Με αισθητά μικρότερη πτώση σε σύγκριση με πέρυσι ξεκίνησαν οι πωλήσεις των εφετινών χειμερινών εκπτώσεων στο λιανεμπόριο και ιδιαίτερα στις κατηγορίες ένδυσης, υπόδησης, εποχιακών ειδών, οικιακής χρήσης, δώρων, χαρτικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, καθώς επίσης παιδικών και βρεφικών ειδών, παιχνιδιών και καλλυντικών προϊόντων.

Αυτό προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου σχετικά με την αγοραστική κίνηση τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αναλυτικά, το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων στην ένδυση – υπόδηση, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα τα πρώτα προσεγγιστικά στοιχεία δείχνουν μια μείωση πωλήσεων μέχρι -10% και δικαιολογημένα πολλοί χαρακτήρισαν την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων ως μια ευχάριστη έκπληξη που αύξησε τις προσδοκίες και βελτίωσε, έστω και προσωρινά, την ψυχολογία.

Τα πολυκαταστήματα παρουσιάζουν επίσης μια αντίστοιχη μείωση των πωλήσεων που αγγίζει το -11%. Σημειώνεται ότι το στοιχείο αυτό αναδεικνύει τη δυσμενή θέση που έχουν περιπέσει οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις σε σύγκριση με τις μεγάλες αλυσίδες κάτι που ενισχύεται στο κλάδο της ένδυσης όπου σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία οι μεγάλες αλυσίδες αντιπροσωπεύουν το 90% των πωλήσεων, περιορίζοντας στο υπόλοιπο 10% τα συνοικιακά ανεξάρτητα μαγαζιά.

H αξία των πωλήσεων στον κλάδο των ενδυμάτων μειώθηκε το 2010 κατά 15% και περιορίστηκε στα 2,4 δις από τα 2,9 δις, ενώ η κατανομή είναι 54% στο γυναικείο ρούχο, 29% στο ανδρικό και 17% το παιδικό. Η Ε.Σ.Ε.Ε. σημειώνει σε ανακοίνωσή της ότι η πλειονότητα των εμπόρων, εξακολουθεί να είναι δυσαρεστημένη με τις πωλήσεις τους κατά την πρώτη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, «αλλά τουλάχιστον η μείωση του τζίρου τις πρώτες δεκαπέντε ημέρες κυμαίνεται σε χαμηλότερα αρνητικά επίπεδα, από πέρυσι που ο μέσος όρος ξεπερνούσε το -20%».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τονίζεται ότι όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις το τελευταίο διάστημα έχουν επηρεαστεί καθοριστικά από την καθίζηση της ζήτησης, που αποδίδεται στην κακή οικονομική κατάσταση των καταναλωτών λόγω της μείωσης των εισοδημάτων τους, της αύξησης της φορολογίας και της εντεινόμενης αβεβαιότητας που δημιουργεί η διαρκώς αυξανομένη ανεργία.

Επιπλέον, οι «εορταστικές προσφορές» που προηγήθηκαν των εκπτώσεων, κατά την Ε.Σ.Ε.Ε., φαίνεται να επιβεβαιώνουν την άποψη ότι δεν βοήθησαν στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ούτε στην τόνωση της χριστουγεννιάτικης αγοράς. Το γεγονός αυτό καθιστά σχεδόν ξεκάθαρη την αντίθεση της πλειονότητας των εμπόρων με τις προσφορές πριν την περίοδο των εκπτώσεων.

Όπως αναφέρει η Συνομοσπονδία, ενώ η πτώση των λιανικών πωλήσεων που καταγράφηκε το δίμηνο προ των εκπτώσεων ξεπέρασε το -25%, κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων οι πωλήσεις παρουσιάζονται βελτιωμένες, παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να διατηρούν αρνητικό πρόσημο τόσο σε τζίρο όσο και σε όγκο πωλήσεων. Πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο των εκπτώσεων η μείωση κυμαινόταν αρχικά στο -15%, για να κλείσει τελικά με μείωση πάνω από -25%.

Συμπεράσματα:

– Παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά από το ξεκίνημα των χειμερινών εκπτώσεων και τις φθηνότερες κατά τουλάχιστον 15-20 % τελικές εκπτωτικές τιμές, δεν θα αποφύγουμε και τον φετινό χειμώνα την διψήφια μείωση του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στην λιανική, τόσο σε ετήσια, όσο και σε μηνιαία μεταβολή.

– Η σύγκριση της κίνησης των δυο πρώτων εβδομάδων της φετινής χρονιάς με την αντίστοιχη περσινή των χειμερινών εκπτώσεων καταδεικνύει την συνέχιση μιας περιορισμένης εμπορικής κίνησης καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.

– Ο αριθμός των μικρομεσαίων εμπόρων που δηλώνει δυσαρεστημένος από την αγοραστική κίνηση της έναρξης των χειμερινών εκπτώσεων δεν μειώθηκε, αλλά μάλλον αυξήθηκε. Το βέβαιο είναι ότι λόγω «λουκέτων» μειώθηκε ο αριθμός των εργοδοτών και αυτοαπασχολουμένων στο εμπόριο.

– Η χρήση των πιστωτικών καρτών περιορίστηκε επιπλέον 10%, ενώ οι αγορές αποκλειστικά με μετρητά αυξήθηκαν. Επιβεβαιώνεται, με αυτό τον τρόπο, ότι τόσο η χρήση από τους καταναλωτές, όσο και η χορήγηση πίστωσης από τις τράπεζες έχει περιοριστεί δραστικά.

– Ο καταναλωτής εμφανίζεται διστακτικός, απαισιόδοξος και φοβισμένος, λόγω των νέων μέτρων που συνεχώς εξαγγέλλονται, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη των Ελλήνων έκανε νέα βουτιά και βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης και στο χαμηλότερο ιστορικά ποσοστό της με 48 μονάδες, όταν ο μέσος όρος είναι 90 μονάδες.

– Τα κεντρικά καταστήματα είχαν αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, αλλά λιγότερες πωλήσεις, ενώ αγορές περιοχών μέσου και υψηλού εισοδήματος έδειξαν κόπωση, όπως και την περίοδο των εορτών, αφού 9 στους 10 Έλληνες έκαναν περικοπές εξόδων, ενώ 1 στους 4 δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν χρήματα να ξοδέψει.

– Tο «μείγμα» προσφορών και εκπτώσεων, αλλά και τα υπερβολικά ποσοστά εκπτώσεων στο 70% και 80% δεν βοήθησαν καθόλου. Αντίθετα, μπέρδεψαν την αγορά και έκαναν τον καταναλωτή καχύποπτο, ενώ η περιρρέουσα οικονομική κατάσταση επηρέασε όλη την αγορά λιανεμπορίου και δεν έκανε διάκριση ούτε σε κλάδους, ούτε σε μικρά και μεγάλα καταστήματα.

– Η εικόνα της πρώτης εβδομάδας των φετινών εκπτώσεων μπορεί αρχικά να δημιούργησε μια συγκροτημένη αισιοδοξία και κρυφές ελπίδες, στη συνέχεια όμως επανήλθε η έντονη ανησυχία και ο έντονος προβληματισμός για το τι μέλει γενέσθαι στην αγορά μέχρι το Πάσχα, αφού δεν αναμένεται ούτε στο επόμενο διάστημα να αλλάξει προς το καλύτερο η ασθενική ζήτηση.

– Τα μόνα, ίσως, θετικά συμπεράσματα είναι οι φθηνότερες τελικές τιμές, καθώς και η μικρότερη πτώση των λιανικών πωλήσεων τόσο από την περυσινή αντίστοιχη περίοδο όσο και από το διάστημα των εορτών πριν την έναρξη των εκπτώσεων.

Tέλος σημειώνεται ότι «τα δεδομένα στο λιανεμπόριο μεταβάλλονται από την συνεχιζόμενη ύφεση, αλλά κυρίως από την Τρόικα και το Μνημόνιο το οποίο έχει απώτερο σκοπό να διευκολύνει την πάμφθηνη εισβολή μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, εκτοπίζοντας τις μικρόμεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις και διαμορφώνοντας ένα νέο εμπορικό-οικονομικό χάρτη τον οποίο όμως η Ε.Σ.Ε.Ε. έχει προσδιορίσει έγκαιρα, αναλύει προσεκτικά και σύντομα θα τον αποτυπώσει ξεκάθαρα και θα τον παρουσιάσει δημόσια».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης