Τα επιτελεία των κομμάτων βρίσκονται επί ποδός καθώς μπήκαμε ήδη στην τελική ευθεία για τις εκλογές. Οι εξαγγελίες και οι υποσχέσεις δίνουν και παίρνουν, ωστόσο ο κόσμος είναι αλήθεια πως περισσότερο έχει μπερδευτεί, παρά έχει ξεκαθαρίσει στο μυαλό του τις προθέσεις των υποψηφίων.
Οι θέσεις των κομμάτων, σε θέματα που αφορούν τον πολύ κόσμο, ΕΝΦΙΑ, φορολογία ακινήτων, φορολογία εισοδήματος, ναι μεν ανακοινώνονται, είναι όμως ασαφές το ύψος της φορολογίας αλλά και των κριτηρίων.
Ωστόσο υπάρχει και η κατηγορία εκείνη της ναυτιλίας, που αποτελεί μέρος του κοινωνικού συνόλου. Η ναυτιλιακή κοινότητα με αγωνία παρακολουθεί τις εξελίξεις και περιμένει τις θέσεις όλων για θέματα που την αφορούν.
Πρόσφατα, «ξέσπασε» κόντρα ανάμεσα στα δύο κόμματα που διεκδικούν την εξουσία, όταν ο υπεύθυνος του τομέα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας, αναφέρθηκε στην ακτοπλοΐα και την πρόθεση κρατικοποίησης των εταιρειών. Η απάντηση του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ήταν άμεση και πυροδότησε εντάσεις και έριδες σχετικά με το θέμα.
Το zouglaport, έχει απευθυνθεί στον ΣΥΡΙΖΑ εγγράφως για να υπάρξουν απαντήσεις στα φλέγοντα ζητήματα της ναυτιλίας. Το βεβαρημένο πρόγραμμα του κου Δρίτσα, ήταν η αιτία να μην δοθούν απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέσαμε. Είναι κατανοητό πως αυτή την περίοδο οι υποψήφιοι των κομμάτων βρίσκονται σε …εκλογικό «οργασμό» και οι υποχρεώσεις τους είναι πολλές. Ωστόσο σε κάποια ζητήματα, όπως αυτό της οικονομίας, της παιδείας, της υγείας και της ναυτιλίας, θα έπρεπε να υπήρχαν τυποποιημένες οι απαντήσεις, από το πρόγραμμα του κάθε κόμματος.
Για παράδειγμα, θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρο τι θα κάνει το κάθε κόμμα για:

   -την ποντοπόρο ναυτιλία και την φορολόγηση των εφοπλιστών με πλοία ξένης σημαίας

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

  -την ακτοπλοΐα. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν προβλήματα. Υπάρχουν απλήρωτοι υπάλληλοι και ναυτικοί. Οι τράπεζες έχουν ποσοστά στις ακτοπλοϊκές. Θα γίνουν κρατικές;

  -το καθεστώς για τις άγονες γραμμές. Θα εξακολουθούν να επιδοτούνται και με ποιες προϋποθέσεις θα μπορεί ο εφοπλιστής να διεκδικεί την άγονη γραμμή;

 – την  πώληση ΟΛΠ-ΟΛΘ, λιμάνια. Ποια η θέση του ΣΥΡΙΖΑ για την πώληση των λιμανιών και ποια θα είναι η σχέση του με την ήδη υπάρχουσα Cosco

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

–  το Υπουργείο Ναυτιλίας θα εξακολουθήσει να υπάρχει με την μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα ή θα εντάσσεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης, 

  – τις Ναυτικές σχολές εκπαίδευσης. Κρατικές ή ιδιωτικές;

– Την   Ανεργία των ναυτικών. Είναι πλέον μάστιγα. Υπάρχει κάποιο άμεσο μέτρο  ώστε να αντιμετωπιστεί;

Τι λέει η «πιάτσα»

Παράγοντες της Ακτής Μιαούλη θεωρούν, μεταξύ άλλων, ότι ενδεχόμενη οικονομική αστάθεια θα επηρεάσει σημαντικά τραπεζικά ιδρύματα στη διεθνή αγορά, τα οποία εσφαλμένα συνδέουν την ελληνική ναυτιλία με την ελληνική οικονομία, στο να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στη χώρα μας ή και στη χρηματοδότηση προς ναυτιλιακές εταιρείες.
Στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης πάντως καθησυχάζουν, εκφράζοντας την πεποίθησή τους ότι μέσω του εξορθολογισμού θα βελτιωθούν αρκετά ζητήματα.
Οι εφοπλιστές πάντως διά στόματος του προέδρου της Ενωσής τους (ΕΕΕ) κ. Θεόδωρου Βενιάμη έχουν κάνει λόγο για συνταγματική εκτροπή σχετικά με τη φορολόγησή τους. Ενδεχομένως μάλιστα – ανάλογα και με το εκλογικό αποτέλεσμα – να επαναλάβει την πεποίθηση που είχε εκφράσει πριν από περίπου έναν χρόνο ότι η κυβέρνηση δεν θα θελήσει να απομακρύνει την ελληνόκτητη ναυτιλία οδηγώντας τη σε χαλάρωση των υφιστάμενων δεσμών της με τον τόπο μας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – εφόσον γίνει κυβέρνηση – σκοπεύει να προχωρήσει σε διάλογο εξ αρχής από μηδενική βάση για τη φορολόγηση των δραστηριοτήτων των εφοπλιστών της ποντοπόρου ναυτιλίας στη χώρα μας. Στελέχη του κόμματος επισημαίνουν ότι υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που δεν φορολογούνται ενώ θα πρέπει καθώς, σε σύγκριση με άλλους πολίτες, πληρώνουν «ψίχουλα» σε σχέση με αυτά που κερδίζουν.
Εφοπλιστές και ΣΥΡΙΖΑ έχουν μπροστά τους έναν άλλο σκόπελο στις επαφές τους: τις ατομικές συμβάσεις εργασίας. Ο κ. Βενιάμης στα «Ποσειδώνια» το περασμένο καλοκαίρι μίλησε για ατομικές συμβάσεις με μισθούς που στηρίζονται στα διεθνή πρότυπα προκειμένου να ανοίξουν θέσεις εργασίας για έλληνες ναυτικούς. Σε αντίθετη ρότα θα είναι μια πιθανή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως λένε στελέχη του, οι οποίοι θα θέσουν ξανά το θέμα των μειωμένων οργανικών συνθέσεων στα πλοία.  

Περί δημόσιου φορέα στην ακτοπλοΐα

Και η αναφορά Δρίτσα στη δημιουργία δημόσιου φορέα στην ακτοπλοΐα προκάλεσε πάντως θόρυβο και αντιδράσεις. Οι ίδιοι παράγοντες της Ακτής Μιαούλη τόνισαν ότι θα ήταν μεγάλο λάθος τυχόν κρατικοποίηση. «Θα ανοίξει ακόμη μία τρύπα στον κεντρικό κορβανά» υποστηρίζουν, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC με σημαντική εμπειρία στον τομέα της Ναυτιλίας κ. Γιώργος Ξηραδάκης επισημαίνει ότι «θα θυμίσει τον ΟΣΕ της δεκαετίας του 1990».
«Καταδικασμένος» σε ζημίες, εκτιμούν, θα είναι όποιος αναλάβει τις άγονες γραμμές καθώς τα συγκεκριμένα δρομολόγια καλύπτονται ήδη. Κάποιες ακτοπλοϊκές μάλιστα «ζουν» από αυτές και ουδείς γνωρίζει πώς θα αντιδράσουν αν «εξοριστούν» αναζητώντας άλλα δρομολόγια.
Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μιλώντας στο «Βήμα» τόνιζαν πως η Ελλάδα είναι η μοναδική στην Ευρωπαϊκή Ενωση που μόνο ιδιωτικές εταιρείες παρέχουν το έργο της ακτοπλοΐας. Παράλληλα είναι η ακριβότερη σε εισιτήρια συγκριτικά με τις άλλες χώρες της ΕΕ. «Κατά τους χειμερινούς μήνες η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία δεν είναι καλή, κυρίως για πολλά μικρά νησιά, και θεωρούμε επιβεβλημένο η πολιτεία να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη μετακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων για 12 μήνες» διαπίστωναν.
Και επειδή πολλά ακούστηκαν στις συζητήσεις και καταγράφηκαν μάλιστα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περί κρατικοποιήσεων, σπεύδουν να διευκρινίσουν: «Εμείς δεν είπαμε ότι θα κρατικοποιήσουμε την ακτοπλοΐα ή θα καταργήσουμε τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Θέλουμε δίπλα στους ιδιώτες ακτοπλόους να υπάρξει ένας δημόσιος κοινωνικός φορέας στον οποίο θα συμμετάσχει το Δημόσιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς να αποκλείεται η συμμετοχή και ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο. Ο φορέας θα είναι μια ανώνυμη εταιρεία που θα καλύψει κατ’ αρχήν τις λεγόμενες άγονες γραμμές». «Ξορκίζουν» παράλληλα σε σχετική επισήμανση το ενδεχόμενο να πρόκειται για παλαιού τύπου εταιρείες λαϊκής βάσης. Συνάμα σημειώνουν ότι τα πλοία του φορέα θα τα αγοράσουν και θα τα επισκευάσουν είτε θα ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία. Σημείωναν ωστόσο πως σε περίπτωση που αναλάβουν την κυβέρνηση, η σύσταση του φορέα άμεσα θα δρομολογηθεί αλλά ως τη θεσμοθέτηση θα μεσολαβήσει σημαντικό χρονικό διάστημα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης