Η έκθεση ζωγραφικής στην Ύδρα, η Σχολή, ο Δεσπότης και ο «Άγιος Επίκουρος» ο «Ηδονιστής»

Η έκθεση ζωγραφικής στην Ύδρα, η Σχολή, ο Δεσπότης και ο «Άγιος Επίκουρος» ο «Ηδονιστής»

Υπό την αιγίδα του  Δήμου Ύδρας πραγματοποιείται έκθεση με καλλιτεχνικό event  στο νησί. Τα τελευταία είκοσι χρόνια αυτή η έκθεση φιλοξενείται στο σχολικό κτήριο της υπέροχης αυτής μικρής πόλης. Λόγω όμως εργασιών ανακαίνισης  αυτήν τη χρονιά ζητήθηκε η συνδρομή της Ακαδημίας Εμποροπλοιάρχων Ύδρας. Η απάντηση ήταν θετική. Άρχισε λοιπόν να στήνεται η έκθεση και να τοποθετούνται τα εκθέματα. Ο διοικητής της σχολής κ. Δανόπουλος, φρόντισε να ενημερώσει και τον Δεσπότη περί των εκθεμάτων. Όντως αυτά τα εκθέματα θα μπορούσαν να «ξενίσουν». Υπό τύπον «αγιογραφίας», απεικονίζονται πρόσωπα που παραπέμπουν σε σεπτές μορφές . Ωστόσο αυτοί οι «άγιοι» επιδίδονται σε εξαιρετικά «κοσμικές δραστηριότητες». Έτσι ο Επίκουρος, ο ηδονιστής, (σε βυζαντινή εκδοχή αγίου), που να το πίστευε ο άμοιρος φιλόσοφος, εμφανίζεται  να παίζει μπουζούκι ή να εναγκαλίζεται γυναίκα – κούγκαρ  ή ακόμη και να τον περιτυλίγουν με αραχνοΰφαντες χλαμύδες ερωτικά ξωτικά  με γυναικείες μορφές. Καλό ακούγεται για ....«ηδονιστή» αλλά αναπόφευκτα είναι  περίεργο ως  «αγιογραφική» εκδοχή.

Ο τοπικός Δεσπότης φέρεται να έδωσε και αυτός την άδεια του για την Έκθεση, δια της σιωπής του, αν και, όπως διατείνονται οι τοπικοί παράγοντες, ξέσπασε σε γέλια όταν ενημερώθηκε.  Προχωρημένος λοιπόν ο Δεσπότης και μπράβο του.

Όπως προκύπτει ωστόσο από το ρεπορτάζ υπήρξαν και αντιδράσεις. Να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν τα πράγματα. Ο κάθε δήμος, ο κάθε διοικητής σχολής και ο εκάστοτε Δεσπότης έχουν όλο το κάθε  δικαίωμα να υιοθετήσουν ή να εγκρίνουν το αντικείμενο μίας καλλιτεχνικής παραγωγής. Ούτε ο καλλιτέχνης ούτε και το αντικείμενο της δουλειάς του λογοκρίνονται. Για τον λόγο αυτό οι οργανωμένες κοινωνίες κατέληξαν πώς πρέπει να υπάρχουν χώροι, θεσμοποιημένοι ή ιδιωτικοί, επίσημοι ή ανεπίσημοι, δημοτικοί ή κοινοτικοί, όπου φιλοξενούνται  καλλιτεχνικές εκδηλώσεις πάσης φύσεως και καλλιτεχνικού περιεχομένου.

Επιμένουμε ωστόσο πως σε κάποιους χώρους που δεν ανήκουν στις παραπάνω κατηγορίες ενδεχομένως να υπάρχουν αντιδράσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξαν αντιδράσεις ως προς το περιεχόμενο των εκθεμάτων από άτομα που κινούνται στον χώρο της Σχολής Εμποροπλοιάρχων. Απλά πράγματα. Ενδεχομένως λοιπόν η επιλογή του εκθεσιακού χώρου να ήταν ατυχής.  Ενδεχομένως η διοίκηση να μην έλαβε υπ’ όψιν κάποιες ευαισθησίες σπουδαστών ή και του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Ενδεχομένως να αντέδρασαν και κάποιοι μηχανισμοί εντός σχολής που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό. Πολλά τα  ενδεχόμενα λοιπόν!

Είναι οφθαλμοφανές πώς οι επίγονοι του Τσαρούχη οι οποίοι δεν κατάλαβαν ποτέ το χιούμορ και την ποιότητα του δασκάλου, επιχειρούν, ματαίως, να τον μιμηθούν. Ως γνωστόν η μίμηση οδηγεί σχεδόν πάντα σε αποτυχία. Μοιραίως. Τα συγκεκριμένα εκθέματα έχουν σαν στόχο την πρόκληση μέσω σαρκασμού βεβαίως. Οι διοργανωτές λοιπόν θα έπρεπε να προβλέψουν τις όποιες αντιδράσεις, δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες και να έχουν προετοιμαστεί. Έτσι έχουν αυτά τα πράγματα ιδιαίτερα σε μικρές και κοινωνίες και κλειστές δομές.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας στο οποίο υπάγεται και η Ακαδημία Εμποροπλοιάρχων Ύδρας ,τουλάχιστον όσον αφορά την ηγεσία του, πληροφορήθηκε τα περί των εκθεμάτων και της ίδιας της  έκθεσης από την δημοσιοποίηση του περιεχομένου της  από το zougla.gr.

Κάθε πρόκληση δημιουργεί αντίδραση. Πάγιος είναι ο κανόνας. Η Διοίκηση της Σχολής θα έπρεπε να τα συνεκτιμήσει. Τόσο απλά.  

Δείτε video και φωτογραφίες από την έκθεση:

 

 

Διαβάστε επίσης: Διαμαρτυρία σπουδαστών της Σχολής Εμποροπλοιάρχων Ύδρας για το περιεχόμενο έκθεσης ζωγραφικής

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2019, 15:27