Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
«Άστο να ζεσταθεί», «Μην ξεκινάς αμέσως», «Πάτα γκάζι δεν παθαίνει τίποτα». Φράσεις που όλοι έχουμε ακούσει σε περίοδο χειμώνα, αλλά τελικά κανείς δεν ξέρει τι πραγματικά ισχύει. Ας λύσουμε την συγκεκριμένη απορία.
Έξω έχει κρύο και ο κινητήρας το γνωρίζει
Σίγουρα έχετε παρατηρήσει πως όταν βάζετε μπροστά το αυτοκίνητο τους χειμερινούς μήνες, οι στροφές στο ρελαντί είναι ανεβασμένες, ο ήχος είναι εντονότερος και είναι αναμμένο το μπλε λαμπάκι της χαμηλής θερμοκρασίας. Αυτή η λειτουργία ονομάζεται «Cold Start» και ενεργοποιείται αυτόματα από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, όταν η θερμοκρασία είναι χαμηλή, με στόχο να προστατεύει το μοτέρ.
Cold Start
Μόλις ο εγκέφαλος συλλέξει στοιχεία πως μέταλλα και υγρά έχουν «πιάσει» την επιθυμητή θερμοκρασία, σβήνει το λαμπάκι και πέφτουν και οι στροφές του ρελαντί, αργά αλλά σταθερά. Αυτή η διαδικασία διαρκεί κατά μέσο όρο 30 δευτερόλεπτα, και μετά το πέρας αυτών, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το αυτοκίνητο με νορμάλ οδήγηση ανάμεσα σε 2.000 και 2.500σ.α.λ.. Όταν μάλιστα δούμε πως η θερμοκρασία του κινητήρα έχει φτάσει στο σωστό σημείο, μπορούμε να οδηγήσουμε όπως επιθυμούμε.
Συμπέρασμα: Όσο χαμηλή και αν είναι η εξωτερική θερμοκρασία, αφήνουμε το αυτοκίνητο να ζεσταθεί maximum 30 δευτ. και ξεκινούμε κανονικά, με οδήγηση που δεν ξεπερνά τις 2.500σ.α.λ. έως ότου ο κινητήρας «πιάσει» θερμοκρασία. Εξάλλου στην χώρα μας δεν συναντάμε συχνά πολικές θερμοκρασίες.