Του Βασίλη Σαρημπαλίδη
Το 2021 πλησιάζει, μαζί και οι… πληρωμές των τελών κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητά, που σε πολλές περιπτώσεις είναι υπερβολικά ψηλά. Αυτό ισχύει κυρίως γιατί τα οχήματα στην Ελλάδα είναι πολύ παλιά με το Ηλεκτρικά, plug in hybrid και αυτά με χαμηλούς ρύπους δεν θα επιβαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας…μέσο όρο ηλικίας να ξεπερνά τα 15 έτη, κάτι που σημαίνει πως ένα πολύ μεγάλο ποσοστό «πληρώνει» με το παλιό καθεστώς και με τα κυβικά, με ποσά που ξεπερνούν ακόμα και τα 1.000 ευρώ όταν την ίδια ώρα η αξία μπορεί να είναι στα ίδια χρήματα με τα… τέλη.
Τα τελευταία χρόνια ο υπολογισμός έχει αλλάξει (όχι για τα παλιά οχήματα) και τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές ρύπων οι οποίες έβγαιναν σύμφωνα με μία τυποποιημένη διαδικασία δοκιμών που γνωρίζαμε με τα αρχικά γράμματα NEDC (New European Driving Cycle). Στην πράξη και όσο μεγαλύτερο είναι το νούμερο των ρύπων που δηλώνει κάθε εταιρεία και για κάθε μοντέλο χωριστά τόσο πολλαπλασιάζονται τα ποσά. Ένας υπολογισμός αρκετά δίκαιος καθώς ένα «καθημερινό» για παράδειγμα όχημα (π.χ. Toyota Yaris, Peuget 208, VW Golf κ.λπ.), επιβαρύνεται με ποσά που δεν ξεπερνούν τα 150 ευρώ.
Αλλαγές από 1/1/2021
Πλέον και με τη νέα χρονιά τα ποσά αυτά αλλάζουν και συγκεκριμένα για όσους αποφασίσουν να αποκτήσουν Οι ρύποι αυξάνουν μαζί και τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων…καινούριο αυτοκίνητο από την 1η Ιανουαρίου 2021. Στην συντριπτική πλειοψηφία θα αυξηθούν καθώς θα υπάρξει και αύξηση των εκπομπών ρύπων. Αυτό θα συμβεί διότι έχει αλλάξει (ήδη από το 2018) ο τρόπος μέτρησης των ρύπων με αποτέλεσμα σε όλα τα αυτοκίνητα να έχουν αυξηθεί οι εκπομπές ρύπων. Ο εν λόγω τρόπος μέτρησης ονομάζεται WLTP (Worldwide Light Test Procedure) και είναι ένας πιο ρεαλιστικός τρόπος μέτρησης και πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Με λίγα λόγια ένα ίδιο αυτοκίνητο που έχει ταξινομηθεί διαφορετικές χρονιές μπορεί να επιβαρύνεται με περισσότερα τέλη κυκλοφορίας και αυτό θα συμβεί διότι όπως προαναφέραμε έχει αλλάξει η μέτρηση που εμφανίζει πλέον υψηλότερους ρύπους. Όπως θα δείτε και στον σχετικό πίνακα από το 2021 θα υπάρχουν και αρκετά οχήματα (κυρίως ηλεκτρικά και plug in hybrid) που δεν θα επιβαρύνονται καθόλου με τέλη κυκλοφορίας και θα είναι αυτά που οι εκπομπές CO2 δεν θα υπερβαίνουν τα 123γρ./χλμ.
Παρακάτω ο πίνακας με τα τέλη κυκλοφορίας που θα ισχύσουν από το 2021
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΕΛΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 2021 | |
Εκπομπές Ρύπων CO2 | Ποσό ανά γραμμάριο |
0-122 | 0 |
123-139 | 0,64 |
140-166 | 0,70 |
167-208 | 0,85 |
209-224 | 1,87 |
225-240 | 2,20 |
241-260 | 2,50 |
261-280 | 2,70 |
πάνω από 281 | 2,85 |
Ο υπολογισμός για ΙΧ που τα τέλη υπολογίζονται με τον κυβισμό και το έτος κυκλοφορίας
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΕΛΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΒΑΣΕΙ ΚΥΒΙΣΜΟΥ & ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ | |||
Κυβισμός | Πριν το 2000 | 2001 έως 2005 | 2006 έως 31/10/2010 |
301-785 | 55 | 55 | 55 |
786-1.071 | 120 | 120 | 120 |
1.072-1.357 | 135 | 135 | 135 |
1.358-1.548 | 225 | 240 | 255 |
1.549-1.738 | 250 | 265 | 280 |
1.739-1.928 | 280 | 300 | 320 |
1.929-2.357 | 615 | 630 | 690 |
2.358-3.000 | 820 | 840 | 920 |
3.001-4.000 | 1.025 | 1.050 | 1.150 |
πάνω από 4.001 | 1.230 | 1.260 | 1.380 |
Δείτε παρακάτω πώς γίνεται η μέτρηση των τελών κυκλοφορίας έως και σήμερα
ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟ 2020 | |
Εκπομπές Ρύπων CO2 | Ποσό ανά γραμμάριο |
0-90 | 0 |
91-100 | 0,90 |
101-120 | 0,98 |
121-140 | 1,20 |
141-160 | 1,85 |
161-180 | 2,45 |
181-200 | 2,78 |
201-250 | 3,05 |
πάνω από 251 | 3,72 |