Ο θεσμός του ράλι Ακρόπολις έχει ξεφτιλιστεί - Τα κοινά στοιχεία με το ράλι Σαφάρι

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2019, 18:02
Ο θεσμός του ράλι Ακρόπολις έχει ξεφτιλιστεί - Τα κοινά στοιχεία με το ράλι Σαφάρι

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

     


Το παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι (WRC) θα αποτελείται το 2020 από 14 αγωνιστικές συναντήσεις με αγώνες Το ράλι Σαφάρι επιστρέφει μετά από 17 χρόνια... Το ράλι Ακρόπολις (με το οποίο μοιάζουν στη διαχείριση) πότε;που αναβαθμίζουν σημαντικά τον κορυφαίο θεσμό. Η αρχή θα γίνει με το ράλι Μόντε Κάρλο στις 23-26 Ιανουαρίου και η αυλαία θα πέσει το διάστημα 19-22 Νοεμβρίου στην Ιαπωνία.

Μεταξύ των συναντήσεων της επόμενης χρονιάς διακρίνουμε και το ράλι Σαφάρι, έναν ιστορικό αγώνα που επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στο καλεντάρι του WRC. Ο αγώνας είναι προγραμματισμένος για το διάστημα 16-19 Ιουλίου (8ος στη σειρά) και έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το δικό μας ράλι Ακρόπολις, το οποίο όχι μόνο δεν βρίσκεται στο ημερολόγιο του WRC αλλά ούτε καν σε αυτό του ERC (Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι).

To Σαφάρι ήταν πάντα ένα εντυπωσιακό ράλι με εικόνες που δεν τις έβλεπες σε άλλον αγώνα

 

Οικονομικά και διοικητικά προβλήατα

Το ράλι Σαφάρι βγήκε από το παγκόσμιο ημερολόγιο το 2003 λόγω οικονομικών και διοικητικών προβλημάτων Ακόμα και ένας κορυφαίος αγώνας μπορεί να βγει εκτός WRC αν δεν υπάρχει... χρήμα και σωστή διαχείρισηπροκειμένου να μπει το ράλι Ανατολία στην Τουρκία. Παρ' όλα αυτά συνέχισε να διεξάγεται και να προσμετρά στο αφρικανικό πρωτάθλημα ενώ δύο φορές προσμέτρησε στον τότε θεσμό Intercontinental Rally Challenge (2007 και 2009). Έκτοτε παρέμεινε στον αφρικανικό θεσμό ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε και επίσημα ότι επιστρέφει στον κορυφαίο θεσμό ράλι του πλανήτη.

Το ράλι Σαφάρι ήταν, είναι και θα είναι ένας παραδοσιακός αγώνας του WRC που αγαπούσαν τόσο οι ομάδες όσο και οι οδηγοί που συμμετείχαν. Για το λόγο αυτό, ψάξαμε, μιλήσαμε και βρήκαμε τι μπορεί να είναι αυτό που ανάγκασε τους διοργανωτές του WRC να βγάλουν εκτός παγκοσμίου πρωταθλήματος ένα παραδοσιακό αγώνα, αλλά και τι τελικά είναι αυτό που μπορεί να τον επαναφέρει. Θα διαπιστώσετε πως τα περισσότερα στοιχεία (ή και... όλα) θυμίζουν Ελλάδα και ράλι ακρόπολις...

Κάποτε το Σαφάρι... πέταγε. Σήμερα (από το 2020) ελπίζει να βρει την χαμένη του αίγλη!

 

Τα κοινά σημεία...

Παρακάτω μπορείτε να δείτε ορισμένα στοιχεία για το ράλι Σαφάρι που το έθεσαν εκτός WRC. Θα διαπιστώσετε πως πολλά από αυτά (αν όχι... όλα) είναι κοινά με το ράλι Ακρόπολις που πλέον δεν υπάρχει σε κανένα θεσμό...

 

Τεράστιοι χορηγοί

Το ράλι Σαφαρι ήταν ένας αγώνας με παγκόσμιο ενδιαφέρον γεγονός που φαινόταν και από την στήριξη που είχε από μεγάλους χορηγούς - κολοσσούς, όπως η Marlboro, η Martini και η Trust Bank. Ονόματα που ήταν δίπλα στον αγώνα για δεκαετίες...

Οι μεγάλοι χορηγοί στήριξαν αλλά όταν είδαν τι συμβαίνει απλά... αποχώρησαν

 

Δυνατό brand name

Ήταν ο πιο παλιός αγώνας του παγκόσμιου πρωταθλήματος (μαζί με το Ακρόπολις). Οι εικόνες και τα πλάνα που ταξίδευαν σε όλον τον κόσμο ήταν μοναδικές ενώ το αποτέλεσμα του αγώνα ήταν πάντα σημαντικό για τους κατασκευαστές που το χρησιμοποιούσαν για να προβάλλουν τις αντοχές που μπορεί να έχει ένα αυτοκίνητο.  

 

O  Ντέιβιντ Ρίτσαρντς ανέλαβε τις τύχες του ράλι Σαφάρι αλλά μετά από 3 χρόνια ο αγώνας τέθηκε εκτός WRC...

Ο ρόλος του Ντέιβιντ Ρίτσαρντς

Την... παράταση του αγώνα στο αγωνιστικό ημερολόγιο για τρία επιπλέον χρόνια είχε επιβάλει (!) ο Ντέιβιντ Ρίτσαρτς όταν το 2000 ανέλαβε τα ηνία του παγκοσμίου πρωταθλήματος και μέχρι το 2002 ήταν αυτός που είχε την πλήρη οικονομική διαχείριση του αγώνα. Ο ίδιος πίστευε ότι το ράλι Σαφάρι έχει μεγάλο τηλεοπτικό ενδιαφέρον αλλά και είναι ένας ξεχωριστός προορισμός για να φιλοξενήσει μεγάλους χορηγούς συνδυάζοντας τον αγώνα με εξωτικές διακοπές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το 2000 όταν διέθεσε μισό εκατομμύριο λίρες για τα έξοδα του αγώνα χωρίς να έχει εξασφαλίσει σοβαρές χορηγίες. Το ίδιο έγινε το 2001, σε αντίθεση με το 2002 όπου εξασφάλισε τότε χορηγία από την εταιρεία Inmarsat (πολυεθνική εταιρεία δορυφορικών επικοινωνιών). Η συγκεκριμένη είχε συμβάλει στην ανάπτυξη των δορυφορικών επικοινωνιών του αγώνα και αργότερα του WRC. Μάλιστα κατάφερε να οργανώσει και συνέδριο με 100 καλεσμένους οι οποίοι μετά τον αγώνα παρακολούθησαν ένα πραγματικό σαφάρι με άγρια ζώα κ.ά.

Τον τελευταίο αγώνα Σαφάρι το 2002 κέρδισε ο Colin McRae

 

Κακοδιαχείριση και κόντρες

Τα προβλήματα του αγώνα είχαν ξεκινήσει από το τέλος της δεκαετίας του '90. Η κακοδιαχείριση από τη μία και οι προστριβές της οργανωτικής λέσχης και της Ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού της Κένυας από την άλλη, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο. Ο καθένας είχε αρχίσει να τραβά ξεχωριστές κατευθύνσεις, με αποτέλεσμα την διακοπή της κρατικής χορηγίας και υποστήριξης από την Κυβέρνηση της Κένυας το 2003.

 

Τέτοιες εικόνες έκαναν το γύρο του κόσμου...

 

Δεν τα βρήκαν...

Παρά το γεγονός ότι έγιναν πολλές ενέργειες και προσπάθειες από αρκετές πλευρές, δυστυχώς οι τοπικοί παράγοντες (οργανωτές και Ομοσπονδία) δεν κατάφεραν να συνεργαστούν για τα επόμενα χρόνια ενώ οι χορηγοί δεν ήθελαν να αναμιχθούν περισσότερο, οπότε και το 2002 ήταν η τελευταία χρονιά του «Σαφάρι» στο WRC. Τη θέση του πήρε, το 2003, το ράλι Τουρκίας.

Ιστορική φωτογραφία του 2001 με δύο Έλληνες που ο καθένας από το πόστο του διέπρεψε στο WRC. Δεξιά ο Αντώνης Αργυρόπουλος (Events Director στο WRC) και ο Μιχάλης Ζώτος (αρχιμηχανικός του Makinen)
 

Οι δύο Έλληνες

Ένα σημαντικό στοιχείο με ελληνικό ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι, το 2001 τον αγώνα κέρδισε ο Tommi Mäkinen με το Mitsubishi Lancer Evolution VI. Μηχανικός της ομάδας του ήταν ο Έλληνας Μιχάλης Ζώτος. Μάλιστα εκείνη την χρονιά έγινε και η αρχή μιας μακράς φιλίας με τον επίσης Έλληνα Events Director του WRC, Αντώνη Αργυρόπουλο, που ήταν υπεύθυνος για όλους τους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος, συμπεριλαμβανομένου και του ράλι Ακρόπολις.

 

Διαβάστε επίσης: Το πρόγραμμα του WRC για το 2020

 

Πάρτε μία γεύση από το τι ήταν ράλι Σαφάρι...

 

 

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2019, 18:16