Κυρίαρχη θέση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία φαίνεται να κατακτάει η Κίνα καθώς όπως όλα δείχνουν έχει αρχίσει να αποδίδει «καρπούς» το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση με χρηματοδοτήσεις από κινέζικες τράπεζες των κατασκευών στα ναυπηγεία της «χώρας του Δράκου».

Όπως είναι γνωστό σε μνημόνιο συνεργασίας, που έχει συναφθεί, από το 2010, μεταξύ Ελλάδας – Κίνας προβλεπόταν ότι οι κινεζικές τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν με δάνεια άνω των 5 δισ. δολαρίων την κατασκευή πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές στα ναυπηγεία της. Έτσι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης των  Ναυπηγείων  Ιαπωνίας οι Έλληνες ήταν, στο τέλος του 2013, οι δεύτεροι- μετά την Κίνα-  καλύτεροι πελάτες των Κινέζικων ναυπηγείων (σε ότι αφορά την χωρητικότητα), στα οποία είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για την κατασκευή 141 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 6.869.373, που αντιστοιχεί στο 9% της χωρητικότητας, που έχει παραγγελθεί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Γενικά, πάντως, όπως σημειώνει σε ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny στα ναυπηγεία της Κίνας στο πρώτο τετράμηνο του 2014 αυξήθηκαν κατά 160% οι νέες παραγγελίες, που έχουν τοποθετηθεί, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Λόγω της «απογείωσης» των νέων παραγγελιών 87 κινέζικα ναυπηγεία που ρωτήθηκαν από την Εθνική Ένωσή τους ανέφεραν ότι είχαν αύξηση εσόδων κατά 20% και ανήλθαν σε περίπου 13,3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, τα οποία κατέγραψαν νέα μείωση και τον Απρίλιο κατέκτησαν μόλις 29 παραγγελίες έναντι 35 παραγγελίες τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Ωστόσο, η υποτίμηση του γεν και η ενίσχυση της αισιοδοξίας για ανάκαμψη της ναυτιλίας ξηρού φορτίου επέτρεψαν στους ιάπωνες κατασκευαστές να ανακτήσουν την ανταγωνιστικότητά τους έναντι της Κορέας και της Κίνας στον τομέα των φορτηγών (bulkers). 

Επίσης, πτώση κατά 17 % στις νέες παραγγελίες κατέγραψαν τα ναυπηγεία της Κορέας κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2013. Ωστόσο, σε ρεπορτάζ της «Korea Times» αναφερόταν ότι η μείωση των νέων παραγγελιών δεν θα βλάψει την κερδοφορία των κορεατικών ναυπηγείων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Τα τοπικά ναυπηγεία έχουν ήδη πάρει ένα σημαντικό αριθμό παραγγελιών και δεν χρειάζεται να ανταγωνίζονται με κινεζικές εταιρείες για να κερδίσουν περισσότερες παραγγελίες για φθηνά  πλοία», ανέφερε ο αναλυτής της Daewoo Securities KDB, Sung Ki – jong . Άλλοι παρατηρητές σημείωναν ακόμα ότι ναυπηγεία της Νότιας Κορέας ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν τα κινέζικα ναυπηγεία όσον αφορά την ποιότητα .

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destinyτοποθετήθηκαν το πρώτο τετράμηνο του 2014 1.054 νέες παραγγελίες πλοίων, αξίας άνω των 40,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα είχαν γίνει παραγγελίες 681 πλοίων αξίας άνω των 34,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η εικόνα της ναυπηγικής βιομηχανίας και πως φτάσαμε εδώ

Είναι γεγονός ότι η Κίνα αποτελεί ουσιαστικά την «νεώτερη» δύναμη στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας κατακτώντας γρήγορα όλο και μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς.  Είναι χαρακτηριστικό ότι 2000 η Κίνα παρήγαγε μόλις 1,3 εκατ.  κόρους (CGT) νέων πλοίων και από το 2010 η παραγωγή είχε αναρριχηθεί στα 19,4 εκ. CGT , που υπερβαίνει την παραγωγή της Κορέας, που ήταν  16,0 εκ. ευρώ CGT . 

Η Κορέα εισήλθε στη  ναυπηγική βιομηχανία στις αρχές του 1970 αλλά χρειάστηκε 30 χρόνια για να ξεπεράσει την Ιαπωνία το 2003. Στην Κίνα τα ναυπηγεία αξιοποίησαν όλες τις νέες μεθόδους κατασκευής πλοίων αλλά η πραγματική διαφορά ήταν στην κατάσταση της ναυτιλιακής αγοράς και αυτό διότι η Κορέα «έτρεψε» στην δεκαετία του 1980 σε περίοδο «ναυπηγικής κατάθλιψης» ενώ η Κίνα ξεκίνησε σε μια υπερ- έκρηξη, με τους πλοιοκτήτες να κάνουν «ουρά»  για νέες παραγγελίες σε πολύ υψηλές τιμές.

Πάντως, στο τέλος του 2013 σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης των Ιαπωνικών Ναυπηγείων οι Έλληνες εφοπλιστές εκτός από τα ναυπηγεία της Κίνας επέλεξαν και τα ναυπηγεία της Κορέας, στα οποία ήταν πρώτοι σε παραγγελίες πλοίων. Τοποθέτησαν 125 παραγγελίες πλοίων, συνολικής χωρητικότητας άνω των 9 εκατομμυρίων τόνων.

Στην Ιαπωνία οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν 23 παραγγελίες πλοίων χωρητικότητας 570.000 κόρων.
Σε παγκόσμιο επίπεδο οι παραγγελίες που τοποθετήθηκαν το 2013 ανήλθαν σε 3.159 πλοία, χωρητικότητας 101,434 εκατομμυρίων κόρων με τη «μερίδα του λέοντος» (1.314 ή ποσοστό 42,4% να κατακτούν τα ναυπηγεία της Κίνας. Τα ναυπηγεία της Κορέας και της Ιαπωνίας πήραν από 555 παραγγελίες πλοίων.
Pireas2day

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης