Του Κώστα Ιερίδη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μπορεί το Υπουργείο Οικονομικών να επιχειρεί τον εξορθολογισμό της φορολογίας των Ι.Χ. με τις αλλαγές που εξήγγειλε τη Δευτέρα, ωστόσο παράγοντες της αυτοκίνησης φοβούνται επιπλέον «πάγωμα» της αγοράς. Και όχι άδικα, καθώς την τελευταία τετραετία η φορολογία στον κλάδο του αυτοκινήτου έχει αλλάξει 38 φορές, επηρεάζοντας σημαντικά τις αγοραπωλησίες οχημάτων.

Παράγοντες της αυτοκίνησης τηρούν στάση αναμονής και ζητούν διευκρινίσεις από το ΥΠΟΙΚ για τις αλλαγές στη φορολογία των Ι.Χ.Δεν είναι τυχαίο ότι με βάση στοιχεία της ΓΓΔΕ, στις αρχές του 2015, 560.485 αυτοκίνητα βρίσκονταν σε ακινησία, ενώ μόνον την τελευταία τριετία (2012-2014) έχουν εξαχθεί περισσότερα από 55.000 οχήματα. Στα αυτοκίνητα κυβισμού 2.000 cc, η αναλογία των κυκλοφορούντων προς τα προσωρινά ακινητοποιημένα διαμορφώθηκε σε 3,7 προς 1, ενώ στα αυτοκίνητα κυβισμού άνω των 2.000 cc η αναλογία ήταν 2,6 προς 1.

Εκτιμάται, ακόμη, πως τα διαφυγόντα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων σε προσωρινή ακινησία ήταν της τάξεως των 77 εκατομμυρίων ευρώ και αυτών που εξήχθησαν της τάξεως των 18 εκατ. ευρώ.

Τι αλλάζει

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομικών:

  • Τα τέλη ταξινόμησης προσδιορίζονται με βάση την τιμή λιανικής και όχι με βάση τα κυβικά. Η αγορά θεωρεί σημαντική αυτήν τη διαφοροποίηση, ωστόσο αναμένει περισσότερες διευκρινίσεις, καθώς ο προσδιορισμός των τελών ταξινόμησης βάσει της τιμής οδηγεί υπό προϋποθέσεις στην αύξηση του τελικού ποσού για την αγορά των οχημάτων, κυρίως αυτών με εργοστασιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσω της αύξησης του τέλους ταξινόμησης που κυμαίνεται σήμερα από 5% έως 50% σε συνάρτηση με τον κυβισμό.
  • Αναπροσαρμόζεται το τεκμήριο διαβίωσης για τα αυτοκίνητα με βάση την αξία τους. Το μέτρο αυτό θα ωφελούσε τα οχήματα μεγάλου κυβισμού, αλλά με χαμηλή εμπορική αξία, ενώ θα λειτουργούσε σε βάρος των καινούργιων αυτοκινήτων με μεγάλη εμπορική αξία.
  • Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διαδικασίας καταβολής ΦΠΑ για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που προέρχονται από χώρες του εξωτερικού. Και για τη συγκεκριμένη πρόταση, παράγοντες της αυτοκίνησης αναμένουν διευκρινίσεις, ενώ δεν αποκλείουν ότι το μέτρο αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους εισαγωγής και πώλησης μεταχειρισμένων.
  • Δημιουργούνται αντικίνητρα στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, και επιβάλλεται τέλος περιβάλλοντος. Κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. 15 ή 20 ετών μέσω της επιβολής του ειδικού τέλους.
  • Αντικαθίσταται η απόσυρση με δικαιότερο σύστημα φορολόγησης που θα επιδοτεί τα φθηνότερα (βάσει της τιμής αγοράς) οχήματα. Αυτό θα οδηγήσει στην κατάργηση της απόσυρσης που έχει λειτουργήσει τονωτικά για την αγορά, αφού οι οδηγοί είχαν έκπτωση από το τέλος ταξινόμησης.

Διαβάστε επίσης:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης