Σκέψεις για την μείωση του δημόσιου χρέους και για την σταδιακή αποκατάσταση της ζημίας των ταμειακών διαθεσίμων των ΝΠΔΔ και των Ασφαλιστικών Φορέων – Οργανισμών, εκ της «επενδύσεώς» των σε ομόλογα, με την άμεση χρήση και επωφελή αξιοποίηση των ομολόγων αυτών.

Σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 11 του Ν. 2469/1997, δημιουργήθηκε και έκτοτε υφίσταται το Κοινό Κεφάλαιο ( Κ.Κ. ), το οποίο συνιστά ομάδα περιουσίας, η οποία συντίθεται από τα διαθέσιμα όλων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των ασφαλιστικών φορέων ( Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.), την διαχείριση του οποίου , ανέλαβε και ασκεί – εκ του νόμου – η «Τράπεζα της Ελλάδος ΑΕ».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με το άρθρο 15 παρ. 11 του Ν. 2469/1997, ορίσθηκε:

11. α. Τα σύμφωνα με το τρίτο άρθρο του Ν. 2216/1994 (ΦΕΚ 83 Α`) διαθέσιμα, στα οποία περιλαμβάνονται και τα διαθέσιμα των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, συνιστούν το Κοινό Κεφάλαιο των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ασφαλιστικών φορέων ( Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.), το οποίο διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος, σύμφωνα με τους κανόνες β` έως η` της παρούσας παραγράφου.

β. Το Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ. δεν αποτελεί νομικό πρόσωπο αλλά ομάδα περιουσίας, της οποίας τα επί μέρους στοιχεία ανήκουν εξ αδιαιρέτου στους συμμετέχοντες σ` αυτό φορείς (Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.) ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

γ. Το ενεργητικό του Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ. επενδύεται σε κινητές αξίες του Ελληνικού Δημοσίου. Εάν κατά το χρόνο πραγματοποίησης των επί μέρους επενδύσεων δεν υπάρχουν διαθέσιμοι τίτλοι στην πρωτογενή αγορά, το Ελληνικό Δημόσιο θα διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος τίτλους της τελευταίας έκδοσης στην τιμή εγγραφής ή στη μέση τιμή της δημοπρασίας ανάλογα με τον τρόπο που είχαν διατεθεί οι τίτλοι κατά την ημερομηνία έκδοσης, με συνυπολογισμό των τόκων του διαρρεύσαντος χρονικού διαστήματος. Αν από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου δεν υπάρχει ενδιαφέρον για την πρωτογενή διάθεση τίτλων, παρέχεται η ευχέρεια στην Τράπεζα της Ελλάδος να απευθύνεται στη δευτερογενή αγορά για την απόκτηση του αναγκαίου εκάστοτε χαρτοφυλακίου, έτσι ώστε τα δημιουργούμενα νέα υπόλοιπα στους λογαριασμούς των Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ. να επενδύονται άμεσα…

Σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου, τα επί μέρους στοιχεία του Κ.Κ. ανήκουν εξ αδιαιρέτου στους συμμετέχοντες σ` αυτό φορείς (Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.) ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους, το ενεργητικό του οποίου (Κ.Κ.) επενδύεται σε κινητές αξίες του Ελληνικού Δημοσίου.

Ως γνωστό, με τον Ν. 4046/2012 (ΦΕΚ Α 28/14.2.2012), υλοποιήθηκε το πρόγραμμα ανταλλαγής τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, κατ` εφαρμογή του ευρύτερου προγράμματος για την αναδιάταξη του ελληνικού χρέους, με αποτέλεσμα την μείωση της αξίας των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου σε ποσοστό + 70 % της ονομαστικής αξίας αυτών και συνακόλουθα την πρόκληση αντίστοιχης (ισόποσης με την μείωση – «κούρεμα») ζημίας στα διαθέσιμα των Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.

Σήμερα το Κ.Κ., το οποίο είχε επενδύσει σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου, σε κινητές αξίες (κυρίως ομόλογα ) του Ελληνικού Δημοσίου, διαθέτει ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, μεγάλης αξίας, τα οποία ανήκουν εξ αδιαιρέτου στους συμμετέχοντες σ’ αυτό φορείς (Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.) ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο Κ.Κ., τα οποία δεν έχουν καμία χρήση ή/και απόδοση και δύνανται ως αξίες – χρεόγραφα (με τρέχουσα αλλά και ονομαστική αξία), άμεσα και αμφίπλευρα να αξιοποιηθούν επωφελώς.

Συνοπτική πρόταση (με ενδεικτικές σκέψεις) προς αξιολόγηση – αξιοποίηση:

Με τις επιβαλλόμενες ευχερείς νομοθετικές παρεμβάσεις και θεσμικές προσαρμογές, το Κ.Κ., το οποίο κατέχει κινητές αξίες, κυρίως ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία ανήκουν εξ αδιαιρέτου στους συμμετέχοντες σ` αυτό φορείς (Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.), δύναται να μετασχηματιστεί σε νομικό πρόσωπο (ΝΠΙΔ, π.χ. εταιρεία συμμετοχών, άλλως ως «αμοιβαίο κεφάλαιο» ή ΕΚΕΣ – private equity fund) και να αξιοποιήσει επωφελώς τους υφιστάμενους τίτλους (ομόλογα) που κατέχει.

Στο νομικό πρόσωπο, ως θα μετασχηματιστεί το Κ.Κ., θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς (Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.) ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο Κ.Κ., με κεφάλαιο (εισφορά), τις κινητές αξίες (ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου) τις οποίες ήδη κατέχει. Hδη διεθνώς είναι γνωστά τα Bond Fund.

Το νομικό αυτό πρόσωπο (άλλως FUND), θα κατέχει ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου (δηλ. χρεόγραφα) και ως κάτοχος αυτών, (θα) συνιστά κατ΄ ουσίαν δανειστή του Ελληνικού Δημοσίου, από το οποίο διατηρεί αξίωση ισόποση της αξίας των ομολόγων που κατέχει και ως εκ τούτου θα δύναται να προβαίνει σε ανταλλαγή των τίτλων χρέους (ομολόγων) με διάφορα άλλα στοιχεία ενεργητικού (π.χ. ακίνητα, μετοχές).

Ειδικότερα, το νομικό αυτό πρόσωπο (άλλως FUND) θα μπορεί να κάνει χρήση – αξιοποίηση των αξιών του (δηλ. ομολόγων – χρεογράφων) και να «αποκτά» (π.χ. με ανταλλαγή 573 ΑΚ – swap) επιμέρους περιουσιακά στοιχεία που διαθέτει προς πώληση το Ελληνικό Δημόσιο, στα πλαίσια της επιχειρούμενης – σχεδιαζόμενης σταδιακής αποκρατικοποίησης (π.χ. απόκτηση επιμέρους ακινήτων ή/και πακέτων μετοχών επί σημαντικών εταιρειών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ΔΕΚΟ), με την απόδοση (ανταλλαγή) ομολόγων αντίστοιχης αξίας στο Ελληνικό Δημόσιο (στάθμιση τρέχουσας/ονομαστικής αξίας των).

Αντί καταβολής τιμήματος απόκτησης (δηλ. αντί καταβολής μετρητών) αυτή η εταιρεία, άλλως το FUND (ως δανειστής – εν δυνάμει αγοραστής) θα αποδίδει – «επιστρέφει» αντίστοιχης αξίας του διατιθέμενου – αποκτούμενου περιουσιακού στοιχείου (π.χ. ακινήτων ή/και πακέτων μετοχών) ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου (ως οφειλέτη – πωλητή), με αποτέλεσμα:

Η αποκτούσα εταιρεία, άλλως FUND (και κατ΄ ουσία, αναλογικά οι φορείς – μέτοχοι αυτού  Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.) σε αντικατάσταση και άμεση επωφελή αξιοποίηση των ομολόγων θα αποκτά επιμέρους ακίνητα ή/και πακέτα μετοχών επί σημαντικών εταιρειών του ευρύτερου δημόσιου τομέα (από τα οποία θα αντλεί/ούν άμεσα και έμμεσα , επιμέρους οφέλη – εισοδήματα ως και μελλοντικές υπεραξίες κ.α.), το δε Ελληνικό Δημόσιο δύναται να πετύχει:

α ) αγοραστική ικανότητα (αξιοποίηση) των αδρανών ομολόγων του (και δη μεγιστοποίηση της αγοραστικής αξίας των , με ότι αυτό συνεπάγεται και χρηματο-οικονομικά),
β ) ισόποση (με τα ληφθέντα ομόλογα) άμεση απομείωση (διαγραφή) δημοσίου χρέους, με όσες άμεσες ευεργετικές συνέπειες αυτό επιφέρει,
γ ) έμμεση «διατήρηση» (μη αποξένωση) περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων, μετοχών δημόσιων – κρατικών εταιρειών κ.α.) ή/και διατήρηση έμμεσου «ελέγχου» επί σημαντικών περιουσιακών του στοιχείων (ακινήτων, εταιρειών κ.α).
δ ) άμεση και επωφελή μερική έως μακροπρόθεσμα ολική αποκατάσταση της ζημίας των Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ., συνεπεία της υπαγωγής των κεφαλαίων των (επενδυμένων σε ομόλογα) στο πρόγραμμα ανταλλαγής τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, κατ΄ εφαρμογή του ευρύτερου προγράμματος για την αναδιάταξη του ελληνικού χρέους.
ε ) έμμεση δημιουργία – απόκτηση ενός ισχυρού επενδυτικού – αναπτυξιακού φορέα (χαρτοφυλακίου ποικίλων αξιών), που θα ανήκει σε όλα τα ΝΠΔΔ και τους Α.Φ. (ως τα διεθνή Pension Funds), το οποίο θα διαθέτει άμεσα έσοδα και ικανή περιουσία προς διαχείριση και θα δύναται αυτοτελώς να αναπτύσσεται , πετυχαίνοντας στοχευόμενες αποδόσεις (κάνοντας ποικίλη χρήση και αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων).

Το «FUND» (άλλως εταιρεία συμμετοχών ειδικού σκοπού /SPV ή αμοιβαίο κεφάλαιο ή ΕΚΕΣ – private equity fund) θα μπορέσει να αποκτήσει άμεσα ικανή περιουσία (στοιχεία ενεργητικού) και να έχει σταθερά κατ΄ ελάχιστον εισοδήματα – αποδόσεις και γενικά να πετύχει θετική οικονομική ανάπτυξη , με αναπτυξιακό πρότυπο τα διεθνώς καταξιωμένα Pension Funds άλλως τα SOVEREIGN WEALTH FUNDS (SWF) , τα οποία συναντώνται με διάφορες επιτυχημένες παραλλαγές, σε πολλές άλλες χώρες.

ΕΛ. Μ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ



* Με τον Ν. 2367/95 θεσμοθετούνται οι «Εταιρείες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών» (ΕΚΕΣ), ενώ με τον Ν. 2992/2002 έχει εισαχθεί στην Ελλάδα ο θεσμός των Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών κλειστού τύπου (ΑΚΕΣ) τα οποία τα διαχειρίζονται Ανώνυμες Εταιρείες (ΑΕ ) ή Εταιρείες Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ).

* Η παρούσα σκέψη οφείλει να προσαρμοστεί στην υφιστάμενη νομοθεσία (με εξέταση τυχόν περιορισμών από διατάξεις αυξημένης τυπικής ισχύος) και κυρίως να ρυθμιστεί νομοθετικά με τις επιβαλλόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης