Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος, Φίλιππος Καραμέτος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

11 π.μ. κάπου στον Κεραμεικό. Οι κενές θέσεις των γραφείων της εταιρείας που ειδικεύεται στο «λιανικό εμπόριο μέσω τηλεπωλήσεων» είχαν γεμίσει από τις 9:00 το πρωί και τώρα, δύο ώρες μετά, τα τηλέφωνα είχαν αρχίσει να «παίρνουν φωτιά».

Ατελείωτες λίστες με στοιχεία πολιτών είχαν μοιραστεί στους υπαλλήλους, οι οποίοι προσπαθούσαν να τους πείσουν, ανάλογα με το τμήμα που εργάζονται, να γίνουν συνδρομητές σε υπηρεσίες μεγάλων εταιρειών.

Προκειμένου μάλιστα να «διασφαλιστεί» η παραγωγικότητα των υπαλλήλων, σε κάθε τμήμα βρισκόταν και ένας επιστάτης (manager τον λένε) καθώς και μία λίστα με τα ονόματα των εργαζομένων στην οποία συμπληρώνονταν οι «επιτυχίες» τους (κλείσιμο συμβολαίων, αποστολή πιστωτικών καρτών κα.).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο… έλεγχος

Όλα κυλούσαν ομαλά, μέχρι την ώρα που χτύπησε το τηλέφωνο της γραμματείας. Η φωνή από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής πρόφερε μόλις εφτά λέξεις… «Είμαι από την διπλανή καφετέρια. Γίνεται έλεγχος».

Το νέο διαδόθηκε αστραπιαία. Τα τηλέφωνα άρχισαν να χτυπούν και οι προϊστάμενοι των τμημάτων άρχισαν να διατάζουν κάποιους από τους υπαλλήλους να κλείσουν άμεσα τους υπολογιστές και τρέξουν προς την έξοδο.

Φυσικά πρόκειται για τους -ουκ ολίγους- ανασφάλιστους (κυρίως νέους), οι οποίοι ένεκα της οικονομικής κρίσης, διατίθενται να εργαστούν δίχως ασφάλεια για μισθούς από 230 έως 380 ευρώ.

Τώρα όρθιοι, με τα χαρτιά ανά χείρας, περίμεναν καρτερικά μέχρι να τους δώσουν την εντολή να κατευθυνθούν προς την έξοδο. Δεν ήταν αγχωμένοι, καθώς είχαν συνηθίσει πια την διαδικασία, μιας και παρόμοια περιστατικά συνέβαιναν τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.

Τα όσα ακολούθησαν και αποτυπώνονται στο video-ντοκουμέντο που εξασφάλισε το zougla.gr  είναι ενδεικτικά των συνθηκών κάτω από τις οποίες καλούνται να εργαστούν σήμερα οι νέοι -και όχι μόνο- άνθρωποι…

Συνηθισμένη διαδικασία

Το σημερινό ρεπορτάζ αφορά μία από τις πολλές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με εταιρείες και προωθούν υπηρεσίες μέσω τηλεφώνου.

Αφορμή για την έρευνα στάθηκαν καταγγελίες που έφτασαν στα γραφεία του zougla.gr και έκαναν λόγο για καθεστώς γαλέρας. Οι εργαζόμενοι, πέρα από το γεγονός ότι «αλλάζονται σαν τα πουκάμισα», αναγκάζονται να εργαστούν για μισθούς πείνας.

Οι ανασφάλιστοι

Τουλάχιστον οι μισοί είναι ανασφάλιστοι. Χαρακτηριστική είναι άλλωστε μια «λίστα παραγωγικότητας», στην οποία φαίνονται τα ονόματα των υπαλλήλων που εργάζονται στο τμήμα που προωθεί υπηρεσίες χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, από τους υπαλλήλους που αναγράφονται σε αυτή, τουλάχιστον οι μισοί είναι ανασφάλιστοι, ενώ 13 έχουν ήδη εγκαταλείψει την επιχείρηση.

Οι μαρτυρίες των ανθρώπων που έτυχε να εργαστούν στην εν λόγω εταιρεία είναι αποκαλυπτικές. «Βάζουν αγγελία κάθε 20 ημέρες και προσλαμβάνουν άτομα με μισθούς πείνας χωρίς, στις περισσότερες περιπτώσεις, να τους ασφαλίζουν. Αυτοί που είναι ανασφάλιστοι όταν τηλεφωνούν σε έναν πελάτη δεν λένε το όνομά τους αλλά ένα άλλο γιατί οι κλήσεις ηχογραφούνται και φοβούνται μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Συνήθως λένε το όνομα της manager».

Η παραπάνω περίπτωση αποτελεί μία από τις πολλές που επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την ανάγκη των ανθρώπων για δουλειά και διαμορφώνουν δικούς τους «κανόνες εργασίας».

Η έρευνα συνεχίζεται…

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης