώσουμε την πίεση όσο γίνεται περισσότερο χωρίς να υποχωρήσουμε σε τίποτα αν δεν υπογράψουμε».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ψηφίσματα συμπαράστασης και στήριξης (που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της απεργιακής συγκέντρωσης) έστειλαν στα δύο Σωματεία μεταξύ άλλων, ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου, η Αντιπροσωπευτική Επιτροπή των ηθοποιών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το Σωματείο Εργαζομένων Καλλιτεχνών Ορχηστρών και Χορωδίας Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης, καθώς και η Διεθνής Ομοσπονδία Ηθοποιών (FIA).

«Το δικαίωμα της οργάνωσης και της συλλογικής διαπραγμάτευσης είναι ένα από τα πιο θεμελιώδη για κάθε εργαζόμενο. Οι ερμηνευτές είναι εργαζόμενοι και αξίζουν να αναγνωρίζονται ως τέτοιοι και να απολαμβάνουν ίσων δικαιωμάτων, έστω και αν η φύση της τέχνης τους σημαίνει ότι το έργο μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμο ή διακοπτόμενο. Πράγματι, αυτό τους καθιστά ακόμη πιο ευάλωτους και τη διαβίωσή τους πιο επισφαλή. Η αποκατάσταση της συλλογικής διαπραγμάτευσης στο Εθνικό Θέατρο στην Ελλάδα το 2017 ήταν ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για τους ερμηνευτές και ένα θεμέλιο για την περαιτέρω πρόοδο που εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Διεθνής Ομοσπονδία Ηθοποιών (FIA) δηλώνοντας παράλληλα «την πλήρη υποστήριξη της στο ΣΕΗ και στον αγώνα του για την ανάκτηση των ελάχιστων αμοιβών και των αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας στο ελεύθερο θέατρο στην Ελλάδα».

Στην ίδια ανακοίνωση η FIA καλεί «την ελληνική κυβέρνηση να αναγνωρίσει την ανάγκη για συλλογικές διαπραγματεύσεις εκ μέρους των εκτελεστών, όπου δεν υπάρχει, και να αναγνωρίσει, να επεκτείνει και να δώσει νομική ισχύ στις συλλογικές συμβάσεις στο θέατρο». Παράλληλα, καλεί τους «Έλληνες εργοδότες να επανασυνδεθούν με τους ομολόγους τους στον τομέα του ελεύθερου θεάτρου και να καταλήξουν σε συμφωνία για έναν πιο βιώσιμο τομέα».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης