Bίντεο-φωτογραφίες: Νίκος Χριστοφάκης

Όλοι θυμούνται την περίφημη αφίσα που εμπνεύστηκε ο Δημήτρης Αβραμόπουλος και η οποία καλούσε την οικουμένη ολόκληρη να ζήσει τον μύθο της επισκεπτόμενη την Ελλάδα. Μία βόλτα στα σοκάκια της Πλάκας, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στην Αγίου Παύλου, στο Μοναστηράκι και το Θησείο, αλλά και στην πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη θα έπειθε και τον πλέον φιλέλληνα τουρίστα πως μια επίσκεψη στην Ελλάδα με υψηλές θερμοκρασίες και με τους λόφους σκουπιδιών δεν είναι η καλύτερη προτροπή για να ζήσεις τον οποιοδήποτε μύθο σου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις, ο αρμόδιος υπουργός κ. Πάνος Σκουρλέτης εξακολουθεί να δεσμεύεται για την επίλυση του ζητήματος, οι δήμαρχοι συνεχίζουν να βλέπουν τους τόνους των απορριμμάτων να συσσωρεύονται στις πόλεις τουςΤο αντίθετο… Καταλήγει να είναι απεχθές. Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί στις περισσότερες περιοχές της χώρας λόγω του αδιεξόδου στο θέμα των συμβασιούχων εργαζομένων στην καθαριότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις, ο αρμόδιος υπουργός κ. Σκουρλέτης εξακολουθεί να δεσμεύεται για επίλυση του ζητήματος, οι δήμαρχοι εξακολουθούν να βλέπουν τους τόνους των απορριμμάτων να συσσωρεύονται στις πόλεις τους και οι υπόλοιποι πολίτες, με τη σειρά τους, εξακολουθούν να βγάζουν τα σκουπίδια στους δρόμους αλλά και να κάνουν υπομονή.

Αυτή είναι η εικόνα της χώρας εν έτει 2017, που θεωρητικά αλλά και στην πράξη φαίνεται να είναι η χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό τόσο όσον αφορά στις αφίξεις όσο και στα έσοδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Και ενώ η ΠΟΠ-ΟΤΑ έχει αποφασίσει να συνεχίσει την αποκομιδή απορριμμάτων, η μεγαλύτερη ομοσπονδία των εργαζομένων στους δήμους, η ΠΟΕ-ΟΤΑ, συνεχίζει τις κινητοποιήσεις, αρνούμενη να δώσει το πράσινο φως προκειμένου τα απορριμματοφόρα να βγουν στους δρόμους.

Σήμερα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση από τον υπουργό Εσωτερικών, την οποία απέρριψε η ΠΟΕ – ΟΤΑ, καθώς, όπως τονίζει, «οδηγεί τους 10.000 εργαζομένους στον δρόμο».

Την ίδια ώρα, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν προκηρύξει στάση εργασίας από τις 11.00 έως το τέλος της πρωινής βάρδιας, ενώ αποφάσισαν και την πραγματοποίηση συλλαλητηρίων στις πρωτεύουσες των νομών της χώρας.

Το ραντεβού στην Αθήνα δόθηκε στις 11.30 στην πλατεία Καραϊσκάκη, ενώ στις 12.30 εκπρόσωποι των συμβασιούχων συναντώνται με τον Πάνο Σκουρλέτη στο Υπουργείο Εσωτερικών και στη συνέχεια θα μεταβούν στη Βουλή.

Εξαγριωμένοι οι συμβασιούχοι – Δεν τα βρήκαν με τον υπουργό

Οι συμβασιούχοι των δήμων δηλώνουν εξαγριωμένοι, καθώς, όπως ενημερώθηκαν, ο αρμόδιος υπουργός δεν έκανε δεκτά τα αιτήματά τους.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ-ΟΤΑ Νίκος Τράκας είπε πως ο υπουργός Πάνος Σκουρλέτης τούς αποκάλεσε «μαϊντανούς» και τόνισε πως «έχει αποφασίσει να δώσει την καθαριότητα σε ιδιώτες».

«Οι μάσκες έπεσαν. Αφού μας αποκάλεσε μαϊντανούς των καναλιών, μέσα σε πέντε λεπτά είχε άποψη για την πρότασή μας» κατήγγειλε ο πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής, ενώ κατηγόρησε τον υπουργό Εσωτερικών ότι «έχει πάρει τις αποφάσεις του να δώσει την καθαριότητα στα ιδιωτικά συμφέροντα».

Επίσης, ο Ν. Τράκας κάλεσε τον υπουργό να επεξεργαστεί την πρόταση της Ομοσπονδίας, σημειώνοντας ότι «δεν θα του επιτρέψουμε να δώσει κάτω από το τραπέζι την καθαριότητα στα ιδιωτικά συμφέροντα».

Παράλληλα, χαρακτήρισε «ανίκανο» τον υπουργό Εσωτερικών να διαχειριστεί το μεγάλο ζήτημα που δημιούργησε μαζί με την Όλγα Γεροβασίλη, τον Χριστόφορο Βερναρδάκη και τον Γιώργο Κατρούγκαλο.

Επεισόδια έξω από το Υπουργείο Εσωτερικών:

Μικρής έντασης επεισόδια σημειώθηκαν λίγο μετά τις 12.00 έξω από το υπουργείο. Μέλη της ΠΟΕ – ΟΤΑ προσπάθησαν να εισβάλουν στο κτήριο και απωθήθηκαν από τους αστυνομικούς που βρίσκονταν στην είσοδό του.

Videο και φωτογραφίες από την πορεία των μελών της ΠΟΕ – ΟΤΑ προς το Υπουργείο Εσωτερικών:



Παράλληλα, σήμερα συνεδριάζει και η ΚΕΔΕ, με τον πρόεδρό της Γιώργο Πατούλη να εκφράζει επιφυλάξεις για αδιευκρίνιστα σημεία της ρύθμισης.

Αυτή είναι η πρόταση της ΠΟΕ-ΟΤΑ

Η πρόταση νομοθετικών ρυθμίσεων της ΠΟΕ-ΟΤΑ για το θεσμικό πλαίσιο πρόσληψης τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού στους ΟΤΑ προβλέπει τα εξής:

Οι προσλήψεις προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας και των λοιπών τεχνικών υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. και των Νομικών Προσώπων των Ο.Τ.Α., πραγματοποιούνται, μέσω ειδικών αντικειμενικών διαδικασιών, όπως περιγράφονται στον παρόντα Νόμο, υπό τον έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π., με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου.

Κριτήρια για την πρόσληψη του εν λόγω προσωπικού είναι η κατοχή των απαιτούμενων για κάθε κλάδο τυπικών προσόντων και η εμπειρία σε συναφείς υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. και των Νομικών Πρόσωπων αυτών. Πρόσθετο, συνεκτιμώμενο προσόν θεωρείται η 12μηνη εμπειρία σε συναφείς υπηρεσίες του φορέα, στον οποίο πρόκειται να πραγματοποιηθεί η πρόσληψη καθώς και η εμπειρία, που έχει αποκτηθεί εντός της τελευταίας πενταετίας από την έκδοση του παρόντος νόμου. Ως εμπειρία νοείται η αποκτηθείσα με οποιαδήποτε μορφής σύμβαση ή σχέση εργασίας ή έργου ή παροχής υπηρεσιών, η οποία αποδεικνύεται είτε από σχετική βεβαίωση του φορέα, στον οποίο παρείχε τις υπηρεσίες του ο υποψήφιος, είτε από σχετική βεβαίωση του οικείου ασφαλιστικού φορέα και υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου για το είδος της εμπειρίας του.

Εντός μηνός από την δημοσίευση του παρόντος Νόμου, οι Ο.Τ.Α. και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των Ο.Τ.Α. καταγράφουν τις ανάγκες τους σε τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, αποτυπώνοντας παράλληλα, την σύνθεση του προσωπικού, που ήδη υπηρετεί ως τακτικό προσωπικό στο ως άνω αντικείμενο καθώς και των απασχολούμενων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου και αποστέλλει την σχετική καταγραφή στο Υπουργείο Εσωτερικών, που την διαβιβάζει αμελλητί στο Α.Σ.Ε.Π.

Η καταγραφή συνοδεύεται από έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας του φορέα, ότι υφίστανται διαθέσιμες πιστώσεις από οποιαδήποτε πηγή για την πληρωμή των ως άνω εργαζομένων και απόφαση του αρμοδίου οργάνου του φορέα, περί σύστασης οργανικών θέσεων, που αντιστοιχούν στις ανάγκες, την κάλυψη, των οποίων αιτείται. Ο αριθμός των θέσεων, που συστήνονται δεν μπορεί να είναι μικρότερος από τον αριθμό των προσώπων, που ήδη απασχολούνται με συμβάσεις εργασίας ή έργου ή παροχής υπηρεσιών στις ως άνω υπηρεσίες. Φορείς, που δεν προβαίνουν σε καταγραφή των αναγκών τους και σε σύσταση οργανικών θέσεων ή συστήνουν αριθμό θέσεων, που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές τους ανάγκες, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, δεν δύνανται να καλύψουν αυτές, μέσω πρόσληψης προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή έργου ή ανάθεσης υπηρεσιών για διάστημα έτους από την έναρξη της παρούσας διαδικασίας.

Το Α.Σ.Ε.Π., εντός μηνός από την παραλαβή των αιτημάτων, επεξεργάζεται αυτά και εκδίδει ανακοινώσεις ανά φορέα, καλώντας όλους τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν αιτήσεις για την πρόσληψή τους με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.

Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων, το Α.Σ.Ε.Π. επεξεργάζεται αυτές και προβαίνει σε εγγραφή των υποψηφίων σε πίνακες κατάταξης, μοριοδοτώντας αυτούς, με βάση τους μήνες της εμπειρίας τους, ως εξής:

α. εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως σε Ο.Τ.Α. και Νομικών Προσώπων των Ο.Τ.Α.: 10 μόρια για κάθε μήνα, χωρίς περιορισμό,
β. 12μηνη εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως στον συγκεκριμένο φορέα: 2 πρόσθετα μόρια ανά μήνα εμπειρίας.
γ. εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως σε Ο.Τ.Α. και Νομικά Πρόσωπα των Ο.Τ.Α. εντός των τελευταίων πέντε ετών από την ημέρα έκδοση της ανακοίνωσης: 1 πρόσθετο μόριο, ανά μήνα εμπειρίας.

Πηγή: eurokinissiΜετά τη μοριοδότηση των υποψηφίων και την ένταξή τους σε πίνακες κατάταξης, κατά φθίνουσα σειρά ανά φορέα, το Α.Σ.Ε.Π. ελέγχει τα δικαιολογητικά των υποψηφίων, κυρώνει τους πίνακες και αποστέλλει αυτούς στους φορείς, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η πρόσληψη του προσωπικού. Η ως άνω απόφαση δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Εντός δέκα ημερών από την παραλαβή των πινάκων, ο οικείος φορέας καλεί το προσωπικό να προσέλθει, προκειμένου να υπογράψει σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου και με απόφαση του αρμοδίου οργάνου τοποθετεί τους προσλαμβανόμενους στις οργανικές θέσεις που έχουν ήδη συσταθεί. Η παρούσα διαδικασία εξαιρείται των διατάξεων του ν. 4129/2013.

Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται στο εν λόγω προσωπικό οι διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, με την εξαίρεση των διατάξεων που αφορούν στην ηλικία των υποψηφίων.

Μέχρι την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών και την κατάρτιση των συμβάσεων Αορίστου Χρόνου και εφόσον οι εργαζόμενοι έχουν υποβάλει αίτηση προς πρόσληψη, οι συμβάσεις εργασίας Ορισμένου Χρόνου του προσωπικού, που ήδη απασχολείται, παρατείνονται αυτοδικαίως.

Οι διατάξεις του άρθρου 61 του Ν.3979/2011 και άρθρου 47 του Ν.4257/2014 καταργούνται από τη δημοσίευση του παρόντος.

Αιτιολογική έκθεση

Όπως προκύπτει από το άρθρο 103, παρ.3 του Συντάγματος, αυτό επιτρέπει την πρόσληψη προσωπικού για κάλυψη οργανικών θέσεων τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού, με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου. Ρητώς δε η ως άνω διάταξη παραπέμπει σε έκδοση ειδικού Νόμου, που ορίζει τους όρους για την πρόσληψη και τις εγγυήσεις, τις οποίες έχει το προσωπικό, που προσλαμβάνεται. “3. Οργανικές θέσεις ειδικού Επιστημονικού καθώς και τεχνικού ή βοηθητικού προσωπικού μπορούν να πληρούνται με προσωπικό, που προσλαμβάνεται με σχέση ιδιωτικού δικαίου. Νόμος ορίζει τους όρους για την πρόσληψη, καθώς και τις ειδικότερες εγγυήσεις, τις οποίες έχει το προσωπικό, που προσλαμβάνεται”.

Το προσωπικό που απασχολείται στους συγκεκριμένους κλάδους αποτελεί αναμφίβολα τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, ενώ έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά: αφενός δεν απαιτούνται για την άσκηση των καθηκόντων του ειδικά, αυξημένα προσόντα, δεδομένου ότι πρόκειται για προσωπικό υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τεχνικές και πρακτικές ως επί το πλείστον γνώσεις, που έχουν αποκτηθεί μέσω της εμπειρίας που έχουν αποκτήσει, και αφετέρου η εμπειρία του εν λόγω προσωπικού στον συγκεκριμένο χώρο εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό κριτήριο για την πρόσληψή του, αφού η γνώση του χώρου δουλειάς και των ιδιαιτεροτήτων που αυτός παρουσιάζει αποτελούν κρίσιμο μέγεθος για την αποδοτικότητα και την αύξηση της παραγωγικότητας των ως άνω εργαζομένων.

Πηγή: eurokinissiΕπιπροσθέτως, μετά την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπου με σαφήνεια διαπιστώθηκε ότι οι εργαζόμενοι στις ως άνω υπηρεσίες έχουν υποστεί καταχρήσεις, λόγω των παρατάσεων των συμβάσεών τους, πράγμα που σαφώς απαγορεύεται από την Κοινοτική Νομοθεσία, η απόδοση κεντρικής βαρύτητας στο κριτήριο της κτηθείσας εμπειρίας και μάλιστα εντός των τελευταίων πέντε ετών είναι η πλέον συμβατή προς την Κοινοτική Οδηγία 1999/70/ΕΚ λύση, προκειμένου οι καταχρήσεις αυτές να αντιμετωπιστούν εις όφελος των εργαζομένων και όχι εις βάρος αυτών, όπως δυστυχώς συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Εκ των ανωτέρω είναι σαφές ότι το Σύνταγμα παραπέμπει σε έκδοση εφαρμοστικού νόμου που θα ρυθμίσει τους όρους πρόσληψης του τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού. Τέτοιοι νόμοι ίσχυαν στο παρελθόν και προέβλεπαν ειδική διαδικασία πρόσληψης π.χ. για το προσωπικό καθαριότητας σε απόλυτη σύμπνοια προς το Σύνταγμα, όπως ήταν ο Ν.2314/1953. Αντίστοιχα, ειδικές διατάξεις ισχύουν σήμερα για το ειδικό επιστημονικό προσωπικό, σε απόλυτη συνάφεια προς το Σύνταγμα. Δεδομένου, ωστόσο, ότι οι διατάξεις του υφιστάμενου νομικού πλαισίου δεν προέβλεπαν αντικειμενικά κριτήρια επιλογής του προσωπικού και η διαδικασία προσλήψεως δεν τελούσε υπό τον έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π., το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να αναβαθμιστεί, εισάγοντας την ύπαρξη αντικειμενικών κριτηρίων, το σημαντικότερο εκ των οποίων για τη συγκεκριμένη κατηγορία προσωπικού είναι η εμπειρία στον συγκεκριμένο φορέα εργασίας και στο συγκεκριμένο αντικείμενο της θέσεως και εμπλέκοντας στη διαδικασία πρόσληψης το Α.Σ.Ε.Π., το οποίο επιβλέπει το σύνολο της διαδικασίας.

Η υποχρέωση αυτή απορρέει από το άρθρο 103, παρ.7 του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία “7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, πλην των περιπτώσεων της παραγράφου 5, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει. Νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες επιλογής, που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας”.

Επιπροσθέτως, με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου, επιτυγχάνεται η καταγραφή του συνόλου των αναγκών των Ο.Τ.Α. και των Νομικών τους Προσώπων σε προσωπικό των ως άνω κλάδων, κατά τρόπο, ώστε να επέλθει μείωση του πραγματικού κόστους των υπηρεσιών καθαριότητας και τεχνικών αντικειμένων, αφού οι ανάγκες πλέον καλύπτονται με προσωπικό Αορίστου Χρόνου ενώ καταργούνται οι διατάξεις, που επέτρεπαν την ανάθεση των υπηρεσιών αποκομιδής σε ιδιώτες, διαφυλάσσοντας έτσι τον Δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών αυτών. Αντίστοιχα, η στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών με έμπειρο προσωπικό, οδηγεί σε μείωση του κόστους τεχνικών εργασιών, αφού και οι εν λόγω υπηρεσίες στελεχώνονται πλέον επαρκώς και καλύπτονται πλήρως οι ανάγκες τους.

Την ίδια στιγμή, διασφαλίζεται η μέσω προκαθορισμένων και αντικειμενικών κριτηρίων (όπως είναι η εμπειρία) και υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, επιλογή προσωπικού, που μπορεί άμεσα να ενταχθεί στον φορέα απασχόλησης, προκειμένου να ανταποκριθεί άμεσα στις ανάγκες των φορέων, χωρίς μάλιστα να χρειαστεί διάστημα εκπαίδευσης ή προσαρμογής στους χώρους εργασίας. Την ίδια στιγμή, παρέχεται η ευελιξία, που είναι απαραίτητη για τους φορείς, αναφορικά με τις πηγές χρηματοδότησης της εργασίας του προσωπικού αυτού.

Τέλος, προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες και επιτακτικές ανάγκες των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων σε προσωπικό, προβλέπεται η παράταση της απασχόλησης των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Διαβάστε επίσης:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης