Τα indie games είναι ένα ευτύχημα τα τελευταία χρόνια Πάρα πολλοί ανεξάρτητοι developers ξεκίνησαν από το πουθενά την τελευταία δεκαετία και άρχισαν να τροφοδοτούν με νέες και πρωτοπόρες ιδέες μια βιομηχανία που -όπως φάνηκε- τις είχε ανάγκη. Με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκαν πασίγνωστοι και πολυαγαπημένοι τίτλοι όπως το Minecraft, το World of Goo, το ξεκαρδιστικό Surgeon Simulator ή το Papers, Please.

Ο Jasper Byrne, εμπνευσμένος από την εξαιρετικά καλή πορεία των indies, αποφάσισε και αυτός να αναπτύξει ένα ακόμη video game, διαφορετικό από όσα είχε μέχρι τώρα. Στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με την Frontier Developments και βοήθησε στην ανάπτυξη των Kinect Disneyland Adventures και Kinematics, για το Xbox 360, ενώ έχει δημιουργήσει επίσης αρκετά minigames, τα οποία είναι αναρτημένα σε διάφορες ιστοσελίδες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κάτι που τον βοήθησε επίσης, ήταν η έφεση που έχει στο μπάσο και στα ντραμς. Ο ίδιος δήλωνε για αρκετό καιρό της ζωής του μουσικοσυνθέτης, δρώντας με καλλιτεχνικά ψευδώνυμα και μαζί με μπάντες όπως Sonic, Accidental Heroes, Sonic & Silver. Δε μπορούσε να μην αναμείξει λοιπόν αυτά τα δύο ταλέντα του, και για αυτό προσέφερε μουσική στα 2D action Hotline Miami και στο Hotline Miami 2: Wrong Number αλλά και σε μερικά δικά του, όπως το Soul Brother.

Όλα τα παραπάνω του έδωσαν την τεχνογνωσία αλλά και την δύναμη προκειμένου να συνεχίσει με το project του. Το Lone Survivor της Superflat Games (της εκδότριας εταιρίας που ο Japser διατηρεί μόνος του) διατέθηκε για πρώτη φορά μέσω του επίσημου site του παιχνιδιού. Έχοντας αναβαθμιστεί με μερικά updates, με το τελευταίο να ονομάζεται The Director’s Cut, έχει κερδίσει τις θετικές εντυπώσεις από ένα ευρύ κοινό καθώς έγινε διαθέσιμο στο Steam. Υπάρχει όντως κάτι που να δικαιολογεί όμως αυτό τον ενθουσιασμό;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα ακόμη κλασικό σενάριο με “ζόμπι”;
Ο κεντρικός χαρακτήρας που θα αναλάβετε ζει σε ένα κόσμο που η μοίρα του έπαιξε άσχημο παιχνίδι. Ένας ιός μετέτρεψε εντελώς ξαφνικά την πλειοψηφία των ανθρώπων της πόλης όπου ζούσε σε άβουλα τέρατα, κοινώς σε ζόμπι. Παρόλα αυτά, ο ήρωάς μας για κάποιο παράξενο λόγο δείχνει να μην επηρεάζεται από αυτή την “κατάρα”. Κλεισμένος στο σπίτι του και στον εαυτό του για αδιευκρίνιστο χρονικό διάστημα, προσπαθεί να επιβιώσει.

Τα διαθέσιμα αγαθά με τον καιρό λιγοστεύουν και καταλαβαίνει πως θα πρέπει να βγει έξω από το σπίτι του ώστε να αναζητήσει παραπάνω προμήθειες. Απελπισμένος όπως είναι, η απομόνωση μπορεί μονάχα κακό να του προκαλέσει. Έτσι, παίρνει την γενναία απόφαση να αντιμετωπίσει τον έξω κόσμο, και ό,τι αυτός του επιφυλάσσει πραγματικά. Θα ψάξει για φαγητό, επιζώντες και… λύσεις για την παρούσα κατάσταση. Ετοιμαστείτε να τον βοηθήσετε να ανταπεξέλθει και να δραπετεύσει από έναν κόσμο που δύσκολα θα περισσότερο θα σας γεννήσει ερωτήματα παρά θα σας δώσει τις απαντήσεις που θέλετε.

“Ονειρικό” ξεκίνημα
Το πρώτο πράγμα που θα κληθείτε να απαντήσετε με το που αρχίσετε το παιχνίδι, θα είναι για το εάν φοβάστε ή όχι. Η ερώτηση αυτή καθορίζει το επίπεδο του Lone Survivor, που διαχωρίζεται στο normal και στο expert mode. Εάν επιλέξετε πως φοβάστε, αυτόματα θα σας επιλεγεί το normal, ενώ εάν δηλώσετε πεπειραμένοι στο είδος θα έρθετε αντιμέτωποι με την μεγαλύτερη δυσκολία, το expert. Οι διαφορές μεταξύ των επιπέδων πάντως είναι ελάχιστες. Περιορίζονται στο γεγονός πως στο expert mode δεν έχετε την δυνατότητα να τσεκάρετε τον χάρτη σας αλλά και στο ότι δεν θα ειδοποιήστε για το εάν μπορείτε να αλληλεπιδράσετε με ένα αντικείμενο/μέρος στο χάρτη. Όλα τα υπόλοιπα, συμπεριλαμβανομένου τη ζωή των τεράτων και τον ρυθμό που πεινάτε και νυστάζετε, παραμένουν ως έχουν.

Έπειτα από αυτό, θα ξεκινήσετε να παίζετε κάτι σαν tutorial ώστε να καταλάβετε τα βασικά του χειρισμού. Στην πραγματικότητα ζείτε έναν ακόμη εφιάλτη, προτού μπορέσετε να ξεκινήσετε και κανονικά την ιστορία. Σας προτείνω να ανοίξετε την ντουλάπα που εντοπίζεται στο κρεβάτι σας με το που ξυπνήσετε, καθώς σας πληροφορεί για τα βασικά κουμπιά. Από εκεί και πέρα, είστε εντελώς μόνοι σας να αντιμετωπίσετε αυτό που σας περιμένει.

Τέλος μην ξεχάσετε, όπως σας υπογραμμίζει και ο ίδιος ο τίτλος εξ αρχής, πως προετοιμάζεστε να παίξετε ένα Survival Horror. Κάθε γωνία επιφυλάσσει και από μια έκπληξη. Για να το απολαύσετε πλήρως λοιπόν, καλό είναι να έχετε και την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Κλειστά φώτα, ακουστικά για stereo ήχο και η επιλεκτική απομόνωση μοιραία πρέπει να επιλεγούν, εάν θέλετε να βιώσετε το Lone Survivor στο μέγιστο επίπεδο. Εάν όμως επιλέξετε να παίξετε τις εκδόσεις για τις κονσόλες της Sony, απενεργοποιείστε τα achievements και μην τα δείτε στην πρώτη σας προσπάθεια. Εμπεριέχουν άπειρα spoilers που θα σας χαλάσουν την εμπειρία. Να σημειωθεί βέβαια πως στο Steam απουσιάζει αντίστοιχο σύστημα achievement δυστυχώς.

Χειριστείτε τον ήρωα σας απλά και εξατομικευμένα!
Ένα από τα θετικά του Lone Survivor είναι ότι ο χειρισμός, καθώς είναι εξαιρετικά απλός και πετυχημένος. Θα χρειαστείτε κυρίως 6 με 9 κουμπιά (συμπεριλαμβανομένων και των κουμπιών για να μετακινήστε), ανάλογα με τον τρόπο που παίζετε. Δυστυχώς, με χειριστήριο μπορούν να παίξουν μονάχα αυτοί που θα αγοράσουν τις εκδόσεις για τις κονσόλες, καθώς δεν υποστηρίζεται στην έκδοση των PC. Το πληκτρολόγιο πάντως είναι εξαιρετικά εύχρηστο και ευπρεπέστατο εργαλείο χειρισμού, ενώ το ποντίκι θα σας είναι πλήρως διακοσμητικό.

Ο ήρωας, σαν κανονικός άνθρωπος, αποζητά συνεχώς τροφή και ύπνο, καθώς εξαντλείται αρκετά εύκολα. Τροφές (αλλά και σκεύη για να τις μαγειρέψετε) θα βρίσκετε σε διάφορες στιγμές του storyline, οι οποίες βέβαια θα είναι αμφιβόλου ποιότητας. Το τι θα φάτε και πως θα το φάτε, εξαρτάται από εσάς και μόνο. Μπορείτε να φάτε από ωμούς αρουραίους που πιθανώς να βρείτε για να σκοτώσετε μέχρι και λαχταριστά χάμπουργκερ, εάν έχετε τα απαραίτητα υλικά και σκεύη ώστε να τα φτιάξετε. Πολλά από αυτά πάντως ίσως δεν θα έρθετε ποτέ σε θέση να τα αποκτήσετε. Και το γιατί μπορείτε να το καταλάβετε παρακάτω.

Ο ύπνος από την άλλη, σας φρεσκάρει αλλά και αποθηκεύει την πρόοδο σας. Στην ουσία λειτουργεί ως το μοναδικό τρόπο για save και αυτό είναι καλό να το θυμάστε. Υποκατάστατα του ύπνου μπορεί να είναι χάπια ή διάφοροι καφέδες, και εξαρτάται καθαρά από εσάς για το πως και εάν θα τα χρησιμοποιήσετε.

Η απουσία χρήματος δεν θα σας επιτρέπει να αγοράσετε αναβαθμίσεις για τον ήρωά σας (δεν υπάρχουν καν στο Lone Survivor) αλλά ούτε και αντικείμενα. Για να ενισχυθεί η εικόνα μιας post apocalyptic κατάστασης, η μόνη οικονομία που υπάρχει είναι η ανταλλακτική. Κάποιες φορές, θα έχετε την δυνατότητα να ανταλλάξετε κάποια άχρηστα πιθανόν για εσάς αγαθά για άλλα πολύτιμα ώστε να ενισχυθείτε περαιτέρω.

Γενικά πάντως, υπάρχει πληθώρα αντικειμένων, τα οποία προμηθεύεστε με μπόλικους και ευφάνταστους τρόπους. Πολλά από αυτά πρέπει να τα χρησιμοποιήσετε και άλλα να τα αποφύγετε, ανάλογα με το πώς σας βολεύει και πως επιθυμείτε να τελειώσετε την ιστορία. Κάθε χρήση αντικειμένου όμως είναι πολύ πιθανό να σας κοστίσει ή να σας επιβραβεύσει. Αντικείμενα επίσης θα σας δίνονται ανάλογα με την ψυχική σας κατάσταση, ενώ άλλα για να τα φτιάξετε πρέπει να προκύψουν από συνδυασμούς αλλά και χρήσεις άλλων.

Το Inventory χωρίζεται σε τρία μέρη. Στα αναλώσιμα που περιέχουν τα φαγητά, τα χάπια κτλ., στα μόνιμα αντικείμενα και τέλος στα έντυπα, που στην ουσία αποτελούν διάφορα τεύχη κόμικ, σελίδες ημερολογίων αλλά και οδηγίες χρήσης. Από εκεί επιλέγετε να χρησιμοποιήσετε πράγματα, να τα δώσετε ή να διαβάσετε πληροφορίες για αυτά. Είναι πάντως ένα σύστημα ιδιαίτερα εύχρηστο και βοηθητικό που μαζί με την μεγάλη ποικιλία αντικειμένων μπαίνει στα θετικά του τίτλου.

Οι αντίπαλοί σας είναι τα τέρατα που θα συναντάτε σε κάθε μεριά του χάρτη. Η ποικιλομορφία τους είναι απογοητευτική, καθώς υπάρχουν δύο κανονικά, οι Thinmen και οι Fatmen, και δύο bosses, ονόματι Daddy και Mommy. Παρόλα αυτά, χρησιμοποιούνται αξιοπρεπώς για να κάνουν την δουλεία τους, τρομάζοντάς σας όπως μπορούν. Περιμένουν σε σκοτεινές γωνίες, σας επιτίθενται εάν ανάψετε το φως και τα δείτε (ή αν σας δουν αυτά) και μερικές φορές εμφανίζονται πραγματικά από το πουθενά!

Οι Thinmen έχουν ξεχωριστές ιδιότητες, καθώς μερικοί μπορούν να σκαρφαλώσουν στο ταβάνι και να σας επιτεθούν από ψηλά ενώ άλλοι έχουν την ικανότητα να εκτοξεύσουν μολυσμένο αίμα. Οι Fatmen από την άλλη, είναι απλά μπάστακες μπυροκοιλιάδες που σας χτυπάνε μόνο εάν πάτε κοντά τους. Δοκιμάστε να τους αντιμετωπίσετε με διάφορα μέσα και αυτοί θα πέσουν κάτω, για να αρχίσουν να σας κυνηγάνε καθώς σέρνονται στο έδαφος, ως οι λεγόμενοι “helpless” fatmen. Τα δυο bosses έχουν και αυτά τις δικές του ικανότητες και πρέπει να βρείτε διάφορες τακτικές για να τα απωθήσετε.

Έχετε πάντως πολλούς τρόπους αντιμετώπισης για τα απλά τέρατα. Χρήσιμο είναι να γνωρίζετε πως δεν είναι ιδιαίτερα παρατηρητικά και μπορείτε εύκολα να τους κρυφτείτε, καθώς υπάρχει stealth system που εκμεταλλεύεται το βάθος κάποιων σημείων για να “εξαφανιστείτε”, εάν το επιλέξετε. Μπορείτε επίσης να δελεάσετε μερικά από αυτά. Τέλος, εάν θέλετε κάτι πιο δραστικό, οι φωτοβολίδες έχουν τεράστια χρησιμότητα και το πιστόλι που θα αποκτήσετε μπορεί να σκοτώσει ή έστω να τραυματίσει σοβαρά τον κάθε σας αντίπαλο.

Η ψυχολογία του ήρωα που διαμορφώνεται από όλες σας σχεδόν τις πράξεις θα σας οδηγήσει σε νέα ερωτήματα, σε νέες ευκαιρίες και σε διαφορετικά endings!

Το Lone Survivor διαθέτει και έναν ιδιαίτερο τρόπο ταχυμεταφοράς: τους καθρέπτες. Κοιτάζοντας έναν η μπορείτε για κάποιο παράξενο λόγο να μεταβείτε πίσω στο σπίτι σας. Έπειτα, εάν αντικρίζετε τον καθρέπτη του σπιτιού σας, θα μεταφερθείτε ξανά στον αρχικό.

Πέντε διαφορετικά φινάλε
Το καλύτερο που έχει να σας προσφέρει από πλευράς gameplay το Lone Survivor, είναι η ελευθερία επιλογών, που έχουν όμως και το αντίστοιχο κόστος. Η ίδια ιστορία μπορεί να καταλήξει σε 5 endings (στα 3 αρχικά blue, red και green, αλλά και στα 2 που προστέθηκαν με το update “The Director’s Cut”, το white και το yellow), τα οποία επιλέγονται ανάλογα με τις πράξεις σας. Κάθε σας πράξη επηρεάζει κατά κάποιον ιδιαίτερο τρόπο την ψυχολογία του ήρωα, τις ευκαιρίες που θα έχετε, και αντίστοιχα το πέρας της ιστορίας. Εκεί μάλιστα θα αναγκαστείτε να διαβάσετε το Psych Report σας, που παρουσιάζει όλες τις in-game επιλογές σας αλλά και το βαθμό της και ψυχικής κατάστασης του κεντρικού ήρωα.

Την ψυχολογία του παίκτη μπορείτε να την διαμορφώσετε με άπειρους τρόπους. Πολλές ενέργειες πρέπει να αξιολογηθούν βάση της λογικής σας, ώστε να βρείτε εάν όντως την μειώσουν ή την αυξήσουν. Δεν μπορείτε να χάσετε πάντως εάν καταφέρετε και δημιουργήσετε ένα ψυχάκια. Όπως επίσης δεν χάνετε εάν δεν ταΐζετε και βάζετε τον ήρωα για ύπνο. Το θέμα είναι πως για κάθε διαφορετική ψυχική κατάσταση, θα σας επιλεγεί και το αντίστοιχο τέλος, και για να ολοκληρωθεί το Lone Survivor θα χρειαστεί να παίξετε διαφορετικά σε κάθε σας νέο παιχνίδι!

Όπως καταλαβαίνετε, έχετε δύο γενικές επιλογές αρχικά. Μπορείτε να ρίξετε την ανθρωπιά σας στα πατώματα ώστε να επιβιώσετε σε ένα τοπίο που έτσι και αλλιώς δε μοιάζει ανθρώπινο, είτε να προσπαθήσετε να κρατήσετε τον οίκτο σας, κρατώντας την ελπίδα πως ο κόσμος αυτός μπορεί τελικά να θεραπευτεί. Το δεύτερο σενάριο, όταν προσπάθησα να το εφαρμόσω προσωπικά, το βρήκα δυσκολότερο από το να τηρώ τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας στο Grand Theft Auto V. Αλλά είναι και αυτός ένας τρόπος για να παίξετε, έτσι;

Εάν θελήσετε να παίξετε μία φορά το Lone Survivor μέχρι το τέλος του θα χρειαστείτε 3-5 ώρες. Εκεί θα διαλέξετε ανάμεσα σε μπλε, κόκκινο και πράσινο φινάλε, ενώ υπάρχουν δύο επιπρόσθετα τα οποία απαιτούν να έχετε ήδη φτάσει σε κάποιο τέλος. Για να τερματίσετε όλα τα φινάλε και με βάση την εμπειρία σας από το πρώτο playthrough υπολογίστε 10-12 ώρες.

Φτιάχνεται καλό Survival Horror στις δύο διαστάσεις;
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι καταφατική. Παρόλα αυτά, με το ανάλογο τίμημα. Τα ζωγραφισμένα στο χέρι σκηνικά από τον Jasper Byrne μπορεί να είναι αξιόλογα, όμως δεν πείθουν. Ένας πεπειραμένος στο είδος δύσκολα θα απειληθεί και θα τρομάξει, καθώς τα γραφικά δεν ενδείκνυνται για αυτό το σκοπό. Και αυτό συμβαίνει γιατί όταν από την μια έχετε βιώσει την εμπειρία “Amnesia” και έπειτα δοκιμάσετε τα γραφικά του Lone Survivor, θα απογοητευτείτε από την αδυναμία τους να σας προκαλέσουν ένα αίσθημα φόβου μέσω της οράσεως.

Παρόλα αυτά, ακόμη και στις δύο διαστάσεις, έχουμε μερικά θετικά χαρακτηριστικά. Τα γραφικά αλληλεπιδρούν αποτελεσματικά μεταξύ τους, όπως για παράδειγμα όταν περνάτε μπροστά από τον καθρέπτη και το είδωλό σας σκιαγραφείται κανονικά μπροστά σας. Επίσης, προσφέρουν την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Η στεναχώρια και η απελπισία που συνεχώς δημιουργείται οφείλεται ως ένα βαθμό σε αυτά αλλά και στα εφέ (άσπρο και κόκκινο fade away της οθόνης, ξαφνικό τρεμοπαίξιμο της κάμερας κ.α).

Οι υπότιτλοι που υπάρχουν θα σας συντροφεύσουν και θα σας ενημερώσουν για τα πάντα. Διαμορφωμένοι και αυτοί σε pixels, μου θύμισαν τους κλασσικούς διαλόγους που προσωπικά έβλεπα και δεν καταλάβαινα (γιατί ήταν γραμμένοι στα εγγλέζικα) πολύ μικρότερος στο Gameboy Advance μου. Είναι ό,τι πρέπει για την περίπτωση και ήταν αναμενόμενοι από έναν 2D τίτλο.

Πάντως, το Lone Survivor εμφανέστατα δεν στηρίζεται στα γραφικά του. Ίσως ο ίδιος ο Jasper να μην μπορούσε να τα υποστηρίξει, καθώς το ανέπτυξε σχεδόν ολομόναχος, ίσως πάλι απλά γιατί δεν επιθυμούσε να στηριχθεί σε αυτά. Ό,τι και να έγινε πάντως, το κακό είναι μικρό και σύμφωνα με την άποψη μου, δεν αποτελεί στοιχείο που μειώνει κατά τεράστιο βαθμό την αξία του στα μάτια μου.

Υπέροχο soundtrack, αλλά…
Όπως ανέφερα παραπάνω, ένας μουσικοσυνθέτης που γνωρίζει να προγραμματίζει δεν είναι δυνατόν να μην “δωρίσει” τα δικά του κομμάτια σε διάφορα video games, πόσο μάλλον στο δικό του Lone Survivor. Οι ώρες που επένδυσε για να συνθέσει κομμάτια απέφεραν εξαιρετικούς καρπούς που θα μπορούσαν να στηρίξουν το Lone Survivor και μόνα τους! Σας δημιουργούν ένα αίσθημα απελπισίας, μιζέριας και μοναξιάς που είναι απαραίτητο για τα Survival Horror. Με λίγα λόγια, ταιριάζουν γάντι στην περίπτωση και συναρπάζουν!

Επίσης θετικό είναι το γεγονός πως υπάρχει αποτελεσματικό βάθος στους ήχους. Εάν, λόγω του σκότους, δεν γνωρίζετε την τοποθεσία του αντιπάλου σας, μπορείτε να την ακούσετε, καθώς οι όλο και δυνατότερες ενοχλητικές του “μελωδίες” θα την προδώσουν. Είναι κάτι που σας προετοιμάζει αρκετά ώστε να έχετε χρόνο να αντιδράσετε.

Το μόνο αρνητικό στο τομέα αυτόν, είναι οι περισσότερες κραυγές που βγάζουν τα τέρατα. Σε μια προσπάθεια να τρομάξει όπως μπορεί τους gamers, o Jasper τους προσέδωσε υπερβολικά δυνατούς και καθόλου ποιοτικούς ήχους που περισσότερο θυμίζουν χαλασμένο dial up modem παρά ζόμπι που σας ορμάει για να σας βγάλει τα εντόσθια. Δυστυχώς, το στοιχείο αυτό δεν μου επιτρέπει να δώσω τα μέγιστα σε αυτό το τομέα.

Τελικά συμπεράσματα
Εν συντομία, το Lone Survivor αξίζει την αγορά σας. Θεωρείται ένα πετυχημένο indie Adventure καθώς προσφέρει τροφή για σκέψη, διασκεδάζει, προκαλεί αγωνία αλλά και μια γενική στεναχώρια για τον ήρωα και για όλα αυτά που περνάει. Επηρεασμένο από το Silent Hill, αφήνει αξιόλογες μνήμες σε κάποιον που μπορεί να δει πέρα από αυτό που του δίνονται φαινομενικά. Δεν προσφέρει τα αναμενόμενα βάση των γραφικών του, αλλά το soundtrack που σας συντροφεύει αρμονικά καθ’ ολη την διάρκεια του storyline καλύπτει αυτό το κενό. Μπορεί να δημιουργήθηκε από μονάχα ένα άτομο και να σας περιορίσει στα 2D δεδομένα και τα pixelάκια, αλλά και πάλι είναι ένα ιδιαίτερα αξιόλογο video game, αλλά και Value for Money, που κοστίζει 7 ευρώ στο Steam, 12 στο eShop και 13 στο PSN.

Θετικά:
– Εξαιρετικό για την περίσταση soundtrack
– Πολλά διαφορετικά endings, ανάλογα με τις επιλογές σας
– Απλός και συνάμα εύχρηστος χειρισμός
– Πολλά και διαφορετικά αντικείμενα
– Ελευθερία επιλογών που φέρνουν όμως και το αντίστοιχο αποτέλεσμα
– Βαθύ και σουρεαλιστικό σενάριο
– Καλή τιμή σε σχέση με αυτά που προσφέρει

Αρνητικά:
– Οι ήχοι των τεράτων είναι επιεικώς κάτω του μετρίου
– Οι δύο διαστάσεις δεν κάνουν για Survival Horror
– Μονάχα δύο επίπεδα δυσκολίας, που δεν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές μεταξύ τους
– Μικρή ποικιλία αντιπάλων
– Δεν διαθέτουν όλες οι εκδόσεις achievement system

Βαθμολογία
Γραφικά: 5
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.5

Από τα πιο αξιόλογα indie games στο είδος του.

Γιώργος Μιχάλης Παπαδόπουλος  

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης