Του Κώστα Ιερίδη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Ολυμπιακή έκλεισε το 2009, ωστόσο εν έτει 2015 πληρώνουμε ακόμη για τα Airbus της εταιρείας, τα οποία παραμένουν… παρκαρισμένα στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Άλλα 193.000 ευρώ εκταμιεύονται από τον κρατικό κορβανά για τα δύο… παρκαρισμένα Airbus της Ολυμπιακής στον διεθνή αερολιμένα στα Σπάτα​

Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής, εγκρίνεται η πληρωμή 193.000 ευρώ με χρέωση του λογαριασμού του ελληνικού Δημοσίου «έσοδα από αποκρατικοποιήσεις». Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στην παράταση, μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, σύμβασης με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών «τεχνικής διατήρησης σε κατάσταση καθήλωσης» ασφάλισης και στάθμευσης των δύο αυτών αεροσκαφών.
Εκτιμάται πως μέχρι σήμερα ο Έλληνας φορολογούμενος έχει επιβαρυνθεί με πάνω από 1 εκατ. ευρώ για τα συγκεκριμένα αεροπλάνα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ειδικότερα, για τις περιόδους 15/4/2013 – 31/12/2013 και 01/01/2014-31/10/2014 ο κρατικός κορβανάς είχε επιβαρυνθεί με 566.000 και 444.000 ευρώ αντίστοιχα. Ακόμη για το χρονικό διάστημα 28/5/2014 – 31/10/2014 έχουν εγκριθεί 220.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, το Δημόσιο πληρώνει και μηνιαίο μίσθωμα δεκάδων χιλιάδων ευρώ για τη στάθμευση των αεροσκαφών στον διεθνή αερολιμένα στα Σπάτα.

«Πονεμένη» ιστορία

Πώς διαμορφώθηκε η σημερινή κατάσταση; Το Δημόσιο, που αναζητούσε αγοραστές από τα τέλη του 2009 για τα συνολικά τέσσερα αεροσκάφη Airbus 340 – 400 της πρώην Ολυμπιακής, κατάφερε το 2011 να τα πουλήσει στην «Apollo Aviation».

Συγκεκριμένα, απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής του 2011 προέβλεπε την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών στους Αμερικανούς προς 40 εκατ. δολάρια. Τα δύο από αυτά είχαν μετατραπεί τότε σε σκραπ στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» για λογαριασμό της «Apollo», διαδικασία που επέτρεψε στο Δημόσιο να εισπράξει περίπου 18 – 20 εκατ. δολάρια. Τα υπόλοιπα δύο αποφασίστηκε να αποσυναρμολογηθούν σε δεύτερο στάδιο, το οποίο όμως καθυστέρησε πάρα πολύ να έρθει. Το γεγονός αυτό και κυρίως ότι η απόφαση για την πώληση των αεροπλάνων ελήφθη στις 30 Δεκεμβρίου 2011, αλλά υπεγράφη στις 8 Ιουλίου 2012 (από τον νεοτοποθετηθέντα τότε υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα) και άρχισε να υλοποιείται μέσα φθινοπώρου 2012, δημιούργησε «δεύτερες σκέψεις» στην «Apollo». Η αμερικανική εταιρεία, δηλαδή, ζητούσε τη μείωση του τιμήματος, υποστηρίζοντας ότι έχουν περάσει 10 μήνες και ως εκ τούτου η αξία των αεροσκαφών έχει πέσει.

Στο μεταξύ όμως, τα δύο αεροσκάφη μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ οι Αμερικανοί, που πραγματοποίησαν δικό τους τεχνικό έλεγχο, ανακάλυψαν ότι οι κινητήρες των δύο Airbus είχαν πρόβλημα. Έτσι, ζήτησαν να μειωθεί ακόμη περισσότερο το τίμημα και οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών φθάνουν στο καλοκαίρι του 2013, όπου Δημόσιο και Αμερικανοί κατέληξαν στο τίμημα των 9 εκατ. δολ., δηλαδή στα μισά χρήματα σε σχέση με όσα είχαν αρχικά συμφωνηθεί.

Η μείωση αυτή επέφερε την τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, η οποία στην Ελλάδα της γραφειοκρατίας έπρεπε να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ωστόσο, πριν από μερικούς μήνες, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε την απόρριψη της τροποποιητικής σύμβασης, θεωρώντας ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η αρχική σύμβαση και ότι το Δημόσιο δεν έπρεπε να «ρίξει» την τιμή στα 9 εκατ. δολάρια. Με τη σειρά της, η «Apollo» κατήγγειλε τη σύμβαση, εγκαταλείποντας τη διαδικασία. Αποτέλεσμα… τα δύο Airbus παραμένουν καθηλωμένα στον διεθνή αερολιμένα στα Σπάτα.

Διαβάστε επίσης:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης