Μετά το 9-3 Aero 2.8 και το επετειακό Turbo X, το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης XWD (Cross Wheel Drive) υπάρχει πλέον και στο «μικρό» κινητήρα των 2 λίτρων, που αποδίδει ισχύ 210 ίππων.
Πριν από περίπου πέντε μήνες, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στην πρώτη του εμφάνιση τον κινητήρα των 2.8 λίτρων στην πίστα Paul Richard στη Γαλλία και διαπιστώσαμε την αποτελεσματικότητα του ενεργού συστήματος τετρακίνησης στην ασφαλέστερη πίστα δοκιμών στον κόσμο. Το τεστ που μας έπεισε ήταν όταν κάναμε έναν ολόκληρο γύρο χωρίς να αφήσουμε το πόδι μας από το γκάζι. Και ενώ πολλές φορές σκεφτήκαμε ότι αποκλείεται να μη βγούμε από το δρόμο, τελικά αυτό δεν έγινε ποτέ.
Η αλήθεια είναι ότι η σκανδιναβική μάρκα δεν έχει καθιερωθεί ακόμα στη συνείδηση των Ελλήνων υποψηφίων αγοραστών. Και ίσως αυτό να μην είναι δικαιολογημένο.
Το XWD είναι ένα «έξυπνο» ενεργό σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, που φροντίζει συνεχώς, ώστε η ροπή του κινητήρα να κατανέμεται σωστά μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα για καλύτερη πρόσφυση σε κάθε οδόστρωμα και σε κάθε στροφή του δρόμου σε συνεργασία με ένα ενεργό πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD). Η βασική του διαφοροποίηση από τα 4×4 είναι ότι το XWD δεν έχει συγκεκριμένη αναλογία ροπής μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα, αλλά ελέγχει τις ενδείξεις από 20 αισθητήρες 100 φορές το λεπτό και επιλέγει το ανάλογο ποσοστό σε κάθε τροχό.
Παράλληλα, το e-LSD, που βρίσκεται τοποθετημένο στον πίσω άξονα, μπορεί να μεταφέρει μέχρι 50% της μέγιστης ροπής μεταξύ των πίσω τροχών, σε αυτόν που έχει τη μεγαλύτερη πρόσφυση. Υπό δύσκολες στρεπτικές συνθήκες, όπως μια απότομη αλλαγή λωρίδας, βοηθά το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου να ακολουθήσει πιο πιστά την κατεύθυνση των μπροστινών τροχών. Αυτή είναι η πρώτη εφαρμογή ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου πίσω διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης σε αυτή την κατηγορία.
Το cross-wheel-drive του Saab XWD εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη σουηδική εταιρεία Haldex, που ειδικεύεται σε συστήματα τετρακίνησης. Όμως το σημαντικότερο σε αυτή τη συνεργασία είναι ότι το σύγχρονο 4ης γενιάς Haldex (την αποκλειστική χρήση του οποίου έχει για ένα χρόνο η Saab) σχεδιάστηκε, δοκιμάστηκε και εξελίχθηκε πάνω στο πλαίσιο του Saab 9-3. Ως εκ τούτου, όλα τα ηλεκτρονικά και το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα έχουν ταιριάξει απόλυτα με το σύστημα XWD μετά από ανορθόδοξες και καινοτόμες μεθόδους, ώστε να συνεργάζονται άψογα, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύνολο.
Έτσι, ακόμα και αν τρεις από τους τροχούς βρεθούν σε επιφάνεια που γλιστρά, το Saab XWD, με το (προαιρετικό) e-LSD, μπορεί να μεταδώσει έως και 85% της διαθέσιμης ροπής στον ένα τροχό που έχει την καλύτερη πρόσφυση.
Στο δρόμο
Τα περισσότερα από 1 εκ. χιλιόμετρα που έκαναν τα πρωτότυπα μοντέλα με κάθε καιρό σε πίστες και κατά μήκος των πιο προκλητικών δρόμων της Ευρώπης δεν πήγαν χαμένα. Αν και δεν δίνει την αίσθηση σπορ αυτοκινήτου, είναι πολύ καλό για όσους θέλουν να μετακινούνται με άνεση, ασφάλεια και πολυτέλεια, ακόμα και σε χωματόδρομους, χωρίς τα μειονεκτήματα αίσθησης και κατανάλωσης των SUV. Γιατί ακόμα και στις παλιές ειδικές του Ράλλυ Ακρόπολις στη Βοιωτία που το οδηγήσαμε, δεν μας προβλημάτισε.
Στο εσωτερικό του είναι εργονομικό, ευρύχωρο, ποιοτικό και με καλή θέση οδήγησης, ενώ ο χώρος των αποσκευών ικανοποιεί τις απαιτήσεις πέντε ατόμων.
Το μοντέλο θα φτάσει στην Ελλάδα στο τέλος του χρόνου στις εκδόσεις Sedan και Hatchback, αλλά οι παραγγελίες έχουν ήδη αρχίσει.
Το Turbo X είναι ένας φόρος τιμής στο 900 Turbo, 30 χρόνια μετά την παρουσίαση του παράχθηκαν 2.000 αριθμημένα κομμάτια, μαύρου χρώματος, εκ των οποίων 15 θα καταλήξουν στην Ελλάδα.