Το πρόβλημα της θαλάσσιας πειρατείας, με φόντο τη συντριπτική διακίνηση του παγκόσμιου εμπορίου μέσω θαλάσσης και την ηγετική θέση της ελληνικής ναυτιλίας στον κόσμο, ανέδειξαν σε εκδήλωση που έγινε στα γραφεία του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου στην Αθήνα, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος και η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, Άννα Μπρεδήμα.

Είναι ένα θέμα που ξεκινάει από την παρακώλυση του παγκόσμιου εμπορίου, του ενεργειακού εφοδιασμού και της αναπτυξιακής βοήθειας, με ζημιές που ανέρχονται ετησίως από 7 ως 12 δισ. δολάρια, ενώ φτάνει θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των ναυτικών οι οποίοι συλλαμβάνονται όμηροι από τους πειρατές. «Είναι μια υπόθεση που μας αφορά όλους» σημείωσε η κ. Μπρεδήμα, «ως καταναλωτές και ως φορολογούμενους».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η πρωτοβουλία της κ. Μπρεδήμα, να αναλάβει Γνωμοδότηση Πρωτοβουλίας εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής ΟΚΕ – οργανισμός με ισχυρούς δεσμούς με την Κοινωνία των Πολιτών- και η υιοθέτηση ψηφίσματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που έγινε κατόπιν πρωτοβουλίας του κ. Κουμουτσάκου, καθώς και ο διορισμός ενός Έλληνα, του Αλ. Ρόντου, ως ειδικού απεσταλμένου της ΕΕ στο Κέρας της Αφρικής, που κατ΄εξοχήν δοκιμάζεται από την πειρατεία, αναδεικνύει το ρόλο των Ελλήνων στους διεθνείς θεσμούς, στο θέμα της ναυτιλίας, όπου η Ελλάδα είναι πρώτη δύναμη στον κόσμο, δήλωσε ο κ. Κουμουτσάκος.

Και οι δύο ομιλητές τόνισαν την αδήριτη ανάγκη να κυρωθεί η Σύμβαση του Δικαίου της Θάλασσας από τρίτες χώρες, κυρίως της Αφρικής και της Ασίας, αλλά και από τη γειτονική Τουρκία, καθώς διασφαλίζει την απρόσκοπτη και ασφαλή ναυσιπλοΐα.

Σκοπός των ελληνικών πρωτοβουλιών είναι να ευαισθητοποιηθούν οι θεσμοί της ΕΕ και τα κράτη-μέλη της, ώστε να απαντήσουν πιο δυναμικά στο φαινόμενο, για την αντιμετώπιση του οποίου υπάρχει ήδη η επιχείρηση «Atalanta». Ειδικότερα, ζητούν μεγαλύτερη συμμετοχή στις νηοπομπές, τη θέσπιση νομοθεσίας ώστε να υπάρχουν κυρώσεις των δραστών και να αποτρέπεται το ξέπλυμα πειρατικού χρήματος, αλλά και αναπτυξιακή βοήθεια και εκπαίδευση των πολιτών των φτωχών χωρών, ώστε οι πολίτες τους να μπορούν να ζουν αξιοπρεπώς και να μην καταφεύγουν σε τέτοιες πρακτικές, από τις οποίες μάλιστα ηρωποιούνται.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αναβίωση της θαλάσσιας πειρατείας τοποθετείται γύρω στο 2007 στα ανοιχτά της Σομαλίας και έκτοτε επεκτάθηκε στη Δ. Αφρική, στον Κόλπο της Γουινέας, την Ινδονησία και τη Ν. Αμερική.

«Είναι ένα σύμπτωμα στη θάλασσα, προβλημάτων που βρίσκονται στην ξηρά» ειπώθηκε στην εκδήλωση, με τη γενική παραδοχή ότι τα κράτη από τα οποία προέρχονται οι πειρατές έχουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο, που έδωσε ο κ. Κουμουτσάκος, το 2012 κρατήθηκαν όμηροι 585 ναυτικοί και με τη λήξη του 2012 παρέμεναν όμηροι 207.

Σημειώθηκε, επίσης, ότι οι επιθέσεις ανοικτά της Σομαλίας και του Αντεν παρουσίασαν μείωση, 75 το 2012, έναντι 237 το 2011, αλλά οι επιθέσεις στον Κόλπο της Γουινέας αυξήθηκαν και έφτασαν τις 58.

Κλείνοντας, ο κ. Κουμουτσάκος τόνισε ότι η ΕΕ πρέπει να κινηθεί σύντομα για τη διαμόρφωση ενός Στρατηγικού Ευρωπαϊκού Δόγματος για τη Θάλασσα, που θα δώσει συνολική απάντηση στις προκλήσεις που θέτουν οι θαλάσσιες μεταφορές, η ανάπτυξη και η ασφάλεια.

Επιμέλεια: Xρήστος Μαζάνης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης