Κατακόρυφη πτώση της δαπάνης των ελληνικών νοικοκυριών σε είδη διατροφής, η οποία έχει υποχωρήσει κατά 18,6%, καταγράφει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Όπως προκύπτει, από την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι καταναλωτές στην Ελλάδα, έχουν περιορίσει σημαντικά τις δαπάνες τους για:

αρνί-κατσίκι (-44,9%),

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ζάχαρη (-38,1%),

ψάρια (-33,8%),

αλλαντικά (-31,4%),

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

τομάτες (27,7%),

μοσχαρίσιο κρέας (24,7%), α

ρύζι (-14,7%) και

ψωμί (-3,4%).

Δεν είναι όμως μόνο η οικονομική ανέχεια.
Ένα μεγάλο ποσοστό της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται αντιστοιχεί στην αξιοποίηση από τον καταναλωτή προσφορών και εκπτώσεων.
Οι 9 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και 7 στους 10 τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους.

Ένα άλλο σημαντικό ποσοστό της μείωσης αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών με την υιοθέτηση έξυπνων αγορών από τους καταναλωτές, όπως αναζήτηση προσφορών που προαναφέρθηκε, φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων, διαφορετικές συσκευασίες, μείωση της σπατάλης, σύγκριση τιμών, αξιοποίηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κλπ.

Σε σχέση με τις φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει αυτή την τάση, αποτελούν συγκεκριμένα είδη για τα οποία η μείωση στην ποσότητα των αγορών (σε κιλά, λίτρα) που καταγράφεται είναι είτε σημαντικά μικρότερη από την μείωση στην αξία των αγορών (σε ευρώ), είτε η ποσότητα αγορών ενίοτε παρουσιάζει αύξηση.

Π.χ. για τα ζυμαρικά ενώ καταγράφεται μείωση στην αξία της δαπάνης κατά 2%, η κατανάλωση σε κιλά όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά αυξήθηκε κατά 15%. Το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι ο καταναλωτής εκμεταλλεύτηκε τις έντονες προσφορές σε αυτή την κατηγορία.

Άλλο παράδειγμα είναι τα νωπά πουλερικά. Ενώ καταγράφεται μείωση στην αξία της δαπάνης κατά 9%, η κατανάλωση σε κιλά όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά αυξήθηκε κατά 5%. Το οποίο όπως εξηγεί το ΙΕΛΚΑ, πρακτικά σημαίνει ότι ο καταναλωτής εκμεταλλεύτηκε τόσο τις προσφορές σε αυτά τα είδη, όσο στράφηκε και σε χαμηλότερης τιμής επιλογής όπως π.χ. χύμα κοτόπουλο, έναντι συσκευασμένου.

Επίσης για το νωπό γάλα η μείωση που καταγράφεται σε αξία είναι 15%, αλλά η μείωση σε λίτρα μόλις 4%. Το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι ο καταναλωτής στράφηκε σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης