Ρεπορτάζ: Σταυρούλα Πεταλιού

Την Παρασκευή 2 Ιουνίου στην αίθουσα της Γερουσία της Βουλής η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) σε συνεργασία με την ελληνική Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) διοργάνωσε συζήτηση για να ακούσει τις θέσεις της ελληνικής κοινωνίας σχετικά με τα πέντε σενάρια για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ευρώπης, όπως αυτά περιγράφονται από τον  πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν- Κλοντ- Γιούνκερ, στη Λευκή Βίβλο για το Μέλλον της Ευρώπης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στιγμιότυπο από την ημερίδα για την Λευκή Βίβλο

Αφετηρία της συζήτηση, αποτέλεσε το περιεχόμενο της Βίβλου που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την 1η Μαρτίου 2017. Σε αυτή παρατίθεντο πέντε σενάρια για την εξέλιξη της Ευρώπης μέχρι το 2025 σε διαφορετικούς τομείς, όπως, μεταξύ άλλων, η ενιαία αγορά και το εμπόριο, η μετανάστευση και η ασφάλεια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Γιώργος Ντάσης πρόεδρος της ΕΟΚΕ, ενώ χαιρετισμό απηύθυναν ο Πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, ο Αναστάσιος Κουράκης πρόεδρος της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων, ο Γιώργος Βερνίκος πρόεδρος της ΟΚΕ, ο Γιώργος Ντάσης πρόεδρος της ΕΟΚΕ, εκπρόσωπος της ΔΗ.ΣΥΜ, των ΑΝΕΛ και της Ένωσης Κεντρώων.

Την παρουσίαση της Λευκής Βίβλου σημειώνεται πως πραγματοποίησε ο Γιώργος Κολυβάς.

Ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης

Ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης αναφέρθηκε στην ανταπόκριση του αιτήματος για συζήτηση που πραγματοποιήθηκε από τον κ. Βερνίκο και τόνισε:

«Η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων θα είναι μια Ευρώπη η οποία θα έχει υπογράψει τυπικά ή άτυπα το τέλος της». «Η συζήτηση περί Ευρώπης πολλών ταχυτήτων τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής κρύβει ιδέες, αντιλήψεις και πολιτικές, οι οποίες, εάν εκτεθούν, μόνο επικινδυνότητα μπορούν να δημιουργήσουν. Η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων θα είναι μια Ευρώπη η οποία θα έχει υπογράψει τυπικά ή άτυπα το τέλος της» συμπλήρωσε.

Παράλληλα, ο πρόεδρος της Βουλής επεσήμανε ότι υπάρχουν αντιλήψεις που θα ήθελαν η Ευρώπη να χωριστεί σε τέσσερις ή πέντε ειδικές οικονομικές ζώνες, που η κάθε μία από αυτές θα έχει τα ελάχιστα από πλευράς παραγωγικής διαδικασίας, υπηρεσιών και κυρίως κοινωνικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων, σε σχέση με άλλες χώρες που θα έχουν έναν μόνιμο και θεσμοποιημένο ηγετικό ρόλο, σε μια εσωτερική νεοαποικιακή διαμόρφωση της Ευρώπης και της ΕΕ.

Επίσης εξήγησε ότι «ακόμη ότι εκεί κατατείνουν η συζήτηση για τα Βαλκάνια και όλες τις νοτιοδυτικές υπό ένταξη χώρες, η κατάσταση στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, η αναμονή στην ένταξη της Σερβίας, και βέβαια οι πολιτικές σε σχέση με τη χώρα μας για τη συζήτηση του ελληνικού ζητήματος, «και όλα αυτά, σε μια φάση όπου ιδιαίτερα η ζώνη του ευρώ έχει μεγάλο ειδικό βάρος, γιατί μετά και την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ το 85% της οικονομίας της ΕΕ προέρχεται από τις χώρες του ευρώ. Συνεπώς έχουν πάρα πολύ μεγάλη σημασία οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε αυτό το επίπεδο».

Από την πλευρά του ο Τάσος Κουράκης σημείωσε ότι η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε είναι αρκετά δύσκολη τονίζοντας:

«Η συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης είχε διακριτή σημασία. Τα ερωτήματα όμως είναι πολλά».

Ο Γιώργος Βερνίκος ανέφερε πως πλέον η έννοια του κυβερνητικού διαλόγου είναι δύσκολη και αρκετές φορές παρεξηγημένη ενώ συμπλήρωσε: «Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η Δημοκρατία».

O ίδιος τόνισε πως «Παγκόσμιες προκλήσεις, κλειδωμένες ανισότητες και εσωτερικές αγκυλώσεις φέρνουν το ευρωπαϊκό οικοδόμημα αντιμέτωπο με επιλογές και αποφάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των λαών της. Είναι σημαντικό οι παραγωγικές τάξεις και η Κοινωνία των Πολιτών να συμμετέχουν και να συζητούν για τη διαμόρφωση αυτής της νέας Ευρώπης.

Ο κοινωνικός διάλογος είναι ουσιώδες συστατικό της παραπάνω διεργασίας, ενώ η διαβούλευση με τους κοινωνικούς και οικονομικούς φορείς της κάθε χώρας ανοίγει το πεδίο για υπεύθυνες και δημιουργικές προτάσεις. Η Ο.Κ.Ε. καλεί τις Οργανώσεις-Μέλη της να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων και με δημιουργικές παρεμβάσεις να συμβάλουν στην εμβάθυνση της ευρωπαϊκής διαδικασίας ενοποίησης και της δημοκρατίας, στην κοινωνική συνοχή, στον εκσυγχρονισμό των δομών και της λειτουργίας του Κράτους και παράλληλα να ενισχύσουν την ανάπτυξη της χώρας μας, στο πλαίσιο της νέας Ευρώπης που αναδύεται».

«Η Ευρώπη βιώνει μια δύσκολη περίοδο απέναντι στις έντονες εξελίξεις» είπε.

Παράλληλα, χαρακτήρισε «ευτύχημα» την ύπαρξη του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ εξηγώντας μεταξύ άλλων: «Οι περισσότεροι στην Ελλάδα είναι υπέρ μια ενωμένης Ευρώπης. Όλοι μαζί θα συμβάλουμε στον διάλογο».

Ο εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ, Γιάννης Μανιάτης εξήγησε ότι δίνεται η ευκαιρία για γόνιμη συζήτηση και είπε πως ο πρόεδρος της Κομισιόν είναι «κορυφαίος ευρωπαϊστής».

Ο Δημήτρης Καμμένος από τους Ανεξάρτητους Έλληνες τόνισε πως η συζήτηση είναι «εξαιρετικά σημαντική» ενώ ο κ.Σαρδής της Ένωσης Κεντρώων διευκρίνισε πως τα 5 σενάρια θα πρέπει να αξιολογηθούν και να εφαρμοστούν ακόμα και σε συνδυασμό.

Ποια είναι τα πέντε σενάρια για την Ευρώπη έως το 2025;

  • Συνεχίζουμε κανονικά: Η Ε.Ε. των «27» όπως διαμορφώνονται μετά την αποχώρηση της Βρετανίας επικεντρώνει την προσοχή της στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος μεταρρυθμίσεων. Η Κομισιόν επισημαίνει ότι «η κανονικότητα προϋποθέτει συνεχείς βελτιώσεις για να αντιμετωπιστούν νέες προκλήσεις». Αναφορικά με τη Ζώνη Σένγκεν, τονίζει ότι χωρίς βελτιώσεις «κάποιες χώρες μπορεί να διατηρήσουν το καθεστώς στοχευμένων εσωτερικών ελέγχων».
  • Τίποτα περισσότερο από την ενιαία αγορά: Η Ε.Ε. φέρεται να επικεντρώνεται σταδιακά εκ νέου στην ενιαία αγορά, καθώς τα 27 κράτη-μέλη δεν κατορθώνουν να βρουν κοινό έδαφος σε άλλους τομείς πολιτικής. Το μεγάλο πρόβλημα του σεναρίου αυτού ακούει στο όνομα Ευρωζώνη. Το κοινό νόμισμα είναι υπαρκτό και αν τα μέλη της Ευρωζώνης εκλάβουν την Ε.Ε. μόνο ως ενιαία αγορά, εγκαταλείπουν τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα ενίσχυαν την Ευρωζώνη απέναντι στην επόμενη κρίση.
  • Όσοι θέλουν περισσότερα κάνουν περισσότερα: Στόχος είναι τα κράτη-μέλη τα οποία το επιθυμούν να αναπτύξουν στενότερη συνεργασία σε συγκεκριμένους τομείς, όπως η άμυνα, η εσωτερική ασφάλεια ή τα κοινωνικά θέματα.
  • Κάνουμε λιγότερα με πιο αποδοτικό τρόπο: Επίτευξη καλύτερων και ταχύτερων αποτελεσμάτων σε επιλεγμένους τομείς πολιτικής, επιστρέφοντας στα κράτη-μέλη αρμοδιότητες σε τομείς όπου θεωρείται ότι δεν υπάρχει προστιθέμενη αξία. Στο σενάριο αυτό εμπίπτουν η δημιουργία ευρωπαϊκής αμυντικής ένωσης, η ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνοριοφυλακής και ακτοφυλακής αλλά και η κοινή έρευνα για την ενεργειακή μετάβαση. Το ερώτημα είναι αν τα κράτη-μέλη προτίθενται να μεταβιβάσουν στις Βρυξέλλες αρμοδιότητες στους τομείς που θα επιλεγούν και πώς θα ιεραρχηθούν οι επιλογές αυτές.
  • Κάνουμε μαζί πολύ περισσότερα: Τα κράτη-μέλη αποφασίζουν να μοιραστούν περισσότερες αρμοδιότητες, πόρους και διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε όλους τους τομείς. Οι αποφάσεις εγκρίνονται ταχύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και εφαρμόζονται επίσης ταχύτερα. Αυτή είναι η επιλογή που προτιμά η Κομισιόν, η οποία όμως αναγνωρίζει ότι ένα τέτοιο βήμα «ενέχει τον κίνδυνο να αποξενώσει κοινωνικά στρώματα που θεωρούν ότι η Ε.Ε. στερείται νομιμοποίησης».
Φωτογραφίες: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης