Τα συμπεράσματα και τις προτάσεις τους σε ό,τι αφορά την τουριστική ανάπτυξη στη Χίο παρουσίασε ομάδα Γερμανών φοιτητών του Πανεπιστημίου του Μονάχου, που βρέθηκε στην Αμανή, στην κεντρική Χίο και στα Μαστιχοχώρια.

Θέμα της εργασίας τους ήταν η «Τουριστική Ανάπτυξη στη Χίο», σε συνεργασία με τον καθηγητή Γ. Σπιλάνη και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων οργανώθηκαν συναντήσεις με τοπικούς φορείς ενώ συνάντηση έγινε και στο δημαρχείο με τη συμμετοχή του αρμόδιου αντιδημάρχου Δ. Καράλη, επαγγελματιών και άλλων ενδιαφερόμενων.

Όπως συμπέραναν στην έρευνά τους οι φοιτητές, η Χίος παραμένει ένας άγνωστος προορισμός τόσο από το ευρύ κοινό όσο και από τα τουριστικά γραφεία, ενώ η παρουσία του νησιού τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά περιορισμένη και μέσα από την ηλεκτρονική έρευνα δεν εμφανίζονται σελίδες που την αφορούν.

Παράλληλα, στην επίσημη σελίδα της Χίου (chios.gr) δεν υπάρχουν πληροφορίες για το πώς μπορεί κάποιος να φτάσει στη Χίο, ενώ χρήσιμη θα θεωρούνταν μια σελίδα του αεροδρομίου και του λιμανιού, όπου κανείς θα μπορούσε να δει όλα τα δρομολόγια αεροπλάνων και πλοίων.
Η έρευνα διαπιστώνει ότι οι εσωτερικές συγκοινωνίες του νησιού δεν φαίνονται στο διαδίκτυο και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον επισκέπτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επιπλέον, για κρατήσεις σε ό,τι αφορά τη διανυκτέρευση η παρουσία είναι περιορισμένη και πρακτικά ανύπαρκτη στα γερμανικά ηλεκτρονικά μέσα, ενώ αρκετές φορές ψάχνοντας για τη Χίο προτείνονται καταλύματα στο Τσεσμέ, στα τουρκικά παράλια.

Άλλωστε, όπως επισημαίνει η έρευνα, υπάρχουν αρκετές δραστηριότητες στις οποίες ωστόσο δεν μπορεί να γίνει κράτηση μέσω διαδικτύου.

Πάντως, τα χαρακτηριστικά του νησιού που επηρεάζουν τον τουρισμό όπως η τοπογραφία (βουνά για ορειβασία και περιπάτους και παραλίες), τα σπήλαια, οι θερμές πηγές, το κλίμα (αέρας για ιστιοπλοΐα και windsurf αλλά και η θερμοκρασία), η χλωρίδα και η πανίδα, προσφέρονται για πολλές δραστηριότητες.

Οι υποδομές έχουν ελλείψεις αλλά δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για τον τουρισμό (πχ. το μήκος του αεροδρομίου της Χίου είναι το ίδιο με αυτό του Λονδίνου που δέχεται 3,6 εκ ταξιδιώτες κάθε χρόνο), ωστόσο ορισμένες βελτιώσεις στο οδικό δίκτυο και το δίκτυο ύδρευσης και ηλεκτρικής ενέργειας κρίνονται αναγκαίες.

Η έρευνα των Γερμανών φοιτητών κάνει λόγο για ανεπαρκές μάρκετιγκ με έλλειψη μακροχρόνιας στρατηγικής, έλλειψη σαφούς τουριστικού προϊόντος και έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και επιχειρήσεων, ενώ σημειώνεται ότι υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση καταλυμάτων σε Αγ. Μηνά και πόλη της Χίου που δεν επιτρέπει τη διάχυση της τουριστικής δραστηριότητας, ειδικά στο βόρειο τμήμα του νησιού.

Αρκετοί φυσικοί και πολιτιστικοί πόροι δεν έχουν αναδειχθεί κατάλληλα, αν και κάποιοι από αυτούς παρουσιάζουν μοναδικότητα (μαστίχα, ορχιδέες, «Κάμπος», Ναυτική παράδοση, Νέα Μονή, ρουκετοπόλεμος) πάνω στην οποία μπορεί να στηθούν τουριστικά προϊόντα που μπορούν να σχηματίσουν προϊόντα που να «σταθούν» στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά.
Συνεχίζοντας, οι Γερμανοί φοιτητές διαμορφώνουν τις προτάσεις τους, για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού.

Όπως επισημαίνουν, τα προϊόντα για να είναι ανταγωνιστικά (δηλαδή να απαντούν στην ερώτηση «γιατί ένας τουρίστας να επιλέξει τη Χίο για τόπο διακοπών) είτε πρέπει να βασίζονται σε μοναδικά στοιχεία, είτε να συνδυάζουν στοιχεία που να δίνουν μια αυθεντικότητα στο προϊόν.

Ειδικότερα, προτάθηκαν 3 προϊόντα: ένα βασισμένο σε μια μοναδικότητα (μαστίχα), ένα δεύτερο με συνδυασμό μοναδικότητας και κάποια άλλα στοιχεία (μαστίχα και μονοπάτια) και ένα τρίτο σε συνδυασμό πολλών στοιχείων που δίνουν μια αυθεντικότητα («πνευματικότητα-spirituality» στην Αμανή με αξιοποίηση μοναστηριών, μονοπατιών, φύσης, ιαματικών νερών).

Παράλληλα, γίνεται λόγος για την ανάγκη μιας στρατηγικής ανάπτυξης συγκεκριμένων προϊόντων, ενώ σημειώνεται πως η ηλεκτρονική παρουσία πρέπει να αναβαθμιστεί, με δεδομένο ότι σήμερα οι υποψήφιοι τουρίστες την χρησιμοποιούν το διαδίκτυο περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μέσο.
Η έρευνα προτείνει να γίνουν συγκεκριμένα βήματα για την ύπαρξη διαχείρισης προορισμού κυρίως ενισχύοντας τη συνεργασία ιδιωτικών και δημόσιων φορέων μέσα από συγκεκριμένα καθήκοντα και υποχρεώσεις.

Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι, ειδικά στον τουρισμό υπάρχει μια «αλυσίδα» που συνδέει την παροχή πληροφόρησης, την δυνατότητα κρατήσεων, την προσπελασιμότητα, την ύπαρξη και ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων, καθώς και την παρακολούθηση μετά την αναχώρηση του τουρίστα.

Καταλήγοντας, η μελέτη επισημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν το «τουριστικό προϊόν». Αν αυτή η αλυσίδα δεν υπάρχει ή «σπάσει», τότε το προϊόν είναι ατελές και με προβλήματα. Η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων και του συντονισμού από κάποιον φορέα (τον διαχειριστή προορισμού) θεωρείται κρίσιμη.

Πηγή: www.amanivoice-chios.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης