Δικαστική καμπάνα σε Έλληνα εφοπλιστή

Δικαστική καμπάνα σε Έλληνα εφοπλιστή
Πρόστιμo επέβαλε ομοσπονδιακός δικαστής του Σιάτλ των ΗΠΑ σε δύο επιχειρήσεις, ιδιοκτησίας μεγάλης ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας.

Συγκεκριμένα διέταξε πρόστιμο 1,5 εκατ. δολαρίων, καθώς έκρινε πως φορτηγό πλοίο εσκεμμένα ρύπανε τη θάλασσα και στη συνέχεια οι αρμόδιοι επεχείρησαν να εξαπατήσουν την αμερικανική Ακτοφυλακή.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ», οι Αρχές που ανακοίνωσαν την ποινή την περασμένη Παρασκευή, έκαναν λόγο για μία σπάνια επιτυχία ενάντια σε εταιρεία σχετικά με ρύπανση στη θάλασσα, ένα παράπτωμα που εν γένει είναι δύσκολο να εντοπιστεί και να αποδειχθεί.

Πρόκειται για δύο εταιρείες, την Gallia Graeca LTD και Angelakos (Hellas) SA, οι οποίες είναι θυγατρικές του ομίλου του Έλληνα εφοπλιστή Ευάγγελου Αγγελάκου, Δημάρχου Οινουσσών.

Τι έδειξε ο έλεγχος στα πλοία 

Το πλοίο Gallia Graeca έφτασε στην προβλήτα 86 στο Σιάτλ από την Κίνα τον Οκτώβριο του 2015 για να παραλάβει φορτίο σόγιας αξίας 20 εκατ. δολ..

Όταν ο αξιωματικός Daniel Hamilton ανέβηκε στο πλοίο για να διεξάγει γενικό έλεγχο, παρατήρησε κάποιες παρατυπίες.



Βαλβίδες ήταν ευθυγραμμισμένες, πετρέλαιο υπήρχε εκεί που δεν έπρεπε και μία συσκευή που διαχωρίζει το νερό από το πετρέλαιο δεν είχε συντηρηθεί. «Κάθε βήμα περαιτέρω, προέκυπτε ‘κόκκινη σημαία'» πρόσθεσε ο ίδιος.

Τελικά, οι Αρχές, βρήκαν πως 5.000 γαλόνια σεντινόνερα, απορρίφθηκαν στη θάλασσα. Όταν οι μηχανικοί του πλοίου προέβησαν σε επίδειξη του ειδικού μηχανισμού διαχωρισμού στην Ακτοφυλακή, το έκαναν με καλοσχεδιασμένο τρόπο, ώστε να φανεί πως είναι σε λειτουργία και να την εξαπατήσουν, σύμφωνα πάντα με το ΑΡ.



Προτείνοντας ένα συνολικό πρόστιμο 100.000 δολ. ο George Chalos, δικηγόρος με έδρα τη Νέα Υόρκη των ναυτιλιακών που εμπλέκονται στην υπόθεση, ισχυρίστηκε πως η απόρριψη έγινε από «μη έντιμους» υπαλλήλους, χωρίς η κεντρική διαχείριση να έχει γνώση ή να έχει δώσει έγκριση. Οι εταιρείες, τόνισε, δεν είχαν τίποτε να κερδίσουν παρουσιάζοντας παραποιημένα αρχεία.

Ακόμη, υπογράμμισε, πως οι εν λόγω εταιρείες δεν έχουν ιστορικό με προηγούμενες αξιόποινες ενέργειες και είναι δεσμευμένες στην προστασία του περιβάλλοντος.

Αλλά το γραφείο του Εισαγγελέα, το οποίο πρότεινε πρόστιμο 3 εκατ. δολ. υποστήριξε πως τα στελέχη των εταιρειών, ήταν σε επικοινωνία με τους μηχανικούς του σκάφους για το πώς πρέπει να παρουσιάσουν το αρχείο του πλοίου στην Ακτοφυλακή.

Επίσης, υποστήριξαν και ο δικαστής συμφώνησε πως ένα στέλεχος της εταιρείας είπε ψέματα κατά την κατάθεσή του όταν ισχυρίστηκε πως προσωπικά εκτέλεσε την ταπεινή εργασία καθαρισμού της μηχανής διαχωρισμού λίγο πριν αναχωρήσει το πλοίο.

Το δικαστήριο καταδίκασε τις δύο εταιρείες, μαζί με τον πρώτο και τον δεύτερο μηχανικό του πλοίου, για κατηγορίες σχετικές με μόλυνση, παραποίηση αρχείων και απάτη.

Οι Αρχές σημείωσαν πως η εσκεμμένη απόρριψη πετρελαίου στη θάλασσα είναι η πρώτη αιτία θανάτου των θαλάσσιων πτηνών.

Η Ακτοφυλακή, σε ετήσια βάση, κάνει αναφορά για δεκάδες περιπτώσεις μόλυνσης στην ανοιχτή θάλασσα στο υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά είναι σχετικά σπάνια για τους εισαγγελείς να καταφέρουν να στοιχειοθετήσουν τις απορρίψεις ή τις συγκαλύψεις με τρόπο που να καθιστούν τις εταιρείες νομικά υπόλογες.

Στα βορειοδυτικά, σχεδόν ένα στα πέντε πλοία με ξένη σημαία που ελλιμενίζεται, δέχεται επιθεώρηση από την Ακτοφυλακή. Από τους 2.200 ελέγχους τα τελευταία 5 χρόνια, το Gallia Graeca είναι μόλις το δεύτερο που υπέστη ποινική διώξη, δήλωσε στο δικαστήριο, ο αρχηγός, Brian Gilda, επικεφαλής του τμήματος της Υπηρεσίας για το Περιβάλλον στα βορειοδυτικά.

«Συχνότερα βρίσκουμε ότι τα πλοία, σε σημαντικό βαθμό, συμμορφώνονται με τους διεθνείς κανονισμούς» είπε. «Αλλά, λόγω υποθέσεων όπως αυτής, συνεχίζουμε να υποπτευόμαστε ότι μία μειοψηφία των ναυτιλιακών…θέτουν οικονομικά συμφέρονται πάνω από την περιβαντολλογική συμμόρφωση και τους κανόνες ναυτοσύνης» πρόσθεσε.

Ο δικαστής διέταξε τις εταιρείες να καταθέσουν 200.000 δολ. από το συνολικό πρόστιμο στο National Parks Foundation και στο National Fish and Wildlife Foundation, τις έθεσε υπό επιτήρηση για 5 χρόνια και επεσήμανε ότι πρέπει να υιοθετήσουν σχέδια περιβαντολλογικής συμμόρφωσης.

Ο δικηγόρος υπεράσπιστης, ζήτησε ένα 5ετές πλάνο για την πληρωμή του προστίμου, επικαλούμενος τους δύσκολους καιρούς στην ναυτιλιακή βιομηχανία. «Οχι» απάντησε κοφτά ο δικαστής που δεν συγκινήθηκε.

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016, 21:00