Μάκης Σεριάτος

Σε όλα τα σενάρια διαχείρισης κρίσεων στο κέντρο αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέχρι σήμερα δεν υπήρχε το σενάριο της πιθανής παγκόσμιας αλλαγής συμπεριφοράς απέναντι στα ταξίδια. Αυτή η αλλαγή, αν και πρόσφατη, έχει ήδη επηρεάσει δραστικά εκατοντάδες κλάδους παγκοσμίως. Σήμερα κανείς αναλυτής δεν μπορεί να ορίσει τον χρονικό ορίζοντα της κρίσης και η βιομηχανία που πλήττεται περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη είναι αυτή του Τουρισμού και ταξιδιού συνολικά. Η προστασία από τον κορονοϊό που επιβάλει να μη βρισκόμαστε οι άνθρωποι μαζί, κοντά ο ένας στον άλλον, δημιουργεί μια διαφορετική συμπεριφορά από την μέχρι σήμερα .

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτή η νέα  αναγκαστική κοινωνική συμπεριφορά είναι ο αντίπαλος της τουριστικής βιομηχανίας και του ταξιδιού σε όλο τον κόσμο.

Η μισή Ευρωπαϊκή Ένωση είναι παγκόσμιος ταξιδιωτικός προορισμός εδώ και εκατοντάδες χρόνια και αυτό έχει δημιουργήσει μια τεράστια βιομηχανία με επιχειρήσεις πρώτης γραμμής αλλά και παρά πολλές υποστηρικτικές.

Έτσι, είναι απαραίτητο χωρίς καμία καθυστέρηση η τουριστική βιομηχανία να αντιδράσει και να επανατοποθετηθεί στην συνείδηση όλων μας, ως μια απαραίτητη συνήθεια  για την πνευματική και ψυχική μας υγεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτό που έρχεται την επόμενη μέρα μπορεί να γίνει ακόμα μεγαλύτερη απειλή για τις κοινωνίες, την ίδια την οικονομία, αλλά και τις καταναλωτικές συνήθειες, οι οποίες, όπως τις ξέραμε μέχρι χτες, θα αλλάξουν . Στην Ελλάδα, η Βιομηχανία του ταξιδιού και οι τουριστικές μάρκες, θα δεχθούν νέα αξιολόγηση κάτω από τις νέες συνθήκες.

 Η μετά την πανδημία οικονομική κατάσταση, ατομική και εθνική, θα καθορίσει τις συμπεριφορές όλων μας απέναντι στους πολιτικούς και στις νέες οικονομικές πολιτικές. Τίποτα δεν θα είναι ίδιο, γιατί εμείς θα έχουμε αλλάξει. Ξεχασμένες αξίες που τις θεωρούσαμε δεδομένες αξιολογούνται από την αρχή και ο τρόπος που θα καταναλώνουμε οτιδήποτε θα αποκτήσει διαφορετικές προτεραιότητες.

 Για τον φανερά  ηττημένο της κρίσης, την  βιομηχανία που πλήττεται περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, αυτή του Τουρισμού, αλλά και των ταξιδιών συνολικά, πρέπει η ελληνική κυβέρνηση αλλά και οι αρμόδιοι της ΕΕ  να σκεφτούν ακόμα και την έκδοση ενός ειδικού Τουριστικού ομολόγου. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί και να πιέσει για την έκδοση ενός  Eurobond για τον Τουρισμό, αντί για ένα απλό Ευρωομόλογο, δεδομένου ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα συμμετέχει σχεδόν στο 25% του ΑΕΠ μας. Στην επανεκκίνηση, όποτε κι αν γίνει, ακόμα και αύριο, οι τουριστικές επιχειρήσεις θα χρειαστούν επιπλέον ρευστότητα με κεφάλαια κίνησης αλλά και ειδική προστασία από τα κράτη.

Live your myth in Greece και στο μέλλον

Ο τουρισμός στην Ελλάδα  παράγει έσοδα άνω των 18 δις ευρώ (2019 – ΣΕΤΕ) και τα κεφάλαια που έχει ανάγκη ο ελληνικος κλάδος είναι κοντά στο 10% (περίπου 1,5-3.0 δις ευρώ).

Το ζήτημα που παραμένει είναι το πώς θα καλυφθεί η ζημιά της οικονομίας κυρίως από τον τουρισμό, ο οποίος σε κάθε περίπτωση χάνει ήδη σημαντικό ποσοστό εσόδων και ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας θα χάσει πολύ περισσότερα. 

Το βάρος πέφτει στην Ελληνική κυβέρνηση για το πώς θα καλύψει τις ζημιές που παθαίνουν οι επιχειρήσεις και κυρίως οι τουριστικές και πως θα αναπληρώσουμε τα χαμένα έσοδα.

Και βέβαια η οικονομική ενίσχυση δεν θα λύσει το πρόβλημα .Θα αποτρέψει τον αιφνίδιο θάνατο αλλά χρειάζονται και πολλά ακόμα.

Έτσι είναι απαραίτητο, χωρίς καμία καθυστέρηση, οι μάρκες με τους ειδικούς στο μάρκετινγκ, να αντιδράσουν και να επανατοποθετήσουν στη συνείδηση όλων μας τις αξίες τους, υπενθυμίζοντας το ρόλο τους και την χρησιμότητά τους στην καθημερινότητα όλων  μας.

Η συμπεριφορά κάθε μάρκας του κλάδου στην περίοδο της κρίσης θα κρίνει σε πολλές περιπτώσεις το μέλλον της.

Τα 11 βήματα:

1. Ζούμε στην εποχή του online. Αναζητήστε τρόπους να συνεχίσετε να παρέχετε τις υπηρεσίες σας στο νέο περιβάλλον με νέους τρόπους. Ενημερώστε για αυτό.

2. Βοηθήστε τους συνεργάτες σας να επικοινωνήσουν με τους πελάτες σας στο νέο περιβάλλον

3. Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να δώσετε ιδέες που θα διασκεδάσουν τους πελάτες σας στην περίοδο του περιορισμού.

4. Ενεργοποιηθείτε στα θέματα κοινωνικής υπευθυνότητας.

5. Δημιουργήστε επικοινωνίες αισιόδοξες που να ταιριάζουν στην κατάσταση που ζουν οι πελάτες σας.

6. Μην περιμένετε να περάσει η κρίση. Διατηρήστε το δημιουργικό πνεύμα ζωντανό με τους συνεργάτες σας. Μπορεί να δημιουργήσετε  λόγω της κρίσης νέα προϊόντα ή υπηρεσίες μέσα από ιδέες της απομόνωσης

7. Ξανασχεδιάστε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας για να είστε έτοιμοι μετά.

8. Σκεφτείτε πως για μεγάλο χρονικό διάστημα τίποτα δεν θα είναι ίδιο και προετοιμαστείτε αναζητώντας νέες ευκαιρίες και τροποποιείστε τις παλιές.

9. Κρατήστε ζωντανή την επικοινωνία με τους πελάτες σας. Είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο σας. Δείξτε τους πως είστε διαρκώς δίπλα τους.

10. Δημιουργήστε το πλάνο της επόμενης μέρας,  χρησιμοποιώντας στοιχεία για τις αλλαγές συμπεριφοράς που υπάρχουν άφθονα στο διαδίκτυο.

11. Να είστε έτοιμοι για το μετά. Αυτό που ζούμε είναι παρόμοιο με την περίοδο που προετοιμάζουμε το λανσάρισμα ενός νέου προϊόντος ή υπηρεσίας.

Την επόμενη μέρα της κρίσης θα υπάρχουν νικητές και νικημένοι . Κινήσεις, όμως, χωρίς στρατηγική εθνική και κλαδική προκαλούν μόνο θόρυβο και δεν οδηγούν πουθενά. Αντίθετα, κινήσεις με βάση τη στρατηγική ενός κλάδου και κάθε μιας μάρκας οδηγούν στη νίκη.

Γιατί όλες οι μάχες κρίνονται από την προετοιμασία μας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης