Επιμέλεια Νικόλας Αρώνης 

The Imitation Game
Μεταφρασμένος Τίτλος: Το Παιχνίδι της Μίμησης

Το Παιχνίδι της Μίμησης είναι το πορτραίτο της ζωής και του έργου, ενός αφανή ήρωα, του Άλαν Τιούρινγκ. Οι Μπενεντίκτ Κάμπερμπατς και Κίρα Νάιτλι, πρωταγωνιστούν ανάμεσα σε ένα εξαιρετικό καστ: Μάθιου Γκουντ, Μαρκ Στρονγκ, Ρόρι Κινίαρ, Τσαρλς Ντανς, Άλεν Λιτς και Μάθιου Μπερντ.
Ο Νορβηγός Μόρτεν Τίλντουμ, υποψήφιος για BAFTA το 2012, για το “Headhunters”, σκηνοθετεί σε σενάριο του Γκράχαμ Μουρ, βασισμένο στο βιβλίο του Άντριου Χότζες: «Άλαν Τιούρινγκ: Το Αίνιγμα». Στη Διεύθυνση Φωτογραφίας βρίσκεται ο Όσκαρ Φάουρα (“The Impossible”), στο μοντάζ ο Γουίλιαμ Γκόλντενμπεργκ (Όσκαρ για το “Argo”), στο σχεδιασμό παραγωγής η Μαρία Τζίρκοβιτς (“Tinker Tailor Soldier Spy”), στα κοστούμια ο Σάμι Σέλντον Ντίφερ (“Kick-Ass”), στο μακιγιάζ η Ιβάνα Πρίμορακ (“Anna Karenina”), ενώ τη μουσική υπογράφει ο Αλεξάντρ Ντεπλά.

Η ταινία γυρίστηκε στην Αγγλία για οχτώ εβδομάδες, σε διάφορες τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένου μιας Βικτωριανής έπαυλης στην οποία έζησε ο Ίαν Φλέμινγκ, το σταθμό King’s Cross, τη Σχολή Σέρμπορν, όπου φοίτησε ο Τιούρινγκ, και το ίδιο το κέντρο στο οποίο έσπασε ο κώδικας: το πάρκο Μπλέτσλι.

Το χειμώνα του 1952, οι Βρετανικές αρχές εισέβαλαν στο σπίτι του μαθηματικού κι αναλυτή Άλαν Τιούρινγκ, και τον συνέλαβαν για «απρεπή συμπεριφορά», μια κατηγορία που αργότερα θα οδηγούσε στην καταδίκη του με την κατηγορία της ομοφυλοφιλίας- ωστόσο κανείς δε γνώριζε ότι επρόκειτο για ένα πρωτοπόρο και ιδιοφυή επιστήμονα στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου είχε καθοδηγήσει με επιτυχία μια ομάδα επιστημόνων, κι «έσπασε» τον κώδικα της περίφημης Γερμανικής μηχανής Enigma. Ένα στοιχειωτικό πορτραίτο ενός σπουδαίου και παράλληλα περίπλοκου ανθρώπου, στον οποίο εκατομμύρια άνθρωποι οφείλουν τη ζωή τους.


  
Mr. Turner
Μεταφρασμένος Τίτλος: Ο Κος Τέρνερ

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Καννών και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου, για την εκπληκτική ερμηνεία του αξεπέραστου Τίμοθι Σπολ, ως Γουίλιαμ Τέρνερ.

Ο κινηματογραφικός μετρ του κοινωνικού ρεαλισμού και διακεκριμένος Βρετανός σκηνοθέτης, Μάικ Λι, καλλιτεχνικά πιο ώριμος από ποτέ, αποφασίζει να εγκαταλείψει προς στιγμήν την αγαπημένη του σύγχρονη βρετανική καθημερινότητα και να καταπιαστεί με μια υπέροχη, και ισχυρή, αληθινή ιστορία.

Ο επτά φορές προτεινόμενος για Όσκαρ, σκηνοθέτης των επιτυχημένων ταινιών «Μυστικά και Ψέματα», «Τυχερή κι Ευτυχισμένη», «Όλα ή Τίποτα», «Γυμνός» και «Μια Χρονιά Ακόμη» μας μεταφέρει αυτή τη φορά στην τελευταία περίοδο της ζωής του “εθνικού” ζωγράφου της Αγγλίας. Ο λόγος για τον Τζόζεφ Μέιλορντ Γουίλιαμ Τέρνερ, έναν θρύλο της καλλιτεχνικής ζωής και ίσως τον πιο αφοσιωμένο εικαστικό καλλιτέχνη που έζησε και δημιούργησε στην Αλβιώνα.

Ο Γουίλιαμ Τέρνερ, καταφανώς επηρεασμένος από τον θάνατο του πρώην μπαρμπέρη πατέρα του, βρίσκει καταφύγιο και έμπνευση στην αγκαλιά της προσφάτως χωρισμένης χήρας και ιδιοκτήτριας μιας παραθαλάσσιας πανσιόν, της κας Μπουθ. Ο κος Τέρνερ έχει ήδη μπει στο τελευταίο τμήμα της πλούσιας και πολυταξιδεμένης ζωής του και ενώ έχει πλέον αποφασίσει να συνεχίσει τη ζωή του με την κα Μπουθ, δεν παύει να δέχεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις απρόσκλητες επισκέψεις της ανυπόφορης, πλέον, Σάρα Ντάνμπι. Η Σάρα ήταν μια παλιά ερωμένη του, η οποία ισχυρίζεται ότι έχει φέρει στη ζωή τις δυο κόρες του Τέρνερ, γεγονός το οποίο ο ίδιος αρνείται πεισματικά.

Ο καταξιωμένος, πλην φοβερά εκκεντρικός, ζωγράφος απολαμβάνει σταθερά τη φιλοξενία των αριστοκρατών γαιοκτημόνων της εποχής. Επισκέπτεται οίκους ανοχής, γοητεύεται απερίγραπτα από την επιστήμη, τη φωτογραφία και τους σιδηροδρόμους και παρότι ο ίδιος είναι φύσει αναρχικός, αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή μέλη της Βασιλικής Ακαδημίας των Τεχνών – την οποία δεν ξεχνά να αναστατώνει, τακτικά, με τα καμώματά του. Ανάμεσα στις αναρίθμητες απρόβλεπτες πράξεις του συγκαταλέγεται και η οριακά αυτοκτονική απόφαση του να δέσει τον εαυτό του πάνω σε μια βάρκα, εν μέσω φονικής καταιγίδας, προκειμένου να καταφέρει να αποτυπώσει στον καμβά μια χιονοθύελλα.
Έχει τόσους ορκισμένους θαυμαστές και φίλους, όσους και πολέμιους. Αρνείται μια εξωφρενική για την εποχή προσφορά 100.000 λιρών για τη απόκτηση του συνόλου των έργων του από έναν εκατομμυριούχο, γιατί αποφάσισε να δωρίσει την καλλιτεχνική του κληρονομιά στο βρετανικό έθνος – και αυτό φυσικά τη στιγμή που γνώριζε πως η Βασίλισσα Βικτόρια απεχθάνεται τους πίνακές του! Μιλάμε ξεκάθαρα για έναν από τους πιο αντιφατικούς αλλά και χαρισματικούς χαρακτήρες της ιστορίας της Τέχνης. Έναν άνθρωπο που αγαπήθηκε τόσο βαθιά και στωικά από μια σπιτονοικοκυρά – την οποία δεν διστάζει να εκμεταλλευτεί σεξουαλικά, ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Έναν άνθρωπο που μέχρι και τις τελευταίες μέρες της ζωής του ζούσε με σπουδαία μυστικά και ανοικονόμητο συναίσθημα.


   
Belle

ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΕ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Από τον παραγωγό της «Σιδηράς Κυρίας» η αληθινή ιστορία της μιγάδας Belle, στην αριστοκρατική κοινωνία της Αγγλίας του 18ου αιώνα, ένα δράμα εποχής σε σενάριο και σκηνοθεσία της έγχρωμης Βρετανίδας, βραβευμένης με Bafta, Άμα Ασάντε, που καταπιάνεται σχεδόν πάντα στις ταινίες της με το θέμα του ρατσισμού.

Big Bad Wolves

Μεταφρασμένος Τίτλος: Στο Στόμα των Λύκων

To Big Bad Wolves: Στο Στόμα των Λύκων είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς της σύμφωνα με τον Quentin Tarantino. Η δεύτερη ταινία των Navot Papushado και Aharon Keshales (Rabies), έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές στο Tribeca Film Festival, όπου έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της. Είναι ένα ανατριχιαστικά αγωνιώδες, αλλά και κωμικό θρίλερ, με έντονα στοιχεία μαύρου χιούμορ, στιλιστική αρτιότητα και εξαιρετικές ερμηνείες. Ο διφορούμενος πυρήνας της ιστορίας και η τολμηρή σκηνοθετική προσέγγιση που κινείται ανάμεσα στην υπονοούμενη και την απερίφραστη βία, χτίζουν μια αξέχαστη κινηματογραφική εμπειρία που προκαλεί και καθηλώνει.

Μια σειρά από βίαιες δολοφονίες κοριτσιών διασταυρώνει τις ζωές τριών αντρών με αναπάντεχα αποτελέσματα. Ο πατέρας του τελευταίου θύματος αναζητά εκδίκηση, ένας αυτόκλητος αστυνομικός λειτουργεί εκτός των ορίων του νόμου και ο βασικός ύποπτος – ένας δάσκαλος θρησκευτικών- πέφτει στα αδίστακτα χέρια τους.

Jack

Για τον δεκάχρονο Τζακ η οικογένεια είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο. Ο ίδιος είναι ένα πολύ υπεύθυνο παιδί που βοήθα καθημερινά την ανύπαντρη μητέρα του με όποιον τρόπο μπορεί – ετοιμάζει τον μικρό του αδερφό για το σχολείο, φτιάχνει φαγητό και γενικά φαίνεται να έχει υπό έλεγχο το σπίτι. Η μητέρα του Σάννα, μια γλυκιά νεαρή γυναίκα δεν θα μπορούσε να τα βγάλει πέρα χωρίς τον Τζακ. Ένα απρόσμενο γεγονός θα ανατρέψει τις ισορροπίες και θα διασπάσει την οικογένεια. Όταν ξαφνικά μια μέρα η μητέρα του εξαφανίζεται, ο Τζακ ξεκινά μαζί με τον εξάχρονο αδερφό του Μανουέλ ένα ταξίδι αναζήτησης της. Κάπως έτσι παρατηρούμε τον Τζακ να αναλαμβάνει ολοένα και περισσότερες ευθύνες από αυτές που θα έπρεπε να έχει ένα παιδί της ηλικίας του. Με μία όμως αξιοθαύμαστα γενναία απόφαση δίνει ένα μάθημα ζωής σε όλους τους ενηλίκους.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, εντυπωσιάζοντας με την τρυφερότητα και την ανθρωπιά της. Ο σκηνοθέτης και η συνσεναριογράφος αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι κατά την διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας υπενθύμιζαν διαρκώς ο ένας στον άλλον την αφετηρία της ιστορία τους: “μια απλή και ξεκάθαρη ιστορία σχετικά με την άνευ όρων αγάπη ενός νεαρού αγοριού, στην αναζήτηση της μητέρας του».

Lomasankarit

Μεταφρασμένος Τίτλος: Περιπέτεια στο Αιγαίο

Στα καταγάλανα νερά του Αιγαίου, οι ξέγνοιαστες διακοπές μιας οικογένειας εξελίσσονται απρόσμενα σε ένα περιπετειώδες κυνήγι θησαυρού που θα φέρει στο φως καλά κρυμμένα μυστικά και θα γεννήσει ένα νέο έρωτα. Μια διασκεδαστική περιπέτεια με πλειάδα γνωστών Ελλήνων ηθοποιών, δοσμένη με χιούμορ, από τον καταξιωμένο Φινλανδό σκηνοθέτη Taavi Vartia.

Στην πανέμορφη Κω και τις ελληνικές γαλαζοπράσινες θάλασσες, η Ανδριάνα θα γνωρίσει τoν Τόνι, που έχει έρθει για διακοπές με την οικογένεια του από την Φινλανδία και μεταξύ τους θα αναπτυχθεί ένας νεανικός έρωτας και μια τρυφερή σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης.

Με φόντο το Αιγαίο, τα δυο παιδιά μαζί με τα αδέλφια του Τόνι, Αλέξι και Βέτι, θα μπλεχτούν άθελα τους σε μια επικίνδυνη περιπέτεια: Η γοητευτική Ανδριάνα έχει πέσει θύμα απαγωγής από μια αδίστακτη σπείρα αρχαιοκάπηλων, που έχει βάλει στο μάτι το χαμένο θησαυρό ενός παλιού θρύλου του νησιού. Τα τρία αγόρια κινούν γη και ουρανό για να σώσουν την Ανδριάνα και να βρουν το θησαυρό.

Μέσα από αυτή την περιπέτεια στην Ελλάδα, οι σχέσεις των τριών αγοριών θα δυναμώσουν και το ειδύλλιο της Ανδριάνας και του Τόνι θα αφήσει μια υπόσχεση για το μέλλον.

A Family Affair

Μεταφρασμένος Τίτλος: Μια Οικογενειακή Υπόθεση 

Οι Ξυλούρηδες είναι η πιο γνωστή μουσική οικογένεια της Ελλάδας. Από τον θρυλικό Νίκο Ξυλούρη και τα αδέρφια του, τον φημισμένο λυράρη Ψαραντώνη και τον δεξιοτέχνη λαουτιέρη Ψαρογιάννη, μέχρι τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους, τρεις γενιές μουσικών κρατούν ζωντανή τη μουσική παράδοση της οικογένειας και την μεταφέρουν σε χιλιάδες θαυμαστές ανά τον κόσμο.

Με κεντρικούς χαρακτήρες τον Ψαρογιώργη (Γιώργη Ξυλούρη), τα τρία παιδιά του που σπουδάζουν στην Μελβούρνη, και τον πατέρα του, Ψαραντώνη, η ταινία ακολουθεί την οικογένεια μέσα από επαγγελματικές προκλήσεις και δύσκολες προσωπικές αποφάσεις, και καταγράφει τη ζωή τους για διάστημα δύο ετών.

Η ταινία ξεκινάει το 2012. Είναι μια χρονιά κρίσιμων αποφάσεων και αλλαγών για την οικογένεια του Ψαρογιώργη, που ζει μεταξύ Κρήτης και Αυστραλίας.

Ο Γιώργης περιοδεύει ασταμάτητα στην Κρήτη και σε όλον τον κόσμο, τραγουδώντας και παίζοντας λαούτο. Είναι ο συνεχιστής μιας παράδοσης που έχει κληρονομήσει από τον πατέρα του Ψαραντώνη και τον θείο του, τον θρυλικό Νίκο Ξυλούρη.

Η ταινία μεταφέρει τον θεατή στην Κρήτη, εκεί όπου η μουσική παράδοση βιώνεται καθημερινά μέσα από τις γιορτές, τους γάμους και τα πανηγύρια. Ο Γιώργης δεν λέει ποτέ «όχι» όταν τον προσκαλούν να παίξει -θεωρεί καθήκον του να κρατάει ζωντανή την μουσική του τόπου του. Όπως καθήκον του είναι να μεταφέρει τη γνώση του για τη μουσική και το πάθος του για την Κρήτη, στα τρία του παιδιά, Νίκο, Αντώνη και Απολλωνία. «Αυτή την παράδοση δεν την κουβαλάμε σαν βάρος» λέει ο Γιώργης, «είναι μέρος της ζωής μας, του ποιοι είμαστε. Σαν το οξυγόνο, τη χρειαζόμαστε για να ζήσουμε».
Όμως η οικογένεια του Γιώργη βρίσκεται σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι. Η 16χρονη κόρη του, Απολλωνία, μετακομίζει στην Αυστραλία για να τελειώσει το σχολείο. Εκεί, ζει με τα δύο της αδέλφια που ήδη σπουδάζουν μουσική. Η ταινία καταγράφει την καθημερινότητα τους στη Μελβούρνη καθώς ανακαλύπτουν έναν νέο κόσμο.

Δύο μήνες αργότερα, υποδέχονται στη Μελβούρνη τον πατέρα τους και τον παππού τους, Ψαραντώνη. Οι τρεις γενιές, θα παίξουν για πρώτη φορά μαζί επί σκηνής σε μια μεγάλη συναυλία, στο Φεστιβάλ Womadelaide. Καθώς πλησιάζει η μέρα της συναυλίας, η ένταση και η αγωνία τους μεγαλώνει και η σχέση τους δοκιμάζεται. Είναι για όλους μία κορυφαία μουσική και οικογενειακή στιγμή, προτού ο καθένας συνεχίσει το δικό του δρόμο.

Από τα ορεινά τοπία των Ανωγείων μέχρι τις ερήμους της Αυστραλίας, ξεδιπλώνεται το πορτραίτο μιας οικογένειας που έχει τη δύναμη να θυσιάσει -και να κερδίσει- τα πάντα μέσα από τη μουσική.

Nos Omnis Moriar

Ένα ντοκιμαντέρ με αφορμή την απεργία στην Ελληνική Χαλυβουργία

Νοέμβρης. 2011 ,Εργοστάσιο Ελληνικής Χαλυβουργίας, ο ήχος των μηχανών πλέκεται με τις έντονες συζητήσεις των εργατών. Απολύσεις. Οι μηχανές παγώνουν και οι χαλυβουργοί μαζεύονται για τη γενική τους συνέλευση.

Δυο προτάσεις τίθονται. Απολύσεις ή πενθήμερο πεντάωρο με μείωση των αποδοχών Επιλέγουν. Τίποτα από τα δυο και αποφασίζουν να κατέβουν σε απεργία.

Κανείς δε περίμενε να κρατήσει τόσο.
Κανείς δεν περίμενε τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο.
Κάνεις δε περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτή τη μάχη.
Σχεδόν όλοι όμως αισθάνθηκαν απολυμένοι.
Σχεδόν όλοι συνειδητοποίησαν ότι δεν πάλευαν μόνο για τον εαυτό τους, για τα αιτήματα τους στο εργοστάσιο, αλλά για όλη την εργατική τάξη.
Και η πύλη της ελληνικής χαλυβουργίας για τους επόμενους εννιά μήνες που θα κράταγε η απεργία τους θα γινόταν φάρος.

Η αλληλεγγύη του κόσμου ήταν αυτή που τους έδινε δύναμη μέχρι το τέλος.

Το ντοκιμαντέρ «NON OMNIS MORIAR» ολοκληρώθηκε μετά από δυο χρόνια προσπάθειας από την κολεκτίβα «Λοκομοτίβα», σε σκηνοθεσία της Θεοδοσίας Γραμματικού. Το σενάριο υπογράφει ο Φώτης Μιχαλόπουλος. Την επιμέλεια του σεναρίου έχουν κάνει η Θεοδοσία Γραμματικού και ο Κώστας Σταματόπουλος. Διεύθυνση φωτογραφίας: Θεοδοσία Γραμματικού – Χρήστος Γιάννου. Διεύθυνση παραγωγής: Κώστας Σταματόπουλος. Μοντάζ: Σωτήρης Γκέκας – Γιώργος Διδυμιώτης.

Anaparastasis: Η Zωή και το Eργο του Γιάννη Χρήστου (1926-1970)

Ο Γιάννης Χρήστου (1926-1970) συγκαταλέγεται στις μεγάλες μορφές της μουσικής πρωτοπορίας του 20ου αιώνα, αν και ουσιαστικά αποτελεί σήμερα έναν μεγάλο άγνωστο. Το έργο του χαρακτηρίζεται από σπάνια ενότητα και συνέπεια, τόσο ως προς τις πρωτοποριακές τομές που εισήγαγε στον κόσμο των ήχων και στα καινοτόμα μουσικά συστήματα, όσο και ως προς το φιλοσοφικό του σύμπαν το οποίο εμπνέει και διαπνέει τις συνθέσεις του: ο μύθος, το υπερβατικό, ο μυστικισμός, το αρχέγονο, η τελετουργία, το απρόσιτο, ο πανικός, η υστερία… Ακόμα περισσότερο, κάθε ξεχωριστό έργο του Χρήστου, αναπαριστά ένα αγωνιώδες κάλεσμα αρχέγονων ενστίκτων του Ανθρώπου και απελευθερώνει ένα πλατύ εύρος συναισθημάτων, εξαναγκάζοντας όλους τους κοινωνούς της τέχνης του σε σχεδόν ακραίες αντιδράσεις, αναφορικά με τον ενεργειακό αντίκτυπο που οι εκτελέσεις των έργων του έχουν ανά τον κόσμο. Με τον πρόωρο θάνατό του σε τραγικό δυστύχημα την 8η Ιανουαρίου του 1970, ανήμερα των γενεθλίων του, ο κόσμος της σύγχρονης μουσικής στερείται ένα από τα πλέον συναρπαστικά και προκλητικά ταλέντα του.

Το ντοκιμαντέρ αποπειράται να σκιαγραφήσει την προσωπικότητα και το ιδιαίτερο πνεύμα αυτού του μεγάλου στοχαστή της τέχνης και να ακολουθήσει τη διαδρομή της σύντομης ζωής του, η οποία ήταν πάντοτε συννυφασμένη με την τέχνη του και την προσφορά του στην ανθρωπότητα και τον πολιτισμό. Μέσα από την παρουσίαση της εργογραφίας του συνθέτη, με σπάνια οπτικοακουστικά ντοκουμέντα, αλλά και συνεντεύξεις με σχεδόν όλο το δημιουργικό και φιλικό κύκλο με τον οποίο συνδέθηκε, το φιλμ αγωνιά να μας φέρει πιο κοντά στο μυστήριο που άφησε πίσω του ο σπουδαίος δημιουργός και να μας κάνει να αναρωτηθούμε για όλες τις μεγάλες στιγμές της τέχνης που συνήθως οι εποχικές συγκυρίες κρύβουν στη σκιά τους.