Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Τα αυτόνομα οχήματα συχνά διαφημίζονται ως πιο ασφαλή από αυτά που έχουν οδηγό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και αλάνθαστα. Ένα τέτοιο ατύχημα συνέβη πρόσφατα στην Κίνα, όταν ένα μη επανδρωμένο φορτηγάκι διανομής, βιντεοσκοπήθηκε να παρασύρει ένα ηλεκτρικό σκούτερ. Μόλις μια μέρα αργότερα, το όχημα του ίδιου κατασκευαστή ενεπλάκη σε σύγκρουση με το πίσω μέρος ενός άλλου οχήματος.
Πριν αρχίσετε να φαντάζεστε έναν δυστοπικό κόσμο όπου οι μηχανές κάνουν αλόγιστα πράγματα, να είστε σίγουροι ότι το φορτηγάκι χωρίς οδηγό, (κατασκευασμένο από την Jiushi Intelligent Technology Co.), είναι μάλλον πιο αθώο από ό,τι φαίνεται.
Το πρώτο ατύχημα που κατέγραψε η κάμερα έλαβε χώρα στην πόλη Σιάν. Σύμφωνα με τα ξένα δημοσιεύματα, το ηλεκτρικό σκούτερ βρισκόταν στο δρόμο μετά από προηγούμενο ατύχημα. Το αυτόνομο βαν, προσπαθώντας να περιηγηθεί γύρω από τα συντρίμμια, κατέληξε να πιάσει μέρος του σκούτερ στις ρόδες του. Το βαν χωρίς οδηγό φέρεται να έσυρε το σκούτερ για μεγάλη απόσταση πριν σταματήσει. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το βίντεο που δείχνει ότι το όχημα συνέχισε να πηγαίνει ευθεία, ακόμη και με έναν από τους τροχούς του να έχει κολλήσει. Αφού παρακολουθήσαμε το βίντεο, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε τι θα συνέβαινε αν αντί αυτού είχε συρθεί ένας άνθρωπος ή ένα ζώο.
Το δεύτερο περιστατικό εκτυλίχθηκε την αμέσως επόμενη ημέρα, στις 9 Απριλίου, όταν το φορτηγάκι της ίδιας εταιρείας προσέκρουσε από πίσω σε ένα SUV της Lynk&Co. Σύμφωνα με την εταιρεία, το φορτηγάκι βρισκόταν σε χειροκίνητη λειτουργία εκείνη τη στιγμή, καθώς ελεγχόταν εξ αποστάσεως με απενεργοποιημένες τις αυτόνομες λειτουργίες του. Γιατί, λοιπόν, ο χειριστής αποφάσισε να οδηγήσει το φορτηγάκι στο πίσω μέρος ενός σταθμευμένου αυτοκινήτου; Ίσως να μην μάθουμε ποτέ. Ευτυχώς, η σύγκρουση έγινε με χαμηλή ταχύτητα και κανείς δεν τραυματίστηκε.
Το φορτηγάκι χωρίς οδηγό, το οποίο παρουσιάστηκε το 2024, διαφημίζεται ως «το πιο προηγμένο όχημα logistics με αυτόνομη οδήγηση στον κόσμο». Χωρίς πιλοτήριο, βασίζεται εξ ολοκλήρου σε κάμερες και αισθητήρες για την πλοήγηση σε αστικά περιβάλλοντα εκτός αν γίνει χειροκίνητος απομακρυσμένος έλεγχος. Ας ελπίσουμε ότι η εταιρεία θα μάθει από αυτά τα περιστατικά και θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή μελλοντικών ατυχημάτων.