Στο δεκάμηνο 2015 οι εξαγωγές της χώρας μας εκτός των καυσίμων και πετρελαιοειδών, ενισχύθηκαν κατά 9,4%, έναντι 1,2% το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και 1,6% το 2013.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η θετική αυτή επίδοση επετεύχθη εντός της αρνητικής συγκυρίας ενός ενδεχόμενου GREXIT, της επιβολής των capital controls, των επανειλημμένων εκλογικών αναμετρήσεων, της καταβαράθρωσης της αξιοπιστίας της χώρας μας διεθνώς, ενώ πιθανότατα αποτελεί και την μοναδική θετική επίδοση της εθνικής μας οικονομίας σε μακροοικονομικό επίπεδο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην εξαιρετικά θετική πορεία των ελληνικών εξαγωγών, σημαντική ήταν η συνεισφορά του αγροτικού κλάδου, αφού οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 14,4%, αρκετά υψηλότερα από τον εθνικό μέσο όρο.

 Εξετάζοντας με προσοχή τα στατιστικά στοιχεία, προκύπτει ότι συνολικά οι ελληνικές εξαγωγές πλην καυσίμων να αυξάνονται το 2015, ωστόσο αυτό πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των μηνών από Ιανουάριο έως Ιούνιο του 2015.

Μετά την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων (Ιούλιος 2015) υπάρχει σαφής κάμψη του ρυθμού αύξησης των εξαγωγών ενώ τον Οκτώβριο και Νοέμβριο του τρέχοντος έτους παρατηρείται ξεκάθαρη πτώση (-1,7% και -3,6% σε ετήσια βάση).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το ίδιο συμβαίνει και στα αγροτικά προϊόντα, αφού οι εξαγωγές αγροτικών στο σύνολό τους τον Οκτώβριο μειώθηκαν οριακά κατά 0,2% συγκριτικά με τον Οκτώβριο 2014 και το Νοέμβριο κατά 3%.

Εξετάζοντας κλαδικά τα στοιχεία αγροτικών εξαγωγών, σημαντική αύξηση παρατηρείται στις εξαγωγές ελαιόλαδου – που μετά από την άσχημη περυσινή χρονιά για την εγχώρια παραγωγή δείχνει να ανακάμπτει δυναμικά, με τις εξαγωγές του σχεδόν να τριπλασιάζονται σε αξία-, ενώ μεγάλη άνοδος καταγράφηκε και στα καπνά (+40,1%).

Στους «πρωταθλητές» των αγροτικών εξαγωγών που διαθέτουν ισχυρό πλεονέκτημα ποιότητας, με υψηλές τιμές, επιπλέον ανήκουν τα παρασκευασμένα λαχανικά (ελιές) και φρούτα (κομπόστα ροδάκινο), οι ζύμες αρτοποιίας, το κρασί, το γιαούρτι, ενώ σε προϊόντα όπως τα νωπά φρούτα φαίνεται ότι οι χαμηλότερες τιμές δίνουν το συγκριτικό πλεονέκτημα.

Σε ότι αφορά στους προορισμούς, οι ενδοκοινοτικές αγορές παραδοσιακά απορροφούν περίπου το 70% των αγροτικών μας προϊόντων, ενώ λόγω της παρατεταμένης κρίσης των τελευταίων ετών, η κατανάλωση νωπών αγροτικών προϊόντων έχει μειωθεί δραστικά στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, που αποτελούσαν σημαντικές αγορές (βλ. Ρωσία).

Για το λόγο αυτό ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) έχει επανειλημμένα επισημάνει την ανάγκη στοχευμένης προώθησης των ελληνικών αγροτικών προϊόντων σε χώρες με αυξανόμενο ρυθμό ανάπτυξης και μεγάλο πληθυσμό, όπως η Κίνα και η Ινδία, οι οποίες θα πρέπει να αποτελέσουν εναλλακτικές αγορές για τα αγροτικά μας προϊόντα και σαφή διέξοδο από την υφιστάμενη κατάσταση.

Ως παράδειγμα αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δρ. Κυριάκος Λουφάκης, το ζωηρό ενδιαφέρον που προκύπτει για εξαγωγές ακτινιδίων και σταφυλιών στις μακρινές αγορές της Ασίας, καθώς πρόκειται για φρούτα υψηλής ζήτησης και θρεπτικής αξίας, που διατηρούνται για ικανό χρονικό διάστημα σε ψυγεία και είναι δυνατό να μεταφερθούν μέσω θαλασσίων οδών, χωρίς αλλοίωση της ποιότητάς τους. Αντίστοιχη πολιτική, ακολουθείται ήδη με επιτυχία άλλες κοινοτικές μεσογειακές αγορές, όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ/ Επεξεργασία: ΙΕΕΣ-ΣΕΒΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης