Του Δημήτρη Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Formula 1 είναι η κορυφαία και απόλυτη έκφραση των αγώνων αυτοκινήτου και αντίστοιχα το MotoGP των αγώνων μοτοσυκλέτας. Η αεροδυναμική έχει παίξει σπουδαία ρόλο στην εξέλιξη των τετράτροχων της F1 και τα τελευταία χρόνια παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο και στους δύο τροχούς. Στη μοτοσυκλέτα πέρα από τα αεροδυναμικά βοηθήματα (τα φτεράκια) έχουμε τα συστήματα “ride height devices”, που ρυθμίζουν μηχανικά το ύψος της μοτοσυκλέτας στις εξόδους των στροφών, ώστε να γίνεται χαμηλότερη στην ευθεία και να μειώνεται η τάση σούζας, που θα σήμαινε απώλεια χρόνου. Αυτή η διαφορά στο ύψος είναι προφανές ότι αλλάζει και την αεροδυναμική και μια μοτοσυκλέτα είναι αρκετά πιο πολύπλοκη στην μελέτη της αεροδυναμικής της σε σχέση με τα μονοθέσια της F1.

O νικητής στο παρελθόν 13 Αγώνων Grand Prix, ο Αμερικανός Randy Mamola πρόσφατα σχολίασε στο crash.net το θέμα και είπε ότι τώρα το MotoGP αντιμετωπίζει τα προβλήματα που είχε αντιμετωπίσει η Formula 1 πριν από 3-5 χρόνια και κατάφερε μέσω έρευνας στην αεροδυναμική να βελτιωθεί περισσότερο από όσο θα μπορούσε μόνο με λύσεις στην ανάρτηση, το σασί ή τον κινητήρα.

Adrian Newey και Gigi Dal'Igna οι δύο κορυφαίοι σε F1 και MotoGP

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έτσι για τον Αμερικανό δεν αποτελεί έκπληξη το ότι και στους δυό τροχούς ακολουθούνται οι πρακτικές των τεσσάρων. “Πιστεύω ότι ένας κατασκευαστής αυτή τη στιγμή έχει περισσότερη πρόσφυση από όση ένας οδηγός μπορεί να δώσει σε μια μοτοσυκλέτα και είναι η Ducati,” είπε ο Mamola. Πράγματι η Ducati έχει τον μηχανολόγο Gigi Dall’Igna επικεφαλής του πρότζεκτ της Desmosedici και ο Mamola τον συγκρίνει με τον κορυφαίο Adrian Newey που είναι ο επικεφαλής σχεδιαστής αρκετών πετυχημένων μονοθεσίων της F1, με τελευταίο παράδειγμα την Red Bull, που κέρδισε όλους τους Τίτλους της με αυτοκίνητα που σχεδίασε ο Newey.

Όταν ο Dall’Igna έφθασε από την Arpilia στην Ducati το 2014, η Ιταλική εταιρία ήταν στο ναδίρ της στο MotoGP, έχοντας χάσει τον Casey Stoner και αποτυγχάνοντας με τον Valentino Rossi! Η Ducati επένδυσε στον Dall’Igna, του έδωσε το πράσινο φως να αλλάξει τα πάντα, αν ήθελε και τελικά φέτος έφτασαν και πάλι στην κορυφή μετά από 15 χρόνια, από τον τελευταίο Τίτλο Οδηγών με τον Αυστραλό το 2007.

Ο Dall’Igna ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε τα φτερά στην Desmosedici GP15 και το 2019 τα συστήματα χαμηλώματος της ανάρτησης, στοιχεία που αρχικά πολεμήθηκαν από τους άλλους κατασκευαστές και τελικά αντιγράφηκαν από όλους! Επίσης με τη βοήθεια των Ιταλικών Πανεπιστημίων έφτιαξε λογισμικό που επιτρέπει να προβλέψεις τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας σε κάθε πίστα και τελικά να κάνει την Desmosedici την ταχύτερη στο MotoGP.

Ο Mamola πιστεύει ότι πρέπει να υπάρξει ένα πάγωμα της εξέλιξης, ώστε οι άλλοι κατασκευαστές να φτάσουν την Ducati, πριν εκείνη το πάει στο επόμενο επίπεδο! Αλλά η λογική του MotoGP είναι η συνεχής βελτίωση και η αναζήτηση των επόμενων τεχνολογιών που μέσα από τους Αγώνες περνούν και στις μοτοσυκλέτες μας, όπως ακριβώς έγινε με τα αεροδυναμικά φτερά.

“Οι μοτοσυκλέτες είναι εξωφρενικά γρήγορες στην επιτάχυνση και στο φρενάρισμα. Τώρα μπαίνουμε σε προβλήματα που έχει η Formula 1”, λέει ο Mamola, “έτσι αν έχεις ένα πρόβλημα στην Formula 1, έχεις ένα πρόβλημα και στο MotoGP.”

O Gigi Dal'Igna είχε εποικοδομητική συζήτηση με τον Δημήτρη Διατσίδη στην Απονομή της FIM

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης