Το κορυφαίο μπαρόκ σύνολο Les Arts Florissants και ο ιδιοφυής εμπνευστής και μαέστρος του, Ουίλιαμ Κρίστι επιστρέφουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την «Όπερα του ζητιάνου», μια διεθνή παραγωγή με δεκαέξι ηθοποιούς-τραγουδιστές που υπογράφει ο σύγχρονος μάγος της οπερατικής σκηνής Ρόμπερτ Κάρσεν.

Η αιχμηρή κωμική όπερα-μπαλάντα του Γερμανού συνθέτη Γιόχαν-Κρίστοφ Πέπους και του Άγγλου θεατρικού συγγραφέα και ποιητή Τζον Γκέυ -εμπλουτισμένη και με χορογραφίες-, μετά την πρώτη της επιτυχημένη παρουσίαση τον προηγούμενο Απρίλιο στο Τhéâtre des Bouffes du Nord στο Παρίσι, ταξιδεύει στον κόσμο και παρουσιάζεται στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη την Πέμπτη 1 και την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου στις 20:00 (στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σ’ αυτό το προκλητικό παραμύθι του 1728 -μέσα από τη φρέσκια ματιά των Ίαν Μπάρτον και Ρόμπερτ Κάρσεν που προσάρμοσαν το κείμενο του Γκέυ στο σήμερα- ζωντανεύει επί σκηνής ένας σκληρός υπόκοσμος, με πρωταγωνιστές κλεφτρόνια, ζητιάνους, πόρνες και νταβατζήδες του Λονδίνου, ντυμένος μουσικά με γνωστές μπαλάντες και μελωδίες εκείνης της εποχής.

H «Όπερα του ζητιάνου», που γράφτηκε πριν από 300 χρόνια, θεωρείται η πρώτη μουσική κωμωδία της ιστορίας. Έργο-ορόσημο στην ιστορία του παγκόσμιου μουσικού θεάτρου, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε (29 Ιανουαρίου 1728), ενώ τον 18ο αιώνα επαναλαμβανόταν συνεχώς στο Λονδίνο, αναβιώνοντας παράλληλα σε πολλές χώρες. Η επιστροφή της στη βρετανική μουσικοθεατρική σκηνή στα 1920 ήταν μάλιστα τόσο θριαμβευτική, που ενέπνευσε κορυφαίους συγγραφείς και συνθέτες εκείνης της εποχής, όπως τους Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, οι οποίοι βασίστηκαν στην «Όπερα του ζητιάνου» για να γράψουν την «Όπερα της πεντάρας» (1928).

«Έχοντας γνωρίσει πρωτοφανή δημοσιότητα ήδη από την πρεμιέρα της το 1728, «Η όπερα του ζητιάνου» αποτέλεσε τη βάση για πολυάριθμες σκηνικές, μουσικές και κινηματογραφικές διασκευές. Εξερευνά έναν κυνικό κόσμο, όπου βασιλεύουν η απληστία του καπιταλισμού, το έγκλημα και η κοινωνική ανισότητα. Όλοι οι πολιτικοί και όλοι οι αξιωματούχοι είναι εξ ορισμού διεφθαρμένοι και το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς, εάν θέλει να πάει μπροστά, είναι να πάρει το μέρος τους. Κάτι σας θυμίζει; Πράγματι, σχεδόν τίποτα δεν έχει αλλάξει από την εποχή που πρωτοπαρουσιάτηκε το έργο, και τα θέματα της “Όπερας του ζητιάνου” συνεχίζουν να απασχολούν με εμμονικό τρόπο τη σύγχρονη τηλεόραση και τον κινηματογράφο» σημειώνει ο Ρόμπερτ Κάρσεν και προσθέτει:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Σε αυτήν την παραγωγή ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να συνδυάσουμε την υπερβατική διάθεση με την αστείρευτη ενέργεια του πρωτότυπου. Ο Γκέυ, συγγραφέας με βλέμμα διεισδυτικό, κοφτερό σαν ξυράφι, βάζει έναν από τους χαρακτήρες του να λέει στην αρχή της Γ’ Πράξης: τα λιοντάρια, οι λύκοι και τα όρνια δεν συμβιώνουν σε αγέλες, κοπάδια ή σμήνη. Από όλα τα αρπακτικά, ο άνθρωπος είναι το μόνο κοινωνικό ζώο. Όλοι κατασπαράζουμε τον διπλανό μας, κι όμως ζούμε στην ίδια αγέλη».

Ερμηνεύοντας μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα την απληστία του καπιταλισμού και την κοινωνική αδικία έτσι όπως προβάλλονται μέσα από μια ιστορία που μπορεί να συγκριθεί με τους «Άθλιους» του Ουγκώ, αυτή η παραγωγή δίνει στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει εκ νέου το σατιρικό κείμενο του Γκέυ, αλλά και τις αυτοσχεδιαστικές ικανότητες των μουσικών του Συνόλου Les Arts Florissants που, σε κάθε παράσταση, αντιμετωπίζουν την παρτιτούρα με… τελείως τζαζ διάθεση.

Τιμές εισιτηρίων: από 11 έως 60 ευρώ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης