Ο Ιούλιος έφτασε και, όπως κάθε χρόνο, οι υποχρεώσεις των νέων σε σχέση με τις εξεταστικές και τα μαθήματά τους τελειώνουν σιγά σιγά. Ανάμεσα στις παρέες των νέων κυριαρχεί ένα θέμα συζήτησης: πού θα πάνε διακοπές φέτος! Η αναζήτηση συνεχώς νέων προορισμών και εμπλουτισμένων προγραμμάτων για διακοπές και ταξίδια αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά του ενδιαφέροντος των νέων αυτήν την περίοδο.

Η οργάνωση ΝΕΟΙ, κι εφέτος, διεξήγαγε ποσοτική έρευνα με μορφή ερωτηματολογίου σε μέλη και εθελοντές της οργάνωσης (σύνολο 214 νέων, 18 έως 28 ετών), θέλοντας να ανακαλύψει τις προτιμήσεις τους για τις διακοπές του καλοκαιριού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ποσοστό 47,5% δήλωσε ότι, λόγω οικονομικής κρίσης, εφέτος θα προτιμήσουν χαμηλού κόστους διακοπές. Το 33% απάντησε ότι θα προτιμήσει να κλείσει τις διακοπές του μέσω του διαδικτύου άμεσα και γρήγορα.

Ένα 5% ερευνά και αγοράζει τις διακοπές του από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τα γραφεία τους, 22% των χρηστών διαδικτύου κάνει κράτηση μέσω ταξιδιωτικών γραφείων, αφού προηγουμένως έχει διενεργήσει την απαραίτητη έρευνα για τον προορισμό του διαδικτυακά, και 39%, αφού έχει κάνει την διαδικτυακή του έρευνα, χρησιμοποιεί το τηλέφωνο για να κάνει κράτηση αποδεικνύοντας έτσι και πάλι ότι το διαδίκτυο είναι το σημαντικότερο κανάλι έρευνας και αγοράς για τις καλοκαιρινές διακοπές των νέων.

Παραθαλάσσιες διακοπές είναι ο πιο κοινός ”τύπος” διακοπών που προτιμούν οι νέοι, ακολουθούμενος από ταξίδια του εξωτερικού, fly & drive, και ταξίδια που εμπεριέχουν στο πρόγραμμά τους διάφορες δραστηριότητες. Η διάρκεια των διακοπών που ”κλείνεται” διαδικτυακά ξεκινάει από 5 ή 6 έως και 10 ημέρες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα 60% δηλώνει ότι κλείνει τις διακοπές του τελευταία στιγμή, ενώ το 45% ότι προτιμάει διαδικτυακά πρακτορεία ξένων εταιρειών, καθώς οι τιμές που προσφέρονται για αγαπημένους προορισμούς είναι πιο ανταγωνιστικές.

Σχολιάζοντας την έρευνα, η Πρόεδρος της οργάνωσης ΝΕΟΙ, Δικηγόρος και εντεταλμένη σύμβουλος σε θέματα Νεολαίας Δήμου Θεσσαλονίκης, κα Άννα Ευθυμίου, επισημαίνει: «Σε διακοπές μικρής διάρκειας, χαμηλού κόστους, και σε μήνες χαμηλής ζήτησης προσανατολίζονται για εφέτος οι περισσότεροι νέοι, αφού η οικονομική κρίση έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα τους. Η αγορά αεροπορικών εισιτηρίων και πακέτων διακοπών από το διαδίκτυο έχει αυξηθεί σημαντικά. Η αύξηση αυτή, συγκριτικά με την έρευνα που διεξήγαγε η ΜΚΟ ΝΕΟΙ το καλοκαίρι του 2008, είναι μεγάλη, διότι η οικονομική κρίση αναγκάζει κυρίως τους νέους να ψάχνουν στο διαδίκτυο, για να βρουν φθηνότερα εισιτήρια. Επίσης, αρκετοί είναι και οι νέοι τουρίστες που διαπραγματεύονται για μείωση τιμών σε ξενοδοχεία, προσφορές, εκδρομές. Μας κάνει δε ιδιαίτερη εντύπωση ότι στο διαδίκτυο προτείνονται ταξίδια και διάφορα είδη κατανάλωσης σε δημοπρασία».

Το 54% κλείνει τις διακοπές του βασισμένες στις συστάσεις από τους φίλους και τις οικογένειες, ενώ σχεδόν οι μισοί νέοι δηλώνουν ότι διαβάζουν σχετικά άρθρα για ταξίδια από περιοδικά και εφημερίδες. Σχεδόν τα δύο τρίτα χρησιμοποιούν επίσης μια μηχανή αναζήτησης και άλλες διαδικτυακές πηγές: Το 44% δηλώνει ότι ερευνά προορισμούς σε διαδικτυακά καταστήματα αερογραμμών, και 15% σε τοπικούς διαδικτυακούς οδηγούς τουρισμού. Το 14% των νέων χρησιμοποιεί συμβατικά ταξιδιωτικά πρακτορεία για να συλλέξει πληροφορίες.

Οι νεαροί καταναλωτές μάς λένε ότι επηρεάζονται πολύ από αυτά που ακούνε μέσα στην παρέα, αναφορικά με πιθανούς προορισμούς. Στο παρελθόν, αυτό γινόταν απολαμβάνοντας έναν καφέ σε μία καφετέρια, με ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών. Σήμερα αυτό γίνεται μέσα από blogs (ιστολόγια), ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης κλπ, όπου ολόκληρες κοινότητες ταχυδρομούν τις απόψεις και εμπειρίες τους για αγαπημένους προορισμούς.

Στην ερώτηση, εάν εφέτος το καλοκαίρι ο προϋπολογισμός τους για διακοπές έχει μειωθεί, το 64% μας δήλωσε ”ναι” -και ο λόγος είναι ότι το «χαρτζιλίκι» από τους γονείς είναι πλέον πιο χαμηλό από πέρσι-, και ποσοστό 49% δήλωσε ότι θα προτιμήσει φέτος να πάει διακοπές λιγότερες ημέρες απ’ ό,τι πέρυσι λόγω κρίσης.

Η οργάνωση ΝΕΟΙ, έχοντας πάντα ως στόχο την ενημέρωση και ενθάρρυνση των νέων για τη συμμετοχή τους στο δημόσιο βίο και στα κοινωνικά δρώμενα, παραθέτει κάποιες χρήσιμες συμβουλές για όλους αυτούς, που αυτό το καλοκαίρι θα επιλέξουν να κλείσουν τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου:

· Βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει όλες τις πληροφορίες για την αγορά σας, ότι είναι σαφείς και αναλυτικές και εμπεριέχουν όλες τις ειδικές χρεώσεις, όπως φόροι κ.λ.π.

· Πριν την αγορά ερευνείστε το διαδικτυακό τόπο που επιλέγετε για τη συναλλαγή σας: υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας, σαφής επωνυμία επιχείρησης, παρέχει ασφαλή σύνδεση (https:// πρωτόκολλο, έγκυρο υπογεγραμμένο πιστοποιητικό ασφάλειας).

· Να διαβάζετε πάντα τους όρους συναλλαγής, για να είστε ενήμεροι για την πολιτική της εταιρείας σε περίπτωση ακύρωσης, επιστροφής ή χρόνου παράδοσης εισιτηρίων.

· Θα πρέπει πάντα να σας δίνεται η δυνατότητα να εκτυπώσετε ή να σώσετε την κράτησή σας σε αρχείο προσωπικό.

· Εξίσου σημαντικό είναι και η διαχείριση των προσωπικών σας δεδομένων. Οι αξιόπιστες εταιρείες ενημερώνουν τον καταναλωτή με ποιον τρόπο θα διαχειριστούν τα προσωπικά δεδομένα που παραθέτει για τη συναλλαγή του.

· Κρατάτε πάντα ένα αντίγραφο με τους όρους επιστροφής χρημάτων, καθώς και τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που αγοράσατε. Ως καταναλωτές έχετε τα ίδια δικαιώματα με το εάν αγοράζατε την ίδια υπηρεσία από ένα συμβατικό πρακτορείο.

· Τέλος, εάν είστε διστακτικοί να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική σας κάρτα, ή εάν δεν έχετε, υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή ή η χρήση μιας προπληρωμένης πιστωτικής κάρτας, που μπορεί να εκδοθεί από την τράπεζά σας για τα συγκεκριμένο ποσό της συναλλαγής. Οι κάρτες αυτές καλύπτουν ένα σημαντικό κενό στο χώρο των ηλεκτρονικών συναλλαγών, γιατί επιτρέπουν στον καταναλωτή να απολαύσει όλα τα θετικά που συνοδεύουν τη χρήση πιστωτικών καρτών, επιλέγοντας εκείνος το χρηματικό ποσό που θα χρησιμοποιήσει στην κάρτα του χωρίς καμία τραπεζική δέσμευση. Ακόμα και εάν η κάρτα χαθεί ή υποκλαπούν τα στοιχεία της, το μόνο που μπορεί να απολέσει ο κάτοχος είναι το ποσό της κάρτας.

Οι νέοι και νέες μπορούν να επικοινωνούν με την οργάνωση ΝΕΟΙ στα τηλέφωνα 2310 384025 & 2310 232418 για περισσότερες πληροφορίες και με την ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή στο 1520.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης