Η ελληνική gaming κοινότητα ανήκει στις πιο δραστήριες της Υδρογείου. Είναι συνεπώς ασφαλές να συμπεράνουμε ότι, ανάμεσα σε τόσους σκληροπυρηνικούς gamers, βρίσκονται αμέτρητοι που διαθέτουν την φαντασία και το ταλέντο για να βάλουν την δική τους στάμπα στον χώρο της video game βιομηχανίας από την μεριά ενός developer. Στην παραπάνω κατηγορία συγκαταλέγεται ο Άλκης Πολυράκης, ο Νικόλαος Σιδέρης και οι υπόλοιποι adventurάδες που δημιούργησαν τον Απρίλιο του 2006 την Atropos Studios, εγχώρια developer Adventure games.

Ο πρώτος (και δυστυχώς τελευταίος τίτλος της εταιρείας) είναι το Diamonds in the Rough. Με τίτλο δανεισμένο από μια βιβλική ρήση, το εν λόγω Adventure έγινε δεκτό στην κοινότητα των gamers με ανοιχτές αγκάλες. Οι κριτικές που απέσπασε ήταν απίστευτα ενθουσιώδεις για δημιούργημα indie developer και το μέλλον έδειχνε λαμπρό για την Atropos Studios. Δυστυχώς, εντός του 2009, η developer κατέβασε ρολά αλλά οι δημιουργοί της θα συνεχίσουν την κληρονομιά που άφησε το Diamonds in the Rough. Για την ιστορία, ο lead developer Άλκης Πολυράκης, αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς retro gamers στην Ελλάδα, καθώς έχει κατακτήσει δύο φορές τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή στο Kick Off 2.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σενάρια Συνομωσίας
Το παιχνίδι σας τοποθετεί στην θέση ενός 20χρονου αμερικανού που ονομάζεται Jason Hart. Ο Jason ανήκει στα άτομα που δεν τα κατάφερναν ποτέ στα μαθήματα, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί στην πορεία να ξεχάσει την ανώτατη εκπαίδευση και να βγάζει τα προς το ζην δουλεύοντας ως υπάλληλος γραφείου. Εντελώς απροσδόκητα εμφανίζεται στην ζωή του ο κύριος Hungerton, ένας συμπαθής μεσήλικας ο οποίος προτείνει στον Jason μια θέση στην εταιρεία του, την Diamonds in the Rough (DITR). Σύμφωνα με τον Hungerton, η εταιρεία του μισθώνει και παρακολουθεί άτομα με αφύσικες ικανότητες, για επιστημονικούς λόγους. Παρά τις αρχικές του επιφυλάξεις, ο Jason αποδέχεται την πρόταση, σκεπτόμενος τον παχυλό μισθό και την δωρεάν διαμονή που του προσφέρεται.

Η μόνη προϋπόθεση που οφείλει να δεχτεί είναι να βρεθεί επί αρκετούς μήνες αποκλεισμένος σε μια απομονωμένη πόλη μέχρι να ολοκληρωθεί το project στο οποίο συμμετέχει. Σε πρώτη φάση η δουλειά που του ανατίθεται μοιάζει ονειρική: ο Jason έχει την προσωπική του μεζονέτα, μπορεί να περιφέρεται ελεύθερα στις ειδυλλιακές περιοχές της πόλης και η μόνη του ενασχόληση είναι συνεδρίες με τον Dr. Brown, γιατρό της εγκατάστασης. Μετά από μερικούς μήνες τεμπελιάς, ο Jason αρχίζει να αναρωτιέται αν η Diamonds in the Rough είναι πράγματι αυτό που φαίνεται ή αν κάποιο σκοτεινό σχέδιο κρύβεται πίσω της. Αρχίζοντας τις έρευνες, ο Jason συναντά και άλλα άτομα στο project που μοιράζονται τις ανησυχίες του και όλοι μαζί κινούνται προς την αναζήτηση της αλήθειας.

Το Diamonds in the Rough έχει ένα από τα εξυπνότερα σενάρια που θα συναντήσετε σε Adventure και φροντίζει να κρατήσει ερμητικά κλειστό το όποιο μυστικό κρύβεται πίσω από την εταιρεία του Hungerton, μέχρι την τελευταία στιγμή. Ξεκινά δε με ένα έξοχο κινηματογραφικό τρυκ: βλέπετε τον Jason να μιλάει στη webcam του υπολογιστή του προς τον παίκτη, εξιστορώντας του από την αρχή το γιατί έχει φτάσει σε απελπιστική κατάσταση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τον Jason πλαισιώνει μια μικρή γκάμα χαρακτήρων που ζουν και δρουν στην πόλη όπου βρίσκεται. Κολλητή του φίλη είναι η Sydelle ενώ διατηρεί καλές σχέσεις και με τον Curtis. Οι υψηλόβαθμοι υπάλληλοι της DITR του συμπεριφέρονται πολύ φιλικά αλλά υπάρχουν και αρκετοί περιφερειακοί χαρακτήρες που αδιαφορούν για την ύπαρξή του ή του συμπεριφέρονται ψυχρά όπως η βιβλιοθηκάριος. Οι πιο δραστήριοι χαρακτήρες είναι σωστά σκιαγραφημένοι και θα σας προσφέρουν διαλόγους με περιεχόμενο, σε αντίθεση με τους δευτερεύοντες που απλά εκφέρουν κοφτές προτάσεις. Μακράν ο πιο σύνθετος και ενδιαφέρον χαρακτήρας είναι ο Henry Saunders. Δύσκολος στην προσέγγιση αλλά πολύ «ψαγμένος», ο Henry θα σας οδηγήσει βήμα προς βήμα στη διαλεύκανση του μυστηρίου.

Ρετρό απολαύσεις
Το Diamonds in the Rough είναι ένα υποδειγματικό point-and-click δισδιάστατο adventure τρίτου προσώπου με κλασικό χειρισμό. Το mouse είναι το «κέντρο ελέγχου» του Jason και κάθε δράσης του in-game. Με το αριστερό πλήκτρο ο ήρωάς σας εκτελεί μια ενέργεια το είδος της οποίας εξαρτάται από το σχήμα που έχει ο κέρσορας. Το σχήμα του κέρσορα αλλάζει πατώντας το δεξί κλικ και εναλλάσσοντας τις διαθέσιμες εντολές: walk, talk, examine, use και inventory. Μόλις σταμπάρετε ένα σημείο επί της οθόνης που πρέπει να εξεταστεί, ένα άτομο στο οποίο θέλετε να μιλήσετε ή ένα μέρος που θέλετε να περπατήσετε, χρησιμοποιείτε και τον αντίστοιχο κέρσορα. Δυστυχώς, στο Diamonds in the Rough δεν υπάρχει πλήκτρο ή επιλογή που θα «μαρκάρει» τα σημεία ενδιαφέροντος επί της οθόνης, οπότε πρέπει να βολευτείτε με το Tab που δείχνει τις εξόδους από την εκάστοτε εικόνα.

Η μεγάλη καινοτομία του παιχνιδιού είναι το διπλό inventory. Αρχικά έχετε το συνηθισμένο inventory όπου τοποθετούνται όλα τα αντικείμενα που έχετε μαζέψει, μαζί με αυτά που κουβαλάτε (κινητό τηλέφωνο, μπλοκάκι κ.τ.λ.). Δίπλα του βρίσκονται όλες οι σκέψεις που κάνετε για τα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζετε. Οι σκέψεις απεικονίζονται σαν post-it χαρτάκια σε πίνακα και μπορείτε να τις εξετάσετε ανά πάσα στιγμή. Λειτουργούν και ως αντικείμενα, δηλαδή κλικάρετε πάνω τους, ο κέρσορας παίρνει την μορφή τους και στη συνέχεια τις χρησιμοποιείτε στο άτομο ή στο αντικείμενο που θέλετε. Μπορείτε μάλιστα να συνδυάσετε δύο σκέψεις αν νομίζετε ότι ταιριάζουν. Όταν ανάψει μια λάμπα πάνω από το κεφάλι του Jason ή ακούσετε έναν καμπανιστό ήχο, να ξέρετε ότι μια νέα σκέψη προστέθηκε ή λύσατε ένα γρίφο.

Κυκλοφορώντας στις καλοσχεδιασμένες εικόνες του Diamonds in the Rough πρέπει να μιλάτε με όλους τους NPCs, να εξετάζετε εξονυχιστικά τα πάντα και να δοκιμάζετε αδιάκοπα τις σκέψεις σας πάνω τους για να μην σας ξεφύγει καμία λεπτομέρεια. Το κλασικό αυτό μοτίβο gameplay «διασαλεύει» μια σειρά από έξυπνους γρίφους που θα κληθείτε να λύσετε. Οι γρίφοι του Diamonds in the Rough είναι έξυπνοι και ορισμένοι εξ’αυτών, αρκετά δύσκολοι, σε καμία περίπτωση όμως παράλογοι. Αρκετοί γρίφοι έχουν σχέση με τα λεγόμενα των NPCs. Για παράδειγμα ο Henry σας πετάει ένα σχόλιο σχετικά με το πλαστικό σπιτάκι για πουλιά που έχετε στην πίσω αυλή του σπιτιού σας. Αμέσως αντιλαμβάνεστε ότι αν χρησιμοποιήσετε κάτι εκεί θα προχωρήσει η υπόθεση. Μερικοί γρίφοι επιλύονται χρησιμοποιώντας την μοναδική ικανότητα του Jason να μαντεύει τους σωστούς αριθμούς, κάτι που του επιτρέπει να βρίσκει κρίσιμα passwords.

Ashes and Diamonds
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η ιδέα των developers να μας βαθμολογούν με βάση την πρόοδό μας στην περιπέτεια. Στην οθόνη των saves θα δείτε ότι υπάρχει ένας δείκτης πόντων που ξεκινά από το μηδέν και φτάνει μέχρι το 400. Πέραν της προφανούς απόλαυσης που λαμβάνει ένας gamer όταν αυξάνει το σκορ του, ο δείκτης αυτός χρησιμεύει και σαν μπούσουλας για το πόσο κοντά βρίσκεστε στο φινάλε.

Αν και μιλάμε για σενάριο γεμάτο μυστήριο, το Diamonds in the Rough βρίσκει έναν ευφυή τρόπο να περάσει το χιούμορ του. Ας υποθέσουμε ότι πατάτε το εικονίδιο της ομιλίας στοχεύοντας μια καρέκλα, μια εφημερίδα, το γρασίδι κ.τ.λ. Αμέσως θα εμφανιστεί μια πρόταση που θα γράφει ότι πρέπει να είστε πολύ απελπισμένος για να το κάνετε αυτό, ότι μόνο στις ταινίες της Disney μιλούν τα άψυχα αντικείμενα και άλλα ευτράπελα. Όμορφες είναι και ορισμένες αναφορές στην λαϊκή κουλτούρα όπως αυτή του Henry στους Muggles, που για τους μη γνώστες είναι τα άτομα χωρίς μαγικές δυνάμεις στον υπέροχο κόσμο του Harry Potter.

Είναι αλήθεια ότι μας έχουν κακομάθει τα σύγχρονα Adventure με το space bar να αποκαλύπτει όλα τα σημεία ενδιαφέροντος κι εμάς να ξενερώνουμε όταν πρέπει να το ρίξουμε στο pixel hunting.

Ένα χαρακτηριστικό του παιχνιδιού που σπάει λίγο τα νεύρα είναι η ακρίβεια με την οποία πρέπει να εκτελεστούν κάποιες ενέργειες προκειμένου να προχωρήσει η υπόθεση. Για παράδειγμα, θα δώσετε ραντεβού στον Henry να σας συναντήσει σε μισή ώρα στο υπόστεγο της πλατείας της πόλης. Αν δεν έχετε ολοκληρώσει πρώτα συγκεκριμένες συζητήσεις με άλλους NPCs, ακόμα και αν πάτε σε μισή in-game ώρα στο υπόστεγο, ο Henry δεν πρόκειται να εμφανιστεί.

Το μελανότερο σημείο του Diamonds in the Rough είναι η διάρκειά του. Από την αρχή μέχρι το τέλος θα σας κρατήσει συνολικά γύρω στις τρεις ώρες. Φυσικά ο χρόνος αυτός εξυπακούεται ότι αντιστοιχεί σε συνεχόμενο παιχνίδι με την λύση ανά χείρας. Μέχρι να «ξεκοκαλίσετε» τις τοποθεσίες και να συντρίψετε τους γρίφους του υπολογίστε τουλάχιστον την διπλάσια με τριπλάσια χρονική διάρκεια. Κάτι που επίσης μπορεί να σας ενοχλήσει παίζοντάς το είναι οι λίγες τοποθεσίες του, πράγμα που μεταφράζεται σε μπόλικο backtracking.

Ακατέργαστο «Διαμάντι»
Τα γραφικά του Diamonds in the Rough δημιουργήθηκαν χρησιμοποιώντας το δωρεάν πρόγραμμα Adventure Game Studio που στοχεύει στους indie developers. Κατά το παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως σε αμέτρητα video games όπως η σειρά Blackwell της Wadjet Eye Games, το Resonance της XII Games και πολλά άλλα ακόμη. Παρά τις μπόλικες δυνατότητες που παρέχει στον developer, το Adventure Game Studio δεν μπορεί να συγκριθεί με τις high-tech graphic engines που χρησιμοποιούν οι μεγάλοι developers και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το τελικό προϊόν που κατασκευάστηκε με αυτό να έχει μια retro χαμηλής ανάλυσης αισθητική.

Αυτό ακριβώς θα αντικρίσετε παίζοντας το Diamonds in the Rough αλλά σύμφωνα και με τα λόγια των δημιουργών του, στόχος εξ αρχής ήταν οι λάτρεις των Graphic Adventures, που αγαπήθηκαν στα 90s. Προσωπικά ρίγησα από την συγκίνηση βλέποντας το αρχικό γκρο-πλαν του Jason, θυμούμενος αντίστοιχης ποιότητας σκηνές από το θεϊκό It Came From The Desert της Amiga. Είναι αλήθεια ότι πολλές φορές θα έχετε την αίσθηση ότι ο χαρακτήρας δεν έχει καμία σχέση με το περιβάλλον του και ότι κινείται πάνω σε μια φωτογραφία. Επίσης το animation είναι λίγο σαν ο Jason να έχει πάθει… αγκύλωση με αποτέλεσμα να κινείται περίεργα. Αν ξεχάσετε τις ατέλειες αυτές και επικεντρωθείτε στις ατμοσφαιρικές τοποθεσίες και στην ομορφιά των χαρακτήρων θα συνειδητοποιήσετε ότι η φαντασία και το σενάριο κάνει μεγάλο ένα Adventure και όχι η μηχανή γραφικών.

Η μουσική υπόκρουση του Diamonds in the Rough είναι πραγματικά εμπνευσμένη. Μια απαλή μουσική θα χαϊδεύει τα αυτιά σας την περισσότερη ώρα ενώ ο ρυθμός και το είδος της μουσικής αλλάζει αυτόματα από τόπο σε τόπο. Για ένα low budget Adventure έχει γίνει πολύ καλή δουλειά στον τομέα του voice acting. Η φωνή του Jason και των NPCs ανταποκρίνεται απόλυτα στην εμφάνιση και στον τρόπο λειτουργίας τους. Στη χροιά τους ο Jason έχει φωνή εφήβου κι ο Henry ενήλικα, αποτυπώνοντας τους προβληματισμούς του. Οι Hungerton και Dr. Brown βγάζουν το προφίλ των έμπειρων επαγγελματιών μέσα από τα λόγια τους, δείχνοντας συγκαταβατικότητα στις ερωτήσεις του Jason. Μην περιμένετε να δείτε κανένα τρελό lipsync, παρά μόνο τους χαρακτήρες απλά να ανοιγοκλείνουν τα στόματα τους.

Diamonds are Forever
Το Diamonds in the Rough ξεκινά την βαθμολόγηση του με το τεράστιο + ότι δημιουργήθηκε από έλληνες φανατικούς οπαδούς των παραδοσιακών Adventurers και απευθύνεται σε αντίστοιχο κοινό. Σίγουρα η οπτικοακουστική ποιότητά του δεν μπορεί να συγκριθεί με πρωτοκλασάτους τίτλους όμως η πλοκή του, που αποτελεί πάντα την καρδιά ενός αξιόλογου Adventure, δεν συγκρίνεται απλά αλλά ξεπερνά αντίστοιχα games με καλύτερα production values. Επίσης, μιλάμε για ένα παιχνίδι που θα δώσει μπόλικη τροφή για σκέψη στον έμπειρο gamer του είδους, αναγκάζοντάς τον να γυμνάσει…καλά τα εγκεφαλικά του κύτταρα.

Θετικά:
– Δυνατό σενάριο
– Πετυχημένη ατμόσφαιρα
– Υψηλή πρόκληση
– Ενδιαφέροντες χαρακτήρες
– Ικανοποιητικό voice acting

Αρνητικά:
– Τα γραφικά παραείναι retro
– Μέτριο animation και lipsync
– Αρκετά πισωγυρίσματα
– «Κόλλημα» της περιπέτειας αν δεν έχουν ολοκληρωθεί συγκεκριμένοι στόχοι

Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 5.5
Γενικά: 6.8

Θα σας ενθουσιάσει αν είστε οπαδός του είδους, ικανοποιώντας παράλληλα όσους αρέσκονται στα μυστήρια και τις εγκεφαλικές συγκινήσεις.

Γιάννης Μοσχονάς

Συντάκτης: johnmoss75@gmail.com (Γιάννης Μοσχονάς)
Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης