Του Περικλή Χαλάτση

Η Ανάφη είναι ένα από τα ομορφότερα κυκλαδίτικα νησιά, που βρίσκεται δίπλα από τη Σαντορίνη,150 ναυτικά μίλια από τον Πειραιά. Είναι ένα νησί, που ακόμη -ευτυχώς- παραμένει μακριά από τους ρυθμούς της σύγχρονης ανάπτυξης. Σ αυτό το όμορφο νησί με τους φιλόξενους κατοίκους φτάσαμε λίγο μετά τα μεσάνυκτα στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου. Τέτοια ώρα φθάνουν τα πλοία που ξεκινούν από τον Πειραιά και σχεδόν την ίδια ώρα γίνεται η αναχώρηση με το πλοίο που ξεκινάει από τη Ρόδο για τον Πειραιά.Δεν θα έλεγα ότι είναι ότι καλύτερο για τους επισκέπτες αφού οι ώρες άφιξης και αναχώρησης είναι βάρβαρες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην Ανάφη φτάσαμε με το άνετο οικογενειακό SUV της Jeep, το Compass 1.5 130PS DDCT e-HYBRID. Με αυτό το αυτοκίνητο με την  προηγμένη υβριδική τεχνολογία επιχειρήσαμε τις πράσινες μετακινήσεις στo Κυκλαδίτικο νησί. 

Το σημαντικό για το Compass e-Hybrid είναι ότι έχει αθόρυβο ξεκίνημα. Πατώντας το μπουτόν εκκίνησης ο κινητήρας ξεκινά με τον ηλεκτροκινητήρα και όχι με τον βενζινοκινητήρα. Σε αστικές συνθήκες σε ένα μεγάλο ποσοστό, το Compass e-Hybrid κινείται με σβηστό το θερμικό κινητήρα ενώ σε κάθε ακινητοποίηση του οχήματος λειτουργεί μόνο ο ηλεκτροκινητήρας.

Οι μετακινήσεις μας στο νησί -που το γυρίσαμε από τη μια έως την άλλη άκρη -ήταν ευχάριστες. Φτάσαμε μέχρι το μοναστήρι της Ζωοδόχου Πηγής Καλαμιώτισσας αλλά και από την άλλη άκρη που έχει χαραχθεί το υπό κατασκευή αεροδρόμιο. Υπάρχει και η Παλαιά Μονή Παναγίας Καλαμιώτισσας αλλά εκεί μπορείς να φτάσεις μόνο με τα πόδια. Από το ένα Μοναστήρι όπου σταματάει ο δρόμος μέχρι το άλλο θέλει μιάμιση ώρα περπάτημα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Jeep Compass 1.5 130PS DDCT e-HYBRID κινείται οικονομικά και ξεκούραστα. Το νέο υβριδικό σύστημα e-Hybrid των 48V είναι ένα ήπιο υβριδικό mild-Hybrid με αυτόματη φόρτιση. Το σύστημα αυτό δίνει τη δυνατότητα κίνησης του αυτοκινήτου αμιγώς ηλεκτρικά στο ξεκίνημα, στους ελιγμούς στάθμευσης και όταν ακινητοποιείται σε κάποιο μποτιλιάρισμα η στα φανάρια κυκλοφορίας.

Πως λειτουργεί 

Το Compass «φοράει» έναν Turbo βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων, που λειτουργεί στον κύκλο Miller. Ο  Turbo κινητήρα 130 ίππων και 240 Nm ροπής συνεργάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες που μπορούν να συνεισφέρουν επιπλέον έως και 20 ίππους και 55 Nm και ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, το οποίο ενσωματώνει και έναν ηλεκτροκινητήρα 48V, απόδοσης 15 kW (20hp).

Το Compass e-Hybrid μεταβάλει τη λειτουργία του από την υβριδική στην αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αυτόματα, ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου. Η κίνηση μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς με το εξελιγμένο αυτόματο κιβώτιο  7 σχέσεων.     

Η λογική των επικεφαλής της Stellantis να κατασκευάζουν τα SUV της φίρμας με κίνηση στους δύο μπροστινούς τροχούς -κυρίως για να κατεβάσουν το κόστος κτήσης- δεν μας βρίσκει εντελώς σύμφωνους. Τα αυθεντικά Jeep τα έχουμε συνδέσει με κίνηση στους τέσσερις τροχούς που να περνάνε τα πιο δύσκολα εμπόδια.

Οι κατασκευαστές για να μειώσουν το κόστος προτιμούν την κίνηση στους δύο τροχούς. Όμως εδώ οι ικανότητες είναι μειωμένες. Επισκεφθήκαμε την παραλία του Ρούκουνα. Όσοι έχουν κάνει διακοπές στην Ανάφη γνωρίζουν ότι αυτή η παραλία χοντρή άμμο είναι ίσως είναι η καλύτερη. Στην άκρη έχει δένδρα για σκιά, πάντα η θάλασσα είναι πεντακάθαρη και γι αυτό ο Ρούκουνας είναι από τα αγαπημένα σημεία του νησιού. Για να φτάσεις όμως εκεί διανύεις μια μικρή χωμάτινη απόσταση. Φτάνοντας είναι κατηφόρα.

Φεύγοντας όμως από το Ρούκουνα αν διασταυρωθείς με κάποιο άλλο Ι.Χ θα πρέπει να πατήσεις στην άκρη του δρόμου. Εκεί διαπιστώνεις πόσο σημαντική είναι η κίνηση στους τέσσερις τροχούς. 

Με αυτοκίνητο μπορείτε να επισκεφθείτε εκτός την παραλία στο Ρούκουνα, την παραλία στο λιμάνι στον Άγιο Νικόλαο και στο Κλεισίδι.
Αν αντέχετε να περπατήσετε μπορείτε να φτάσετε με το αυτοκίνητο μέχρι ένα σημείο και μετά με τα πόδια να φτάσετε σε μια από τις παρακάτω παραλίες. Στο Κατσούνι, στην Φλαμουρού, τους Άγιους Ανάργυρους η το Λιβόσκοπο. ‘Ολες είναι απίθανες απλά θέλουν λίγο κόπο για να φτάσετε εως εκεί. Και επειδή δεν υπάρχει τίποτα οργανωμένο θυμηθείτε ότι πρέπει να κουβαλήσετε ομπρέλες, ψάθες και νερά.

 

Με την κίνηση μόνο στους μπροστινούς τροχούς χάνεται η πρόσφυση και τα λάστιχα (Goodyear Eagle F1 διαστάσεων 235/45R19 ) ταλαιπωρούνται. Ωστόσο κινείται άνετα στους χωμάτινους δρόμους.

Η απόσταση από το έδαφος είναι 198 mm. Αρκετά ασφαλής για εκτός δρόμου διαδρομές.

Φυσικά τα κρατήματα του κυρίως στις ασφάλτινες διαδρομές είναι περισσότερο από ικανοποιητικά.
Μην σας τρομάζουμε όμως. Το Compass τα καταφέρνει εξίσου καλά αρκεί οι αποδράσεις εκτός δρόμου να είναι σε ήπιες καταστάσεις. Άλλωστε το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων συνεργάζεται άριστα με τον κινητήρα. 

Ο νέος θερμικός κινητήρας -που σχεδιάστηκε ειδικά για υβριδικά συστήματα- αξιοποιεί τον εξαιρετικά αποδοτικό κύκλο Miller, λειτουργεί σε υψηλή συμπίεση για κινητήρα Turbo βενζίνης (12:5,1), ενώ το σύστημα ψεκασμού έχει επίσης πολύ υψηλή πίεση (350bar). Ο βασικός ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται ανάμεσα στο κιβώτιο και το θερμικό κινητήρα. O ηλεκτροκινητήρας BSG αναλαμβάνει τη φόρτιση της μπαταρίας των 48V και την ομαλή επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα.

Από στάση έως 100 χλμ χρειάζεται 9.9’’. Οι εκπομπές ρύπων είναι CO2 128 g/km. Η μέση κατανάλωση είναι 5.6 λ/100 χλμ
Οι διαστάσεις του Compass είναι 4.404 μήκος, 1.874 πλάτος και 1.629 ύψος. Το εσωτερικό του Compass είναι πλούσιο. Άνετα καθίσματα με καλή πλευρική στήριξη.

Οι πίσω επιβάτες δεν θα παραπονεθούν για τα πόδια τους. Υπάρχει άπλετος χώρος. To μεταξόνιο είναι 2.636 mm.

Το εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι πλούσιο ακόμη και από τη βασική έκδοση ενώ πολύ καλή είναι η ηχομόνωσή του.Διαθέτει προηγμένα συστήματα υποβοήθησης (ADAS) που του δίνουν τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Υπάρχουν δύο ψηφιακές οθόνες. Μία 12,5’’ στον πίνακα οργάνων και μία αφής 10,1’’ στο κέντρο του ταμπλό όπου οδηγός και συνοδηγός μπορούν να αξιοποιήσουν τις πολλαπλές δυνατότητες που προσφέρει το προηγμένο σύστημα πολυμέσων Uconnect5. 

Το Compass της δοκιμής μας διέθετε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και γρήγορα συστήματα ενημέρωσης. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και το κορυφαίο σύστημα πολυμέσων ξεχωρίζουν για την ευκρίνεια τους και τις επιλογές συνδεσιμότητας. Οι πληροφορίες είναι ευκρινέστατες στην οθόνη ακόμη και όταν υπάρχει έντονη ηλιοφάνεια.

Το Uconnect5 δίνει τη δυνατότητα σύνδεσης με δύο κινητά ταυτόχρονα, mirroring με Android Auto και Apple CarPlay, ενώ σε συνδυασμό με την δωρεάν εφαρμογή της Jeep μπορεί κανείς να ελέγχει την κατάσταση του αυτοκινήτου του (στάθμη καυσίμου, πίεση ελαστικών, κτλ.), αλλά και λειτουργίες όπως το κλείδωμα των θυρών από απόσταση μέσω του κινητού του τηλεφώνου.  

Τα βασικότερα σημεία του Compass της δοκιμής μας είναι:
•    Αθόρυβης εκκίνησης (Silent Start) χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα.
•    Κίνησης αμιγώς ηλεκτρικά σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης (e-Queuing)
•    Κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες αμιγώς ηλεκτρικά απλά αφήνοντας το φρένο (e-Creeping)
•    Ολοκλήρωση ελιγμών στάθμευσης χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα (e-Parking)

Στους δρόμους της Ανάφης δεν μπορείς να αναπτύξεις ταχύτητα. Οι δρόμοι έχουν αρκετές στροφές αλλά σίγουρα μπορείς να καταλάβεις -έστω και με μεσαίες ταχύτητες- το στιβαρό πλαίσιο και τις ικανοποιητικές αναρτήσεις του Compass. Στις στροφές οι κλίσεις στο αμάξωμα είναι ανεπαίσθητες.

Η ελληνική εταιρία έχει διαθέσιμα Compass και μάλιστα σε αρκετές εκδόσεις με πλούσιο εξοπλισμό, άνεσης, ασφάλειας και δυνατότητας αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Προσφέρει τέσσερα  χρόνια εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 160.000χλμ. και τέσσερα χρόνια υπηρεσία οδικής βοήθειας. Σημαντικό είναι ότι το Compass λόγω του υβριδικού συστήματος, κινείται ελεύθερα στο δακτύλιο.
Η βασική, αλλά πλήρως εξοπλισμένη έκδοση Longitude e-Hybrid κοστίζει 33.400  ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής αγγίζει τις 36.200. 
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης