26 Σεπτεμβρίου του 2000. Ώρα 22.15. Μια ημερομηνία και ώρα που έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό των περισσοτέρων. Μια “μαύρη” μέρα για την ναυτιλία και τις οικογένειες 80 ανθρώπων, που χάθηκαν στα νερά του Αιγαίου. Λίγο έξω από την Πάρο. Λίγα μίλια από την σωτηρία.
Εκείνο το βράδυ, το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο Εξπρές Σάμινα, είχε αποπλεύσει από τον Πειραιά για το συνηθισμένο δρομολόγιο στις Κυκλάδες, με 447 επιβάτες.
Το πλοίο, προσέκρουσε στις “Πόρτες” και βυθίστηκε μέσα σε 25 λεπτά.
Στο σημείο της τραγωδίας, έσπευσαν πρώτοι οι ψαράδες της Πάρου οι οποίοι έσωσαν πολλούς από τους ναυαγούς. Αρκετοί κάτοικοι του νησιού στο άκουσμα της είδησης πήγαν στις παραλίες ώστε να βοηθήσουν τους επιβάτες του εξπρές Σάμινα είτε προσφέροντας τους ρούχα και κουβέρτες είτε συμμετέχοντας στις προσπάθειες των διασωστών. Στο πλοίο επέβαιναν και στρατιώτες που επέστρεφαν από την άδειά τους και έλαβαν ενεργά μέρος στη διάσωση των ναυαγών.
Το Λιμεναρχείο Πάρου έδωσε εντολή να μεταβούν όλα τα παραπλέοντα σκάφη και σε βρετανικά πολεμικά στο σημείο του ναυαγίου.
“Παγωμένοι” οι τηλεθεατές παρακολουθούσαν τις εξελίξεις για το ναυάγιο με τις πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των επιβαινόντων να διίστανται αφού η εταιρία μιλούσε για 447 ενώ υπήρχαν πολλοί που υποστήριζαν πως ο αριθμός ήταν μεγαλύτερος.
Οι διασωθέντες διακομίσθηκαν στο κέντρο Υγείας του νησιού και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε ξενοδοχεία ενώ το πρωί που ακολούθησε έδειξε το μέγεθος της τραγωδίας…
Πολλοί επιβάτες κατηγόρησαν το πλήρωμα για αδιαφορία, αρκετοί μίλησαν για τις προδιαγραφές του Σάμινα που δε θα έπρεπε πια να εκτελεί δρομολόγια αλλά και για τις ευθύνες του πλοίαρχου και υποπλοίαρχου.
Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννάκης καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών για τα εγκλήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, της σωματικής βλάβης από αμέλεια και της διατάραξης της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο. Μαζί με τον Γιαννάκη καταδικάστηκε και ο υποπλοίαρχος Αν. Ψυχογιός σε κάθειρξη 12 ετών και 10 μηνών.
Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μinoan Flying Dolphins, Παντελής Σφηνιάς, μη αντέχοντας το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε έδωσε τέλος στη ζωή του πέφτοντας από τον έκτο όροφο του κτιρίου της εταιρείας στην Ακτή Κονδύλη.
Από τότε μέχρι σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει. Τα πλοία είναι πιο σύγχρονα και οι έλεγχοι ιδιαίτερα στα σωστικά μέσα, πιο σχολαστικοί.
Οι φωτογραφίες της νύχτας εκείνης όμως, θα μας θυμίζουν πάντα την τραγωδία.
Δείτε παρακάτω και στιγμιότυπα από την τραγική αυτή βραδιά: