Ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, Δημοσθένης Μπακόπουλος, σε επιστολή του προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αναφέρει τους λόγους που θεωρεί ότι η κατάργηση της ΔΑΛ «αποτελεί προϊόν θεσμικής δυσλειτουργίας και όχι απλά διαφορετικής άποψης» και απευθύνει έκκληση να  καταψηφιστεί.

Η επιστολή:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΡΧΗ ΛΙΜΕΝΩΝ (Δ.Α.Λ)

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ                                                      

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ                

ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Γραφείο Διοικητή Δημόσιας Αρχής Λιμένων(Δ.Α.Λ.)

Ταχ. Δ/νση: Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε1-Ε2

Τ.Κ. 18510 Λιμένας Πειραιά

Email: dal@yna.gov.gr

Τηλ.: 2131371638                                                                 

                                                                                           Πειραιάς, 17  Μαρτίου 2020

                                                                                          Αριθ. Πρωτ.: 6000/87/2020

ΘΕΜΑ: «Ενημέρωση Μελών Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ΒτΕ»

Αξιότιμες/-οι κκ Βουλευτές,

1. Είμαι Διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), η οποία ιδρύθηκε με το ν. 4389/2016. Η επιστημονική τεκμηρίωση για την ίδρυσή της παρέχεται με ενάργεια στην αιτιολογική του έκθεση, στην οποία αναγράφονται τα εξής κατά λέξει:

«3. Από τα παραπάνω καθίστανται σαφή τα εξής: α) οι προηγούµενες κυβερνήσεις ακολούθησαν ένα αδόκιµο για τα δεδοµένα της ΕΕ πρότυπο ιδιωτικοποίησης λιµένων. Το πρότυπο αυτό είναι αδύνατον να συγκριθεί µε τις εντός Ε.Ε. αποδεκτές πρακτικές χρηστής διαχείρισης λιµενικών εγκαταστάσεων. β) η θεσµική µεταρρύθµιση, που ήταν αναγκαία ως συνέπεια των επιλογών των προηγούµενων κυβερνήσεων, δεν έγινε ποτέ. Η ίδρυση της Ρ.Α.Λ, αφενός δεν υπακούει στα ευρωπαϊκά πρότυπα, αφετέρου σε κάθε περίπτωση οι αρµοδιότητές της και η επιχειρησιακή της ικανότητα δεν µπορούσαν να εγγυηθούν την ουσιαστική άσκηση δηµόσιας εξουσίας και εποµένως δεν εξυπηρετούσαν το δηµόσιο συµφέρον. Ανάλογο προηγούµενο Ρυθµιστικής Αρχής απαντάται µόνο στη Νότιο Αφρική. 4. Μοναδικοί ωφεληµένοι των προαναφερόµενων επιλογών ήταν οι υποψήφιοι αγοραστές, αφού θα µπορούσαν να δραστηριοποιηθούν µέσα σε ένα περιβάλλον ανεπαρκούς κρατικής εποπτείας. 6. Σηµαντικό βήµα για την αποσαφήνιση του θεσµικού πλαισίου εποπτείας της δραστηριότητας των ιδιωτικοποιηµένων οργανισµών λιµένων υπήρξε ο ν. 4336/2015, στον οποίο προβλέφθηκε ρητά η υποχρέωση της κυβέρνησης να καθορίσει τις αρµοδιότητες τόσο της Ρ.Α.Λ, όσο και των κατά τόπους αρµόδιων λιµενικών αρχών (port authorities). 7. Συγκεκριµένα για την ίδρυση της Δηµόσιας Αρχής Λιµένα Πειραιά, η κυβέρνηση µερίµνησε ώστε στο Σχέδιο Σύµβασης Παραχώρησης, το οποίο έχει ήδη αποδεχτεί η COSCO, να έχει περιληφθεί σαφής και ρητή πρόβλεψη, σύµφωνα µε την οποία το Ελληνικό Δηµόσιο έχει το δικαίωµα να θέτει σε ισχύ, καταργεί ή τροποποιεί νόµους που διέπουν ή επηρεάζουν πτυχές της λειτουργίας του Λιµένα Πειραιά, συµπεριλαµβανοµένης, ενδεικτικώς, της σύστασης και του ορισµού οποιουδήποτε νοµικού προσώπου δηµοσίου δικαίου, εποπτικού φορέα ή οργανωτικής δοµής µε σκοπό την ανάληψη του συνόλου ή µέρους των καθηκόντων λιµενικής αρχής ή/και λιµενάρχη ή/και την ευθύνη του συνόλου ή µέρους των δηµόσιων διοικητικών λειτουργιών και καθηκόντων σε σχέση µε τη λειτουργία του Λιµένα Πειραιά…Τέλος, η Δ.Α.Λ. αποτελεί δηµόσιο φορέα µε διοικητική και οικονοµική αυτοτέλεια στον οποίο ανατίθεται η άσκηση των διοικητικής φύσης εξουσιών/αρµοδιοτήτων, οι οποίες αφαιρούνται από τους Οργανισµούς Λιµένα δυνάµει των διατάξεων των Συµβάσεων Παραχώρησης, λόγω της ιδιωτικοποίησης, σε συνεργασία µε τη Ρ.Α.Λ και τη Γενική Γραµµατεία Λιµένων, Λιµενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων. Διευκρινίζεται ότι η Δ.Α.Λ. σε καµία περίπτωση δεν παρεµβαίνει στην άσκηση επιχειρηµατικής δραστηριότητας ή τη λήψη επιχειρηµατικών αποφάσεων.»

2. Η στάση ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την μεταφορά – επιτέλους – και στην Ελλάδα του αποκαλούμενου «ευρωπαϊκού κεκτημένου», ήτοι της αντικατάστασης του παρωχημένου, αναχρονιστικού, αναποτελεσματικού και βαθιά κομματικού και επομένως αναξιοκρατικού μοντέλου του λιμανιού ΔΕΚΟ από το επικρατούν στην ΕΕ μοντέλο της Αρχής Λιμένα (port authority) υπήρξε αντιφατική. Η ΝΔ καταψήφισε το ν. 4389/2016, αλλά υπερψήφισε το ν. 4404/2016 με τον οποίο ενεργοποιήθηκαν οι μέχρι τότε ουσιαστικά αδρανείς αρμοδιότητες της ΔΑΛ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ίδρυσε τη ΔΑΛ με το ν. 4389/2016, επιχειρώντας να αλλάξει το μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης, αλλά, μόλις το Φεβρουάριο 2019, στην αιτιολογική έκθεση του ν. 4597/2019 υπερασπίστηκε το αλυσιτελές και αναξιοκρατικό μοντέλο του λιμανιού ΔΕΚΟ. Παράλληλα, με το ίδιο ανωτέρω νομοθέτημα κατέστησε μοναδική κρατική αρχή αρμόδια για την υλοποίηση του Κανονισμού 2017/352 τη ΡΑΛ, δηλ. την ανεξάρτητη αρχή που το 2016 διαπίστωνε ότι υπάρχει μόνο στη Νότια Αφρική, υποβαθμίζοντας τη συμμετοχή της ΔΑΛ στην εφαρμογή του.  

3. Τοποθετήθηκα στη θέση του Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων τον Απρίλιο 2017. Διευκρινίζω ότι δεν είμαι πρόσωπο απολίτικο. Την περίοδο 2015 – 2016 υπήρξα νομικός σύμβουλος του τ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα. Ωστόσο, για τη θέση του Διοικητή ΔΑΛ επελέγην μέσα από διαδικασία προκήρυξης και αξιολόγησης 19 συνυποψηφίων από τριμελή επιτροπή αποτελούμενη κατά πλειοψηφία από υπηρεσιακούς παράγοντες. Ο Διοικητής ΔΑΛ δεν υπήρξε μετακλητός, ούτε δοτός, ούτε ακόμα χειρότερα υποδειχθείς από κάποια κομματική οργάνωση. Μακάρι να ίσχυε το ίδιο και για τις διοικήσεις των υπό ιδιωτικοποίηση λιμανιών ΔΕΚΟ.

4. Ως Διοικητής ΔΑΛ, υπήρξα τυχερός, διότι η ίδρυση, στελέχωση και λειτουργία της αποτέλεσε για αρκετούς μήνες προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση της χώρας από τους «θεσμούς», με αποτέλεσμα να καταστεί δυνατό να στελεχωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα με άξιο πολιτικό προσωπικό υψηλών τυπικών προσόντων. Το πολιτικό προσωπικό της ΔΑΛ επελέγη στο σύνολό του κατόπιν προκήρυξης και συνέντευξης. Περαιτέρω, στη ΔΑΛ δεν δημιουργήθηκε ποτέ θέση μετακλητών υπαλλήλων, δε δημιουργήθηκε ποτέ θέση μετακλητών δημοσιογράφων με αδιαφανή κριτήρια επιλογής, ήτοι η ΔΑΛ είχε το προνόμιο να ΜΗΝ διαθέτει θέσεις από εκείνες στις οποίες οι Υπουργοί συνηθίζουν να βολεύουν γνωστούς και φίλους.

 5. Αποτέλεσε συνειδητή επιλογή μου ως Διοικητή μιας νεοσύστατης Αρχής να διεκδικήσω το δικαίωμά της να ξαναδεί τον τρόπο λειτουργίας των λιμανιών με «φρέσκο μάτι» και να μην απορροφηθεί από την συχνά κορεσμένη προσέγγιση των υφιστάμενων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Αποτέλεσμα της επιλογής αυτής ήταν η ΔΑΛ να έρθει σχετικά νωρίς σε σύγκρουση ακόμα και με προβεβλημένα κομματικά στελέχη, τα οποία η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διόρισε στα λιμάνια ΔΕΚΟ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτέλεσε η απομάκρυνση Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Οργανισμός Λιμένος Βόλου ΑΕ (ο οποίος στη συνέχεια απασχολήθηκε ως «άτυπος σύμβουλος» π. Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων) κατόπιν καταγγελιών της ΔΑΛ για διψήφιο αριθμό φωτογραφικών διακηρύξεων παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων που παράγονται στα πλοία. Ωστόσο, οφείλω να επισημάνω ότι ήδη η ΔΑΛ προέβη σε ανακοίνωση αξιόποινης πράξης, διότι η νέα διοίκηση της Οργανισμός Λιμένος Βόλου ΑΕ, η οποία διορίστηκε από την Κυβέρνηση ΝΔ, προέβη σε μια ακόμα πιο φωτογραφική διακήρυξη παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων που παράγονται στα πλοία, η οποία ακυρώθηκε πρόσφατα από την ΑΕΠΠ.

6. Παρόλα αυτά, οφείλω να είμαι αντικειμενικός και να καταστήσω σαφές ότι, αν και υπήρξαν προστριβές, κυρίως λόγω της επιμονής της ΔΑΛ να καταγγέλλει επισταμένα τις παρανομίες των κομματικά διορισμένων διοικήσεων των λιμανιών ΔΕΚΟ και της ατολμίας της Πολιτικής Ηγεσίας να στηρίξει τη σύγκρουση της ΔΑΛ με τις μαφίες των ναυαγίων, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε επεδίωξε να καταργήσει τη ΔΑΛ.

7. Είμαι υπερήφανος διότι, κυρίως εξαιτίας της ικανότητας και προσπάθειας του προσωπικού της, η ΔΑΛ μέσα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 36 μηνών πέτυχε τα εξής:

Η ΔΑΛ είναι κάθε μέρα μέσα στο λιμάνι του Πειραιά και έχει πραγματική, αλλά και ρεαλιστική άποψη όσων συμβαίνουν σε αυτό.

Η ΔΑΛ είναι αυτή που ανακάλυψε σχεδόν 70 ναυάγια και σχεδόν 130 ύποπτα ως επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία μέσα στο λιμάνι του Πειραιά.

Η ΔΑΛ είναι αυτή που ήδη από την Άνοιξη 2017 αρνήθηκε να πληρώσει 1,5 εκατ. ΕΥΡΩ για μια μόνο από τις ανελκύσεις αυτές και αυτή τη στιγμή υλοποιεί 64 ανελκύσεις – πρόκειται για το μεγαλύτερο project ναυαγιαιρέσεων στην Ευρώπη – με κόστος για το φορολογούμενο μόλις τρία (3) λεπτά του ΕΥΡΩ.

Η ΔΑΛ είναι αυτή που κατέγραψε πρώτη το καλοκαίρι 2017 σε δομημένα ερωτηματολόγια σειρά δυσλειτουργιών των ελληνικών τουριστικών λιμένων, τροφοδοτώντας τα δεδομένα στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων (ΓΓΛΛΠΝΕ) για τις δικές της κατά νόμω ενέργειες.

Η ΔΑΛ είναι η πρώτη και μόνη υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που εισηγήθηκε εγγράφως η ανέλκυση του ναυαγίου ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ να υλοποιηθεί ως μέτρο αντιρύπανσης και να χρηματοδοτηθεί από το αντίστοιχο ασφαλιστήριο. Χωρίς την επιμονή της ΔΑΛ σε αυτή την ορθή άποψη, ίσως ακόμα το Γαλάζιο Ταμείο να πλήρωνε σημαντικά ποσά για μέτρα αντιρύπανσης ενός ναυαγίου που δεν θα ανελκυόταν ποτέ, όπως έγινε και στο πρόσφατο παρελθόν.

Η ΔΑΛ είναι αυτή που υπερασπίστηκε το άνοιγμα της αγοράς των αποβλήτων ναυαγιαίρεσης, υλοποιώντας υπουργικές αποφάσεις που κάποιοι επέμεναν να μην εφαρμόζουν. Σήμερα, η επιλογή της αυτή έχει δικαιωθεί από τα Δικαστήρια αμετάκλητα.

Η ΔΑΛ είναι η πρώτη υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που κατέγραψε την άγνοια δεκάδων φορέων του Πειραιά για το master plan της ΟΛΠ ΑΕ. Περαιτέρω, η ΔΑΛ, αποδεικνύοντας τον φιλο – αναπτυξιακό χαρακτήρα της, διαπίστωσε δημόσια ήδη από το Μάρτιο 2018 τη θετική γνώμη της για το master plan, αλλά και συγκεκριμένα σημεία της περιβαλλοντικής, χωροταξικής και αρχαιολογικής νομοθεσίας, που εάν είχαν εγκαίρως ληφθεί υπόψιν η υλοποίηση των επενδύσεων θα είχε σαφώς επιταχυνθεί.

Η ΔΑΛ είναι η πρώτη και μόνη υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που ανταποκρίθηκε σε αίτημα του Δήμου Περάματος και ολοκλήρωσε τη διαδικασία απομάκρυνσης από το λιμένα Αλιέων Περάματος τριών δεξαμενόπλοιων, τα οποία παρέμεναν για πολλά χρόνια έμφορτα πετρελαιοειδών λίγα μόνο μέτρα από παιδικές χαρές και σπίτια.

Η ΔΑΛ είναι η υπηρεσία, η οποία αποφάσισε πρώτη να εφαρμόσει στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης τη διαδικασία γνωστοποίησης του ν. 4442/2016 (αντί της προϊσχύουσας διαδικασίας του διοικητικού φακέλου), με αποτέλεσμα την επιτάχυνση της λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Πειραιά προς όφελος του παραχωρησιούχου, αλλά και της προσπάθειας καταπολέμησης του παρα-εμπορίου.

Η ΔΑΛ είναι η υπηρεσία, η οποία κατέγραψε συστηματικά σημαντικές αποκλίσεις από την κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων σε ικανό αριθμό οργανισμό λιμένων και προέβη σε όλες τις νόμιμες ενέργειες για την αποκατάσταση της νομιμότητας.

Η ΔΑΛ είναι η υπηρεσία, η οποία κατήγγειλε τεκμηριωμένα ότι υπάρχει περίπτωση εργολάβου λιμενικών έργων (ΤΕΚΑΛ), επί του οποίου φέρονται να ασκούν εποπτεία εξ αγχιστείας συγγενείς του (DomosFeron), ένας εκ των οποίων φέρεται να εκδίδει και αποδείξεις παροχής υπηρεσιών προς την εταιρεία, για την εποπτεία της οποίας πληρώνεται ταυτόχρονα και από την ΣΕΜΠΟ. Περαιτέρω, η ΔΑΛ τόλμησε και έστειλε στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος συγκεκριμένα πλαστά και εικονικά τιμολόγια διαφημιστικής εταιρείας (red blue box productions) μέσα από τα οποία διακινούνταν μεγάλα ποσά προς διευθυντικά στελέχη ΟΛΠ ΑΕ, προκειμένου η εκτέλεση των έργων να καταλήξει σε συγκεκριμένη κοινοπραξία, η οποία συνεχίζει ανενόχλητη να εκτελεί τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα στο λιμάνι του Πειραιά. Επιπρόσθετα, η ΔΑΛ διαβίβασε στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος τεκμηριωμένη καταγγελία για τη διαδρομή του χρήματος, η οποία υπεβλήθη σε προηγούμενο εκπρόσωπο του νέου μετόχου της ΟΛΠ ΑΕ, χωρίς ο τελευταίος να ενεργήσει το παραμικρό για τη διερεύνησή της.

Η ΔΑΛ είναι η υπηρεσία, που κατήρτισε προγραμματική σύμβαση με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με αντικείμενο κάθε τεχνικό θέμα αναφορικά με τη λειτουργία του λιμένα Πειραιά.

Η ΔΑΛ αποτέλεσε την μόνη υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που ασχολήθηκε συστηματικά με την ενίσχυση της συνεργασίας του ΕΒΕΠ με τον αντίστοιχο φορέα του Μαυροβουνίου, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της παραλιμένιας επιχειρηματικότητας.

Η ΔΑΛ φρόντισε ήδη από το Νοέμβριο 2018 να διεξαγάγει δημόσια διαβούλευση για τις επιπτώσεις των υποχρεωτικών επενδύσεων στη ΝΑΖΩ Περάματος στους όρους πρόσβασης σε αυτήν, ενημερώνοντας εγκαίρως τους καθ’ ύλην αρμόδιους για την επείγουσα ανάγκη επικαιροποίησης του ν. 3551/2007.

Η ΔΑΛ εισηγήθηκε νομοθετικές ρυθμίσεις αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό του ν. 2881/2001, την αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων με το σύστημα των χρονοθυρίδων και την κύρωση της ΔΣΕ 137 και ΔΣΕ 152, προκειμένου να προστατευθούν επαρκώς τα εργασιακά δικαιώματα των υπεργολαβικών λιμενεργατών.

Η ΔΑΛ συνεργάστηκε στενά και έγκαιρα με ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ για τη λειτουργία λιμένων αρμοδιότητάς τους. 

Η ΔΑΛ στάθηκε στο πλευρό των εργαζομένων του ΟΛΘ, όταν ευφάνταστες νομικές ερμηνείες επιδίωξαν να ακυρώσουν στην πράξη πορίσματα του ΣΕΠΕ.

Η ΔΑΛ ζήτησε από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου να μην κλείσει το ποινικό σκέλος της υπόθεσης του SEA DIAMOND, αίτημα το οποίο έγινε δεκτό.

Η ΔΑΛ κατέγραψε σχολαστικά τους φωτογραφικούς όρους των προκηρύξεων ανάδειξης αναδόχων παραλαβής αποβλήτων που παράγονται στα πλοία και υπερασπίστηκε με σθένος και επώνυμα τις απόψεις της ακόμα και στη Βουλή.

Η ΔΑΛ ανέδειξε το ζήτημα των επιζήμιων για τα λιμάνια όρων των συμβάσεων παραλαβής αποβλήτων που παράγονται στα πλοία, αλλά και το γεγονός ότι στις αρμόδιες για την εποπτεία των αναδόχων οργανικές μονάδες των λιμανιών δεν υπηρετούσε δικό τους προσωπικό, αλλά προσωπικό των αναδόχων, με αποτέλεσμα τελικά οι ανάδοχοι να εποπτεύουν τους εαυτούς τους και μάλιστα επ’ αμοιβή.

Η ΔΑΛ είναι η υπηρεσία που ανέδειξε το πρόβλημα της σημαντικής ζημίας που υπέστη το ΝΑΤ από την εφαρμογή του ν. 2881/2001. Ειδικότερα, απέστειλε προς τις εισαγγελικές αρχές τεκμηριωμένη καταγγελία, από την οποία προκύπτει η ύπαρξη ενός κυκλώματος και μέσα στην ΟΛΠ ΑΕ, που στοχοποιεί συγκεκριμένα πλοία, φροντίζει να τα σκυλεύει μέσα από διάφορες ιδιότητες (φύλακες, μεσεγγυούχοι κα) και όταν η αξία τους απομειωθεί αρκετά, ώστε τα μέλη του κυκλώματος να διασφαλίζουν ικανοποιητικά ανταλλάγματα από τη διάλυσή τους στην Τουρκία, «θυμάται» να ενεργοποιήσει επιλεκτικά και μόνο το ν. 2881/2001 δια της εφαρμογής του οποίου τα πλοία «σκοτώνονται» σε τιμές μέχρι και υποδεκαπλάσιες της πραγματικής, με ζημία του Ελληνικού Δημοσίου (ΝΑΤ), των απλήρωτων εργαζομένων και των πρακτόρων.

Η ΔΑΛ, παραμονή Πρωτοχρονιάς 2018, έπεισε P & I Club να αναλάβει οικειοθελώς την απομάκρυνση ναυαγίου από τη Μύκονο και πέτυχε η νόμιμη τελική του διάθεση να γίνει στην Ελλάδα και ΟΧΙ στην Τουρκία.

Η ΔΑΛ ανέλκυσε το ναυάγιο CORFU ISLAND δωρεάν, εξοικονομώντας 1,5 εκατ. ΕΥΡΩ, και μερίμνησε η νόμιμη τελική του διάθεση να γίνει στην Ελλάδα και ΟΧΙ στην Τουρκία.

Η ΔΑΛ πήγε κόντρα σε μονοπώλια με ονοματεπώνυμο και διαμόρφωσε διοικητική διαδικασία έκδοσης διοικητικής άδειας παραλαβής αποβλήτων επισκευής, πετυχαίνοντας ακόμα και υποπενταπλασιασμό του κόστους υπέρ των συνεργείων της ΝΑΖΩ, συμμορφούμενη με υπουργικές αποφάσεις του έτους 2016, τις οποίες κάποιοι επέμεναν να μην εφαρμόζουν.

Η ΔΑΛ ανέδειξε το πρόβλημα των ρυπασμένων και επικίνδυνων βυθοκορημάτων του λιμένα Πειραιά.

Η ΔΑΛ προχώρησε σε τεχνικό διάλογο για την ανάπτυξη ONE STOP SOFTWARE, το οποίο θα επιτρέπει την αμφίδρομη επικοινωνία των πλοίων με ευρύ φάσμα ειδικοτήτων ακόμα και 48 ώρες πριν την άφιξή τους στον Πειραιά.

Η ΔΑΛ εκπόνησε ολοκληρωμένη μελέτη για την επιμόρφωση των εργαζομένων στη λιμενική ζώνη και ήδη υπέγραψε την αντίστοιχη σύμβαση με την TUV HELLAS.

Η ΔΑΛ ξεκίνησε πρώτη την προσπάθεια αξιοποίησης ναυαγίων για λόγους καταδυτικού τουρισμού.

Η ΔΑΛ προχώρησε ακόμα και στην υποβολή ολοκληρωμένων ερευνητικών προτάσεων σε θέματα λειτουργίας των λιμένων.

8.  Για το έτος 2020, το επιχειρησιακό σχέδιο της ΔΑΛ, όπως υπεβλήθη στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, περιλαμβάνει τα εξής:

Ολοκλήρωση του προγράμματος των 64 ανελκύσεων στην περιοχή Τύμβου Σαλαμίνας. Οφείλω να επισημάνω ότι εδώ και ένα (1) χρόνο, που η ΔΑΛ τις υλοποιεί με κόστος μόλις τρία (3) λεπτά του ΕΥΡΩ, κανένα απολύτως στέλεχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν πέρασε να δει το έργο, έστω από μακρυά. Αντίθετα, όταν για μια και μοναδική ανέλκυση από το λιμένα Αλεξανδρούπολης καταβλήθηκαν 2,5 εκατομμύρια ΕΥΡΩ, υπήρξε έντονη επισημότητα, αλλά και κυβερνητική εκπροσώπηση.

Θέση σε λειτουργία του ONE STOP SOFTWARE της ΔΑΛ

Διενέργεια αυτοψιών στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης για την καταγραφή πολεοδομικών/τεχνικών θεμάτων

Διενέργεια αυτοψιών για την καταγραφή και αναφορά στις αρμόδιες Αρχές περιστατικών παρα-εμπορίου, τα οποία σχετίζονται με τις εκδιδόμενες από τη ΔΑΛ άδειες ΚΥΕ

Ανάρτηση στην ιστοσελίδα της Αρχής πορισμάτων βιβλιογραφικής έρευνας για 70 ναυάγια ιστορικού ενδιαφέροντος

Ολοκλήρωση του προγράμματος επιμόρφωσης εργαζόμενων στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης από την TUV HELLAS.

Σύνταξη ολοκληρωμένου πορίσματος ελέγχου για τα πιστοποιητικά νόμιμης τελικής διάθεσης των ελληνικών λιμένων.

Ανάδειξη μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας πιστοποιημένου εργαστηρίου ελέγχου των αποβλήτων επισκευής που παράγονται στη ΝΑ.ΖΩ Περάματος

Ανάδειξη μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας πιστοποιημένου εργαστηρίου ελέγχου της ποιότητας των υδάτων λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης

Συγκρότηση Παρατηρητηρίου Διαφάνειας με σκοπό τη συνεχή ενημέρωση της Πολιτικής Ηγεσίας για διαχειριστικά ζητήματα των ελληνικών λιμένων

Συγκρότηση Ομάδας Εργασίας με αντικείμενο την κατάρτιση και αξιολόγηση προτάσεων συμμετοχής της ΔΑΛ σε ερευνητικά προγράμματος.

9. Mε βάση τα παραπάνω, τα οποία έχουν στο σύνολό τους κοινοποιηθεί στον κ. Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είδα έκπληκτος την 16/3/2020 στην τηλεόραση τον κ. Ιω. Πλακιωτάκη αφενός μεν να αναγγέλλει στην τελευταία συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής την κατάργηση της ΔΑΛ, επικαλούμενος επικάλυψη αρμοδιοτήτων και δημιουργία κωλυμάτων στις ιδιωτικοποιήσεις, αφετέρου δε να εξαγγέλλει τη δημιουργία ειδικής δομής στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, στην οποία θα ενταχθούν «οι ιδιαίτερες πράγματι εποπτικές δράσεις των παραχωρούμενων λιμένων». Τρεις (3) μόλις μήνες νωρίτερα ο ίδιος Υπουργός, απαντώντας σε σχετική ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, παραδεχόταν ότι η ΔΑΛ «αποτελεί τον κρατικό φορέα ναυαγιαιρέσεων, υλοποιεί 64 ταυτόχρονες ναυαγιαιρέσεις, ήτοι το μεγαλύτερο έργο ναυαγιαιρέσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα χωρίς κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο».

10. Η προαναφερόμενη κατάργηση μέσω επανίδρυσης, μέθοδος η οποία έχει χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα κατά το παρελθόν ως άλλοθι κατάργησης απείθαρχων προς τις υποδείξεις κρατικών αρχών, οι οποίες όμως σε σύντομο χρονικό διάστημα επανιδρύθηκαν ως πειθήνια όργανα της Πολιτικής Ηγεσίας, αποτελεί προϊόν μιας σειράς θεσμικών εκτροπών. Συγκεκριμένα:

α) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 4389/2016 ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει την ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να ορίσει εκπρόσωπό του στο Συμβούλιο Διοίκησης της ΔΑΛ. Αν και παρήλθαν οκτώ (8) μήνες από το σχηματισμό της Κυβέρνησης ΝΔ και την υποβολή σχετικού γραπτού αιτήματος, εκπρόσωπος του κ. Υπουργού ΟΥΔΕΠΟΤΕ ορίστηκε

β) Μετά την πάροδο οκτώ (8) μηνών από την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΟΥΔΕΠΟΤΕ έλαβε χώρα συνάντησή μου με τον κ. Υπουργό με αντικείμενο την ενημέρωσή του για τα πεπραγμένα και τον προγραμματισμό δράσεων της ΔΑΛ

γ) Αν και παρήλθαν πέντε (5) μήνες από την υποβολή γραπτού αιτήματος του Συμβουλίου Διοίκησης ΔΑΛ για συνάντησή μας με τον κ. Υπουργό, ΟΥΔΕΠΟΤΕ έλαβε χώρα μια τέτοια συνάντηση

δ)ΟΥΔΕΠΟΤΕ έλαβε χώρα οποιαδήποτε συνάντηση οποιουδήποτε στελέχους της ΔΑΛ με οποιοδήποτε στέλεχος του Πολιτικού Γραφείου κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

11. Περαιτέρω, η τροπολογία για την κατάργηση της ΔΑΛ πρόκειται να κατατεθεί εκπρόθεσμα κατά παράβαση του Κανονισμού ΒτΕ και χωρίς να έχει αναρτηθεί για διαβούλευση, κατά παράβαση των α. 58 και 61 ν. 4622/2019. Είναι εύλογο να αναρωτιέται κανείς: εάν το κλείσιμο της ΔΑΛ αποτελεί εδραία πολιτική επιλογή του κ. Ιω. Πλακιωτάκη για ποιο λόγο η σχετική νομοθετική ρύθμιση δεν περιλήφθηκε στο σχέδιο νόμου, το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση, για ποιο λόγο εμφανίζεται αιφνιδιαστικά και με τη χώρα σε καραντίνα και για ποιο λόγο λαμβάνει τη μορφή εκπρόθεσμης και αντίθετης με τον Κανονισμό της Βουλής τροπολογίας;

12. Γίνεται μνεία ότι η βεβιασμένη και «εν κρυπτώ» κατάθεση της τροπολογίας για το κλείσιμο της ΔΑΛ είχε μεταξύ άλλων και ως αποτέλεσμα η Αρχή να στερηθεί του δικαιώματος να είναι παρούσα κατά το στάδιο της ακρόασης φορέων, προκειμένου να καταστούν γνωστές οι απόψεις της.

13. Οι παραπάνω σοβαρές θεσμικές εκτροπές θέτουν ένα βασικό ερώτημα: από τη στιγμή που η ΔΑΛ τους τελευταίους οκτώ (8) μήνες ΔΕΝ αποτέλεσε το θεσμικό συνομιλητή της Κυβέρνησης δια του καθύλην αρμόδιου Υπουργού για οποιοδήποτε θέμα και δεδομένου ότι η κατάργηση της ΔΑΛ ΔΕΝ τέθηκε σε διαβούλευση, ποια πρόσωπα ήταν εκείνα που αποτέλεσαν θεσμικούς συνομιλητές της Κυβέρνησης ή του καθύλην αρμόδιου Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής;

 Σε απλά ελληνικά: από ποιόν ενημερώθηκε η Κυβέρνηση και ο κ. Ιω. Πλακιωτάκης για το έργο της ΔΑΛ, αφού ΠΟΤΕ δεν ενημερώθηκε υπηρεσιακά από την Αρχή, και ποιοι συμμετείχαν στη διαδικασία αξιολόγησης του έργου της, η οποία έγινε με την Αρχή κυριολεκτικά απούσα;

14. Στην περίπτωση της ΔΑΛ διαμορφώθηκαν ιδιαίτερες περιστάσεις, οι οποίες επέτρεψαν σε ιδιωτικά συμφέροντα, με τα οποία η ΔΑΛ συγκρούστηκε, να καταστούν για το ζήτημα των αρμοδιοτήτων της Αρχής συνομιλητές της Κυβέρνησης, την ίδια ώρα που ο καθύλην αρμόδιος Υπουργός συνέχιζε επιδεικτικά να την αγνοεί.

Συγκεκριμένα:

*Είναι γνωστό ότι το δικηγορικό γραφείο κ. Σπ. Σαγιά ανέλαβε νομικός σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ αμέσως μετά την αποχώρηση του τελευταίου από τη θέση του ΓΓ Κυβέρνησης. Το ίδιο δικηγορικό γραφείο εκπροσωπούσε ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και εταιρείες συνδεδεμένες με όμιλο επιχειρήσεων υπεργολάβου της ΟΛΠ ΑΕ.

*Έχω αναγνώσει πριν λίγες εβδομάδες γνωμοδότηση της δικηγορικής εταιρείας Αθανασίου – Γεραπετρίτης προς την ΟΛΠ ΑΕ για συγκεκριμένο νομικό ζήτημα

*Διατηρώ στο αρχείο μου αίτηση ακύρωσης υπεργολάβου της ΟΛΠ ΑΕ κατά διοικητικών πράξεων της ΔΑΛ, την οποία υπέγραψε λίγο πριν τις βουλευτικές εκλογές 2019 ο συνάδελφος Δικηγόρος κ. Γ. Γεραπετρίτης, με την οποία μεταξύ άλλων προβλήθηκε το επιχείρημα ότι κακώς η ΔΑΛ επεδίωξε να υποχρεώσει τις εταιρείες παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων που παράγονται στα πλοία να διατηρούν τιμοκατάλογο, προκειμένου η τιμολογιακή τους πολιτική να καθίσταται εκ των προτέρων γνωστή, όπως επιτάσσει το κοινοτικό δίκαιο.

*Συνεργάτης κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι μέτοχος σε εταιρεία διαχείρισης ιστοσελίδας, στην οποία διαφημίζονται οι εταιρείες celestyal cruises (γνωστή για τη σχέση του ιδιοκτήτη της με το ναυάγιο SEA DIAMOND) και ΟΛΠ ΑΕ, ήτοι εταιρείες εποπτευόμενες από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

*Συνεργάτης κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δηλώνει επίσημα ως επαγγελματικό τηλέφωνο το τηλέφωνο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

Oφείλω να καταστήσω σαφές ότι η Ελλάδα έχει πράγματι ανάγκη από την ενασχόληση επιτυχημένων επαγγελματιών με την πολιτική. Δεν είναι ούτε παράνομο, ούτε ανήθικο να υπουργοποιείται ένας επιτυχημένος Δικηγόρος. Ομοίως, δεν είναι ούτε παράνομο, ούτε ανήθικο όχι ο ίδιος ο Δικηγόρος, αλλά η δικηγορική του εταιρεία να συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της. Άλλωστε, μετά τη λήξη της υπουργικής θητείας ο Δικηγόρος έχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να συνεχίσει αδιατάρακτα το επάγγελμά του.

Στην περίπτωση της ΔΑΛ, τίποτε από αυτά δεν θα είχε σημασία, εάν η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν επέλεγε να περιφρονήσει μια οργανική μονάδα του εν λόγω Υπουργείου. Ομοίως, δεν θα καθίσταντο αξιοσημείωτα εάν η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν ελάμβανε αποφάσεις για την Αρχή, χωρίς η Αρχή να είναι παρούσα.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν έγινε.

Όταν η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το έτος 2018 αρνιόταν να συμπεριλάβει στις απόψεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας την υλοποίηση από τη ΔΑΛ του μεγαλύτερου προγράμματος ναυαγιαιρέσεων στην Ευρώπη με σχεδόν μηδενικό κόστος τον αντίδικό της δεν τον εκπροσωπούσε ένας οποιοσδήποτε Δικηγόρος, αλλά ο πρώην ΓΓ της ίδιας Κυβέρνησης. Εάν μεν ο τότε Υπουργός λάμβανε υπόψιν και τις απόψεις της ΔΑΛ, η σχέση αυτή δεν θα καθίστατο θεσμικά προβληματική. Επειδή όμως επέλεξε να αγνοήσει επιδεικτικά την υπηρεσία, τελικά κατέστη.

Όταν η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σταμάτησε το διαγωνισμό για την ανέλκυση του SEA DIAMOND, στο γραφείο του Υπουργού υπηρετούσε πρόσωπο μέτοχος σε εταιρεία που λαμβάνει διαφημίσεις από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Εάν ο κ. Υπουργός αφιέρωνε έστω πέντε (5) λεπτά για να ακούσει και την άποψη της ΔΑΛ ως επισπεύδουσας υπηρεσίας, η σχέση αυτή δεν θα καθίστατο θεσμικά προβληματική. Επειδή όμως επέλεξε και αυτός να την αγνοήσει, στη διαδικασία λήψης της απόφασης συμμετείχε άμεσα ή έμμεσα συνεργάτης του που έλκει συμφέρον από την πλοιοκτησία του ναυαγίου, όχι όμως και η επισπεύδουσα υπηρεσία.

Όταν η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αγνοεί ή υποβαθμίζει το ιστορικό για τη Σαλαμίνα έργο των  ναυαγιαιρέσεων, στο γραφείο του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπηρετούσε πρόσωπο με επαγγελματικό τηλέφωνο ίδιο με εκείνο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Εάν ο κ. Υπουργός ζητούσε επίσημη ενημέρωση από την Αρχή για τα εφοπλιστικά συμφέροντα με τα οποία συγκρούστηκε για να καταστούν δυνατές οι ναυαγιαιρέσεις, η σχέση αυτή δεν θα ήταν θεσμικά προβληματική. Ωστόσο, δεν το έκανε και τελικά κατέστη ελλιποβαρής και μονομερής.

Όταν η ΔΑΛ αποφάσισε να καταμηνύσει εργολάβους της ΟΛΠ ΑΕ εκπροσωπούμενους από πρώην ή νυν κυβερνητικά στελέχη και όταν αποφάσισε να διερευνήσει τις συγγενικές σχέσεις διευθυντικών στελεχών της ΟΛΠ ΑΕ και της ΣΕΜΠΟ με υπεργολάβους τους, πως θα μπορούσε να μην καταργηθεί, όταν οι καταμηνυόμενοι διατηρούσαν επαγγελματικούς διαύλους επικοινωνίας με κυβερνητικά στελέχη, αλλά η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αγνοούσε την εποπτεύουσα και καταγγέλουσα οργανική μονάδα του εν λόγω Υπουργείου.

 15. Για όλους τους παραπάνω λόγους είμαι πεπεισμένος ότι η κατάργηση της ΔΑΛ αποτελεί προϊόν θεσμικής δυσλειτουργίας και όχι απλά διαφορετικής άποψης και σας καλώ – ειδικά με τη  μορφή της εκπρόθεσμης τροπολογίας – να την καταψηφίσετε.

Με εκτίμηση

Δ Π ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΔΑΛ

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης