Sacro Gra

Η ζωή των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται κατά μήκους του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της Ιταλίας GRA (Grande Raccordo Anulare/ Great Ring Road). Ήρωες της ταινίας είναι οι απλοί άνθρωποι, τους οποίους γνωρίζουμε κρυφοκοιτάζοντας την καθημερινότητα τους: μια καθημερινότητα στο όριο του ουσιαστικού και του ανούσιου, του μπανάλ και του συναρπαστικού. Το κοινό τους σημείο είναι ο αυτοκινητόδρομος-δαχτυλίδι που περικυκλώνει την Ρώμη, ο αληθινός πρωταγωνιστής της ταινίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένας ευγενής και η κόρη του που έχουν αναγκαστεί να μείνουν σε ένα συγκρότημα εργατικών πολυκατοικιών, ένας βοτανολόγος, ένας ψαράς, ένας τραγουδιστής της όπερας, μια οικογένεια λατινοαμερικάνων κι άλλοι ήρωες συνθέτουν το προφίλ μιας χώρας σε πτώση και δίνουν τον παλμό της ζωής στο πλαίσιο του αστικού τοπίου.

To Sacro Gra είναι το πρώτο ντοκιμαντέρ που κατακτά τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά και η πρώτη Ιταλική ταινία που κερδίζει το μεγάλο βραβείο εδώ και 15 χρόνια, μετά τη βράβευση του Cosi Ridevano.

Ο Τζιανφράνκο Ρόσι πέρασε δύο χρόνια κινηματογραφώντας το υλικό του και οκτώ μήνες για το μοντάζ. Για το Sacro Gra έχει δηλώσει ότι εμπνεύστηκε από το βιβλίο «Αόρατες Πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Snowpiercer

Το πολυαναμενόμενο «Snowpiercer» του χαρισματικού Τζουν-Χο Μπονγκ («O Επισκέπτης», «Μητέρα») είναι η πρώτη αγγλόφωνη κινηματογραφική δουλειά του Κορεάτη σκηνοθέτη και μαζί μια σύμπραξη δυο διαφορετικών κινηματογραφικών σχολών. Το αμερικανό-κορεάτικο θρίλερ επιστημονικής φαντασίας βασίζεται στο γαλλικό graphic novel Le Transperceneige, των Μπενζαμίν Λεγκράν, Ζαν-Μαρκ Ροσέτ και Ζακ Λομπ, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1984.

Η ταινία εκτυλίσσεται στο εγγύς μέλλον, το έτος 2031 μ.χ. Μετά από ένα αποτυχημένο πείραμα για να ανακοπεί το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη, μια νέα εποχή παγετώνων έχει εξοντώσει σχεδόν κάθε ζωντανό οργανισμό πάνω στη Γη. Οι μόνοι επιζήσαντες είναι οι ταξιδιώτες ενός τρένου. Οι επιβαίνοντες της οικονομικής θέσης, μη μπορώντας να ανεχθούν πλέον τις κακές συνθήκες διαβίωσης, επαναστατούν και επιχειρούν να πάρουν τον έλεγχο του κινητήρα, που η ελίτ της πρώτης θέσης θεωρεί ιερό.

Το φουτουριστικό δημιούργημα του Τζουν-Χο Μπονγκ έχει πολλά επίπεδα φιλοσοφικών προεκτάσεων. Συγκεκριμένα, το τρένο αποτελεί μια αλληγορία για τις κοινωνικές τάξεις και τις κοινωνικές συγκρούσεις. Χαρακτηρίζεται ως ένας μικρόκοσμος της ίδιας της κοινωνίας, με τις ίδιες οικονομικές και κοινωνικές διακρίσεις: η ελίτ κυριαρχεί στο μπροστινό κομμάτι του τρένου, ενώ οι φτωχότεροι ζουν στα τελευταία βαγόνια. Η γνωστή αναφορά του Σαίξπηρ “Όλος ο κόσμος είναι ένα τρένο, και όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες είναι απλώς επιβάτες” θα μπορούσε να αποτελέσει μια φράση-σύνοψη του πιο πρόσφατου δημιουργήματος του Τζουν-Χο Μπονγκ.

Το «Snowpiercer» αποτελεί μια ταινία-πρόκληση για το κοινό, γιατί αποτελεί έναν ιδιότυπο συνδυασμό art-house και blockbuster. H πιο σκοτεινή και ενδιαφέρουσα ερμηνεία του δημοφιλούς Κρις Έβανς, ο οποίος πρωταγωνιστεί αυτή τη φορά χωρίς τη στολή του Captain America και την πλαστική εικόνα του ζεν πρεμιέ, υπογραμμίζει αυτό τον συνδυασμό.

Η sci-fi περιπέτεια έχει επιλεχτεί ανάμεσα από 200 ταινίες για να ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λος Άντζελες. Όπως δηλώνει η Στέφανι Αλέιν, διευθύντρια του Φεστιβάλ, η περιπετειώδης και απρόβλεπτη διαδρομή του τρένου Snowpiercer αποτελεί ιδανική εισαγωγή για το 20ετές Φεστιβάλ. Το αντίστοιχο άνοιγμα του περσινού Φεστιβάλ είχε κάνει η ταινία “Δεν κρατιέμαι” του Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Σκηνοθεσία: Τζουν-Χο Μπονγκ
Πρωταγωνιστούν: Κρις Έβανς, Τίλντα Σουίντον, Σονγκ Κανγκ-χο, Τζον Χερτ,

Έντ Χάρις, Τζέιμι Μπελ, Οκτάβια Σπένσερ, Άλισον Πιλ

Walesa. Czlowiek z Nadziei/ Μεταφρασμένος Τίτλος: Βαλέσα: Η Δύναμη της Ελπίδας

«Δε θέλω, αλλά είμαι υποχρεωμένος» είχε πει με νόημα ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Βάιντα -επαναλαμβάνοντας τη διάσημη φράση του Λεχ Βαλέσα όταν έγινε για πρώτη φορά πρόεδρος της χώρας το 1990- καθώς ανακοίνωνε τη βιογραφική ταινία για τη ζωή του ηγέτη.

Με αυτήν την ταινία, έπειτα από τα δυο προηγούμενα κεφάλαια «Man of Marble» και «Μan of Iron», ο Βάιντα ολοκληρώνει την τριλογία του με θέμα τον αγώνα του ανθρώπου απέναντι στην αδικία.
Η Νέα Ευρώπη έχει τις απαρχές της στο Γκντανσκ! Η ταινία «Βαλέσα, η δύναμη της ελπίδας» είναι η ιστορία ενός σύγχρονου ήρωα, του Λεχ Βαλέσα (Robert Więckiewicz).

Λίγα λόγια για το περιεχόμενο της ταινίας

Η ταινία αρχίζει με την Οριάννα Φαλάτσι (Maria Rosaria Omaggio) που εμφανίζεται στο διαμέρισμα του Βαλέσα για να πάρει συνέντευξη από τον μελλοντικό νικητή του βραβείου Νόμπελ. Η γεμάτη συγκίνηση συνομιλία με μία από τις παγκοσμίου φήμης δημοσιογράφους διαπερνά όλη την ταινία. Η Φαλάτσι θέτει ερωτήματα που κανένας άλλος δεν θα ήθελε ή δεν θα τολμούσε ποτέ να ρωτήσει τον θρυλικό ηγέτη του κινήματος της «Αλληλεγγύης». Με αυτόν τον τρόπο , αποκαλύπτει την αλήθεια ενός χαρισματικού άνδρα με εκπληκτική πολιτική διαίσθηση.

Η πραγματική βιογραφική ιστορία αρχίζει το 1970: Ύστερα από τη βίαιη καταστολή των διαδηλώσεων των εργαζομένων από τις κομμουνιστικές αρχές, ο Βαλέσα αναγκάζεται να υπογράψει υποχρεωτική συνεργασία με τις Υπηρεσίες Ασφαλείας. Οι ακόλουθες σκηνές που δείχνουν την πορεία του ήρωα προς την πολιτική ωριμότητα διαπλέκονται και συνυφαίνονται με την οικογενειακή ζωή του. Η σχέση ανάμεσα στον Λεχ και την Ντανούτα (Agnieszka Grochowska), το γεμάτο από παιδιά σπιτικό τους και τα καθημερινά τους προβλήματα, είναι τόσο σημαντικά όσο και η πολιτική. Νόμιζαν ότι θα ζούσαν μια κανονική ζωή στο διαμέρισμά τους στο Γκντανσκ.

Αντίθετα, βρέθηκαν στον πυρήνα των σημαντικότερων πολιτικών γεγονότων της εποχής τους, για τα οποία χρειάστηκε να πάρουν θέση. Πίσω από αυτόν τον ισχυρό άνδρα υπάρχει – όπως αποδεικνύεται- μια εξίσου ισχυρή γυναίκα, η γυναίκα του.

Μερικές φορές, η ελευθερία πρέπει να κατακτηθεί με αγώνα. Η πολιτική και η αγάπη, ο φόβος και η αίσθηση της ασφάλειας, η υποταγή και η θέληση για επανάσταση. Η ταινία, όπως ακριβώς και η ζωή του Λεχ Βαλέσα, είναι γεμάτη από αντιθέσεις και αυτά όλα πλέκουν μια συναρπαστική ιστορία.

Krugovi/ Μεταφρασμένος Τίτλος: Διασταυρούμενες Ζωές

Πέντε άνθρωποι επηρεάζονται από μια τραγική ηρωική πράξη. 12 χρόνια αργότερα, ο καθένας από αυτούς θα πρέπει να αντιμετωπίσει το παρελθόν, μέσα από τη δική τους κρίση. Θα ξεπεράσει την ενοχή, την απογοήτευση, την επιθυμία για εκδίκηση; Θα κάνουν το σωστό πράγμα, με κάθε κόστος;
Βοσνία – 1993. , ο Μάρκο, ένας Σέρβος στρατιώτης, γίνεται μάρτυρας της βίαιης επίθεσης τριών συμπολεμιστών του εναντίον ενός μουσουλμάνου πολίτη ονόματι Χάρις. Ο Μάρκο επεμβαίνει και σώζει τον Χάρις, αλλά ο ίδιος ξυλοκοπείται μέχρι θανάτου από τους εξαγριωμένους στρατιώτες.

2008. Ο πόλεμος έχει τελειώσει αλλά οι πληγές της σύγκρουσης είναι ακόμα ανοιχτές. Ο πατέρας του Μάρκο ξαναχτίζει μια εκκλησία. Όταν ο γιος ενός από τους φονιάδες του γιου του τού προσφέρει την βοήθειά του, εκείνος διστάζει να την δεχτεί. Ο φίλος του Μάρκο, διάσημος χειρουργός στο Βελιγράδι, έρχεται αντιμέτωπος με τρομερές επιλογές όταν του ζητείται να χειρουργήσει έναν από τους τρεις στρατιώτες ο οποίος βρίσκεται στα πρόθυρα του θανάτου. Όσο για τον Χάρις, ζει πλέον στη Γερμανία και του δίνεται μία μοναδική ευκαιρία να ανταποδώσει το χρέος του στον σωτήρα του.

The Zero Theorem/ Μεταφρασμένος Τίτλος: Το Θεώρημα Μηδέν

Πρωταγωνιστής είναι ο διπλά βραβευμένος με Όσκαρ Christoph Waltz (Django o Τιμωρός, Άδωξοι Μπάσταρδη), που υποδύεται τον Κόεν Λεθ, έναν εκκεντρικό και μοναχικό τύπο, ιδιοφυΐα στους υπολογιστές, με έντονες υπαρξιακές αναζητήσεις.

Σε ένα οργουελικό μέλλον στο Λονδίνο, ο Λεθ καλείται από την Διεύθυνση (Matt Damon) να λύσει το «Θεώρημα Μηδέν», μια μαθηματική εξίσωση που θα καθορίσει εάν η ζωή έχει πραγματικό νόημα.
Η μανιώδης εργασία του Λεθ διακόπτεται συχνά απο ανεπιθύμητες επισκέψεις απο ανθρώπους που δεν εμπιστεύεται πλήρως, όπως την σαγηνευτικη Μπέινσλι (η Γαλλίδα ηθοποιός Melanie Thierry), τον απρόβλεπτο επιστάτη του Τζόμπι (David Thewlis), το παιδί-θαύμα γιο της Διεύθυνσης (Lucas Hedges), και την ψηφιακή-ψυχαναλυτή του Dr. Shrink Rom (Tilda Swinton). Μόνο όταν ο Λεθ βιώνει τη δύναμη της αγάπης και την επιθυμία αρχίζει να καταλαβαίνει τον λόγο της υπαρξής του.

Το σενάριο έχει γραφτεί από τον Pat Rushin και παραγωγοί της ταινίας είναι ο βραβευμένος με Όσκαρ Nicolas Chartier (The Hurt Locker, Dallas Buyers Club) και ο Dean Zanuck.

Η Τέχνη της Κρίσης: Η Περίπτωση του Θεάτρου/ Μεταφρασμένος Τίτλος: The Art of Crisis: Theatre Matters

Αντιμέτωποι με τα πολλαπλά πρόσωπα της κρίσης, οι καλλιτέχνες επινοούν τρόπους για να καθρεφτίσουν την πραγματικότητα γύρω τους. Η αγάπη τους για το θέατρο γίνεται πείσμα και η ανάγκη να πουν τις δικές τους ιστορίες μεγαλώνει. Με μηδενικούς, σχεδόν, προϋπολογισμούς, εξορμούν σε δρόμους, πλατείες, αυτοσχέδιους χώρους ή, στην καλύτερη περίπτωση σε μικρά θέατρα, δρώντας και αντιδρώντας στην πιο σημαντική στιγμή της μεταπολεμικής ιστορίας της χώρας τους. Την ίδια ώρα που παραδοσιακοί θεσμοί καταρρέουν, συχνά από την εγκατάλειψη της πολιτείας, καινούργιες δυνάμεις παραγωγής και δημιουργίας αναδύονται, προσδίδοντας μια μεγάλη δυναμική στο θεατρικό τοπίο της χώρας. Το κοινό ανταποκρίνεται, ακολουθεί, συμμετέχει, εκπλήσσοντας όλους αυτούς που προέβλεπαν τον μαρασμό του θεάτρου.

Ηθοποιοί: Ημερολόγιο Σπουδής/ Μεταφρασμένος Τίτλος: Becoming an Actor

Aθήνα 2010. Μια ομάδα νέων δίνουν εξετάσεις σε μια δραματική σχολή και ξεκινούν την προσπάθεια να γίνουν ηθοποιοί. Το ντοκιμαντέρ αφουγκράζεται τις αγωνίες και τα όνειρά τους κατά τα τρία χρόνια της φοίτησής τους, ενώ παράλληλα αποτυπώνει το πώς η όλη εμπειρία τούς διαμορφώνει όχι μόνο ως ηθοποιούς, αλλά και ως χαρακτήρες.

Επιμέλεια Νικόλας Αρώνης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης