Προϋπολογισμός-αγχόνη

Προϋπολογισμός-αγχόνη
Για ακόμη μια φορά το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, ταράζει τα νερά στην οικονομία καθώς η έκθεση που δημοσίευσε με αφορμή τον προϋπολογισμό είναι ιδιαίτερα επικριτική. Το Γραφείο ασκεί σκληρή κριτική για το μείγμα οικονομικής πολιτικής που δίνει μεγάλο βάρος στην αύξηση των φόρων αντί για τη μείωση των δαπανών, με αποτέλεσμα να θολώνουν οι προοπτικές ανάκαμψης.

​«Το Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2017 χαρακτηρίζεται από φοροκεντρική λιτότητα προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ»

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στην έκθεση «το Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2017 χαρακτηρίζεται από φοροκεντρική λιτότητα προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται για το 2017 οριακή μείωση δαπανών κατά 78,8 εκατ. ευρώ και εκτεταμένη αύξηση εσόδων κατά 2,513 δισ. ευρώ».

Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, «η συντριπτική υπεροχή της στάθμισης των παρεμβάσεων στα έσοδα σε σχέση με τις συνολικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις (και εν γένει οι δημοσιονομικές προσαρμογές που βασίζονται κυρίως σε αυξήσεις εσόδων παρά σε μόνιμες περικοπές πρωτογενών δαπανών), δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον στην υπό ανάκαμψη οικονομία, επιτείνοντας την ύφεση ή περιορίζοντας τις προοπτικές ανάκαμψής της. Μολονότι τυχόν μειώσεις δαπανών αντί αυξήσεων φόρων θα είχαν πιθανόν μικρότερη άμεση υφεσιακή επίπτωση, το σημαντικότερο είναι ότι οι αυξήσεις φόρων αποθαρρύνουν την εργασία και την επιχειρηματικότητα (από την πλευρά της προσφοράς) και επομένως θολώνουν τις προοπτικές ανάκαμψης.

«Η συντριπτική υπεροχή της στάθμισης των παρεμβάσεων στα έσοδα σε σχέση με τις συνολικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις, δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον στην υπό ανάκαμψη οικονομία, επιτείνοντας την ύφεση ή περιορίζοντας τις προοπτικές ανάκαμψής της»

«Η υπερφορολόγηση θα εξακολουθεί να λειτουργεί ιδιαιτέρως στρεβλωτικά στο οικονομικό περιβάλλον αποτελώντας εμπόδιο στην επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης και τελικά θα οδηγήσει σε μείωση των εσόδων από άμεσους και έμμεσους φόρους τόσο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη όσο και με τους στόχους που έχουν τεθεί στα πλαίσια των συγκεκριμένων παρεμβάσεων. Η απόλυτη πολιτική και οικονομική προτεραιότητα θα πρέπει αδιαμφισβήτητα να δοθεί στη κατεύθυνση της βελτίωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και της αντιμετώπισης της παραοικονομίας στο πλαίσιο του ισχύοντος φορολογικού καθεστώτος.

Συνολικά στην έκθεση χαρακτηρίζονται «αρκετά αισιόδοξες» οι βασικές προβλέψεις του προϋπολογισμού για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, των επενδύσεων κατά 9,1% και των εξαγωγών κατά 5,3% που αναμένεται να οδηγήσουν σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 2,7% την επόμενη χρονιά.



Αναλυτικά το γραφείο τονίζει μεταξύ άλλων ότι:


-Με δεδομένη την εφαρμογή επιπλέον μέτρων από 1/1/2017, (αυξήσεις σε έμμεσους όρους, περιορισμός των δικαιούχων του ΕΚΑΣ, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών κ.α.) η προβλεπόμενη αύξηση της Ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% κρίνεται επίσης αρκετά αισιόδοξη. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το χαμηλό επίπεδο της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος.

Επίσης, η προβλεπόμενη αύξηση των Επενδύσεων κατά 9,1% μπορεί να θεωρηθεί εφικτή λόγω της χαμηλής βάσης του 2016 και εφόσον γίνει ορθή χρήση των ευρωπαϊκών «εργαλείων» (ΕΣΠΑ, Πακέτο «Γιούνκερ κ.α.), ολοκληρωθούν σημαντικές αποκρατικοποιήσεις στις υποδομές που συνδέονται με νέες επενδύσεις, αποδώσει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος κ.ά. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να καταβληθούν σημαντικές περαιτέρω προσπάθειες για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος -πραγματικά- φιλικού για τις επιχειρήσεις, με παρεμβά-σεις για μείωση της γραφειοκρατίας (π.χ. νέο πλαίσιο αδειοδότησης), την εξασφάλιση συνέχειας στις εφαρμοζόμενες πολιτικές, τη δυνατότητα χρηματοδότησης, καθώς τα τελευταία στοιχεία για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά.

Προϋποθέσεις για επίτευξη των στόχων

Σύμφωνα με την έκθεση η πραγματοποίηση των αισιόδοξων στόχων για ανάκαμψη το 2017 προϋποθέτει πλήρη και αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος, αποτελεσματική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, έγκαιρη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων του Δημοσίου (χωρίς τη μαζική δημιουργία νέων), κυβερνητική σταθερότητα και κοινωνική ομαλότητα.

Θα πρέπει επίσης να υποστηριχθεί με μέτρα για την ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους και κατόπιν συμμετοχή στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης της Ε.Κ.Τ. Αν όλες αυτές οι προϋποθέσεις συντρέξουν, είναι πιθανό οι επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας να ξεπεράσουν ακόμα και αυτές τις αισιόδοξες προβλέψεις, όπως προβλέπει π.χ. το Δ.Ν.Τ (2,8% άνοδος του ΑΕΠ).

Γ. Κατσιαντώνης: Μη ρεαλιστικές οι εκτιμήσεις του προσχεδίου του Προϋπολογισμού

"Στο σύνολό του, ο Προϋπολογισμός περιλαμβάνει μη ρεαλιστικές εκτιμήσεις για την ανάπτυξη, ενώ αναφέρεται στην υποτιθέμενη, κατά την κρίση μου, ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, που τελικά από τις δηλώσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών εντεταλμένων, φαίνεται πως δεν πρόκειται να γίνει πραγματικότητα, τουλάχιστον έως το 2017, ενώ δεν παραβλέπεται το γεγονός, ότι το χρέος έχει αυξητικές τάσεις", τόνισε κατά την συζήτηση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού 2017, ο γενικός εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων Γιώργος Κατσιαντώνης.

Επιπλέον, ανέφερε ότι η μη στήριξη από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, έτσι ώστε οι επενδυτές να αρχίσουν να αγοράζουν, αλλά και η πρωτοφανής και καθολική αδυναμία της ελληνικής κυβέρνησης να καταστεί κυρία του προγράμματος, μηδενίζουν τις προοπτικές της χώρας για ουσιαστική ανάκαμψη και αναβάθμιση.

Ο Γιώργος Κατσιαντώνης προσέθεσε ότι, ενώ στην έκθεσή του το γραφείο Προϋπολογισμού του κράτους, αναφέρεται ότι το προσχέδιο αναγνωρίζει ρητά ότι μεσοπρόθεσμα η επιστροφή στον ενάρετο κύκλο της ανάπτυξης θα επιτευχθεί υπό προϋποθέσεις, οι οποίες εφ’ όσον εφαρμόζονταν θα αποκαθιστούσαν την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, το συγκεκριμένο προσχέδιο περνά σε αντίφαση, σε σημείο να αποδομεί εν μέρει αυτό το επιχείρημα.

Συγκεκριμένα -όπως είπε- ενώ αναφέρεται μέσα στο προσχέδιο ότι η συνεπής εφαρμογή του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με τη σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και την πρόοδό τους στους τομείς της διευθέτησης μη εξυπηρετούμενων δανείων και δομικών αλλαγών, θα αποκαθιστούσαν την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, από την άλλη πλευρά όμως, στην ανάλυσή του προβλέπει πολύ λιγότερα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες αποτυπώνονται εμφανέστερα οι εσωτερικές δυσκολίες των μεταρρυθμίσεων.

Γ. Αμυράς: Όνειρο θερινής νυκτός η πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,7%

"Και φέτος, ο Προϋπολογισμός βασίζεται σε μία δραματική αύξηση των φόρων αντί για μείωση των δαπανών. Φόροι, που αδικούν τους φτωχούς και φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα, όπως φοροδιαφυγή, εισφοροδιαφυγή, λαθρεμπόριο και "μαύρη" οικονομία", τόνισε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς, κατά την συζήτηση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού.

"Την ώρα που οι καταναλωτές αναγκάζονται να πληρώσουν ακριβότερα το πετρέλαιο και από την 1η Ιανουαρίου 2017 θα πληρώνουν ακριβότερα και το πετρέλαιο κίνησης, "μηδενίσθηκαν" οι έλεγχοι στο λαθρεμπόριο καυσίμων, καθώς κατασχέθηκαν μόνο 60 λίτρα το πρώτο εξάμηνο του 2016 σύμφωνα με στοιχεία της γενικής γραμματείας Δημοσίων Εσόδων", σημείωσε ο Γιώργος Αμυράς και αναρωτήθηκε εάν αυτό δεν είναι ο ορισμός της απόλυτης ανικανότητας της κυβέρνησης τότε τι είναι;

Ο βουλευτής του Ποταμιού μίλησε για αναξιόπιστες δηλώσεις του πρωθυπουργού περί εσόδων που θα ξεπερνούσαν τα 800 εκατ. ευρώ από την φορολόγηση του "μαύρου" χρήματος, το οποίο θα προέρχονταν από τις περιβόητες λίστες Λαγκάρντ, Φαλτσιανί κ.α. και ρώτησε τον παριστάμενο υπουργό Οικονομικών πόσα χρήματα έχουν μπει στα δημόσια ταμεία από αυτές τις υποθέσεις, για να εισπράξει τη σιωπή του.

"Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη, εντός και εκτός της χώρας σε αυτή την κυβέρνηση, στο δε ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων οι υπουργοί εκπέμπουν αποτρεπτικά μηνύματα, διώχνοντας κάθε πιθανό επενδυτή" ανέφερε. Τέλος, ο Γιώργος Αμυράς, ανέφερε ότι οι υπεραισιόδοξες προβλέψεις της κυβέρνησης για 2,7% ανάπτυξη το 2017, φαντάζουν όνειρα φθινοπωρινής νυκτός, με μια οικονομία στραγγαλισμένη, με παρατεταμένη έλλειψη ρευστότητας και με ένα νέο επικείμενο φορολογικό "τσουνάμι" μπροστά μας.

Ν. Καραθανασόπουλος: Άδικος και ταξικός ο προϋπολογισμός του 2017

"Άδικο" και "ταξικό", χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό του 2017, ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ, στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, Νίκος Καραθανασόπουλος, επισημαίνοντας πως κάνει μια αναδιανομή του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων και προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Τόνισε πως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία, τα οποία συμπεριλαμβάνει, "με την αύξηση των φορολογικών εσόδων σε βάρος του λαού, την μείωση στους μισθούς και τις συντάξεις, την αύξηση των εισφορών για την κοινωνική ασφάλιση, την μείωση των δαπανών για την Υγεία, Πρόνοια και την Παιδεία".

Ο Νίκος Καραθανασόπουλος, τόνισε επίσης, ότι σε περίπτωση μη επιτυχίας των συγκεκριμένων στόχων που προβλέπονται επικρέμεται "η δαμόκλεια σπάθη" του αυτόματου δημοσιονομικού κόφτη. Θύμισε, ότι προβλέπει την άμεση εφαρμογή σε περίπτωση αποκλίσεων και τα μέτρα θα αφορούν κατά 45% σε μειώσεις μισθών, κατά 15% μείωση συντάξεων, κατά 20% σε αύξηση των έμμεσων φόρων και κατά 20% στη μείωση των δαπανών κι "όχι όλων του δαπανών", διευκρίνισε, γιατί "εξαιρούνται οι δαπάνες, οι οποίες αφορούν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τα Αναπτυξιακά Προγράμματα, τις επενδύσεις, δηλαδή δαπάνες οι οποίες αφορούν τις ανάγκες εξυπηρέτησης του μεγάλου κεφαλαίου".

Έτσι, είπε ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ, συντρίβεται "η προπαγάνδα της κυβέρνησης" "περί ισότητας στα βάρη, δηλαδή περί δίκαιης κατανομής των βαρών. "Όμως, αυτή η ισότητα, σημαίνει, χαμήλωμα του πήχη και σύγκλισης των όποιων λαϊκών εισοδημάτων έχουν εναπομείνει με τα εισοδήματα φτώχειας και εξαθλίωσης" προσέθεσε. Επίσης, ανέφερε, ότι καταρρίπτεται και ο δεύτερος ισχυρισμός της κυβέρνησης, ότι "μπαίνουμε πλέον στον ενάρετο κύκλο μιας δίκαιης ανάπτυξης" και αναρωτήθηκε: "Αλήθεια, ποια δίκαιη ανάπτυξη είναι αυτή, όταν βασίζεται σε ένα εργασιακό καθεστώς, το οποίο το χαρακτηρίζει όχι μόνον η ανασφάλεια, αλλά το πολύ φθηνό εργατικό δυναμικό, το χαρακτηρίζει η κατάργηση του συνόλου των συγκεκριμένων εργασιακών, ασφαλιστικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων. Όταν, δηλαδή, έχει ήδη διαμορφωθεί ένα τέτοιο εργασιακό καθεστώς, το οποίο ουσιαστικά παραπέμπει σε έναν εργασιακό ″μεσαίωνα″, για τις ανάγκες του κεφαλαίου".

Γ. Κουτσούκος: Από 45 έως 86 δισ. το κόστος της "περιπέτειας" Τσίπρα - Καμμένου

"Ο δεύτερος προϋπολογισμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, όπως και ο πρώτος του 2016 ουσιαστικά, ενσωματώνει το κόστος που σώρευσε σε βάρος του λαού ο κυβερνητικός τυχοδιωκτισμός, η πολιτική του λαϊκισμού, των ψευδών, των απατηλών υποσχέσεων και των αυταπατών", τόνισε κατά την ομιλία του επί του προσχεδίου του προύπολογισμού, ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννης Κουτσούκος.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, η αναζήτηση ενός νέου πολιτικού σχεδιασμού στην διαπραγμάτευση με τους δανειστές, "όπως κομψά διατυπώθηκε στην Εισηγητική Έκθεση 2016" δεν ήταν τίποτε άλλο, παρά η πολιτική αποδοχή όσων βλέπουν σήμερα το "φως της δημοσιότητας", δηλαδή πως μεταξύ Πούτιν και Ομπάμα "παίχτηκε" το 2015 από τον Αλέξη Τσίπρα και τους υπουργούς που καθοδηγούσε, η τύχη της χώρας. Ο Γιάννης Κουτσούκος, έθεσε στο σημείο αυτό το ερώτημα "πότε θα μάθει την αλήθεια ο λαός;" προσθέτοντας πως "για αυτή την ″σκοτεινή περίοδο″ συμπεράσματα έχει βγάλει".

Ο ειδικός αγορητής της ΔΗ.ΣΥ. σημείωσε ότι το τρίτο "αχρείαστο και επαχθέστερο μνημόνιο, ως αποτέλεσμα μιας διαπραγματευτικής τακτικής που "έκαιγε πίσω της τα σπαρτά" και έγινε με όρους εθνικής ήττας", είχε ως αποτέλεσμα νέα δυσβάστακτα μέτρα ύψους 12, 5 δισ. ευρώ και πρωτοφανή ταπείνωση της χώρας που εκχώρησε στους δανειστές τον έλεγχο της δημόσιας περιουσίας για 100 χρόνια.

"Το αποτέλεσμα της περιπέτειας των Τσίπρα - Καμμένου, περιέπλεξε την χώρα και εκτιμάται από διάφορους οικονομολόγους, εκπροσώπους θεσμών και ερευνητικά ιδρύματα, ότι κυμαίνεται από 45 έως 86 δισ. ευρώ" είπε και προσέθεσε ότι όποια μέθοδο και να ακολουθήσει κανένας για να αποτιμήσει αυτήν την ζημιά στην ελληνική οικονομία, μπορούμε να την μετρήσουμε αθροίζοντας στην απώλεια του ΑΕΠ για τη διετία 2015 - 2016 περίπου τα 20 δισ. ευρώ, την εκροή των καταθέσεων γύρω στο 40 δισ. ευρώ, το κόστος ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και την απώλεια που είχε το ελληνικό δημόσιο από τις μετοχές των ελληνικών τραπεζών γύρω στα 20 δισ. ευρώ και βεβαίως, από την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, την απώλεια των επενδύσεων και του κόστους του νέου μνημονίου ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για να επιστρέψουν μετά από δύο χρόνια εκεί που είμαστε στο τέλος του 2014".

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016, 22:55