Η χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων είναι ένα φαινόμενο που τείνει να λάβει μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια διεθνώς.

Η χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων αφαιρεί αξιοπιστία από τον αθλητισμό, σπιλώνει αθλήματα και ομάδες και γενικά είναι αντίθετη με το «ευ αγωνίζεσθαι» που ο καθαρός αθλητισμός πρεσβεύει. Και βέβαια ενισχύει τα φαινόμενα βίας στο χώρο του αθλητισμού! Τα αίτια της χειραγώγησης είναι κυρίως η εξυπηρέτηση αλλότριων συμφερόντων, ξένων προς τον υγιή αθλητισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χαρακτηριστικό είναι ότι σε έρευνα που έγινε το 2017 από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ίδιοι οι αθλητές σε ποσοστό 35% πίστευαν ότι πολλοί αγώνες στην κατηγορία τους ήταν χειραγωγημένοι και αυτό συνέβαινε τουλάχιστον δύο έως πέντε φορές σε κάθε αγωνιστική χρονιά. Επιπλέον, η πλειοψηφία του δείγματος, σε ποσοστό 80%, πίστευαν ότι είχαν συμμετάσχει σε χειραγωγημένο αγώνα, κάποια στιγμή στην καριέρα τους.

Η ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, στοχεύει στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας των αθλητικών αγώνων, στην προστασία του υγιούς αθλητισμού απέναντι σε κάθε απόπειρα χειραγώγησής του και στην επιστροφή των υγιώς σκεπτόμενων φιλάθλων στα γήπεδα.

Η χειραγώγηση αθλητικών αγώνων μπορεί να λάβει πολλές μορφές. Στοχεύει είτε στην απολαβή κερδών μέσω στοιχημάτων είτε στην καλύτερη κατάταξη σε αθλητικές διοργανώσεις (αγωνιστικό πλεονέκτημα). Για περισσότερες πληροφορίες ως προς τα είδη της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων δείτε την ενότητα «ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΑΓΩΝΩΝ» στην παρούσα ιστοσελίδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι παραβάσεις για κάποιον συμμετέχοντα σε αγώνα (αθλητή, προπονητή, παράγοντα, διαιτητή, υποστηρικτικό προσωπικό), με βάση τον Ολυμπιακό Κώδικα, τον οποίο υιοθετούν οι διεθνείς και εθνικές ομοσπονδίες, είναι οι ακόλουθες τέσσερις:

  • Να συμμετέχει σε χειραγώγηση αγώνα
  • Να στοιχηματίσει στο άθλημά του
  • Να διαρρεύσει δημόσια πληροφορίες που αφορούν στον εαυτό του, την ομάδα του ή άλλους αθλητές.

Να μην αναφέρει κάτι που υπέπεσε στην αντίληψή του σχετικά με χειραγώγηση. Αυτές οι παραβάσεις αποτελούν τα βασικά πειθαρχικά παραπτώματα σε σχέση με τη χειραγώγηση αγώνων τα οποία μπορεί να επιφέρουν ποινές αποκλεισμού από τις οικείες ομοσπονδίες.

Σύμφωνα με το άρθρο 132 ν. 2725/1999 η χειραγώγηση αγώνων συνιστά ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με φυλάκιση και υψηλά πρόστιμα. Γι` αυτό αν κάποιος σας προσεγγίσει ή επιδιώξει να σας δωροδοκήσει ή εκβιάσει ή αν αντιληφθείτε το στήσιμο ενός αγώνα (ακόμα και κάποιο στοιχείο του αγώνα και όχι μόνο το τελικό αποτέλεσμα), θα πρέπει άμεσα να ενημερώσετε τον αρμόδιο του αθλήματος και να απευθυνθείτε στην πλατφόρμα ΕΠΑΘΛΑ. Αν δεν μιλήσετε, διατρέχετε κίνδυνο να υποπέσετε σε πειθαρχικό παράπτωμα και ενδεχομένως να διαπράξετε ποινικό αδίκημα. 

Η αναφορά μπορεί να σχετίζεται με οποιοδήποτε τύπο χειραγώγησης όπως περιγράφεται στην ενότητα «ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΑΓΩΝΩΝ» της  ιστοσελίδας. Η χειραγώγηση αγώνων δεν έχει μόνο στοιχηματικό περιεχόμενο.

  1. Αναφορές που δεν έχουν αντικείμενο τη χειραγώγηση αγώνων (π.χ. για ντόπινγκ, βία ή κακοδιαχείριση) πρέπει να γίνονται στα αρμόδια όργανα ανάλογα με την περίπτωση.
  2. Οποιοσδήποτε έχει βάσιμες υποψίες, ότι σχεδιάζεται ή έχει συντελεστεί χειραγώγηση αθλητικού αγώνα, μπορεί να υποβάλει αναφορά.
  3.  Η αναγραφή της ηλικίας δεν ζητείται από την Πλατφόρμα. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η επικοινωνία με τον ανήλικο, πραγματοποιείται με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
  4. Η πλατφόρμα διαθέτει και αγγλική έκδοση στην οποία μπορείτε να υποβάλετε την αναφορά σας.
  5. Όσες αναφορές είναι σχετικές με χειραγώγηση αγώνων, αξιολογούνται και αναλόγως προτεραιοποιούνται (triage process).
  6. Οι ανώνυμες αναφορές αντιμετωπίζονται όπως και οι επώνυμες αναφορές. Το σημαντικό είναι η περιγραφή του γεγονότος και η διασταύρωσή του με άλλα στοιχεία.

Στην αναφορά έχουν πρόσβαση τα πέντε μέλη της ΕΠΑΘΛΑ. Εντούτοις, τη διαχείριση της αναφοράς αναλαμβάνουν στο στάδιο της αξιολόγησης μικτά κλιμάκια στελεχών της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, τα οποία είναι ειδικά εντεταλμένα προς τούτο, τηρώντας απόλυτη εχεμύθεια και εμπιστευτικότητα.

Στην πλατφόρμα της Ε.Π.ΑΘΛ.Α. μπορείτε να κάνετε και επώνυμη αναφορά.  Η εθνική πλατφόρμα για τη χειραγώγηση των αγώνων έχει τον ρόλο να κινητοποιήσει, να εμπλέξει και να συντονίσει όλους τους μετόχους του αθλητικού γίγνεσθαι. Αθλητές, προπονητές, διαιτητές, ομοσπονδίες από το αθλητικό κίνημα καθώς και αστυνομία, εισαγγελέα και Εθνική Αρχή Διαφάνειας από το κράτος. Επειδή η χειραγώγηση των αγώνων αφορά κυρίως τον στοιχηματισμό, η διεθνής πρακτική είναι να συμμετέχουν επίσης στην πλατφόρμα και η Ρυθμιστική Αρχή για τα Παίγνια και εκπρόσωποι στοιχηματικών εταιρειών. 

Όπως ισχύει παντού, η καταστολή, όσο και αν είναι απαραίτητη, δεν είναι ικανή από μόνη της να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι προτεραιότητα είναι η ευαισθητοποίηση αλλά και η εκπαίδευση των συντελεστών των αγώνων.

Παίκτες, προπονητές και διαιτητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν τον ρόλο τους σε θέματα ακεραιότητας. Και αυτό μπορεί να γίνει μέσα από ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση ώστε ο καθένας να προστατεύει τον εαυτό του, την ομάδα του, το άθλημά του.

Χειραγώγηση αγώνων δεν σημαίνει μόνο στοίχημα και άμεσο οικονομικό όφελος. Χειραγώγηση θεωρείται κάθε «παραχάραξη» του αθλητικού αποτελέσματος ανεξαρτήτως αν υπάρχει άμεσο οικονομικό όφελος.

Χειραγώγηση είναι και η προσυνεννόηση αγώνα προκειμένου να κερδηθούν μόρια εισαγωγής στα πανεπιστήμια ή η υπαγωγή ενός αθλητή σε άλλη κατηγορία από αυτή που θα έπρεπε να ανήκει, δηλώνοντας ψευδή προσωπικά στοιχεία. Επεκτείνεται ακόμα και στη χρήση αθλητικών ομάδων για αλλότριους σκοπούς (π.χ. διακίνηση και ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος κ.λπ.).

Με λίγα λόγια, η χειραγώγηση αγώνων δεν έχει να κάνει μόνο με το στοίχημα και τα στημένα παιχνίδια αλλά με ό,τι παραχαράσσει το αθλητικό αποτέλεσμα. 

Η Ε.Π.ΑΘΛ.Α. απορρέει από το άρθρο 13 της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενάντια στη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων, γνωστή ως Σύμβαση Macolin, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4639 στις 22/11/2019. Η Ε.Π.ΑΘΛ.Α. συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 με τον νόμο 4726 και αποτελεί το βασικό εργαλείο συντονισμού για την πρόληψη και καταπολέμηση της χειραγώγησης αγώνων στη χώρα μας.

Στα αδικήματα για τα οποία εφαρμόζονται οι ποινές για το ξέπλυμα «μαύρου χρήματος» εντάσσονται και όσοι εμπλέκονται σε στημένους αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ κ.λπ., με τις νέες διατάξεις του νομου για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Επίσης,  ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία ,η Οδηγία (ΕΕ) 2018/1673 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2018 σχετικά με την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες μέσω του ποινικού δικαίου.

Συνακόλουθα, επιδιώκονται η βελτίωση και η ενίσχυση της εφαρμογής της υφιστάμενης εθνικής νομοθεσίας για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, ούτως ώστε αυτή να επικαιροποιηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τις πρόσφατες νομοθετικές και νομολογιακές εξελίξεις σε εγχώριο και ευρωπαϊκό επίπεδο και να καταστεί δυνατή η αποτελεσματικότερη και ταχύτερη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων αρχών.

Σε ότι αφορά στα αδικήματα για τα οποία επιβάλλονται διώξεις και για μαύρο χρήμα, διευρύνεται ο σχετικός κατάλογος και εντάσσονται μεταξύ των βασικών αδικημάτων και η δωροδοκία και δωροληψία για την αλλοίωση αποτελέσματος αγώνα, σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων.

Επίσης, η αναλυτική παράθεση των εγκληματικών δραστηριοτήτων του άρθρου, αποσκοπεί στο να καταστεί ευχερής ο έλεγχος εκ μέρους των αρμοδίων ελεγκτικών οργάνων της συμμορφώσεως ή μη του εσωτερικού νομοθέτη στην Οδηγία. Επιπλέον θεωρήθηκε αναγκαίο, να επισημανθούν με σαφήνεια τα σοβαρότερα εγκλήματα από τα οποία προκύπτει άμεσα και αιτιατά περιουσιακό προϊόν, ώστε να υφίσταται μια επαρκώς αντιπροσωπευτική καταγραφή των εγκλημάτων αυτών.

Ειδικότερα, ως «βασικά αδικήματα» νοούνται τα ακόλουθα:

-Η εγκληματική οργάνωση.

-Οι τρομοκρατικές πράξεις, η τρομοκρατική οργάνωση και η αξιόποινη υποστήριξη και χρηματοδότησή τους 

-Η δωροληψία και η δωροδοκία πολιτικών προσώπων και δικαστικών λειτουργών και η δωροληψία και η δωροδοκία υπαλλήλου.

-Η εμπορία επιρροής-μεσάζοντες και η δωροληψία και δωροδοκία στον ιδιωτικό τομέα και η δωροδοκία-δωροληψία για αλλοίωση αποτελέσματος αγώνα.

-Τα εγκλήματα κατά των τηλεπικοινωνιών και η παράνομη πρόσβαση σε σύστημα πληροφοριών ή σε δεδομένα.

-Η ανθρωποκτονία με πρόθεση, η βαριά σωματική βλάβη, η θανατηφόρα βλάβη, η αρπαγή, η εμπορία ανθρώπων, η αρπαγή ανηλίκων και η παράνομη κατακράτηση.

-Η παραχάραξη νομίσματος και άλλων μέσων πληρωμής, η κυκλοφορία πλαστών νομισμάτων και άλλων μέσων πληρωμής, η καθ’ υπέρβαση κατασκευή νομίσματος. 

-Η πλαστογραφία και κατάχρηση ενσήμων, οι προπαρασκευαστικές πράξεις, η πλαστογραφία, η διακεκριμένη πλαστογραφία πιστοποιητικών, η κλοπή, η διακεκριμένη κλοπή, η υπεξαίρεση, η εκβίαση, η απάτη. 

-Η απάτη με υπολογιστή.

-Η απάτη σχετικά με τις επιχορηγήσεις, η απιστία.

-Η αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος.

-Η τοκογλυφία.

-Η διευκόλυνση προσβολών της, η πορνογραφία ανηλίκων, η προσέλκυση παιδιών για γενετήσιους λόγους, οι πορνογραφικές παραστάσεις ανηλίκων, η μαστροπεία και η γενετήσια πράξη με ανήλικο έναντι αμοιβής.

-Τα εγκλήματα περί εξαρτησιογόνων ουσιών,

-Τα εγκλήματα περί θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς,

-Τα εγκλήματα περί προστασίας των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς,

-Τα εγκλήματα περί προστασίας από τις ιοντίζουσες ακτινοβολίες,

-Τα εγκλήματα περί μετανάστευσης και κοινωνικής ένταξης.

-Τα εγκλήματα για την ποινική προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης 

-Τα χρηματιστηριακά εγκλήματα.

-Το έγκλημα της φοροδιαφυγής και της διασυνοριακής απάτης σχετικά με τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ)

-Της λαθρεμπορίας 

-Τα εγκλήματα περί προστασίας του περιβάλλοντος, για τη θαλάσσια ρύπανση, 

-Τα εγκλήματα περί πνευματικής ιδιοκτησίας και περί εμπορικών σημάτων,

-Η πειρατεία

-Τα εγκλήματα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο.

-Κάθε άλλο έγκλημα που τιμωρείται με ποινή στερητική της ελευθερίας από το οποίο προκύπτει περιουσιακό όφελος.                            

Οι 4 βασικές παραβάσεις στη χειραγώγηση αγώνων είναι:

– Συμμετοχή σε χειραγώγηση.
– Στοιχηματισμός στο άθλημά σου.
– Δημοσιοποίηση εσωτερικής πληροφόρησης.
– Μη αναφορά σχετικού γεγονότος.

 Οι καταγγελίες πρέπει να είναι σχετικές, τεκμηριωμένες και να μην έχουν ιδιοτελή κίνητρα. Υπάρχουν πολλές διαδικασίες περί παραβατικότητας, που είναι αναχρονιστικές. Πολλοί κατασταλτικοί μηχανισμοί είναι τόσο χρονοβόροι ,που γίνονται αναποτελεσματικοί. Οι χειραγωγημένοι αγώνες είναι ζημιογόνοι και για τις στοιχηματικές. 

Ο Νομος 4639/2019 με τις διατάξεις για την οπαδική βία, την ασφάλεια, τις κάμερες, τα αποδεικτικά στοιχεία και ο Νόμος 4809/2021 για το ιδιώνυμο, αποτελούν ουσιαστικό βήμα για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αυτού προβλήματος.

 Άρθρο 96 νέου Ποινικού Κώδικα- Δωροδοκία και Δωροληψία:.           

Δωροληψία και δωροδοκία στον ιδιωτικό τομέα – Τροποποίηση του άρθρου 396 ΠΚ

Στο άρθρο 396 ΠΚ προστίθεται παρ. 2Α και το άρθρο 396 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 396»: Δωροληψία και δωροδοκία στον ιδιωτικό τομέα

1. Με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή, τιμωρείται όποιος εργάζεται ή παρέχει υπηρεσίες με οποιαδήποτε ιδιότητα ή σχέση στον ιδιωτικό τομέα και, κατά την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ζητεί ή λαμβάνει, άμεσα ή έμμεσα, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα για τον ίδιο ή για άλλον ή δέχεται υπόσχεση τέτοιου ωφελήματος ως αντάλλαγμα για ενέργεια ή παράλειψή του κατά παράβαση των καθηκόντων του, όπως αυτά διαγράφονται από τον νόμο, ή προκύπτουν από τη φύση της θέσης ή της υπηρεσίας του.

2. Με την ίδια ποινή τιμωρείται και όποιος, κατά την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, υπόσχεται, προσφέρει ή παρέχει, άμεσα ή έμμεσα, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα σε πρόσωπο που εργάζεται ή παρέχει υπηρεσίες με οποιαδήποτε ιδιότητα στον ιδιωτικό τομέα, για τον ίδιο ή για τρίτον, για ενέργεια ή για παράλειψη κατά παράβαση των ως άνω καθηκόντων του.

2Α. Οι πράξεις των προηγούμενων παραγράφων μένουν ατιμώρητες αν ο υπαίτιος, με δική του θέληση και πριν εξετασθεί ως ύποπτος ή κατηγορούμενος για την πράξη του, την αναγγείλει στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών ή σε οποιονδήποτε ανακριτικό υπάλληλο ή άλλη αρμόδια αρχή, εγχειρίζοντας έγγραφη αναφορά ή προφορικά, οπότε συντάσσεται σχετική έκθεση.

3. Η διάταξη του άρθρου 263Α εφαρμόζεται αναλόγως.».                                                                      Αδίκημα ξεπλύματος μαύρου χρήματος:.                 

Νόμοι:

Νόμος 4816/2021 (ΦΕΚ Α/118/9.7.2021) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας – Τροποποίηση του ν. 4557/2018 – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1673 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Οκτωβρίου 2018, σχετικά με την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες μέσω του ποινικού δικαίου, επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης και άλλες επείγουσες διατάξεις.»

Νόμος 4734/2020 (ΦΕΚ Α/196/8.10.2020) «Τροποποίηση του ν. 4557/2018 (Α΄ 139) για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/843 (L 156) και του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 (L 334) και λοιπές διατάξεις.»

Νόμος 4557/2018 (ΦΕΚ Α/139/30.7.2018) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/849/ΕΕ) και άλλες διατάξεις.»

Νόμος 3691/2008 (ΦΕΚ Α/166/5.8.2008) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και άλλες διατάξεις.»

 Σύσταση συμμορίας: Άρειος Πάγος: Για να υπάρχει συμμορία δεν αρκεί απλή σύμπτωση βουλήσεων, αλλά απαιτείται σύσταση οργάνωσης, με στοιχειώδη έστω δομή ( απόφαση ΑΠ 527/2020)

Ενδιαφέρουσα απόφαση για την ερμηνεία του άρθρου 187 παρ. 3 του νέου Ποινικού Κώδικα.

Απόσπασμα απόφασης Αρείου Πάγου 527/2020 (Τμήμα ΣΤ Ποινικό).                           

Κατά τη διάταξη του άρθρου 187 παρ. 5 του ΠΚ, περί συμμορίας, όπως ίσχυε μέχρι 30-6-2019, με βάση την οποία, κατ’ επιτρεπτή μεταβολή της κατηγορίας από εγκληματική οργάνωση, επίσης καταδικάστηκαν όλοι οι αναιρεσείοντες, “όποιος, εκτός από τις περιπτώσεις της παραγράφου 1, ενώνεται με άλλον για να διαπράξει κακούργημα (συμμορία), τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. Με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών τιμωρείται ο υπαίτιος, αν η κατά το προηγούμενο εδάφιο ένωση έγινε για τη διάπραξη πλημμελήματος το οποίο τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και με το οποίο επιδιώκεται οικονομικό ή άλλο υλικό όφελος …”, ενώ κατά την παρ. 3 της ίδιας διάταξης (187) του ισχύοντος από 1-7-2019 νέου ΠΚ “Όποιος, εκτός από την περίπτωση της πρώτης παραγράφου, οργανώνεται με άλλον ή άλλους για να διαπράξουν κακούργημα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. Με φυλάκιση έως τρία έτη τιμωρείται ο υπαίτιος αν η κατά το προηγούμενο εδάφιο ένωση έγινε για τη διάπραξη πλημμελήματος με το οποίο επιδιώκεται οικονομικό ή άλλο υλικό όφελος…”.                                                               

Σύμβαση Συμβουλίου της Ευρώπης Macolin: Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης που υπογράφηκε στο Magglingen/Macolin την 18η Σεπτεμβρίου 2014, σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων, επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις».

Όπως γίνεται σαφές από τον τίτλο, η «σύμβαση Macolin» (προφέρεται «Μακολάν») είναι μια συμφωνία των κρατών-μελών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η οποία έχει υπογραφεί (και από την χώρα μας) από το 2014 και η ελληνική Βουλή ήρθε μετά από 5 χρόνια να την υιοθετήσει και να την κάνει νόμο του κράτους.

Η «σύμβαση Macolin» είναι –πολύ συνοπτικά- ένα διεθνές εργαλείο, το οποίο  παρέχει τα μέσα στα συμβαλλόμενα μέρη να καταπολεμήσουν το φαινόμενο της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων. Το πλεονέκτημα της εν λόγω Σύμβασης είναι ότι επιτρέπει να καθορίζονται κοινά συμφωνηθείσες προδιαγραφές και αρχές, ώστε να προλαμβάνεται, να εντοπίζεται και να τιμωρείται η χειραγώγηση αγώνων.

Η Σύμβαση αποτελείται από εννέα (9) κεφάλαια τα οποία περιλαμβάνουν 41 άρθρα . Με βάση την σύμβαση, κάθε συμβαλλόμενο μέρος ορίζει μια εθνική πλατφόρμα για την καταπολέμηση της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων. Η εθνική πλατφόρμα έχει, σε συμφωνία με το εθνικό δίκαιο, μεταξύ άλλων τις εξής λειτουργίες:

α. χρησιμεύει ως κόμβος πληροφοριών, συλλέγοντας και διαδίδοντας πληροφορίες σχετικές με τη μάχη ενάντια στη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων στους σχετικούς οργανισμούς και στις αρχές.

β. συντονίζει τη μάχη ενάντια στη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων.

γ. λαμβάνει, συγκεντρώνει και αναλύει τις πληροφορίες για παράτυπα ή ύποπτα στοιχήματα σε αθλητικούς αγώνες που πραγματοποιούνται στην επικράτεια του συμβαλλόμενου μέρους και κατά περίπτωση όπου είναι απαραίτητο, εκδίδει προειδοποιήσεις.

δ. διαβιβάζει πληροφορίες για πιθανές παραβιάσεις νόμων ή αθλητικών κανονισμών που αναφέρονται στη σύμβαση αυτή προς τις δημόσιες αρχές ή σε αθλητικούς οργανισμούς και/ή φορείς εκμετάλλευσης αθλητικού στοιχήματος.

ε. συνεργάζεται με όλους τους οργανισμούς και τις αρμόδιες αρχές σε εθνικό και διεθνές επίπεδο περιλαμβανομένων των εθνικών πλατφορμών άλλων κρατών.

Κάθε συμβαλλόμενο μέρος γνωστοποιεί στον Γενικό Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρώπης την επωνυμία και τη διεύθυνση της εθνικής πλατφόρμας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης