Οι παγίδες των εκπτώσεων

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 30 Απριλίου 2014, 13:30


Αμέσως μετά την εργατική Πρωτομαγιά, την προσεχή Παρασκευή ξεκινούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες ολοκληρώνονται το Σάββατο 10 Μαΐου.

Στο πλαίσιο αυτό, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών εφιστά την προσοχή των πολιτών που προτίθενται να βγουν στις αγορές για ψώνια.

Οδηγίες προς τους καταναλωτές

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές, σύμφωνα με τον χρηστικό οδηγό που ετοίμασε το ΚΕΚΠΑ;

* Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν σε προϊόντα της σεζόν για τα οποία η μείωση της τιμής είναι συνήθως μικρή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά σε είδη παρωχημένης εποχής.

* Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασύρονται από τις μεγάλες εκπτώσεις.

* Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων.

* Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν από την αγορά με ανάλογη πινακίδα.

* Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

* Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις, καθώς οι ωραιοποιημένες εικόνες των εμπορευμάτων μπορούν να τους εξαπατήσουν.

* Θα αποβεί πολύ χρήσιμο, εάν πριν από τις εκπτώσεις επισκεφθούν την αγορά για να δουν τις τιμές πριν από την έκπτωση και επισημάνουν τα είδη που ενδιαφέρονται να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται ως τιμή πριν από την έκπτωση είναι πραγματικό.

* Πριν ξεκινήσουν για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουν τις αγορές τους σύμφωνα με τις πραγματικές τους ανάγκες, έτσι ώστε μην πέσουν θύματα της υπερκατανάλωσης.

* Όσο φθηνό κι αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειάζονται, είναι περιττό και δεν έχουν κανένα όφελος από την αγορά του.

* Πριν αγοράσουν οτιδήποτε, πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, να συγκρίνουν τιμές και ποιότητα προϊόντων, ώστε να επιλέξουν σωστά.

* Πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν σε καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες». Όταν, όμως, μπαίνουν στο κατάστημα, αντιμετωπίζουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.

* Αν αγοράζουν προϊόντα, χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους που διέπουν αυτήν τη συναλλαγή.

* Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους και να μην ξεχνούν ότι η απόδειξη είναι απαραίτητη αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στο προϊόν που αγόρασαν.

* Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους που αγοράζουν. Σύμφωνα με το ν. 2251/94 άρθρο 1, ο πωλητής οφείλει να παρέχει κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν που επιθυμούν να αγοράσουν.

* Πρέπει να αποφεύγουν τον συνωστισμό και τις ώρες αιχμής. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που σκοπεύουν να «ελαφρύνουν» το δικό σας πορτοφόλι.

* Σύμφωνα με τη νομοθεσία, για όλα τα είδη που εκτίθενται στις βιτρίνες των καταστημάτων αναγράφεται υποχρεωτικά σε πινακίδα η τιμή πώλησής τους. Εξαιρούνται από αυτήν την υποχρέωση τα είδη που η τιμή τους ξεπερνά τα 2.000 ευρώ ή τα είδη κοσμηματοπωλείου που πωλούνται πάνω από 1.000 ευρώ. Δυστυχώς, αρκετοί επαγγελματίες δεν εφαρμόζουν αυτήν τη διάταξη.

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 30 Απριλίου 2014, 13:32