Ο Καμύ ως γνήσιος στοχαστής, θέτει ερωτήματα. Και για να απεγκλωβίσει τον θεατή, από το κυνήγι των μυστηριακών εξελίξεων του έργου, τον κάνει κοινωνό όλων των μυστικών του. Αλλού θέλει να κατευθύνει την σκέψη μας. Τα ερωτήματά του είναι υπαρξιακά και φιλοσοφικά ταυτόχρονα. Το μοιραίο είναι τελικά αναπόφευκτο; Όποιος παίζει με την ζωή το πληρώνει; Ποια είναι η σχέση του παράλογου και της αυτοκτονίας; Πότε ο άνθρωπος παύει να επαναστατεί; Ποια είναι η σχέση του θεού με τον άνθρωπο; Είναι ο Θεός σκληρός και άσπλαχνος; Ή μήπως ο άνθρωπος έχει πάψει να τον αναζητά μέσα του;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η παρεξήγηση επιχειρεί να αναπαράγει εκ νέου, σε έναν σύγχρονο μύθο, το αρχαίο θέμα του μοιραίου. Εάν ο άνθρωπος θέλει να αναγνωρίζεται πρέπει απλά να λέει ποιος είναι. Αν σιωπά ή ψεύδεται πεθαίνει μόνος και το σύμπαν γύρω του βουλιάζει στη δυστυχία. Και επειδ,ή δίχως αμφιβολία, ακόμα και τη γλώσσα της αλήθειας να μιλήσει πάλι στο τέλος θα πεθάνει, τουλάχιστον σ’ αυτή την εκδοχή θα έχει προλάβει και να ζήσει.

Λίγα λόγια για το έργο:

Στην κεντρική Τσεχία του μεσοπολέμου και ενώ ο τρόμος της γερμανικής κατοχής απειλεί ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη, δυο γυναίκες, η Μητέρα και η κόρη της Μάρθα διατηρούν σε μια απομακρυσμένη περιοχή ένα πανδοχείο. Όποιον πελάτη φτάνει εκεί, τον δολοφονούν. Τον κλέβουν και ρίχνουν το πτώμα του στο ποτάμι. Στόχος τους είναι, να συγκεντρώσουν χρήματα για να μπορέσουν να φύγουν από τον σκοτεινό και καταθλιπτικό Βορά και να ταξιδέψουν στο Νότο, για να συναντήσουν την θάλασσα και το φως του ήλιου.
Η ρουτίνα των εγκλημάτων τους διαταράσσεται, όταν στο πανδοχείο φτάνει ένας ταξιδιώτης διαφορετικός από τους άλλους. Ο Γιαν. Ο Γιαν έρχεται από τον Νότο και είναι πλούσιος: το τέλειο θύμα. Όμως επιλέγει να κρατήσει την πραγματική του ταυτότητα κρυφή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σημείωμα σκηνοθέτιδος:

Αντιλαμβάνομαι το έργο ως σύγκρουση ανάμεσα σε δύο κόσμους. Το Φως και το Σκοτάδι. Στην ουσία είναι σύγκρουση ανάμεσα σε ανθρώπινες ψυχές. Αυτές με ενδιαφέρει να διερευνήσω γιατί μόνο έτσι αποκτούν υπόσταση οι αφηρημένες έννοιες. Το σκοτάδι εκπροσωπεί η Μητέρα και η Μάρθα. Είναι ένας κόσμος που δολοφονεί, κλέβει, εξαπατά και στραγγαλίζει κάθε είδους συναίσθημα. Το φώς εκπροσωπεί η Μαρία, γέννημα θρέμμα του Νότου, του ήλιου και της θάλασσας. Η Μαρία αισθάνεται και διαισθάνεται αυτό που θα συμβεί, εκφράζει τα συναισθήματά της με καθαρότητα και αλήθεια., έχει πάθος για την ζωή. Ο Γιαν που κινείται ανάμεσα στους δύο κόσμους, απορροφάται τελικά από το σκοτάδι που συνήθως είναι ποιο δυνατό. Όσο για τον υπηρέτη, εξυπηρετεί το μοιραίο, το αναπόφευκτο, άλλοτε με την μορφή του Θεού και άλλοτε με την μορφή του δαίμονα. Επιλέγω να διατηρήσω την εποχή της «Παρεξήγησης» του Albert Camus, γιατί πιστεύω ότι αυτό ακριβώς αναδεικνύει το σύγχρονο και διαχρονικό ενός έργου. Όλα επαναλαμβάνονται με άλλο τρόπο. Μήπως σήμερα δεν ζούμε κάτι αντίστοιχο, με τον τρόμο της γερμανικής κατοχής του μεσοπολέμου και της αστυνόμευσης της γκεστάπο;

Συντελεστές:
Μετάφραση, Σκηνοθεσία, Φωτισμοί: Αναστασία Παπαστάθη
Σκηνογραφία και Ενδυματολογία: Ειρήνη Παγώνη
Μουσική Επιμέλεια: Πάνος Φορτούνας
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Παναηλίδου

Παίζουν:
Mητέρα : Μαρία Σκούντζου
Μάρθα : Αναστασία Παπαστάθη
Υπηρέτης : Γιώργος βούτος
Γιαν : Κώστας Καζανάς
Μαρία : Ηλέκτρα Αρσενίδου

Παραστάσεις:
Παρασκευή και Σάββατο στις 9 μ.μ. και Κυριακή στις 7 μ.μ.

Μήνας γνωριμίας από 24.11 έως 24.12 με γενική είσοδο 10 € για όλες τις μέρες

Από 25.12 τιμές εισιτηρίων: Παρασκευή 10 ευρώ, Σάββατο και Κυριακή 15 ευρώ κανονικό,
10 ευρώ φοιτητικό, άνω των 65 και κάτω των 23 ετών -5 ευρώ άνεργοι και ατέλειες.

Θέατρο Radar:
Πλατεία Αγίου Ιωάννη – Αθήνα
Σταθμός Μετρό «Άγιος Ιωάννης»
Τηλ:210.97.69.294.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης