Ένα μόλις χρόνο μετά την κυκλοφορία του Final Fantasy IV και συγκεκριμένα στα τέλη του 1992 η Square Enix κυκλοφορεί τον διάδοχό του αποκλειστικά στην Ιαπωνία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το τέταρτο κεφάλαιο της σειράς δεν σημείωσε αμέσως εμπορική επιτυχία και συν τις άλλοις για την μετάφρασή του στα αγγλικά απαιτούνταν τεράστιος φόρτος εργασίας. Το Final Fantasy V από την άλλη πλευρά με το…καλημέρα εξαφανίστηκε από τα ράφια των καταστημάτων και πολύ σύντομα πούλησε περισσότερα από 2 εκατομμύρια αντίτυπα. To γεγονός αυτό αναπόφευκτα οδήγησε στην καθιέρωση της Square Enix ως μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανάπτυξης στην Ιαπωνία και της έδωσε την απαραίτητη ώθηση να συνεχίσει το όραμά της.

Μέχρι τις αρχές της περασμένης δεκαετίας το πέμπτο κεφάλαιο της σειράς αποτελούσε ένα…άπιαστο όνειρο για τους εκατομμύρια φίλους της, καθώς ως τότε δεν είχε διατεθεί εκτός συνόρων Ιαπωνίας. To πλήρωμα του χρόνου ήρθε τελικά το 2002 όταν το Final Fantasy V κυκλοφόρησε στο PlayStation μέσω της συλλογής Final Fantasy Anthology, ενώ πέντε χρόνια αργότερα έφτασε στα ράφια και η έκδοση για το GameBoy Advance. Εμείς σε αυτό το review θα ασχοληθούμε με την έκδοση για το PlayStation, την οποία είχαμε την τύχη να δοκιμάσουμε όταν κυκλοφόρησε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι τέσσερις κρύσταλλοι
Κεντρικός πρωταγωνιστής του Final Fantasy V είναι ο Burtz, ένας περιπλανώμενος τυχοδιώκτης, ο οποίος ανακαλύπτει βαθιά μέσα στο δάσος τα συντρίμμια ενός μετεωρίτη. Πλάι στο σημείο της συντριβής βρίσκεται αναίσθητος ένας ηλικιωμένος άντρας, o Galuf, που όπως πολύ σύντομα θα διαπιστώσετε πάσχει από αμνησία. Εν τω μεταξύ, ο βασιλιάς του Tycoon ταξιδεύει προς το Wind Shrine, ένα ναό όπου βρίσκεται ο Wind Crystal. Η κόρη του βασιλιά, η πριγκίπισσα Lenna, παρά τις προειδοποιήσεις του πατέρα της αποφασίζει να τον ακολουθήσει, αλλά καθώς διασχίζει το δάσος δέχεται επίθεση από goblins.

Για καλή της τύχη όμως εκεί συναντά το Bartz που σπεύδει να την βοηθήσει. Στην πορεία, οι τρεις κεντρικοί χαρακτήρες δηλαδή ο Bartz, η Lenna και ο Galuf αποφασίζουν να ταξιδέψουν προς το Wind Shrine. Εκεί εξερευνιέται μια υπόγεια σπηλιά, καθώς όλοι οι άλλοι δρόμοι προς το ναό, είναι μπλοκαρισμένοι θα έχετε την πρώτη σας γνωριμία με την Faris, μια αινιγματική πειρατίνα, η οποία προτίθεται να σας μεταφέρει με το πλοίο της στο Wind Shrine. Εκεί θα βρείτε τον Wind Crystal σπασμένο, ενώ ο βασιλιάς της Tycoon είναι άφαντος. Τα κομμάτια του κρυστάλλου “αντιδρούν” στην παρουσία σας, σας δίνουν την δύναμή τους και σας εξηγούν ότι θα πρέπει να προστατέψετε τους υπόλοιπους Crystals πάση θυσία.


Το πρώτο πράγμα που θα αντιληφθείτε από τα πρώτα κιόλας λεπτά ενασχόλησης σας με το Final Fantasy V είναι ότι αποτελεί ένα κολάζ ιδεών και μηχανισμών από τα προηγούμενα κεφάλαια της σειράς. Το σενάριο δεν διαφέρει ιδιαίτερα από το αντίστοιχο των Final Fantasy I & III, αν και οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι θα κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον σας χάρις τις αρκετές ανατροπές του. Για εγκυκλοπαιδικούς λόγους να αναφέρουμε ότι είναι το πρώτο κεφάλαιο της σειράς, στο οποίο ένας από τους κεντρικούς πρωταγωνιστές πεθαίνει (φυσικά δεν πρόκειται να σας δώσουμε spoilers!). Η Square Enix εφάρμοσε αυτή την τεχνική που είχε προφανώς στόχο να εντείνει το δραματικό στοιχείο στην αφήγηση και σε μεταγενέστερα Final Fantasy, όπως στο VII, σοκάροντας με αυτό τον τρόπο τον δυτικό κόσμο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η επαναφορά του Job System
Η Square Enix μετέφερε τον παραπάνω μηχανισμό στο πέμπτο κεφάλαιο της σειράς, εξελίσσοντάς τον σημαντικά σε σχέση με τον αντίστοιχο του Final Fantasy III. Εδώ λοιπόν έχετε την δυνατότητα να επιλέξετε ανάμεσα σε 22 jobs (ή classes αν προτιμάτε) για τους κεντρικούς χαρακτήρες σας και μάλιστα το καθένα εξ’ αυτών σας δίνει πρόσβαση σε διαφορετικά abilities. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην έκδοση για το GameBoy Advance προστέθηκαν τέσσερα ακόμη jobs.

Επιπλέον το παρόν δίνει και το κλασικό leveling system των RPG, όπου κερδίζετε experience points από τις μάχες και κατ’ επέκταση ανεβάζετε το level του χαρακτήρα σας. Πέρα από τα experience points, καθώς εξολοθρεύετε τους αντιπάλους σας ανταμείβεστε και με ability points, τα οποία σας επιτρέπουν να αυξήσετε το level του job σας. Παράλληλα, στο Final Fantasy V επιτρέπεται για πρώτη φορά το multiclass. Για παράδειγμα, εάν είστε Black Mage Level 10 μπορείτε να γίνετε Knight κρατώντας όμως παράλληλα κάποια από τα abilities του πρώτου job κ.ο.κ.

Φυσικά αν επιθυμείτε έχετε την δυνατότητα να αναπτύξετε στο μέγιστο όλα τα jobs και να δημιουργήσετε πραγματικά πανίσχυρους χαρακτήρες ικανούς να ανταποκριθούν ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες. Βέβαια για να επιτύχετε κάτι τέτοιο θα πρέπει να αφιερώσετε δεκάδες ώρες κάνοντας grinding.

Ελάχιστες βελτιώσεις
To Final Fantasy V είναι το δεύτερο κεφάλαιο της σειράς στο οποίο χρησιμοποιείται το Active Time Battle system. Όπως και στον προκάτοχό του, έτσι και εδώ, κατά την διάρκεια της μάχης ο χρόνος κυλά αδιάκοπα και κατόπιν αυτού θα πρέπει να δίνετε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τις εντολές σας στα μέλη του party σας. Οι εντολές μέσα στην μάχη παραμένουν απαράλλαχτες όπως “Attack”, “Defend”, “Use Item” κ.ο.κ.

To Final Fantasy V αποτελεί ένα από τα λιγότερο ποιοτικά κεφάλαια της σειράς, παρόλα αυτά ακόμη και έτσι είναι ικανό να συγκινήσει τους φίλους των JRPG.

Η μόνη διαφορά εδώ είναι ότι στο user interface έχει προστεθεί μια μπάρα που γεμίζει με την πάροδο του χρόνου και σας υποδεικνύει ποιανού χαρακτήρα είναι η σειρά να επιτεθεί. Με αυτό τον τρόπο έχετε μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στο party σας και δύναστε να προσαρμόσετε κατάλληλα την στρατηγική σας ανάλογα με τις περιστάσεις. Παρά τις βελτιώσεις αυτές όμως ο πυρήνας του συστήματος μάχης παραμένει turn-based στα πρότυπα των υπολοίπων JRPG, κάτι που ενδέχεται να ξενίσει αρκετούς από εσάς.

Πρόκληση
Όπως και τα υπόλοιπα κεφαλαία της σειράς που κυκλοφόρησαν για την τέταρτη γενιά κονσόλων, έτσι και εδώ ο βαθμός δυσκολίας παραμένει υψηλός. Η Α.Ι είναι αρκετά υψηλή με τους εχθρούς να αναγνωρίζουν και στην πορεία να επιτίθενται στα πιο αδύναμα μέλη του party σας ή σε αυτά που είναι βαριά πληγωμένα. Πριν ξεκινήσετε για την εξερεύνηση μιας νέας περιοχής θα πρέπει απαραιτήτως να εφοδιαστείτε με τις κατάλληλες προμήθειες όπως potions, phoenix downs (για να κάνετε revive), αλλά και ειδικά αντικείμενα για να αντιμετωπίσετε status ailments, όπως δηλητηρίαση, προσωρινή τύφλωση κ.ο.κ.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το grinding δεν αποτελεί πλέον αυτοσκοπό (εκτός κι αν θέλετε να αναπτύξετε περισσότερα του ενός jobs). Για να διορθώσει το πρόβλημα αυτό η Square Enix αύξησε τον ρυθμό των random encounters, δηλαδή των τυχαίων μαχών που λαμβάνουν χώρα καθώς διασχίζετε τον World map ή εξερευνείτε κάποιο dungeon. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζετε ότι το level σας είναι αντίστοιχο με αυτό των mobs, κοινώς εδώ υπάρχει το απαιτούμενο scaling αυτών των παραμέτρων σε αντίθεση με το Final Fantasy IV.

Εν τω μεταξύ, η συνολική αντοχή του Final Fantasy V στο χρόνο είναι ιδιαίτερα υψηλή, καθώς θα χρειαστείτε περίπου 30-40 ώρες για να ολοκληρώσετε την βασική ιστορία. Η διάρκεια αυτή επεκτείνεται κατά 10 ώρες ακόμη αν ασχοληθείτε με τα side quests, ενώ όπως προαναφέραμε αν θέλετε να αναπτύξετε όλα τα jobs το πιθανότερο είναι ότι θα πρέπει να λιώσετε για αρκετές ώρες ακόμη. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το δικό μας playthrough ξεπέρασε την εποχή εκείνη τις 70 ώρες.

Καμία εξέλιξη
Στην ανάπτυξη του Final Fantasy V για ακόμη μια φορά καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι Hironobu Sakaguchi, Yoshitaka Amano και Nobuo Uematsu. Ο Sakaguchi ανέλαβε την παραγωγή και την επίβλεψη του όλου project, o Amano τον σχεδιασμό των κεντρικών χαρακτήρων και ο Uematsu το soundtrack. Εν τω μεταξύ, ο σχεδιασμός των βασικών εχθρών και των bosses έγινε από τον Tetsuya Nomura, o οποίος στην πορεία εργάστηκε και στα επόμενα κεφάλαια της σειράς, ενώ σήμερα αποτελεί ένα από τα εξέχοντα στελέχη της Square Enix.

Με εξαίρεση την δουλειά του Nomura, το Final Fantasy V τόσο οπτικά, όσο και ηχητικά μοιάζει υπερβολικά με τον προκάτοχο του. Τα sprites και τα animations των χαρακτήρων, καθώς και ο σχεδιασμός των περιβαλλόντων, υπέστησαν ελάχιστες βελτιώσεις. Κοινώς οι developers σε καμία περίπτωση δεν αξιοποίησαν τις δυνατότητες του Super NES και η γενικότερη εντύπωση που αποκομίσαμε είναι ότι το Final Fantasy V έχει γραφτεί με τον ίδιο “κώδικα” που χρησιμοποίησε ή Square Enix στην προηγούμενη έκδοση.

Σε ότι έχει να κάνει με τον ηχητικό τομέα, ο Nobuo Uematsu στάθηκε για ακόμη μια φορά στο ύψος των περιστάσεων “ντύνοντας” το Final Fantasy V με ένα ονειρικό soundtrack. Το μόνο ψεγάδι είναι ότι αρκετά από τα μουσικά themes αποτελούν επανεκτελέσεις αντιστοίχων από προηγούμενα Final Fantasy. Παρόλα αυτά, η συνολική ποιότητά τους είναι για ακόμη μια φορά υπεράνω κριτικής. Δυστυχώς δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για τα ηχητικά εφέ που παραπέμπουν σε τίτλους της δεκαετίας του ΄80, με τις κλαγγές των όπλων και τους ήχους που συνοδεύουν την εκτέλεση των μαγικών επιθέσεων να χαρακτηρίζονται τουλάχιστον απαράδεκτοι.

Συμπεράσματα
Το Final Fantasy V δεν καταφέρνει να πλησιάσει το μεγαλείο του προκατόχου του και γενικώς αποπνέει σε αρκετούς τομείς προχειρότητα. Το γεγονός αυτό δεν θα πρέπει να μας προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη αν αναλογιστεί κανείς ότι είχε έναν πολύ σύντομο κύκλο ανάπτυξης και ουσιαστικά η μόνη αξιομνημόνευτη διαφορά σε σχέση με το τέταρτο κεφάλαιο της σειράς είναι η προσθήκη του Job system. Στη σημερινή εποχή μας, το Final Fantasy V είναι φανερό ότι δύσκολα θα συγκινήσει κάποιον αμύητο στο σύμπαν, καθώς όπως αποδεικνύεται στερείται ποιότητας σε σχέση με τον πρόγονό του. Παραμένει όμως ένας τίτλος εμποτισμένος με τα κλαστικά στοιχεία της σειράς που αγαπήσαμε.

Θετικά:
– Τεράστια διάρκεια
– Η προσθήκη του Job System
– Σενάριο που καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον σας
– Υψηλή Α.Ι και ικανοποιητική πρόκληση
– Όμορφο soundtrack

Αρνητικά:
– Στασιμότητα στα γραφικά
– Απαράδεκτα ηχητικά εφέ
– Ελάχιστες βελτιώσεις στο gameplay σε σχέση με το Final Fantasy IV

Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 9
Γενικά: 7.6

Προτείνεται αποκλειστικά στους φανατικούς φίλους της σειράς.

Παντελής Δασκαλέλος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης