Του Περικλή Χαλάτση

Όταν πριν από μερικές δεκαετίες επισκέφθηκε ένας φοιτητής του Πολυτεχνείου την Αστυπάλαια για να κάνει διακοπές δεν θα μπορούσε ποτέ να φαντασθεί ότι το όνομά του θα συνδεόταν με τη μεγαλύτερη κίνηση που έγινε ποτέ στην Ελλάδα στο χώρο της ηλεκτροκίνησης για ένα τόσο μικρό νησί στη μέση του πουθενά. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο νεαρός φοιτητής πριν ξεκινήσει από την Αθήνα όπου σπούδαζε, εντόπισε στο Αιγαίο την Αστυπάλαια. Ένα νησί της άγονης γραμμής. Ο Νικόλαος Κομηνέας ερωτεύθηκε το νησί και αποφάσισε όταν τελειώσει τις σπουδές του, να μετακομίσει μόνιμα εκεί. Ανήσυχο μυαλό, γεμάτος οράματα δεν άργησε να ενσωματωθεί στο σύστημα και να γίνει μετά από αρκετά χρόνια δήμαρχος. Ένας δήμαρχος που έγινε γνωστός όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Στο τέλος του 2020 η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να αναδείξει ένα πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας και επέλεξε την Αστυπάλαια. Στρατηγικό σημείο. Κάτι στο οποίο συμφώνησαν και οι επικεφαλής του Group της VW που πρόθυμα αποφάσισαν να συνεργαστούν και να βοηθήσουν ώστε η Αστυπάλαια να γίνει το « Έξυπνο & Αειφόρο Νησί» της Μεσογείου.

Το σημείο είναι στρατηγικό γιατί ένας οικογενειάρχης θα προτιμήσει να κάνει διακοπές στην Αστυπάλαια χρησιμοποιώντας το αεροπλάνο και στη συνέχεια να μετακινηθεί με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο. Τα έξοδα του αεροπλάνου και της ενοικίασης ενός Ι.Χ αφενός είναι μικρότερα από την επιλογή του πλοίου που εκτός από το χάσιμο χρόνου, είναι τεράστια ταλαιπωρία και ακριβότερα. Θα ξέρετε άλλωστε πόσο έχουν φθάσει οι τιμές στα ακτοπλοϊκά (καμπίνα και αυτοκίνητο πλησιάζουν τιμές 5* ξενοδοχείου).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η kosmocar που εκπροσωπεί και το γερμανικό Group VW στη χώρα μας, προσκάλεσε στην Αστυπάλαια τους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου για να προβάλει όλα αυτά που έγιναν στο νησί τα τελευταία δύο χρόνια. Στην Αστυπάλαια, πριν από την ελληνική αποστολή, είχαν προσκληθεί δημοσιογράφοι από όλη την Ευρώπη αλλά και από την Ιαπωνία.

Το project Astipalea χωρίζεται στους τομείς astyMOVE, AstyGO και AstyBUS. Το astyMOVE έχει να κάνει γενικότερα με τις μετακινήσεις στο νησί αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα.

Το astyGO, απευθύνεται κυρίως στους τουρίστες του νησιού που μπορούν μέσω της εφαρμογής (χρειάζεται απλά ταυτότητα και δίπλωμα να αποθηκευτούν στην εφαρμογή) να κλείσουν ένα από τα οκτώ διαθέσιμα VW ID.3 η να επιλέξουν τα ηλεκτρικά scooter Seat MO η αν θέλουν να επιλέξουν ηλεκτρικά ποδήλατα Ducati Scrambler και να συνδυάσουν τη βόλτα τους με  χαλαρή γυμναστική.

Στην Αστυπάλαια που έχει γεωγραφικό πλάτος 97 km2 (18X13km) μένουν μόνιμα -σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση- 1334 κάτοικοι, κυκλοφορούν 1500 αυτοκίνητα και την καλοκαιρινή περίοδο επισκέπτονται το νησί 36.000 τουρίστες.

Μπορεί στο πολύ πιεστικό πρόγραμμα των Γερμανών να μην προλάβαμε να επισκεφθούμε το βενετσιάνικο κάστρο. Ένα κάστρο που χτίστηκε από την οικογένεια των Querini πάνω στην αρχαία ακρόπολη και την οριστική του μορφή πήρε τον 15ο αιώνα. Είναι μοναδικό στο είδος του και ξεχωρίζει από τα καστέλια στα άλλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
Ούτε προλάβαμε να χαρούμε το όμορφο και γραφικό λιμάνι μέσα στον κόλπο του νησιού .
Όμως προλάβαμε να οδηγήσουμε τα ηλεκτρικά οχήματα της Kosmocar , τα ηλεκτρικά μηχανάκια αλλά και τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Ο Δήμαρχος Νίκος ΚομηνέαςΓνωρίσαμε και μιλήσαμε για αρκετή ώρα με τον Δήμαρχο Νίκο Κομηνέα, που δεν σταματά να δημιουργεί ότι καλύτερο μπορεί, κάτι που σήμερα εκτιμούν ιδιαίτερα οι κάτοικοι. Ταυτόχρονα μάθαμε τους μελλοντικούς στόχους που έχουν σχέση με την πράσινη ενέργεια. 
Οι επιδοτήσεις του κράτους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι για τους μόνιμους κατοίκους στην Αστυπάλαια διπλάσιες από ότι ισχύουν στην υπόλοιπη Ελλάδα ενώ υπάρχει και ειδική έκπτωση από το γερμανικό Group που συμβάλει σ αυτήν την  προσπάθεια.

Maik Stephan, Head of Business Development, Volkswagen GroupΣτην Αστυπάλαια όλες τις ημέρες που την επισκέπτονταν οι δημοσιογράφοι του ειδικού τύπου από την Ευρώπη, ο Maik Stephan, Head of Business Development, Volkswagen Group εξηγούσε τη λογική του project αλλά και τους λόγους που οι Γερμανοί βοήθησαν ώστε η Αστυπάλαια να μπορεί να γίνει το πρότυπο μιας πράσινης μετάβασης. 

Η Καθηγήτρια Χρυσή Βιτσιλάκη, Πρύτανης του Πανεπιστημίου ΑιγαίουΤην ημέρα που μας έγινε η περιήγηση, η Καθηγήτρια Χρυσή Βιτσιλάκη, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου αναφέρθηκε στη μεγάλη έρευνα που έκανε σε συνεργασία με τους φοιτητές και άλλους συνεργάτες της για τη βιωσιμότητα του νησιού. 

Για τη χρησιμότητα του  ASTYBUS αναφέρθηκε ο Νίκος Διακοσταματίου, Manager ASTYBUS, ο Άγγελος Στεφανόπουλος, Project Manager Kosmocar μας ανέλυσε το πρόγραμμα AstyGO και τέλος ο Θάνος Ζαρόγιαννης, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρθηκε στο εργοστάσιο της ΔΕΗ για τη χρησιμότητα της ανεμογεννήτριας που θα βρίσκεται σε σημείο που δεν θα είναι ορατή από τους κατοίκους η τουρίστες του νησιού. Έτσι η ανεμογεννήτρια που θα καλύψει τις ανάγκες της Αστυπάλαιας δεν θα χαλάσει τη γραφικότητα της κατοικήσιμης περιοχής του νησιού.

Σε όλες τις μελέτες και αποφάσεις ο δήμαρχος του νησιού Νίκος Κομηνέας δίνει πάντα λύσεις που θα βοηθήσουν περεταίρω την ανάπτυξη της Αστυπάλαιας. Ο Νίκος Κομηνέας, γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1956 στη Νάουσα της Δυτικής Μακεδονίας και είναι πατέρας τεσσάρων παιδιών. Σπούδασε στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού και Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Παρίσι στην αστική ψυχολογία. Αυτές οι τελευταίες σπουδές που έκανε στη Γαλλία βοήθησαν σημαντικά στο να υλοποιήσει με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο οτιδήποτε θα ωφελήσει το νησί που τόσο αγάπησε.

Σήμερα στην Αστυπάλαια 51 κάτοικοι έχουν αγοράσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Από αυτά τα 48 είναι e up, ID.3 , ID.4, ID.Buzz, ηλεκτρικά μηχανάκια SEAT MO 125 ενώ κυκλοφορεί και ένα e Taxi που η οδηγός και ιδιοκτήτρια είναι γυναίκα.

Το περιπολικό της Αστυνομίας , του Λιμενικού Σώματος , το αυτοκίνητο της Δημοτικής Αρχής αλλά και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, είναι φυσικά ηλεκτρικά της VW. Σήμερα στο νησί υπάρχουν 20 θέσεις με ισχύ φόρτισης 11 kW και ένας ταχυφορτιστής 50 kW. Ακόμη 18 ιδιώτες έχουν εφοδιαστεί από wallboxes.

Τα VW e-up! που κυκλοφορούν στην Αστυπάλαια διαθέτουν ηλεκτρική ισχύ 61 kW/83 PS. Η μέγιστη αυτονομία (κατά WLTP) φτάνει τα 258 χιλιόμετρα. Εκτός από τις δυναμικές επιδόσεις του – χάρη σε χαρακτηριστικά όπως η υψηλή ροπή των 210 Nm – το e-up! διαθέτει εξαιρετική ενεργειακή απόδοση, 12,7 kWh/100 χιλιόμετρα. Διαθέτει ακόμη βύσμα φόρτισης CCS για γρήγορη φόρτιση, με την μπαταρία των 32,2 kWh (net) να φορτίζεται σε ένα DC φορτιστή 40 kW στο 80% της χωρητικότητάς της, σε μόλις 60΄. Σε φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος 7,2 kW, η ίδια φόρτιση διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες. 

Για να μην σας κουράσουμε σήμερα με τις εφαρμογές των astyMOVE, AstyGO και AstyBUS καθώς επίσης και με το όφελος που έχουν οι κάτοικοι από την ηλεκτροκίνηση θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο. Επίσης θα αναφερθούμε στις επισημάνσεις που μας έκανε η κυρία Κική Κάλη, η μοναδική γυναίκα οδηγός ταξί στο νησί.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης