Οι διεργασίες για το μέλλον της Ε.Ε. μετά το Brexit και την αντιμετώπιση του αυξανόμενου ευρωσκεπτικισμού βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με προοπτική, όμως, υιοθέτησης ενός μοντέλου «πολλών ταχυτήτων» στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.

Η «Λευκή Βίβλος» περιλαμβάνει 12 σελίδες και σε αυτές συμπυκνώνονται όλες οι προτάσεις με κυρίαρχη ιδέα την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Προς αυτήν την κατεύθυνση, τα σχέδιά του για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών παρουσιάζει ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, την ώρα που ο Γερμανός ευρωβουλευτής Έλμαρ Μπροκ προτείνει στη «Die Welt» τη δημιουργία μιας Ευρώπης του «σκληρού πυρήνα», με έμφαση στην καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων. 
Νωρίς το απόγευμα ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόκειται να παρουσιάσει εναλλακτικά σενάρια συνεργασίας ανάμεσα στα εναπομείναντα 27 κράτη-μέλη υπό τη μορφή μιας λεγόμενης «Λευκής Βίβλου».

Περιλαμβάνει 12 σελίδες και σε αυτές συμπυκνώνονται όλες οι προτάσεις με κυρίαρχη ιδέα την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων. Οι θέσεις αυτές θα γίνουν αντικείμενο προβληματισμού και επεξεργασίας μέχρι τις επόμενες εκλογές του Ευρωκοινοβουλίου το 2019.

«Μέσα στους υπάρχοντες θεσμούς»

Σε αυτόν τον διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης ο Γερμανός ευρωβουλευτής Έλμαρ Μπροκ, με την πιο μακρόχρονη θητεία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μέλος της Συνταγματικής Επιτροπής του σώματος, προτείνει να διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο τέσσερις χώρες. «Στον μελλοντικό πυρήνα της Ευρώπης θα πρέπει να βρίσκονται εκτός από τη Γερμανία και τη Γαλλία, ει δυνατόν και η Ιταλία με την Πολωνία» υπογράμμισε σε συνέντευξη στην εφημερίδα Die Welt. 

Όπως και ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, έτσι και ο Έλμαρ Μπροκ τάσσεται υπέρ της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

​Η Άγκυρα δεν είναι διατεθειμένη να κάνει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στον τομέα του Κράτους Δικαίου, σύμφωνα με τον Μπροκ«Εάν σχηματιστεί συνασπισμός των προθύμων που θέλει να προωθήσει ορισμένα θέματα, θα πρέπει να χρησιμοποιεί τους υπάρχοντες θεσμούς, δηλαδή να μη δημιουργήσει νέες διοικητικές δομές, να είναι ανοιχτός προς όλα τα υπόλοιπα μέλη και έτσι να μην ορθώσει νέα τείχη. Η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων θα πρέπει να κινείται στο πλαίσιο των υπαρχόντων ευρωπαϊκών συμφωνιών, οτιδήποτε άλλο θα έθετε σε κίνδυνο τη συνοχή της Ε.Ε.» υποστήριξε ο Γερμανός ευρωβουλευτής, διευκρινίζοντας ότι στην Ε.Ε. δεν υπάρχει θέση για τη Βρετανία. «Οι Βρετανοί αποφάσισαν ξεκάθαρα να βγουν από την Ένωση» είπε.

Ο Έλμαρ Μπροκ προτείνει, επίσης, και τη δημιουργία ενός «κύκλου φίλων» γύρω από την Ε.Ε., στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται η Ελβετία και η Νορβηγία. Αυτά τα κράτη θα έχουν πρόσβαση στην κοινή αγορά και πρέπει να έχουν υπογράψει τη Συμφωνία Σένγκεν.

Σε ό,τι αφορά την Τουρκία, σημειώνει ότι η χώρα δεν είναι διατεθειμένη να κάνει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στον τομέα του Κράτους Δικαίου -κίνηση που θα της επέτρεπε να γίνει μέλος της Ε.Ε.

«Νέο κοινωνικό σύμφωνο»

Παράλληλα, ο Έλμαρ Μπροκ δίνει έμφαση στα κοινωνικά χαρακτηριστικά αυτής της νέας συμφωνίας.

«Χρειαζόμαστε ένα νέο κοινωνικό σύμφωνο, ως τμήμα της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς που θα περιορίζει την ανισότητα και θα θεμελιώνει τις διαπραγματεύσεις για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας» υποστηρίζει. «Στο πλαίσιο αυτού του συμφώνου οι χώρες – μέλη θα πρέπει να συντονίζουν καλύτερα την κοινωνική τους πολιτική. Στις Συνθήκες της Ρώμης, των οποίων τα 60 χρόνια θα γιορτάσουμε τέλος Μαρτίου, έχει συμπεριληφθεί ο στόχος της εξίσωσης του βιοτικού επιπέδου στην Ευρώπη. Για αυτό χρειαζόμαστε μια σχετική κοινωνική σύγκλιση που επιδιώκεται μέσω του Ταμείου Συνοχής» προσθέτει.

Ο Γερμανός ευρωβουλευτής προτείνει μια πιο αποτελεσματική ενεργοποίηση του επενδυτικού σχεδίου Γιούνκερ και καλύτερη αξιοποίηση των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία, με στόχο τη στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την καταπολέμηση της ανεργίας.

«Δεν χρειαζόμαστε ακόμη περισσότερες γέφυρες και δρόμους, αλλά περισσότερη ανταγωνιστικότητα στον χώρο των ΜΜΕ» καταλήγει.

Με πληροφορίες από Die Welt | Deutsche Welle

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης