Τα Όσκαρ ή τα Βραβεία Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που είναι και η επίσημη ονομασία τους είναι κινηματογραφικά βραβεία με παγκόσμια προβολή. Απονέμονται από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, η οποία αριθμεί περίπου 6000 μέλη με δικαίωμα ψήφου.

Εκατομμύρια άνθρωποι καθηλώνονται κάθε χρόνο μπροστά στους τηλεοπτικούς δέκτες τους, για να παρακολουθήσουν την τελετή απονομής των διάσημων Βραβείων Όσκαρ (Oscar Academy Awards).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κάθε έτος η αναμετάδοση είναι πολύωρη, η παραγωγή δεν επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις, οι λόγοι των βραβευθέντων είναι επαναλαμβανόμενοι, η συγκίνηση διάχυτη, οι ευχαριστίες – μετά δακρύων συχνά- δεν έχουν τίποτα καινούργιο να πουν, και η πασαρέλα των διάσημων προσκεκλημένων αναμενόμενα εντυπωσιακή. Παρά ταύτα, η θεαματικότητα της τελετής απονομής είναι τεράστια και σύσσωμο το φιλοθεάμον κοινό ανανεώνει το ραντεβού του με τα Όσκαρ για την ερχόμενη χρονιά.

Η πρώτη απονομή τους έγινε στις 16 Μαΐου του 1929 στο ξενοδοχείο «Ρούσβελτ» στο Χόλυγουντ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όλα ξεκίνησαν όταν o ιδιοκτήτης της εταιρείας Metro Goldwyn Mayer (MGM) και αδιαμφισβήτητο αφεντικό της μέχρι τότε μικρής κινηματογραφικής βιομηχανίας, Λούις Μπ. Μάγερ, στην προσπάθειά του να αντιδράσει στις φήμες περί ανηθικότητας των κινηματογραφικών κυκλωμάτων, τις οποίες διέδιδαν τοπικά συνδικάτα και θρησκευτικές οργανώσεις, θέλησε να συσπειρώσει τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνταν στη βιομηχανία του Χόλιγουντ.

Τα πολυπόθητα αγαλματίδια

Η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών δημιουργήθηκε το 1927, μετά από ένα δείπνο σε κεντρικό ξενοδοχείο, με στόχο να μεσολαβεί στις εργατικές διαφορές. Η αρχική σύνθεσή της περιελάμβανε 231 επαγγελματίες και από τους πέντε κλάδους του χώρου (ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, τεχνικοί και παραγωγοί). Ο Μάγερ επέβλεπε προσωπικά την επιλογή των μελών της Ακαδημίας, η δραστηριότητα της οποίας πολύ σύντομα επικεντρώθηκε στα κινηματογραφικά πράγματα.

Αρχικώς, τα μέλη της Αμερικανικής ψήφιζαν τον συνάδελφο της αρεσκείας τους και η τελική απόφαση για τους νικητές περνούσε από το Κεντρικό Συμβούλιο Κρίσεων. Τα αποτελέσματα δίνονταν στις εφημερίδες για δημοσίευση στις 11 π.μ. τη μέρα των βραβείων. Αλλά το 1940, η εφημερίδα Los Angeles Times ανακοίνωνε τους νικητές στην έκδοση των 8:45. Την επόμενη χρονιά υιοθετήθηκε και διατηρείται έως σήμερα το σύστημα του κλειστού φακέλου και η πασίγνωστη φράση: «And the Οscar goes to…».

Τα πρώτα βραβεία δόθηκαν στις 16 Μαΐου του 1929, σε μια κλειστή τελετή 250 ατόμων στο Blossom Room του ξενοδοχείου Roosevelt στο Χόλιγουντ, για ταινίες της περιόδου 1927 – 1928. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δεν υπήρχε, καθώς οι νικητές ήταν γνωστοί από τις 18 Φεβρουαρίου, με την ανακοίνωση της θέσπισης των βραβείων. Η πρώτη ομιλούσα ταινία The Jazz Singer αποφασίστηκε ότι δεν έπρεπε να συναγωνιστεί τις άλλες, και της δόθηκε ειδικό αγαλματίδιο. Ένα τέτοιο πήρε και ο Τσάρλι Τσάπλιν, μιας και δεν κατάφερε να αποσπάσει ούτε ένα βραβείο στις κατηγορίες σκηνοθεσίας, κωμωδίας, ερμηνείας και σεναρίου, για την ταινία του «Το Τσίρκο».

H πρώτη απονομή των βραβείων Όσκαρ

Για την ιστορία, το πρώτο Όσκαρ καλύτερης ταινίας πήγε στο πολεμικό δράμα Wings, που κέρδισε και τα εφέ. Ίσως μεγαλύτερος νικητής, η ταινία 7th Heaven, που απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας (Φράνκ Μπόρζειτζ), Σεναρίου και Γυναικείας Ερμηνείας (Τζάνετ Γκέινορ). Το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου απονεμήθηκε στον Έμιλ Γιάνινγκς για το Τhe Last Command, ο οποίος παρέλαβε το βραβείο του στη Γερμανία.

Η τελετή αναμεταδόθηκε για πρώτη φορά ραδιοφωνικά το 1930 και τηλεοπτικά 23 χρόνια αργότερα, οπότε άρχισε πλέον να γίνεται ένα εξαιρετικά δημοφιλές χάπενινγκ. Η ονομασία «Όσκαρ» πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1939. Για την πατρότητά της ερίζουν η Μπέτυ Ντέιβις, ο Σίντνεϊ Σκάλσκι και η βιβλιοθηκάριος της Ακαδημίας Μαργκαρετ Χέρικ… «Καλέ αυτός είναι φτυστός ο θειος μου, ο Όσκαρ» φέρεται να αναφώνησε όταν είδε το επίχρυσο αγαλματίδιο, το οποίο σχεδιάστηκε από τον Σέντρικ Γκίμπονς, αρχισχεδιαστή τότε της MGM.

Τα Όσκαρ, με όλη τη μυθολογία που τα συνοδεύει, έχουν επιτύχει να απογειώσουν το μαζικό ενδιαφέρον για τον κινηματογράφο, τις ταινίες και όλον αυτόν το λαμπερό κόσμο που προβάλλει μέσα από τις σκοτεινές αίθουσες.

Η τελετή της απονομής των Βραβείων Όσκαρ τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται στο Θέατρο Ντόλμπι (Dolby Theatre), όπως έχει μετονομαστεί το Θέατρο Κόντακ (Kodak Theatre) στο Χόλυγουντ.

Ταινίες με τα περισσότερα Όσκαρ

11 Όσκαρ

Μπεν Χουρ (Ben-Hur), 1959 (12 υποψηφιότητες)



Τιτανικός (Titanic), 1997 (14 υποψηφιότητες)

Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά (The Lord of the Rings: The Return of the King), 2003 (11 υποψηφιότητες)

10 Όσκαρ

West Side Story, 1961 (11 υποψηφιότητες)

9 Όσκαρ

Ζιζί (Gigi), 1958 (9 υποψηφιότητες)

Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας (The Last Emperor), 1987 (9 υποψηφιότητες)

Ο Άγγλος Ασθενής (The English Patient), 1996 (12 υποψηφιότητες)

Ηθοποιοί με τις περισσότερες υποψηφιότητες

Η Μέριλ Στριπ στα βραβεία Όσκαρ του 1989.

Μέριλ Στριπ – 19 υποψηφιότητες (3 νίκες)

Τζακ Νίκολσον – 12 υποψηφιότητες (3 νίκες)

Κάθριν Χέπμπορν – 12 υποψηφιότητες (4 νίκες)

Μπέτι Ντέιβις – 11* υποψηφιότητες (2 νίκες)

Λόρενς Ολίβιε – 10 υποψηφιότητες (1 νίκη)

Η Μπέτι Ντέιβις δεν είχε προταθεί κανονικά για Όσκαρ το 1934 για την ταινία Ανθρώπινη Δουλεία, η αντίδραση του τύπου γι’ αυτή την παράλειψη ανάγκασε τα μέλη της ακαδημίας να την ψηφίσουν, παρ’όλα αυτά ήρθε τρίτη στην ψηφοφορία μετά τις Κλοντέτ Κολμπέρ που ήταν νικήτρια και τη Νόρμα Σίρερ.



Η τελετή απονομής των επετειακών 90ών βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 4 Μαρτίου στο Dolby Theatre του Λος Άντζελες, με παρουσιαστή για δεύτερη συνεχή χρονιά τον Αμερικανό Τζίμι Κίμελ, μια εβδομάδα αργότερα από τη συνηθισμένη ημερομηνία, ώστε να μη συμπέσει η τελετή με τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η περσινή παρουσία του Κίμελ στον δύσκολο ρόλο του παρουσιαστή θεωρήθηκε επιτυχημένη, ιδιαίτερα αναφορικά με τον χιουμοριστικό τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε την πιο άβολη στιγμή στην ιστορία του θεσμού: τη λανθασμένη ανακοίνωση του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (που τελικά κέρδισε το «Moonlight» και όχι το «La La Land»).

Αναλυτικά όλες οι εφετινές υποψηφιότητες

Καλύτερη Ταινία

H Μορφή του Νερού
Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Lady Bird
Τρέξε!
Δουνκέρκη
Να Με Φωνάζεις Με το Ονομά Σου
The Post: Απαγορευμένα Μυστικά
H Πιο Σκοτεινή Ωρα
Αόρατη Κλωστή

Σκηνοθεσία

Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο για τo H Μορφή του Νερού
Γκρέτα Γκέργουιγκ για το Lady Bird
Τζόρνταν Πιλ για το Τρέξε!
Πόλ Τόμας Αντερσον για την Αόρατη Κλωστή
Κρίστοφερ Νόλαν για τη Δουνκέρκη

Α Ανδρικός Ρόλος

Γκάρι Ολντμαν για το H Πιο Σκοτεινή Ωρα
Ντάνιελ Ντέι Λιούις για την «Αόρατη Κλωστή»
Τίμοθι Σαλαμέ για το Να Με Φωνάζεις Με το Ονομά Σου
Ντάνιελ Καλούγια για το Τρέξε!
Ντένζελ Γουάσινγκτον για το Roman J. Israel, Esq.

Α Γυναικείος Ρόλος

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Μάργκο Ρόμπι για το Εγώ, η Τόνια
Μέριλ Στριπ για το The Post: Απαγορευμένα Μυστικά
Σίρσα Ρόναν για το Lady Bird
Σάλι Χόκινς για το H Μορφή του Νερού

Β Ανδρικός Ρόλος

Σαμ Ρόκγουελ για το Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Γουίλεμ Νταφόε για το The Florida Project
Γούντι Χάρελσον για το Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Ρίτσαρντ Τζένκινς για το H Μορφή του Νερού
Κρίστοφερ Πλάμερ για το Ολα τα Λεφτά του Κόσμου

Β Γυναικείος Ρόλος

Αλισον Τζάνεϊ για το Εγώ, η Τόνια
Λόρι Μέτκαλφ για το Lady Bird
Οκτάβια Σπένσερ για το H Μορφή του Νερού
Μέρι Τζ. Μπλάιτζ για το [Mudbound](http://flix.gr/news/critics-choice-awards-2018.html
Λέσλι Μάνβιλ για την Αόρατη Κλωστή

Καλύτερη ταινία Κινουμένων Σχεδίων

Τhe Boss Baby
The Breadwinner
Coco
Ferdinand
Loving Vincent

Μικρού μήκους ταινία Κινουμένων σχεδίων

Lou Dear Basketball Revolting Rhymes Negative Space

Διασκευασμένο Σενάριο

Τζέιμς Αϊβορι για το Να Με Φωνάζεις Με το Ονομά Σου
Ααρον Σόρκιν για το Molly’s Game

Πρωτότυπο Σενάριο

Μάρτιν ΜακΝτόνα για το Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Γκρέτα Γκέργουιγκ για το Lady Bird
Τζόρνταν Πιλ για το Τρέξε!
Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και Βανέσα Τέιλορ για το H Μορφή του Νερού
Εμιλι Β. Νόρτον και Κουμάιλ Ναντζιάνι για το Ερωτας Μετ’ Εμποδίων

Διεύθυνση Φωτογραφίας

Ρότζερ Ντίκινς για το Blade Runner 2049
Χόιτε βαν Χόιτεμα για τη Δουνκέρκη
Νταν Λόστσεν για το H Μορφή του Νερού
Μπρούνο Ντελμπονέλ για το H Πιο Σκοτεινή Ωρα
Ρέιτσελ Μόρισον για το Mudbound

Καλύτερο Ντοκιμαντέρ

Faces Places
Icarus
Last Men in Aleppo
Strong Island

Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους

Heroin(e)
Edith+Eddie
Knife Skills (Thomas Lennon)

Μικρού μήκους ταινία

The Eleven O’Clock

The Silent Child
My Nephew Emmett

Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία

Α Fantastic Woman Insult Loveless Η Ψυχή και το Σώμα Το Τετράγωνο

Μοντάζ

Δουνκέρκη
H Μορφή του Νερού
Εγώ, η Τόνια
Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Baby Driver

Ηχητικό Μοντάζ

H Μορφή του Νερού
Δουνκέρκη
Blade Runner 2049
Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi
Baby Driver

Μίξη Ηχου

H Μορφή του Νερού
Δουνκέρκη
Blade Runner 2049
Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi
Baby Driver

Καλλιτεχνική Διεύθυνση

H Μορφή του Νερού
Δουνκέρκη
Η Πεντάμορφη και το Τέρας
Blade Runner 2049
H Πιο Σκοτεινή Ωρα

Μουσική

Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι
Δουνκέρκη
H Μορφή του Νερού
Αόρατη Κλωστή
Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi

Τραγούδι

Remember Me από το Coco
This is Me από το The Greatest Showman
It Ain’t Fair από το Detroit
Stand up for Something από το Marshall
The Mystery of Love από το Να Με Φωνάζεις Με το Ονομά Σου

Μακιγιάζ και κομμώσεις

Βικτώρια & Αμπντούλ
H Πιο Σκοτεινή Ωρα
Θαύμα

Κοστούμια

«Αόρατη Κλωστή»
Η Πεντάμορφη και το Τέρας
H Πιο Σκοτεινή Ωρα
Βικτώρια & Αμπντούλ
H Μορφή του Νερού

Ειδικά Εφέ

Blade Runner 2049
Φύλακες του Γαλαξία 2
Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση
Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi
Kong Skull Island

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης