Ρεπορτάζ: Φίλιππος Καραμέτος, Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ανεξέλεγκτες είναι οι διαστάσεις που έχει λάβει -και αυτήν τη χρονιά- η φοροδιαφυγή κατά τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων με… τρακτέρ στα συσκευαστήρια, με αποτέλεσμα να χάνονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Την ώρα που η χώρα κλυδωνίζεται, η φοροδιαφυγή κάθε μεγέθους εξακολουθεί να ανθεί, με τις μεταφορές -ανύπαρκτων στα χαρτιά- αγροτικών προϊόντων να κατέχουν μεγάλο μέρος της «πίτας της διαφθοράς».

Μεταφορές χρώματος «μαύρου»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι γνωρίζοντες τα πράγματα, μιλώντας στη zougla.gr, κάνουν λόγο για μεταφορές οι οποίες στερούνται των νόμιμων παραστατικών και πραγματοποιούνται παράνομα, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ από τον Φ.Π.Α. και τον Φόρο Εισοδήματος.

«Η μεταφορά προϊόντων για μικρές αποστάσεις στερείται των νόμιμων παραστατικών και εκτελείται παράνομα από τρακτέρ με… ρυμουλκούμενες πλατφόρμες, οι οποίες δεν διαθέτουν νόμιμη άδεια και κατά συνέπεια ασφάλιση» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Πρόκειται για οχήματα τα οποία δεν έχουν ούτε τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ούτε καν πινακίδες, ώστε, κατά τις μεταφορές που πραγματοποιούν, να περνούν «απαρατήρητα».

Τα φωτογραφικά ντοκουμέντα που βρίσκονται στη διάθεση της zougla.gr είναι ενδεικτικά:


(Άφαντες οι πινακίδες κυκλοφορίας)


(Κατά τη μεταφορά των προϊόντων στην Άρτα)


(Ξεφόρτωμα…)
 
Από το ρεπορτάζ προκύπτει μια αγαστή συνεργασία μεταξύ μεγαλογαιοκτημόνων και ιδιοκτητών επιχειρήσεων τυποποίησης-συσκευασίας τέτοιων προϊόντων, οι οποίοι, προκειμένου να «αποφύγουν» την εφορία, «βολεύονται» στη «μαύρη» διάθεση του εμπορεύματος στην αγορά.

«Δεν σας παραξενεύει ως καταναλωτές ότι σε αρκετές περιπτώσεις που αγοράζετε φρούτα ή λαχανικά δεν εκδίδεται απόδειξη; Αυτό συμβαίνει γιατί, πολύ απλά, αυτά τα προϊόντα δεν φαίνονται σε παραστατικά. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι για μεταφορά εσπεριδοειδών για απόσταση 20 χιλιομέτρων, ο ιδιοκτήτης του τρακτέρ-φορτηγού αμείβεται με 10 ευρώ/τόνο. Το φορτίο κυμαίνεται από 10 έως 20 τόνους, δηλαδή 100 με 200 ευρώ ”μαύρα” και έξοδα 20 ευρώ. Στον αντίποδα, το φορτηγό που μεταφέρει το μέγιστο 25 τόνους αμείβεται πάλι με 10 ευρώ, άρα 250 ευρώ, για τα οποία φορολογείται και αποδίδει Φ.Π.Α.» εξηγούν οι ίδιες «πηγές» στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα.

Ποσότητες-μαμούθ

Με δεδομένο το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η παραγωγή εσπεριδοειδών για την Ελλάδα την περίοδο 2011-2012 ανήλθε στους 1.000.000 τόνους, εάν το 10% αυτής μεταφέρθηκε παρανόμως, η διασπάθιση δημοσίου χρήματος φαντάζει δυσθεώρητη.

«10% σημαίνει ότι 100.000 τόνοι μεταφέρθηκαν μέσω παράνομων διαδικασιών. Δηλαδή, πρακτικά 1.000.000 “μαύρα” ευρώ κατέληξαν στις τσέπες κάποιων επιτήδειων που εκτελούν συστηματικά μεταφορικό έργο τόσο για τη δική τους παραγωγή όσο και για έτερους αγρότες. Αν προσθέσουμε και άλλα είδη που η μεταφορά τους εκτελείται με παρόμοιο τρόπο -καρπούζια, ακτινίδια, σιτάρι, ελιές-, το ποσό υπολογίζεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ» εξηγεί ο συνομιλητής της zougla.gr.

Τέλος, αλγεινή εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, παρόλο που, σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετοί ιδιοκτήτες φορτηγών έχουν ενημερώσει τους αρμόδιους φορείς (αστυνομία και ΣΔΟΕ) μέσω αναφορών και καταγγελιών, εκείνοι φαίνεται να κωλυσιεργούν και σε αρκετές περιπτώσεις να… κωφεύουν.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης