Οι σειρές Tycoon αποτελούν ιδιαίτερη λατρεία για όσους έζησαν στα 90’s. Από το Railroad Tycoon μέχρι το Pizza Tycoon, σας έδιναν την ευκαιρία να γίνετε το απόλυτο αφεντικό, χτίζοντας επιχειρήσεις, αναπτύσσοντας πολιτισμούς, συναναστροφές με άλλα άτομα και όλα τα συναφή. Οι καιροί άλλαξαν και φυσικά αυτού του είδους τα games εξαφανίστηκαν με την πάροδο των χρόνων και τις νέες τεχνολογίες.

Η ανεξάρτητη εταιρεία ανάπτυξης Greenheart Games που ιδρύθηκε μόλις πέρυσι από τα αδέρφια Patrick και Daniel Klug πήρε την απόφαση να αναπτύξει ένα video game που αποτελεί εξομοιωτή εταιρείας game development. Κοινώς, καλείστε να δημιουργήσετε το δικό σας παιχνίδι, περνώντας από τις δυσκολίες και τα στάδια που μια τέτοια εταιρεία θα ζούσε στ’ αλήθεια και φτάνοντας εν τέλει στην παγκόσμια αναγνώριση. H ιδέα για το παιχνίδι δεν είναι εντελώς καινούργια μιας και οι δύο developers παραδέχονται πως άντλησαν την έμπνευσή τους από το παιχνίδι του 2010 για iOS, Game Dev Story. Συνεπώς, οι αδερφοί Klug έρχονται να καλύψουν το σημαντικό αυτό κενό στην αγορά των PC games και το κατάφεραν σε μεγάλο βαθμό με το Game Dev Tycoon που κυκλοφορεί από τον περασμένο Δεκέμβριο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χρήστης παραπονιέται για...το πειρατικό Game Dev Tycoon!

Κακά τα ψέματα, για το παιχνίδι αυτό έμαθα την ύπαρξή του μετά την κίνηση της εταιρίας να διαρρεύσει επίτηδες μια “σπασμένη” έκδοση σε μεγάλα torrent sites. Η έκδοση αυτή λειτουργούσε κατά τα άλλα κανονικά αλλά σε κάποιο σημείο αργότερα στο παιχνίδι σας ενημέρωνε για διαφεύγοντα κέρδη λόγω πειρατείας και τον οδηγούσε μαθηματικά στην χρεοκοπία που -έτσι κι αλλιώς- δεν είναι δύσκολη σε games του είδους, πόσο μάλλον όταν στο Game Dev Tycoon καταλήγεις να έχεις μηδαμινά έσοδα. Όλη αυτή η κατάσταση οδήγησε σε κωμικοτραγικές καταστάσεις με παίχτες-πειρατές να μπαίνουν σε forums και να ρωτούν πως μπορούν να απαλλαγούν από την πειρατεία ή…να επιβάλλουν DRM πολιτική!

Άσχετα με το τι πιστεύει κανείς για την πολιτική της Greenheart Games, ένα πράγμα είναι σίγουρο. Σαν διαφημιστικό τρικ σίγουρα πέτυχε τον σκοπό του, τόσο στους gamers που το έμαθαν έτσι για πρώτη φορά, όσο και στα άτομα που το κατέβασαν πειρατικό και ένιωσαν άσχημα οπότε εν τέλει το αγόρασαν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έτσι γίνεται παιχνίδι!
Η ιδέα όπως προϊδεάζει και η κατάληξη Tycoon είναι απλή. Σχεδιάστε και αναπτύξτε μια εταιρία μεγιστάνα των video games. Ξεκινήστε από το γκαράζ του πατρικού σας σπιτιού τη χρυσή δεκαετία των arcade παιχνιδιών με κεφάλαιο 70.000 δολαρίων και με μόνα όπλα τον υπολογιστή σας και τη δημιουργικότητά σας.

Προγραμματίζοντας text adventures στο γκαράζ.

Αρχικά οι επιλογές είναι περιορισμένες καθώς μπορείτε να αναπτύξετε μονάχα απλά text ή 2D games για PC ή για G64 (Commodore 64). Σιγά σιγά όμως βγαίνουν οι πρώτες κονσόλες όπως η TES (NES) ή το Gameling (Gameboy) με άκρως διασκεδαστικές παραφράσεις των αυθεντικών ονομάτων και θα μπορέσετε να εξαπλωθείτε και εκεί. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αρχικά το παιχνίδι είναι αρκετά περιορισμένο αλλά όταν βγάλετε τα πρώτα σας “μεγάλα” λεφτά, θα μπορέσετε επιτέλους να ανεβείτε στον κόσμο του game development και να πάρετε δικά σας γραφεία όπως και βοηθούς.

Εκεί συναντάμε ίσως το καλύτερο κομμάτι του παιχνιδιού, καθώς η εποχή εκείνη συμπίπτει με την πρώτη επαφή των περισσοτέρων μας με τον κόσμο των video games. Η νοσταλγία πραγματικά χτύπησε κόκκινο καθώς διάβαζα για την ανακοίνωση της…Vony (Sony) για την παραγωγή της δικής της κονσόλας PlaySystem (PlayStation) αφού τα έσπασε με την Ninvento (Nintendo), ή καθώς σχεδίαζε τις πρώτες 3D engines κτλ.

Ώρα για development
To gameplay είναι αρκετά απλό για παιχνίδι Tycoon. Για να δημιουργήσετε το video game στην εικονική εταιρεία σας, κάθε παραγωγή απαιτεί δύο μπάρες, τις Design και Technology. Κατά τα τρία στάδια παραγωγής του, ορίζετε πόσο χρόνο θα δαπανήσετε και τι ειδικούς μηχανισμούς θέλετε να έχει το κάθε κομμάτι (Story, Engine, Sound, Graphics κ.ο.κ). Όταν η ομάδα σας είναι πολυμελής μπορείτε να ορίζετε συγκεκριμένα άτομα για κάθε κομμάτι ανάλογα με τις προσωπικές τους ικανότητες.

Όσο περνούν οι εποχές της τεχνολογίας, τόσο δημιουργείτε νέες game engines (μηχανές παιχνιδιών) και κάνετε έρευνα για νέες τεχνολογίες. Οι τομείς αυτοί είναι άκρως δαπανηροί οπότε θα πρέπει να προσαρμόζετε τα έξοδά σας σωστά ώστε να αποδώσουν καρπούς. Αξίζει να σημειώσω ότι ειδικά για την κατάρα του gaming, το μάρκετινγκ, τα ποσά που ξόδευα κάθε φορά για έναν τίτλο πλησίαζαν ή και ξεπερνούσαν την παραγωγή αυτή καθ εαυτή.

“If players don’t buy the games they like, we will sooner or later go bankrupt”. Τάδε έφη Greenheart Games στην…“πειρατική” έκδοση του Game Dev Tycoon που το έκανε διάσημο!

Όταν το παιχνίδι σας φτάσει επιτέλους στο στάδιο παραγωγής, μπορείτε να επιλέξετε αν θα το κυκλοφορήσετε μόνοι σας, κάτι που σας περιορίζει αρκετά καθώς τότε δεν θα έχετε μεγάλο αριθμό fans ή αν θα το εκδώσει ένας μεγάλος publisher δίνοντάς σας ποσοστά. Αυτό θα εκτοξεύσει τις πωλήσεις αλλά ο εκδότης θα θέσει κάποια στάνταρ για την παραγωγή. Αργότερα με μεγάλο fanbase θα μπορείτε να εκδίδετε μόνοι σας games ως ανεξάρτητος developer, κρατώντας όλα τα κέρδη για τον εαυτό σας.

End game
Στο τελευταίο κομμάτι το Game Dev Tycoon θα σας πάει στην εποχή των blockbusters, των εκατομμυρίων εσόδων για τις εταιρίες, την next-gen εποχή στις κονσόλες και την επένδυση πολλών εκατομμυρίων για την παραγωγή ενός τίτλου. Στο σαημείο αυτό θα έχετε και έξτρα επιλογές όπως η ανάπτυξη παιχνιδομηχανής και hardware της εταιρίας σας, πλατφόρμα ψηφιακής διανομής (τύπου Steam) και παραγωγή ΑΑΑ τίτλων πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Τα μεγάλα projects όπως μια νέα κονσόλα ή ένα δικό σας MMO ίσως να μην τα προλάβετε όλα στα όρια ενός κανονικού παιχνιδιού γιατί ο χρόνος προς το τέλος είναι πολύ λίγος και θα τα δείτε μόνο σε πλαίσια sandbox μετά τον… “τερματισμό”. Παρόμοια λογική ακολουθεί και το Game Dev Story, δηλαδή αφού το ολοκληρώσετε συνεχίζει απ’ άπειρον και σας αφήνει να φτιάξετε νέους συνδυασμούς από games ή κονσόλες.

Το 10άρι ήταν πολύ mainstream για το συντάκτη του Game Hero

Όταν τελειώνει η παραγωγή ενός τίτλου έρχεται η ώρα της αλήθειας μιας και κυκλοφορούν τα reviews από τα ΜΜΕ. Εκεί λοιπόν εντοπίζεται και ένα μεγάλο πρόβλημα του παιχνιδιού, καθώς το σύστημα βαθμολόγησης είναι κάπως αυθαίρετο. Μπορεί να έχετε ρίξει όλα σας τα λεφτά στην παραγωγή ενός ποιοτικού τίτλου και να λάβετε μέτριες κριτικές και ενώ αναπτύσσετε έναν τίτλο απλά για τα λεφτά να βγάζετε καθαρά 9άρια και 10άρια. Δυστυχώς το feedback από το ίδιο το παιχνίδι είναι σχεδόν μηδαμινό και τα κριτήρια έχουν να κάνουν μονάχα με προηγούμενες εκδόσεις σας και με τους συνδυασμούς είδους και θέματος παιχνιδιού.

Επίσης, οι επιλογές για την αγορά ή αργότερα για την δική σας κονσόλα και την πλατφόρμα διανομής είναι μηδαμινές. Προσωπικά θα ήθελα να δω περισσότερες επιλογές για την διαχείρισή τους, όπως ρύθμιση τιμών ή εκπτώσεις. Γενικά πολλές φορές θα χρεοκοπήσετε χωρίς να καταλάβετε το γιατί ενώ προσπαθείτε να κάνετε πολύ λογικά πράγματα. Εγώ προσπαθούσα συνεχώς να εγκαθιδρύσω μια εταιρία που θα παράγει ποιοτικά RPG και ξεκίνησα και μια σειρά με την ονομασία Ultimate Fantasy. Το Game Dev Tycoon όμως δε λαμβάνει υπόψη την εξειδίκευση σε έναν τομέα ή τη φήμη αλλά συνεχώς θέλει ως παίκτες να παράγετε νέους συνδυασμούς και είδη παιχνιδιού. Ως αποτέλεσμα αυτό δεν είναι και πολύ ρεαλιστικό μιας και μετά το κορυφαίο RPG που ονόμασα “The Sorcerer” η εταιρία μου ανέπτυξε το Wuu Dance!

Η αρχή του φαινομένου της πειρατείας

Τρέχει και στα χειρότερα PC
Από πλευράς γραφικών το Game Dev Tycoon όπως είναι αναμενόμενο δεν παρουσιάζει κάτι το αξιοσημείωτο. Το παιχνίδι θυμίζει αρκετά casual browser game στην εμφάνιση, με πολύ λιτά textures, ενώ οι μηχανισμοί είναι απλοί point and click. Δε θα ήταν άσχημο να υπήρχε μια μεγαλύτερη ποικιλία πάντως. Το θετικό είναι ότι θα τρέξει σε οποιοδήποτε PC. Συν τις άλλοις, ο ήχος είναι σχεδόν αδιάφορος και περνάει στην αφάνεια. Θα μπορούσαν ίσως να υπάρχουν themes από παιχνίδια, αλλά σε αυτή την περίπτωση, όπως και με τις ονομασίες που έχουν αλλαχθεί, εμπίπτουν τα πνευματικά δικαιώματα.

Βγάλτε τον δημιουργό από μέσα σας
Αν το Game Dev Tycoon ακολουθούσε την συνταγή του The Movies –για παράδειγμα στο μηχανισμό αγοράς- και είχε μεγαλύτερο βάθος, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για έναν πολύ καλό Simulator. Αντίθετα, τώρα έχουμε να κάνουμε απλά με ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που απλά στηρίζει όλη του την αξία στη νοσταλγία που θα νιώσετε και στην ωραία ιστορική αναδρομή που κάνει στη βιομηχανία του gaming. Κατά τα άλλα, αφού το ολοκληρώσετε την πρώτη φορά, θα συναντήσετε λίγα πράγματα να κάνετε σε ένα πιθανό δεύτερο playthrough, εκτός από τα πολύ διασκεδαστικά αλλά λίγα achievements. Πάντως, εαν υπάρξει κάποιο sequel από την Greenheart Games με πολύ καλύτερο κεφάλαιο αυτή τη φορά, είμαι σίγουρος πως τα αδέρφια Klug θα αναπτύξουν ίσως κάτι το πολύ πιο αξιόλογο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι απευθύνεται κυρίως στους λάτρεις τέτοιων παραδοσιακών Simulators που κατά προτίμηση δεν θα έχουν παίξει το Game Dev Story στο iOS ή το iPad, καθώς θα συναντήσουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στα δύο games.

Η τιμή του παιχνιδιού είναι αρκετά χαμηλή (6,5 ευρώ) και μπορείτε να το αγοράσετε από το επίσημο site της εταιρείας που είναι το Greenheartgames.com. Αν λάβουμε υπόψη πως θυμίζει περισσότερο casual smartphone παιχνίδι, το κόστος φαίνεται λογικό. Η διανομή του αναμένεται να επεκταθεί και στο Steam το προσεχές διάστημα, ενώ θα δοθεί έξτρα key σε όσους το έχουν αγοράσει ήδη.

Θετικά:
– Διασκεδαστικό και εθιστικό gameplay
– Inside jokes και αναδρομή στην ιστορία του gaming
– Καλή παρουσίαση της λειτουργίας του game development
– Η χαμηλή τιμή του

Αρνητικά:
– Το gameplay δεν έχει το απαραίτητο βάθος
– Απαρχαιωμένα γραφικά και ήχος
– Μικρή αντοχή στο χρόνο

Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 6
Gameplay: 7
Αντοχή: 6
Γενικά: 6.5

Ένα τυπικό casual game στο στυλ του Game Dev Story που δεν προσφέρει κάτι το συνταρακτικό πέρα απ’ όσα ήδη γνωρίζουμε.

Σπύρος Μπλιάγκος 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης