Η Ελλάδα διαθέτει ιδανικές συνθήκες για την εκπαίδευση πιλότων και μηχανικών αεροσκαφών και μπορεί να επωφεληθεί από την αλματώδη αύξηση για επαγγελματίες του είδους που αναμένεται στην επόμενη εικοσαετία.

Αυτό ισχυρίζεται ο Ηλίας Λάππας, αεροναυπηγός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας, ο οποίος επέλεξε να φέρει τους φοιτητές του στην Καβάλα προκειμένου να εκπαιδευτούν στις δοκιμαστικές πτήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου και ο καθηγητής τους είναι ενθουσιασμένοι από την εμπειρία τους. «Πρόκειται για τελειόφοιτους αεροναυπηγικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας. Στην Καβάλα ήρθαμε για να εκτελέσουμε ένα απαραίτητο κομμάτι άσκησης για τη Σχολή: να κάνουν δοκιμαστικές πτήσεις με πραγματικό αεροσκάφος, ώστε να εφαρμόσουν όσα μάθαιναν στη θεωρία». Οι 47 φοιτητές είναι οι πρώτοι Βρετανικού Πανεπιστημίου που έρχονται στην Ελλάδα για την πρακτική άσκηση.

Ο Ηλίας Λάππας εξηγεί τους λόγους. «Έως τώρα η άσκηση αυτή γινόταν σε κάποιο αεροδρόμιο της Βρετανίας. Ωστόσο, ο καιρός εκεί είναι πολύ άστατος και τις περισσότερες φορές η πτήση ματαιωνόταν. Επίσης, οι προγνώσεις εκεί είναι πολύ αβέβαιες, με αποτέλεσμα πολλές φορές να φτάνουμε στο αεροδρόμιο και να ανακαλύπτουμε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε την πτήση. Στην Καβάλα, σε μόλις δυο εβδομάδες καταφέραμε να εκτελέσουμε τις δοκιμαστικές πτήσεις για 47 φοιτητές, ενώ πέρσι στη Βρετανία κάναμε 6 μήνες για 25 φοιτητές! Αντιλαμβάνεστε πόσο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι αυτό».

Η Ελλάδα διαθέτει πάρα πολλά μικρά ή και μεγαλύτερα αεροδρόμια με ελάχιστη κίνηση. Της Καβάλας, για παράδειγμα, το χειμώνα δέχεται για προσγείωση και απογείωση μόλις μια πτήση ημερησίως από και προς την Αθήνα. Ο εναέριος χώρος της Βρετανίας έχει πολύ περισσότερη κίνηση, ενώ λόγω σφοδρών ανέμων υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί στις πτήσεις με μικρά αεροσκάφη, όπως αυτά με τα οποία ασκούνται οι φοιτητές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πετώντας μέρα-νύχτα

Αυτό που διαπίστωσαν με μεγάλη χαρά στην Καβάλα ασκούμενοι και καθηγητής είναι ότι έχουν τη δυνατότητα να πετούν όλη την ημέρα αλλά και τη νύχτα. «Είναι καταπληκτικό. Μπορούμε άνετα να πετάμε όλη μέρα κάθε μέρα, αλλά και με το σκοτάδι. Ο σκοπός της άσκησης είναι, εκτός από το να αναλάβουν οι ίδιοι οι φοιτητές το αεροσκάφος, να κάνουν μετρήσεις ταχυτήτων και χρόνων από τα όργανα, ώστε κατόπιν να προχωρήσουν σε ανάλυση δεδομένων, να αποφανθούν για την απόδοση του αεροσκάφους και τα πτητικά του χαρακτηριστικά», μας εξηγεί ο κ. Λάππας.

Όλα αυτά επιτυγχάνονται με μεγάλη επιτυχία στην Καβάλα, όπου λειτουργεί η Σχολή Αεροναυπηγικής «Εγνατία», η οποία θεωρείται από τις κορυφαίες στο χώρο. Η Σχολή είχε έδρα στη Βρετανία, αλλά πριν από 12 χρόνια επέλεξαν την εγκατάσταση στην Καβάλα. «Στη Βρετανία δεν υπάρχει περίπτωση να τελειώσει κάποιος την εκπαίδευση σε 14 μήνες όπως μπορεί να συμβεί εδώ», λέει στη «Μ» η Ελένη Κακαβαλάδη από την «Εγνατία». Μάλιστα, οι περισσότεροι εκπαιδευόμενοι δεν είναι Έλληνες. «Το 70-80% των εκπαιδευομένων σε εμάς είναι αλλοδαποί, κυρίως από τη Μέση Ανατολή. Η αντίληψη που επικρατεί στην Ελλάδα είναι ότι πιλότος γίνεσαι μόνο από την Πολεμική Αεροπορία, κάτι που δεν ισχύει, φυσικά. Διαθέτουμε 11 αεροσκάφη κι έναν εξομοιωτή. Ο προσανατολισμός είναι τέτοιος ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις των αεροπορικών εταιριών, να είναι έτοιμοι οι εκπαιδευόμενοι να ενταχθούν σε κάποια αεροπορική εταιρία».

500.000 επιπλέον πιλότοι

Ο Ηλίας Λάππας προέρχεται από τη Σχολή Ικάρων. Κι εκείνος, όπως και άλλοι συμφοιτητές του, μετά την εκπλήρωση της υποχρέωσης προς την Πολεμική Αεροπορία, στράφηκε στην ελεύθερη αγορά και μιλά για το μέλλον της βιομηχανίας. «Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Airbus και της Boeing, μέχρι το 2035 αναμένεται μια έκρηξη στις αερομεταφορές. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια επικρατούσε η άποψη ότι το μέλλον ανήκει στα μεγάλα αεροσκάφη όπως το θηριώδες Airbus A380, πλέον αναθεωρήθηκε με προσανατολισμό τα μικρότερα αεροσκάφη. Αυτό προκύπτει από τη μελέτη των αναγκών και τη μετατόπιση των αναγκών σε άλλα σημεία του πλανήτη. Έτσι, προβλέπεται ότι οι αερομεταφορές θα έχουν τεράστια ανάπτυξη στην Νοτιοανατολική Ασία, όπου οι αποστάσεις που θα καλούνται να καλύπτουν τα αεροσκάφη δεν είναι τεράστιες. Από την ανάλυση όλων των δεδομένων, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μέσα στην επόμενη εικοσαετία θα χρειαστούν επιπλέον 500.000 πιλότοι για όλον τον κόσμο. Όλοι αυτοί, κάπου θα πρέπει να εκπαιδευτούν. Γιατί να μην προσελκύσει η χώρα μας, με τις ιδανικές της συνθήκες, το 20% αυτών, δηλαδή 100.000 άτομα; Είναι απολύτως εφικτό κάτι τέτοιο».

Εάν αναλογιστεί κάποιος τα οικονομικά δεδομένα, πράγματι είναι ένας τομέας στον οποίον αξίζει τον κόπο να επενδύσει η Ελλάδα. Κάθε επίδοξος πιλότος και μηχανικός αεροσκάφους δαπανά για τις σπουδές και την εκπαίδευσή του 70-80.000 ευρώ. Πρόκειται για μια τεράστια «πίτα», από την οποία θα μπορούσε η Ελλάδα να επωφεληθεί. «Εμείς ως Πανεπιστήμιο έχουμε ανάγκη να πραγματοποιούμε την εκπαίδευση αυτή, καθώς είναι μέρος της πιστοποίησης που κάθε 5 χρόνια πρέπει να λαμβάνουμε. Και φυσικά φαίνεται ότι μας συμφέρει να την πραγματοποιούμε στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα Πανεπιστήμια είναι ένα μικρό κομμάτι από την «πίτα», το μεγαλύτερο είναι οι αεροπορικές εταιρίες και οι πιλότοι της εμπορικής αεροπορίας. Θα μπορούσαμε να το θέσουμε και ως εθνικό στόχο, ακόμη και να αξιοποιήσουμε υφιστάμενα αεροδρόμια της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι πτέρυγες μάχης έχουν πολύ μεγάλους χώρους. Η 110 ΠΜ της Λάρισας, για παράδειγμα, υπολειτουργεί και πρόκειται να κλείσει χωρίς να υπάρχει καμία πρόθεση αξιοποίησής της. Αντί να την απαξιώσουμε, γιατί να μην καλέσουμε εταιρίες να φτιάξουν εκεί training schools; Υπάρχουν ήδη τα κτίρια και οι εγκαταστάσεις», πιστεύει ο κ. Λάππας.

Για την εκπαίδευση των 47 φοιτητών, το Πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας ξόδεψε περίπου 700 λίρες ανά άτομο, ενώ οι ίδιοι οι φοιτητές κάλυψαν τα έξοδα διαμονής τους. «Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να περάσουμε το μήνυμα ότι είμαστε business friendly, να βάλουμε στόχο τους 100.000 υποψήφιους πιλότους και τονίζοντας τα πλεονεκτήματά μας να προσκαλέσουμε εταιρίες να φτιάξουν στην Ελλάδα τις θυγατρικές τους. Δε φαντάζεστε πόσο θα εξυπηρετούσε και τις ίδιες τις εταιρίες κάτι τέτοιο, αλλά και πόσα θα μπορούσαν να είναι τα παράπλευρα κέρδη για την οικονομία της Ελλάδας».

Πηγή: «Μακεδονία της Κυριακής»

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης