Πιο εγκρατείς, αλλά τιμώντας το πνεύμα των Χριστουγέννων, αναμένεται να είναι, φέτος, την περίοδο των εορτών, οι Έλληνες.

Τα παραπάνω αποτυπώνονται από την 15η έρευνα της MasterCard Barometer για τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, 8 στους 10 καταναλωτές αλλάζουν καταναλωτική συμπεριφορά στις γιορτές, διότι δεν μπορούν να αντισταθούν στο να αγοράζουν δώρα για τους αγαπημένους τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως τονίζει η έρευνα της MasterCard, παρά τις ευρύτερες συνθήκες και μια ελαφρώς πτωτική τάση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν πως οι Έλληνες εξακολουθούν να τιμούν το πνεύμα των Χριστουγέννων. Πιο συγκεκριμένα, σχεδόν ένας στους δύο (47%) καταναλωτές δηλώνει πως η καταναλωτική του συμπεριφορά διαφοροποιείται την περίοδο των εορτών.

Δεδομένων των δύσκολων συνθηκών, οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν πως φέτος θα κινηθούν σε ένα σχετικώς συγκρατημένο καταναλωτικό πλαίσιο, με σχεδόν 1 στους 2 (48%) να απαντά πως θα αγοράσει μόνο τα απαραίτητα αναφορικά με τα δώρα και τις εορταστικές προμήθειες.

Ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων θα καταφύγει, επίσης, σε αγορά ειδών σε προσφορά ή/και σε εκπτωτικά καταστήματα (30%). Αξίζει να σημειωθεί ακόμη, πως 12% των καταναλωτών είτε θα χαρίσουν δώρα φτιαγμένα από τους ίδιους είτε θα πραγματοποιήσουν τις σχετικές αγορές τους στο διαδίκτυο με σκοπό να πετύχουν καλύτερες τιμές αλλά και μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων.

Οι αγορές και προσφορές είναι γένους θηλυκού

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όσον αφορά στις διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φύλων, οι γυναίκες εμφανίζονται πιο «επιρρεπείς», συγκριτικά με τους άνδρες στην αλλαγή αγοραστικών συνηθειών κατά τις γιορτές, με το 50% να απαντά θετικά στη σχετική ερώτηση.

Όπως δείχνουν, μάλιστα, τα στοιχεία της έρευνας, οι γυναίκες είναι εκείνες που σκοπεύουν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες έκπτωσης αλλά και τις προσφορές (33%) σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους άνδρες, οι οποίοι κλίνουν ελαφρώς περισσότερο προς τη διαδικτυακή αγορά (6%) σαν πιθανή λύση στην αναζήτηση καλύτερων τιμών.

Επιπλέον και εξετάζοντας τις αγοραστικές συμπεριφορές των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, η έρευνα αποκαλύπτει πως οι νεότερης ηλικίας καταναλωτές (18-44) είναι εκείνοι που θεωρούν περισσότερο (54%), πως τα Χριστούγεννα είναι μία περίοδος που αξίζει να αλλάξουν τον οικονομικό τους προγραμματισμό, προκειμένου να εκφράσουν την αγάπη τους, χαρίζοντας δώρα στα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Οι νεότεροι καταναλωτές (18-34) λοιπόν, δηλώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό, πως θα ικανοποιήσουν τις Χριστουγεννιάτικες ανάγκες τους σε δώρα και προμήθειες, είτε καταφεύγοντας στις διαθέσιμες προσφορές/εκπτώσεις (36%), είτε πραγματοποιώντας τις αγορές τους στο διαδίκτυο (11%).

Φθηνότερο το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Φθηνότερο, σε σχέση με πέρυσι, κατά 4,64% θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με δειγματοληπτικό έλεγχο, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), κατά την περίοδο 14 έως 19 Δεκεμβρίου 2012.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι θα κοστίσει 151,56 ευρώ, έναντι 158,93 ευρώ, που κόστιζε πέρυσι, την ίδια ακριβώς περίοδο, περιλαμβάνοντας τα ίδια ακριβώς προϊόντα. Η διαφορά αυτή των 7,37 ευρώ, που μεταφράζεται σε μείωση 4,64%, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2011, οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στη μείωση της τιμής του χοιρινού, όσον αφορά στα κρεατικά, η τιμή του οποίου κατά μέσο όρο εκτιμάται στα 3,70 ευρώ το κιλό και εμφανίζει μείωση 26%, σε σχέση με πέρυσι, καθώς επίσης και στα φθηνότερα οπωροκηπευτικά προϊόντα, με εξαίρεση τις πατάτες.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η γενική εικόνα, που διαμορφώνεται, αναφορικά με την τιμή των κρεατικών, τη φετινή περίοδο, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2011, αποτυπώνεται στην οριακή μείωση της τιμής του ντόπιου αρνιού στα 7 ευρώ/κιλό και στη μικρή αύξηση της τιμής της γαλοπούλας (3,85%).

Σχετικά με τις τιμές των οπωροκηπευτικών, οι ντομάτες εμφανίζουν αξιοσημείωτη μείωση κατά 26,88%, όπως και το λάχανο (-34,78), αλλά και το μαρούλι (-15,56%) και μόνο οι πατάτες εμφανίζουν μικρής κλίμακας αύξηση κατά 3,08%.

Στο ίδιο πτωτικό πλαίσιο κινούνται και οι τιμές των φρούτων, οι οποίες καταγράφουν μεσοσταθμική μείωση κατά περίπου 18% (πορτοκάλια, μήλα), ενώ, όσον αφορά στα γλυκά, τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, αυτά εμφανίζουν κάποιες μικρές ανοδικές και καθοδικές αυξομειώσεις.
Τέλος, τα ποτά και τα αναψυκτικά (προϊόντα σούπερ- μάρκετ) συνεχίζουν τη σταθερή εδώ και μία τριετία ανοδική τους πορεία.

Η ΕΣΕΕ τονίζει ότι οι απώλειες στις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων αναμένεται να προσεγγίσουν περίπου το 18%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, με εκτίμηση να διαμορφωθεί η κατανάλωση στα 7,6 δισ. ευρώ, σε σχέση με τα 9,25 δισ. ευρώ, το 2011 και με συνολική απώλεια του εορταστικού τζίρου εφέτος κατά 1,6 δισ. ευρώ.

Πηγή: ΑΠΕ
Επιμέλεια: Μυρτώ Τσάβαλου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης