Το BBC φιλοξενεί στην ιστοσελίδα του ένα κείμενο – διόλου κολακευτικό – για την Αρχαία Ελλάδα.

Ο αρθρογράφος και καθηγητής της Οξφόρδης Armand d’Angour εγείρει μια σειρά ερωτημάτων και προσπαθεί να αποσαφηνίσει τι από όλα αυτά για τα οποία θαυμάζουμε τους Αρχαίους Έλληνες είναι αληθινό, ποιοι από τους Αρχαίους θρύλους υπήρχαν και ποιοι ήταν απλώς μύθοι. Τι από την κληρονομιά μας είναι τελικά δικό μας και τι είναι αποκύημα της φαντασίας μας. Υπήρχε ο Όμηρος; Μήπως ο Πυθαγόρας αντέγραψε από άλλον το θεώρημα; Πόσο οι Σπαρτιάτες ήταν Σπαρτιάτες; Μήπως ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν Μέγας αλλά ένας κοντός παρορμητικός μέθυσος με ενοχλητική φωνή;
Ποια ήταν η προέλευση όλων αυτών των ιδεών; Διερωτάται λοιπόν αρχικά: Υπήρξε ο Δούρειος Ίππος;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η ιστορία του Δούρειου Ίππου για πρώτη φορά αναφέρεται στην Οδύσσεια του Ομήρου (γράφτηκε το 750 Π.Χ.) η οποία περιγράφει τις συνέπειες του Τρωικού πολέμου που υποτίθεται ότι έγινε 500 χρόνια νωρίτερα. Μετά από 10 χρόνια πολιορκίας της Τροίας, ο ελληνικός στρατός παριστάνοντας ότι γυρνά στην πατρίδα του, άφησε έξω από τα τείχη της πόλης ένα τεράστιο ξύλινο άλογο ως προσφορά στη θεά Αθηνά. Οι Τρώες το έσυραν θριαμβευτικά μέσα στην πόλη και μόλις νύχτωσε οι Έλληνες πολεμιστές που κρύβονταν μέσα στο ξύλινο άλογο βγήκαν έξω και κατέστρεψαν την πόλη. Αρχαιολογικά στοιχεία δείχνουν ότι όντως η Τροία κάηκε. Ο Δούρειος Ίππος, όμως, είναι ένα φανταστικό παραμύθι, εμπνευσμένο πιθανότατα από τον τρόπο που κάλυπταν τις πολιορκητικές μηχανές (με προβιές αλόγων) για να μην καίγονται από τα φλεγόμενα βέλη».

Στη συνέχεια αναρωτιέται εάν ο Όμηρος υπήρχε στα αλήθεια:

«Είναι γενικά αποδεκτό, ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια συντέθηκαν προφορικά, χωρίς τη βοήθεια της γραφής, κάποια στιγμή τον 8ο αιώνα π. Χ. και ότι ήταν καρπός μιας παράδοσης που μεταφερόταν από στόμα σε στόμα επί αιώνες. Και ενώ οι Αρχαίοι δεν είχαν καμιά αμφιβολία ότι ο Όμηρος ήταν ένας πραγματικός βάρδος που συνέθεσε τα δυο αυτά έπη, τίποτα δεν είναι γνωστό για αυτόν με απόλυτη βεβαιότητα. Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι αν και αρχικά τα έπη δεν υπήρχαν σε γραπτή μορφή, κάποια στιγμή καταγράφηκαν στην ελληνική γλώσσα και για αυτό έχουν επιζήσει».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης