Η παράσταση που καθήλωσε χιλιάδες θεατές, μετά από sold out παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη αλλά και στη Ρουμανία, την Κύπρο και το Βιετνάμ όπου αποθεώθηκε από το Διεθνές Διπλωματικό Σώμα 27 Πρεσβειών στην ιστορική Όπερα του Ανόι, και μετά το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά , ξεκινά περιοδεία από τον Ιούνιο ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό με 60 προγραμματισμένες παραστάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αυθεντική αυτή Αναπαράσταση της πιο συγκλονιστικής δίκης στην ιστορία του πολιτισμού, στην ίδια ακριβώς γλώσσα που μιλούσε ο Σωκράτης, κάνουν την παρακολούθηση της για τους θεατές-δικαστές, μια μοναδική βιωματική εμπειρία, έχοντας την αίσθηση ότι ζουν μέσα στην πραγματική ατμόσφαιρα εκείνης της μέρας της δίκης, κι όπου ο Σωκράτης και ο Μέλητος ενσαρκώνονται μπροστά τους ζωντανά.

Είναι η πρώτη φορά, που επιχειρείται και υλοποιείται, ύστερα από 2500 χιλιάδες χρόνια, να εκφέρεται η αρχαία ελληνική γλώσσα έτσι, ώστε ν’ ακούγεται με έναν φυσικό, άμεσο και οικείο τρόπο χωρίς χαρακτήρα πειραματισμού, αναδεικνύοντας την αδιάλειπτη ενότητα όλων των μορφών της ελληνικής γλώσσας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Δήμος Αβδελιώδης, εμπνευστής και δημιουργός αυτού του εγχειρήματος, έχοντας διδάξει την φωνητική ερμηνεία της αρχαίας πλατωνικής γλώσσας με την δική του μέθοδο και καταθέτοντας παράλληλα μια νέα, διαφορετική μετάφραση της «Απολογίας» που συνοδεύει με υπέρτιτλους την παράσταση, γράφει στο εισαγωγικό του σημείωμα:

«Mε την «Απολογία του Σωκράτη» το οικουμενικό πνεύμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού φθάνει στην πιο κορυφαία του στιγμή, γιατί γίνεται συνειδητή πράξη, αποκτώντας πραγματική και αναμφισβήτητη σωματική υπόσταση με τον Σωκράτη, ο οποίος αρνείται να ζει συμβατικά, χωρίς ελευθερία, και προτιμά το θάνατο, παρά να στερηθεί τον ενθουσιασμό και τη χαρά, σαν αναζήτησης του ουσιαστικού σκοπού της ύπαρξής μας.
Στην απολογία του, αποκαλύπτει τις τυποποιημένες και φοβικές συμπεριφορές των ανθρώπων και όλη την εικόνα ενός πολιτισμού που πελαγοδρομεί ασταμάτητα χωρίς πιλότο και χωρίς ξεκάθαρο δημιουργικό σκοπό, μοιάζοντας με το σήμερα του δυτικού πολιτισμού.

Ταυτόχρονα αρχίζει και η δύση του ελληνικού κόσμου, εφ’ όσον το πνεύμα αυτού του ουμανιστικού πολιτισμού δεν μπόρεσε να ενσωματωθεί μέσα στην πραγματική ζωή, της λειτουργίας της δημοκρατίας, της παιδείας και των άλλων θεσμών, παραμένοντας σαν μια ουτοπική και άπιαστη ιδέα για ποιητές.

Είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να καταλάβουμε σήμερα τον πραγματικό χαρακτήρα αυτού του εξόχως οριακού κειμένου μέσα από τις μεταφράσεις του, επειδή η μεταγραφή του σε μιαν άλλη γλωσσική δομή και φωνή, είτε είναι η νέα ελληνική είτε η φωνή
μιας οποιασδήποτε άλλης εθνικής γλώσσας, αλλάζει αναγκαστικά και αλλοιώνει παρερμηνευτικά το ύφος και το ήθος του λόγου, άρα και το πραγματικό πρόσωπο του Σωκράτη και του Πλάτωνα.

Κάθε μεταφραστική απόπειρα όσο πιστή κι’αν θέλει να είναι, δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον πρωτότυπο λόγο ενός κειμένου, αφού εκ των πραγμάτων παράγει μιαν εντελώς νέα δομή, που ενέχει έναν διαφορετικό ήχο, παράγοντας μιαν άλλη μουσική.

Όμως ο ήχος και οι μουσικές παράμετροι είναι που ρυθμίζουν τις σημασίες και το νόημα της κάθε φράσης και όχι η τυπική ή τυποποιημένη εκφορά μιας σειράς λέξεων. Ο τρόπος που θα ειπωθούν, είναι αυτό που καθορίζει την ευκρίνεια των ιδεών, των εικόνων και των αισθημάτων που κατοικούν μέσα τους.

Οι λέξεις για να αποκαλύψουν αυτό τον κρυμμένο κόσμο , πρέπει να μην ακούγονται σαν λέξεις αλλά σαν οχήματα σημασιών που διαρθρώνουν το νόημα. Στο άκουσμά τους όχι απλώς να καταλαβαίνουμε αλλά κυρίως να νοιώθουμε.

Σκοπός λοιπόν της εκφοράς του ίδιου του αρχαίου πλατωνικού κειμένου κατά την παράσταση, δεν είναι κάποιος λόγος πρωτοτυπίας ή μιας στενά φιλολογικής ή ιστορικής αναζήτησης, αλλά η ανάγκη, από το άκουσμα της φωνής του αυθεντικού έργου, να αφουγκρασθούμε και να νοιώσουμε βιωματικά τα αισθήματα και τις ιδέες του Σωκράτη, αφού κάθε μετάφραση-ανάλογα με την οπτική γωνία και τις προσωπικές επενδύσεις του μεταφραστή-, προσδίδει κάθε φορά κι ένα εντελώς διαφορετικό προσωπείο στο Σωκράτη.

Οι πρόβες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2012, με τη συγκεκριμένη μέθοδο που χρησιμοποιώ για την ερμηνεία ενός κειμένου –παρακάμπτοντας την Εράσμια και την Προσωδιακή εκφορά καθώς και τη χρήση των πλάγιων ήχων της βυζαντινής μουσικής–, με σκοπό ο αρχαίος λόγος να ακούγεται φυσικός και οικείος, έχοντας παρόμοιους-αν όχι ίδιους-, ήχους και ρυθμούς με τις προγενέστερες έως και τις σύγχρονες φωνητικές εκφράσεις της ελληνικής γλώσσας.

Οι υπέρτιτλοι της μετάφρασης δεν είναι μόνο ένας οδηγός για την πλήρη κατανόηση του λόγου του Σωκράτη αλλά και για την εξήγηση κάποιων λέξεων που τις θεωρούμε αυτονόητες επειδή τις χρησιμοποιούμε και σήμερα, ενώ η σημασία τους είναι εντελώς διαφορετική, όπως πχ η λέξη αλήθεια, η οποία για τους ακροατές του απολογούμενου Σωκράτη, σημαίνει την ακριβή διατύπωση ενός πράγματος, την πραγματικότητα.

Μέλημά μας δεν ήταν απλά μια καλή θεατρική παράσταση, αλλά κυρίως μια αυθεντική Αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη, με ένα πατάρι και μια κλεψύδρα, χωρίς άλλα θεατρικά στοιχεία, παρά μόνο με την ατμόσφαιρα που δημιουργεί η ενσάρκωση, από τους δυο ηθοποιούς, της φωνής του πρωτότυπου κειμένου στην αρχαία αττική διάλεκτο, της αυθεντικής δηλαδή φωνής του, που του επαναπροσδίδει το “χαμένο” από τις μεταφράσεις νόημα του.

Ο τελετουργικός χαρακτήρας αυτής της Αναπαράστασης και η απόδοση τιμής στο εξαιρετικό όσο και δραματικό αυτό ιστορικό γεγονός και τα Πρόσωπά του, μας επιβάλει να μην πραγματοποιείται στο τέλος του έργου η επιστροφή των ηθοποιών για χαιρετισμό.»

Συντελεστές:

Διδασκαλία Ερμηνείας Αρχαίου Κειμένου,
Σκηνικός χώρος,
Σκηνοθεσία, Μετάφραση: Δήμος Αβδελιώδης
Μακέτες, Κοστούμια : Αριστείδης Πατσόγλου
Σκηνογραφικός σχεδιασμός κλεψύδρας: Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας Κώστας Κοτσανάς
Μεταγραφή στην Αγγλική γλώσσα – Επιμέλεια υποτιτλισμού: Αμαλία Κοντογιάννη

Διανομή:
Σωκράτης: Βασίλης Καραμπούλας
Μέλητος: Γιάννης Κολόι

Διεύθυνση Παραγωγής: Αθηνά Ζώτου
Boηθοί σκηνοθέτη: Γιώργος Νικόπουλος, Δανάη Ρούσσου, Ειρήνη Ζάρρα
Φωτογραφίες: Κορνηλία Σιδηρά
Σχεδιασμός, Οργάνωση, Εκτέλεση καλοκαιρινής περιοδείας: Όψεις Πολιτισμού
«Αnagnorisis» Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου

Πληροφορίες:. 2310257218

Υπό την Αιγίδα του KΘΒΕ

Πρόγραμμα Περιοδείας

Ημερομηνία Μέρος Θέατρο

1-Ιουν Λευκάδα Φουαγιέ Ανοιχτού Θεάτρου
2-Ιουν Πρέβεζα Δημοτικό Κηποθέατρο Γιάννης Ρίτσος
6-Ιουν Άρτα Κάστρο
7-Ιουν Αγρίνιο Κινηματοθέατρο Ελληνίς
11-Ιουν Καρδίτσα Ανοιχτό Θέατρο Μητρόπολης
13-Ιουν Έδεσσα Γαβαλιώτισσα
14-Ιουν Πτολεμαΐδα Υπαίθριο Θέατρο
16-Ιουν Λάρισα Κηποθέατρο Αλκαζάρ
17-Ιουν Βόλος Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Μελίνα Μερκούρη
19-Ιουν Δράμα Φαράγγι Πετρούσας
29-Ιουν Ζάκυνθος Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο
1-Ιουλ Δελφοί Θέατρο Φρύνιχος
3-Ιουλ Κεφαλονιά Αύλειος Χώρος Ξενία
4-Ιουλ Κεφαλονιά Προαύλειος Χώρος Γυμνασίου-Ληξούρι
6-Ιουλ Αρχαία Ήλιδα Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας-Τατάνειο
8-Ιουλ Κόρινθο/Νεμέα Green Theater
9-Ιουλ Καβάλα Φεστιβάλ Φιλίππων-Κάστρο Καβάλας
11-Ιουλ Κοζάνη Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο
14-Ιουλ Καλαμάτα Κάστρο
15-Ιουλ Μάνη Θέατρο Μάνης Κώστας Καζάκος
17-Ιουλ Κύθηρα Κάστρο Κυθήρων
18-Ιουλ Βύρωνας Θέατρο Βράχων
20-Ιουλ Χανιά Θέατρο Ανατολικής Τάφρου
22-Ιουλ Ρέθυμνο Θέατρο Ερωφύλλη
23-Ιουλ Ηράκλειο Κηποθέατρο Μάνος Χατζιδάκις
25-Ιουλ Σητεία Άλσος Χλουβεράκης- Κορνάρεια 2016
26-Ιουλ Ιεράπετρα 2ο Λύκειο Ιεράπετρας- Κύρβεια 2016
30-Ιουλ Σάμος Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου- Ηραία 2016
1-Αυγ Μυτιλήνη Κάστρο Μυτιλήνης – Λεσβιακό Καλοκαίρι 2016
2-Αυγ Μόλυβος Κάστρο Μολύβου- Λεσβιακό Καλοκαίρι 2016
5-Αυγ Χίος Θέατρο Καστρομηνά Μίκης Θεοδωράκης
7-Αυγ Αίγινα Αύλειος Χώρος Λαογραφικού Μουσείου
8-Αυγ Χαλκίδα Θέατρο Αρχαίας Αυλίδας
10-Αυγ Ρόδος Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου
12-Αυγ Οινιάδες Θέατρο Αρχαίων Οινιαδών
17-Αυγ Σαντορίνη Santorini Art Festival- Φεστιβάλ Κύκλου Κυκλάδων
19-Αυγ Πάρος Θέατρο Αρχίλοχου-Φεστιβάλ Κύκλου Κυκλάδων
24-Αυγ Άνδρος Ανοιχτό Θέατρο Άνδρου-2o Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου
26-Αυγ Σαλαμίνα Ευριπίδειο Θέατρο
29-Αυγ Κέρκυρα Μον Ρεπό
31-Αυγ Βέροια Άλσος Βέροιας
1-Σεπ Τρίκαλα Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο «Φρούριο»
3-Σεπ Λαμία Ιστορικός Χώρος Θερμοπυλών- Θερμοπύλεια 2016
6-Σεπ Γαλάτσι Άλσος Βεΐκου
11-Σεπ Χαλάνδρι Θέατρο Ρεματιάς
13-Σεπ Πετρούπολη Θέατρο Πέτρας- Φεστιβάλ Πέτρας
16-Σεπ Νίκαια Κατράκειο Θέατρο
19-Σεπ Παπάγου Φεστιβάλ Κηποθέατρο Παπάγου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης