Του Περικλή Χαλάτση

Όταν το βλέπεις από έξω, σου αρέσει. Είναι ένα μικρό τετραγωνισμένο αυτοκίνητο με τετρακίνηση, έτοιμο να ανταποκριθεί σε κάθε είδους off road οδήγηση. Εξωτερικά όμορφη δείχνει η μπροστινή μάσκα που είναι μαύρη απλής σχεδίασης. Διαθέτει χαρακτηριστικούς στρογγυλούς προβολείς, ενώ το εξωτερικό σύνολο ομορφαίνουν οι ζάντες 15 ιντσών από σκούρο μεταλλικό κράμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χαρακτηριστικές είναι οι ράγες αποστράγγισης στα άκρα της οροφής που εμποδίζουν την είσοδο νερού στην καμπίνα κατά το άνοιγμα ή το κλείσιμο των πορτών, οι προεκτάσεις των θόλων και τα πλευρικά μαρσπιέ που προστατεύουν το αμάξωμα από τις φθορές.

Όταν μπαίνεις μέσα, βλέπεις ένα λιτό εσωτερικό με «στρατιωτικό» εξοπλισμό που σε απογοητεύει. Θυμίζει τις κλειστές εκδόσεις των Samurai. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό που σου αλλάζει τη διάθεση. Είναι πολλά άλλα που για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο στην έκδοση GLX η Suzuki έχει τη δική της απάντηση.

Ας το δούμε όμως αρχικά με το καλό πρίσμα. Κυκλοφορώντας στους δρόμους της Αθήνας νιώσαμε τα βλέμματα αρκετών να «καρφώνονται» πάνω μας. Και δικαιολογημένα, αφού τόσο σχεδιαστικά σε πάει στην αρχική καθαρόαιμη έκδοση του θρυλικού αμερικάνικου Jeep, όσο και στυλιστικά, αφού ακολουθεί τουλάχιστον χρωματικά το πνεύμα της εποχής.  

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι ένα σουλουπωμένο 4Χ4 που μετά τη «στρατηγική» αλλαγή της Suzuki περιορίζει ακόμη περισσότερο το αγοραστικό ενδιαφέρον.Η γιαπωνέζικη αυτοκινητοβιομηχανία έβγαλε τις δύο πίσω θέσεις για τους επιβάτες και τριπλασίασε τον αποθηκευτικό χώρο. Τώρα δεν απευθύνεται σε έναν νέο οικογενειάρχη που αγαπά τις δύσκολες εξορμήσεις στα βουνά αλλά απευθύνεται στον επαγγελματία. Ανάμεσα στους δύο χώρους -των δύο επιβατών και του πορτμπαγκάζ- έβαλαν ένα σιδερένιο δικτυωτό πλέγμα και άλλαξαν 100% τη χρήση του αυτοκινήτου.

Μπορεί το Jimny GLX να εξακολουθεί να έχει την τετρακίνηση και τον υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων ή το τιμόνι με τα επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια, όμως έγινε δύσχρηστο και για τον επαγγελματία. Αν είναι ψηλός ο οδηγός, θα πρέπει να στριμωχθεί ή να μην μπει ποτέ.

Τα καθίσματα δεν πάνε ούτε έναν πόντο προς τα πίσω, αφού εφάπτονται με το σιδερένιο πλέγμα. Και δεν είναι μόνο αυτό. Ο οδηγός ή ο συνοδηγός όση ώρα βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο θα πρέπει να κάθονται με τεντωμένη πλάτη. 

Θα μου πείτε θα τους κάνει καλό, αφού θα ισιώσει το σώμα τους. Αλλά αν κουραστούν, δεν μπορούν ούτε ένα εκατοστό να μετακινήσουν την πλάτη του καθίσματος. Είναι τιμωρημένοι να έχουν το σώμα τους σε ορθή γωνία. Η θέση είναι δεσμευτική. Από τη μια δεν μπορείς να οδηγήσεις ξεκούραστα και από την άλλη αυτός που θα το αγοράσει δεν πρέπει να είναι ψηλός. Ούτε παχουλός. Ανάμεσα στον οδηγό και στο τιμόνι ο χώρος είναι ελάχιστος. Με δυο λόγια, τα καθίσματα είναι τραγωδία και είμαι περίεργος να μάθω αν απολύθηκε αυτός που υπέγραψε για να ξεκινήσει η παραγωγή του επαγγελματικού Jimny.

Φυσικά, το Jimny (διαστάσεων 3.645 εκ. μήκος, 1.645 εκ. πλάτος και 1.720 εκ. ύψος με μετατρόχιο 2.250 εκ.) απευθύνεται σε ανδρικό κοινό. Όπως σωστά παρατήρησε μια συνάδελφος, δεν έχει ούτε ένα καθρεφτάκι στο σκιάδιο, απαραίτητο αξεσουάρ για κάθε γυναίκα.

Ξεκινήσαμε τη γνωριμία μας αρχικά απο την εθνική οδό. Μη μου πείτε ότι κάνω αυστηρή κριτική. Ο κινητήρας είναι αρκετά θορυβώδης. Αλλά, είπαμε, δεν είναι τώρα Ι.Χ. αλλά επαγγελματικό όχημα. Αλλά ποιος σας είπε ότι οι επαγγελματίες αντέχουν τον θόρυβο. Πρέπει να είσαι μαζοχιστής για να αποφασίσεις να κάνεις ταξίδι.

Με το πεντάρι σασμάν, στον ανοικτό δρόμο, ανεβαίνουν οι στροφές αλλά και η κατανάλωση. Όταν «αφήσαμε» την εθνική οδό και ξεκινήσαμε τα δύσκολα περάσματα στο βουνό, εκεί το Jimny δείχνει τις απεριόριστες δυνατότητές του. Το κάθετα τοποθετημένο παρμπρίζ ενισχύει τα επίπεδα ορατότητας του οδηγού, κάτι που αποδεικνύεται σωστό όταν οδηγείς στο βουνό. Στην καλή ορατότητα βοηθάει και το επίπεδο καπό. Οι σχεδιαστές βελτίωσαν και την ορατότητα από τα πλευρικά παράθυρα στην πλευρά του οδηγού και του συνοδηγού. 

Οι οριζόντιες γραμμές στο ταμπλό και οι κατακόρυφες γραμμές από τον πίνακα οργάνων μέχρι και την κεντρική κονσόλα ευνοούν την ορατότητα και την αναγνώριση της γωνίας του οχήματος στους δύσκολους και απόκρημνους ατραπούς στο βουνό.Τα χειριστήρια στο εσωτερικό είναι τα απολύτως απαραίτητα. Έχουν σχεδιαστεί για να είναι εύκολα στο χειρισμό ακόμη κι αν ο οδηγός φοράει γάντια.

Ο πίνακας οργάνων φωτίζεται συνεχώς για καλύτερη ευκρίνεια είτε στο φως του ηλίου είτε στο σκοτάδι. Μόνο αν είσαι κυνηγός θα παραβλέψεις τις ανέσεις, θα αποδεχθείς τις σπαρτιάτικες αντιλήψεις και θα απολαύσεις τις δυνατότητες του Jimny.

Γιατί από τη μια στο μεγάλο πλέον αποθηκευτικό χώρο (συνολικά υπάρχουν 863 λίτρα) θα κάθονται άνετα τα κυνηγόσκυλα και απο την άλλη, με το αυτοκίνητο αυτό δεν πρόκειται να «κολλήσεις» ούτε σε λάσπες, αλλά ούτε και στα χιόνια. Εκεί θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο. Είτε με την επιλογή 4Χ4, είτε επιλέγοντας το κοντό διαφορικό.

Ο οδηγός δεν θα πρέπει να ανησυχεί για την ποιότητα του δρόμου όπου κινείται. Οι γωνίες προσέγγισης (37 μοίρες), η γωνία ράμπας (28 μοίρες) και η γωνία διαφυγής (49 μοίρες) επιτρέπουν στο Jimny να περνάει άνετα από όλα τα εμπόδια.

Τα ασφάλτινα ελαστικά της Bridgestone Dueler, με διαστάσεις 195X80R15, αποδείχθηκαν αξιόπιστα στο βουνό και δεν μας προβλημάτισαν. Χρήσιμα αποδείχθηκαν τα συστήματα που διαθέτει το Jimny (Hill Hold Control και Hill Descent Control). Μας άρεσαν οι αναρτήσεις που διαθέτουν άξονα τριών συνδέσμων με ελικοειδή ελατήρια. Άψογα είναι και τα φρένα (μπροστά διαθέτει δίσκους και πίσω ταμπούρα).

Το σύστημα τετρακίνησης ALLGRIP PRO του Jimny προσφέρει υψηλή απόκριση στις off-road διαδρομές με κοντές σχέσεις μετάδοσης, το οποίο μπορεί εύκολα να αλλάξει με τη χρήση ενός μοχλού, από την κίνηση στους δύο τροχούς (2WD-H) σε κίνηση σε τέσσερις τροχούς (4WD-H  και 4WD-L). 

Πότε όμως πρέπει να «βγαίνουμε» από τη χρήση του 4WD-H και να χρησιμοποιούμε τη λειτουργία 4WD-L. Η τελευταία χρησιμοποιείται σε εξαιρετικά δύσκολες επιφάνειες. Μπορεί να μεταφέρει περισσότερη ροπή στους τροχούς, στις χαμηλότερες ταχύτητες, για καλύτερη πρόσφυση σε απότομες πλαγιές και τραχύ έδαφος. Οι αλλαγές από 4WD-H σε 4WD-L ή αντίστροφα γίνονται πανεύκολα. 

Σημαντικό είναι ότι όταν οι δύο διαγώνιοι τροχοί χάνουν την πρόσφυση, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης LSD του Jimny φρενάρει αυτόματα τους τροχούς, που ολισθαίνουν διανέμοντας τη ροπή προς την άλλη πλευρά ώστε να ανακτηθεί η πρόσφυση του οχήματος. Έτσι, ένας μέσος οδηγός μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια σε μια κατηφορική ολισθηρή επιφάνεια.

Ο κινητήρας των 1,3 λίτρων που ξέραμε αντικαταστάθηκε από έναν ελαφρύ, συμπαγή ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,5 λίτρων (euro 6) που παρέχει μεγαλύτερη ροπή σε όλη την γκάμα στροφών. Ο νέος κινητήρας αποδίδει 102 ίππους στις 6.000 στροφές, η ροπή είναι 130/4.000 σ.α.λ ενώ οι εκπομπές ρύπων 173-174. Η τελική (εργοστασιακή μέτρηση) είναι 145 χλμ.

Ο νέος 1,5 λίτρων κινητήρας, παρά τον αυξημένο κυβισμό, έχει μικρότερες συνολικές διαστάσεις αλλά και κατά 15% μειωμένο βάρος. Οι μηχανικοί της Suzuki υποστηρίζουν ότι μειωμένη είναι η κατανάλωση καυσίμου και δίνουν για τη μικτή διαδρομή 6,8 λίτρα/100 χλμ. (εμείς δεν καταφέραμε να κατεβούμε κάτω από τα 8 με 9 λίτρα). Τέλος, το μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων είναι επανασχεδιασμένο και έχει λιγότερους κραδασμούς από τον προκάτοχό του.

Το Jimny παρουσιάσθηκε το 1970. Ήταν και είναι ένα μοναδικό, αυθεντικό ιαπωνικό off-road όχημα. Στον μισό αιώνα που μεσολάβησε τα αυτοκίνητα Jimny αγαπήθηκαν κυρίως από τη νεολαία για τις απεριόριστες δυνατότητες που έχει στις εκτός δρόμου διαδρομές. Σήμερα ως αυτοκίνητο εκτός δρόμου είναι ιδανικό. Το νέο Jimny 4ης γενιάς διαθέτει τις πιο προηγμένες τεχνολογίες στον τομέα Off Road και χωρίς καμία αμφιβολία διαπρέπει. 

Το νέο Jimny διατηρεί τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά. Όπως το ενισχυμένο πλαίσιο τύπου σκάλας, τις γωνίες προσέγγισης ράμπας και γωνίες διαφυγής, την ανάρτηση με άκαμπτο άξονα τριών συνδέσμων με ελικοειδή ελατήρια και το σύστημα τετρακίνησης ALLGRIP PRO με «κοντές» σχέσεις μετάδοσης.

Το Jimny διαθέτει το (DSBS), δηλαδή Dual Sensor Brake Support (εμπρόσθιο σύστημα ανίχνευσης, με κάμερα και με αισθητήρα λέιζερ). Η κάμερα υπερέχει στην ανίχνευση μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων, αναγνωρίζοντας πεζούς και λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ ο αισθητήρας λέιζερ υπερέχει σε μικρές αποστάσεις και νυχτερινή ανίχνευση, επιτυγχάνοντας εξαιρετική ασφάλεια.

Διαθέτει, ακόμα, σύστημα προειδοποίησης ενδεχόμενης σύγκρουσης και αυτόματης πέδησης, σύστημα προειδοποίησης αλλαγήςλωρίδας, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής αυτοκινήτου και αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας φώτων.
Διαθέτει ακόμη 6 αερόσακους, σύστημα Hill Hold Control, σύστημα Ελέγχου Κατάβασης (Hill Descent Control), ESP, άκαμπτο πλαίσιο τεχνολογίας TECT2, σύστημα Ελέγχου Πίεσης Ελαστικών, αμάξωμα σχεδιασμένο για βέλτιστη προστασία πεζών και προειδοποίηση στάσης έκτακτης ανάγκης.

Η τιμή του νέου Jimny είναι 20.560 ευρώ και μπορείτε να το βρείτε με τα χρώματα kinetic yellow / bluish black pearl,  brisk blue metallic / bluish black pearl και chiffon ivory metallic/ bluish black pearl.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης