Προσγειωθήκαμε στο πολυσύχναστο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και κάπως έτσι φτάσαμε στην μεγαλύτερη πόλη και το μεγαλύτερο λιμάνι της Λεβεντογέννας Κρήτης και φυσικά τη γενέτειρα του πρώτου ευρωπαϊκού πολιτισμού από την Μινωική Περίοδο 3.000 π.X. με έδρα το Μινωικό Ανάκτορο της Κνωσού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Rossa a Mare ή Castello a Mare, γνωστό και ως Κουλέ

Οι υπόλοιποι της παρέας προτίμησαν το πλοίο που φτάνει νωρίς το πρωί στο λιμάνι. Δώσαμε ραντεβού στην πλατεία με την κρήνη των Λιονταριών όπου οι φίλοι μας απόλαυσαν για πρωινό την ηρακλειώτικη μπουγάτσα μαζί έναν μοσχομυριστό καφέ. Με μια πρώτη βόλτα στην πόλη αυτό που αντιληφθήκαμε είναι ότι το Ηράκλειο έχει τα χαρακτηριστικά μίας μεγαλούπολης, αφού είναι και φοιτητούπολη, όμως, έχει μία απίστευτη ζωντάνια όλες τις εποχές και όλες τις ώρες και σφύζει από ζωή χειμώνα-καλοκαίρι και αν αφεθείς μπορεί να σε παρασύρει σε έναν απίστευτο ρυθμό διασκέδασης.

Δεν είναι αυτό που λέμε καθεαυτού τουριστικό θέρετρο όπως πολλά άλλα στην Κρήτη όμως αυτό που ανακαλύψαμε στο Ηράκλειο είναι τα έντονα σημάδια του παρελθόντος σε μία από τις ιστορικότερες πόλεις της Μεσογείου ενώ μπορεί να καλύψει κάθε τύπο ταξιδιώτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ο δίσκος της Φαιστού

Στο Ηράκλειο βρήκαμε ενετικά τείχη, οθωμανικά μνημεία, τη Λότζια, την κεντρική αγορά, τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου, τους ναούς του Αγίου Τίτου, του Αγίου Μηνά, της Αγίας Αικατερίνης, του Αγίου Πέτρου και το επιβλητικό φρούριο Κούλε. Η επίσκεψη μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης ένα από τα σημαντικότερα μουσεία παγκοσμίως όπου φυλάσσονται αριστουργήματα μινωικής αλλά και προϊστορικής τέχνης.

Ωστόσο επειδή θέλαμε να έχουμε πλήρη εικόνα για τον σπουδαίο μινωικό πολιτισμό, το αρχαιολογικό μας ενδιαφέρον μας οδήγησε στην Κνωσό, τη Φαιστό και τις Αρχάνες. Μετά όμως από τόση ιστορική γνώση θέλαμε και λίγη έως πολλή βραδινή διασκέδαση: η φήμη της Χερσονήσου και των Μαλίων ξεπερνάει κατά πολύ τα ελληνικά σύνορα και όπως καταλαβαίνετε θέλαμε να το επιβεβαιώσουμε. Επιβεβαιώσαμε όμως από πρώτο χέρι ότι τόσο η Χερσόνησος όσο και τα Μάλια αλλά και η Αγία Πελαγία είναι ιδανικά μέρη και για ήρεμες διακοπές σε κάποιο από τα μεγάλα resorts καθώς πολλές οικογένειες τα επιλέγουν ως τόπο διαμονής απολαμβάνοντας τα all inclusive πακέτα.

TΙ ΕΙΔΑΜΕ

Την Κνωσό

Η επίσκεψη μας στην Κνωσό ξεκίνησε φυσικά από το ανάκτορο που χτίστηκε γύρω στο 1900 π.Χ. ήταν το μεγαλύτερο κέντρο του μινωικού πολιτισμού.

Από τα βασιλικά διαμερίσματα, τα θησαυροφυλάκια και την αίθουσα του θρόνου μέχρι το τελωνείο στη βόρεια πτέρυγα και το νότιο Πρόπυλο. Ο αρχαιολογικός χώρος βρίσκεται περίπου 10 χλμ. νότια του Ηρακλείου και είναι ανοιχτός για το κοινό καθημερινά, από τις 8 π.μ. έως τις 5 μ.μ., εκτός από αργίες. Το εισιτήριο που πληρώσαμε ήταν € 6, αλλά εμείς σας προτείνουμε το κοινό εισιτήριο για την Κνωσό και για το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, που κοστίζει € 10.

Τη Φαιστό

Το δεύτερο σε σπουδαιότητα κέντρο του μινωικού πολιτισμού είναι χτισμένο ανάμεσα στον Ψηλορείτη, τα Αστερούσια Όρη και τα Λασιθιώτικα βουνά. Εντυπωσιαστήκαμε με ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα των ανασκαφών τον περίφημο Δίσκο της Φαιστού , ο οποίος φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείου Ηρακλείου, χρονολογείται πιθανώς στο 17ο αιώνα π.Χ. και δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί πλήρως.

Τη Γόρτυνα

Πήγαμε και μέχρι την πεδιάδα της Μεσαράς, στην οποία εικάζεται ότι κατοίκησαν οι πρώτοι άνθρωποι στην Κρήτη κάπου στα τέλη της νεολιθικής περιόδου, και απέχει 45 χλμ. από την πόλη του Ηρακλείου. Δυστυχώς μόνο ένα μικρό τμήμα της πόλης έχει ανασκαφεί, όμως μπορέσαμε να επισκεφτούμε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα τον πρωτοχριστιανικό ναό του Αγίου Τίτου, του 6ου αιώνα μ.Χ.

Τους αρχαιολογικούς χώρους Αρχανών

Μία εκδρομή νότια από την Κνωσό, μας αποκάλυψε τη μινωική πόλη των Αρχανών, μια από τις πιο σημαντικές της Κρήτης, από την ύστερη νεολιθική περίοδο μέχρι και τους ιστορικούς χρόνους. Στον αρχαιολογικό χώρο Φουρνί, βορειοδυτικά από τις Αρχάνες, έχει βρεθεί το μεγαλύτερο νεκροταφείο του Αιγαίου από τα προϊστορικά χρόνια. Στα 4 χλμ. νότια από τις Αρχάνες, στην περιοχή Πίσω Λιβάδια, βρίσκεται ένα μινωικό ανάκτορο το Βαθύπετρο. Σε μια από τις πτέρυγές του μάλιστα ανακαλύφθηκε πιεστήριο σταφυλιών και στην αυλή του μια εγκατάσταση ελαιοτριβείου. Μάθαμε ότι όχι τυχαία οι Αρχάνες θεωρούνται μία από τις σημαντικότερες περιοχές αμπελοκαλλιέργειας και παραγωγής ελαιολάδου.

Το Κούλε

Λέγεται και Rossa a Mare ή Castello a Mare. Είναι το διώροφο ενετικό Φρούριο πουχτίστηκε μεταξύ 1523 και 1540 στην είσοδο του λιμανιού για να προστατεύει την πόλη από επιθέσεις. Σήμερα κάποια τμήματα του φρουρίου χρησιμοποιούνται για καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, εκθέσεις, παραστάσεις και συναυλίες. Εμείς κάναμε και τις βόλτες μας στο μόλο του λιμανιού, ακριβώς πίσω από το τείχος, όπου έχει γίνει ένας εξαιρετικός πεζόδρομος.

Τα ενετικά τείχη

Περιηγηθήκαμε στο 3 χιλιομέτρων επιβλητικό τείχος της περιόδου της Ενετοκρατίας που ξεκίνησε να χτίζεται το 1426 και είναι το μεγαλύτερο οχυρωματικό έργο της Μεσογείου. Έχει τέσσερις πύλες και 7 προμαχώνες όμως η περιήγηση μας ξεκίνησε από τον προμαχώνα του Αγίου Ανδρέα στην οδό Εθνάρχου Μακαρίου. Στο νότιο μέρος του τείχους, στον πύργο Μαρτινένγκο, βρεθήκαμε και στον τάφο του Νίκου Καζαντζάκη, που έχει χαραγμένη πάνω του τη φράση «Δεν ελπίζω τίποτε. Δεν φοβάμαι τίποτε. Είμαι ελεύθερος».

Το αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

Στην Πλατεία Ελευθερίας, πάνω από το ενετικό λιμάνι, η διαδρομή μας μάς οδήγησε σ’ ένα από τα σημαντικότερα μουσεία στην Ελλάδα, με μια εξαιρετικά μεγάλη και πλούσια συλλογή που περιλαμβάνει μινωικούς θησαυρούς από όλο το νησί.

Το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη

Η επίσκεψή μας εκεί ήταν εντυπωσιακή! Δεκαπέντε χιλιόμετρα από το Ηράκλειο, βρίσκεται ο τόπος καταγωγής του Νίκου Καζαντζάκη, το χωριό Μυρτιά. Εκεί ο σκηνογράφος Νίκος Ανεμογιάννης δημιούργησε ένα μουσείο με προσωπικά αντικείμενα του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη, υλικό από θεατρικές παραστάσεις έργων του.

ΟΙ ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΜΑΣ

Δάσος Ρουβά

Όλοι κάνουν το γνωστό αστείο με τον Σάκη όμως στην πραγματικότητα το δάσος Ρουβά στο νοτιοανατολικό τμήμα της οροσειράς του Ψηλορείτη αποτελεί το σημαντικότερο από τα φυσικά δασικά οικοσυστήματα που έχουν απομείνει στον Νομό Ηρακλείου. Έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Natura 2000 και διαθέτει τη μεγαλύτερη συστάδα πρίνων της Ευρώπης.

Φόδελε

Είναι πολλοί οι Κρητικοί που υποστηρίζουν πως το καταπράσινο χωριό 30 χλμ. δυτικά του Ηρακλείου είναι γενέτειρα του μεγάλου ζωγράφου, του γνωστού σε όλο τον κόσμο El Greco. Στο Μουσείο Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, είδαμε πιστά αντίγραφα έργων του ζωγράφου και ένα μικρό εργαστήρι με προσχέδια και παλιές φωτογραφίες του αναπαλαιωμένου σπιτιού όπου στεγάζεται το μουσείο. Μετά πήγαμε για μπάνιο στην όμορφη παραλία του Φόδελε.

Μάταλα

Γίναμε παιδιά των λουλουδιών, και επισκεφτήκαμε το ψαροχώρι το οποίο οι χ ίπις της δεκαετίας του ’60 μετέτρεψαν σε νούμερο ένα προορισμό.

Αγιοφάραγγο

Κάναμε τη διαδρομή για το υπέροχο φαράγγι, νότια του νομού Ηρακλείου κοντά στα Μάταλα πήρε το όνομά του από τους 300 ερημίτες που ασκήτευαν εκεί παλιότερα. Λέγεται ότι ζούσαν σε συνθήκες απόλυτης απομόνωσης και συναντιόντουσαν μόνο μία φορά το χρόνο σε μια μεγάλη σπηλιά, το «Γουμενόσπηλιο». Η πεζοπορία μας κατέληξε σε μία βοτσαλωτή παραλία. Στο Αγιοφάραγγο θα μπορούσαμε να φτάσουμε και με καϊκι από τον Κόκκινο Πύργο, την Αγία Γαλήνη ή από τους Καλούς Λιμένες αλλά και με αυτοκίνητο από το χωριό του Σίβα κοντά στη Φαιστό.

ΠΟΥ ΦΑΓΑΜΕ

«Και πού δε φάγαμε;» είναι το ερώτημα καθώς η Κρήτη έχει την απόλυτη κουζίνα. Ευτυχώς και το Ηράκλειο δεν αποτελεί εξαίρεση. Γιατί εκεί βρήκαμε από λιτά ρακάδικα μέχρι γκουρμέ εστιατόρια Έτσι απολαύσαμε την κρητική κουζίνα ατόφια αλλά και σε μοντέρνες παραλλαγές.

Στην πόλη και τα χωριά του Ηρακλείου, η αυθεντική κρητική κουζίνα έχει την τιμητική της. Απολαύστε αρνάκι και κατσικάκι στη γάστρα, χοχλιούς μπουμπουριστούς, κουνέλι στιφάδο, ντάκο και, φυσικά, τα μοναδικά κρητικά τυριά, τη γραβιέρα, το ανθότυρο, τη μυζήθρα, μαγειρεμένα με το εξαιρετικό κρητικό ελαιόλαδο και συνοδευμένα με το κρητικό κρασί και ρακή για τη χώνεψη.

Στο Πεσκέσι με τον βραβευμένο για το design του χώρο εντός ενός αναπαλαιωμένου αρχοντικού και τις εξαιρετικές πρώτες ύλες δοκιμάσαμε απίστευτες γεύσεις. Για καλή ρακή και νόστιμα πιάτα καθίσαμε στο Καφενείον με τραπεζάκια και στην πλατεία. Φάγαμε φάβα, μπιφτεκάκια και πανσέτα και ήταν όλα εξαιρετικά. Πιο χαλαρά και ήσυχα ήταν στη Λακούβα με τραπεζάκια στον πεζόδρομο (Κοσμά Ζώτου 11, Πλατεία Αγ. Δημητρίου). Εκεί θα συνοδεύσετε τη ρακή σας με νόστιμα, ιδιαίτερα μεζεδάκια. Μία διαχρονική αξία στο Ηράκλειο είναι ο καφενές του Καγιαμπή (Μονοφατσίου 12, Τ/2810-226.286) με απλά, ταπεινά και τίμια καλομαγειρεμένα σπιτικά φαγητά.

Νόστιμα μαγειρευτά θα γευτείτε και στο Μαγειρείο του Χριστόφορου Βενέρη (Σμύρνης και Γιαννιτσών 12, Τ/2810-280.162), με τον εξαιρετικό φούρνο γιαχειροποίητα αρτοποιήματα στην ίδια φωτεινή στοά. Συμβουλή για τους κρεατοφάγους να επισκεφτούν και το πολύ καλό Κουζεϊνερί (Λοχαγού Μαρινέλη, Τ/2810-346.452) για εμπνευσμένη κρεατοφαγία. Σπεσιαλιτέ; το καλοψημένο κότσι και μεγάλη ποικιλία σε σαλάτες και ζουμερές μπριζόλες. Φάγαμε ψάρι και σούσι στις 7 Θάλασσες μετά από κράτηση ια ψάρι και sushi οι περισσότεροι θα σας προτείνουν να κλείσετε τραπέζι στις 7 Θάλασσες(Τ/2810-342.945) στη Νέα Αλικαρνασσό. Extra bonus η παιδική χαρά δίπλα για όσους έχουμε παιδιά. Εμας μας βόλεψε! Η παιδική χαρά ακριβώς δίπλα θα… εξυπηρετήσει τους γονείς, ενώ θα γεύονται δημιουργικά πιάτα.

Βγήκαμε λίγο και εκτός πόλης, για να απολαύσουμε την ομορφότερη θέα της από το «Εαρινό» στους Κάτω Ασίτες (τηλ. 2810861528) μια από τις καλύτερες ταβέρνες του νομού με παραδοσιακές κρητικές γεύσεις όπως το αντικριστό, το ψητό στον ξυλόφουρνο, τα μακαρόνια με ανθότυρο, τους χοχλιούς τους μπουμπουριστούς, το σφουγγάτο με χόρτα, το κρητικό λουκάνικο, τις ασιτιανές αγνόπιτες και τα πιταράκια με μυζήθρα και μέλι. Παραδοσιακό φαγητό φάγαμε στις «Αγροικίες» στην Άγιο Θωμά (τηλ. 2894022365 και 22366, δοκιμάσαμε ολόφρεσκια πέστροφα και σολομό από τη μοναδική ιχθυοκαλλιέργεια γλυκού νερού της Κρήτης στον «Βότομο» στο Ζαρό (τηλ. 2894031666) και εναλλακτική κρητική κουζίνα στο βραβευμένο «Ελιά και Δυόσμος» στο Σκαλάνι (τηλ. 2810 731283).

ΠΟΥ ΚΟΛΥΜΠΗΣΑΜΕ

Αυτό που καταλάβαμε κάνοντας τις εξορμήσεις μας για μπάνιο στο Νομό Ηρακλείου είναι ότι οι περισσότερες παραλίες έχουν εύκολη πρόσβαση και αρκετές από αυτές είναι οργανωμένες.
Χερσόνησος: Όταν έχει βοριά δεν κολυμπάς εύκολα. Όμως όταν ο άνεμος είναι… ούριος η πλαζ και τα beach bars γεμίζουν από κόσμο.

Παραλία Μαλίων: καλά οργανωμένη αμμουδερή παραλία

Ο κόλπος της Αγίας Πελαγίας: με την οργανωμένη προστατευμένη από τους βοριάδες παραλία και τα οργανωμένα καταδυτικά κέντρα.

Αγία Πελαγία

Η παραλία Ψαρομούρα: κοντά στην Αγία Πελαγία μαζεύει αρκετές οικογένειες

Η παραλία Μονοναύτη: είναι πιο ήσυχη κι έχει ψιλή άμμο

Η Αμμουδάρα: απλώνεται σε 5 χλμ. Με σχολή windsurfing.

Καρτερό & πλαζ Αρίνα: για τις νεότερες ηλικίες καθώς έχει beach bars και beach sports.

Παραλία των Ματάλων: χρυσόξανθη και από τις πιο πολυσύχναστες στα νότια του νησιού.

Κόκκινη Άμμος: φτάσαμε με καΐκι αλλά μπορείτε και με 20λεπτο περπάτημα.

Παραλία του Χρυσόστομου: στους Καλούς Λιμένες, είναι πανέμορφη. Εκεί βρισκόταν η αρχαία Λασαία και ίχνη από το λιμάνι της θα διακρίνετε στο σημείο ανάμεσα στα βράχια και το μικρό νησάκι απέναντι.

Παραλία Πλατιά Περάματα: με χοντρή άμμο και αρμυρίκια

Παραλία Δυτικό ή Δισκό: με τα αρμυρίκια και το χοντρό βότσαλο, την προτιμούσαν παλιότερα οι ελεύθεροι κατασκηνωτές.

Παραλία Τρυπητή: η οποία βρίσκεται στην έξοδο του ομώνυμου φαραγγιού. Εμεις φτάσαμε μέχρις εκεί από τη διαδρομή που ξεκινά από το χωριό Βασιλική της Μεσαράς, στην οποία πήγαμε μέσω του χωριού Άγιοι Δέκα.

Βαθύ: Διασχίσαμε 17 χιλιόμετρα από το παραδοσιακό χωριουδάκι Σίβας και μας αντάμειψε η θέα. Κρυστάλλινα νερά, ολόλευκοι ασβεστολιθικοί σχηματισμοί στα βράχια που έχουν διαβρωθεί από τον αέρα, ψιλό βοτσαλάκι και απόλυτη ησυχία.

Δερμάτος: Η μεγάλη, βοτσαλωτή παραλία στη νοτιανατολική πλευρά του νομού Ηρακλείου είναι σχεδόν πάντα ερημική λόγω της μεγάλης απόστασης, των 90 χιλιομέτρων, που τη χωρίζει από το Ηράκλειο.

Για να δείτε τα δρομολόγια πατήστε ΕΔΩ